Jump to content
Annons

Hjälp med akustikbehandling, kakelrum


rakard

Recommended Posts

Hej!

Jag har fått tag i en lokal där jag har tänk mixa, spela in sång, gitarrer, slagverk.

Lokalen är verkligen inte optimal med hårda ytor och många småvinklar. Väggarna och golv är kakel, taket betong. Här är lite hur jag har tänkt:

Känns lite oklart hur man bör dämpa ett gammalt duschrum men också var bästa mixplats blir. Rummet är inte jättestort och det känns som att den mest symmetriska och öppna platsen bli vid fönstret(altA, se bild.). Problemet blir då att ha en massa fönster bakom och hur man ska dämpa där.

Alt B är inne i en liten alkov, här är jag dock rädd för att det kommer bli helt galen bas och svårt att få till lysningen. dock bäst för att spara plats i rummet. Här tänkte jag och också i så fall förlänga vänsterväggen så att dämpmatrial går ut lika långt på båda sidor.

Alt C och D blir på långsidan och har rätt dålig symmetri.

Vad gäller isoleringen så har jag tänkt sätta upp ett innertak med vanliga innertakplattor ca 25 cm ner från taket. alternativ lägga lite extra isolering uppe på?

Golvet tänkte jag köpa en heltäkningsmatta från bauhaus.

På väggarna tänkte jag sätta upp hårda stenullsplattor som jag täcker i nått tyg. Dom hade jag tänkt sätta ut på lite väl valda ställen och kanske häng nått tyg för. I hörn har jag tänkt köpa lite enklare basfällor och limma upp.

I och med att det är kakel så är jag osäker på hur mycket kal yta man kan lämna synlig? Tänkte först dämpa rummet som fan men jag vill samtidigt inte döda rummet helt.

Vore grymt tacksam för lite tips och idéer på hur ni skulle dämpa och placera lysningen.

post-25939-0-76361900-1396861827_thumb.jpg

post-25939-0-96001400-1396861834.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...