Jump to content
Annons

Hifi-sub till mixer/ljudkort?


D200

Recommended Posts

Jag har en B&W-sub som jag skulle vilja koppla in och jag har ett Apogee Duet och en mixer till den eftersom jag har en hårdvarusynth tillkopplad. Går det att få in en sub någonstans i kedjan fast det inte är en studiomodell?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är en aktiv B&W ASW 2500 med bara RCA-kontakter och monitorerna är KRK VXT6, mixern är 402 VLZ3 från Mackie om det kan hjälpa...

Har inte ens kollat om det ÄR möjligt än, tänkte bara skicka en blänkare om någon har gjort nåt liknande innan och hade ett snabbt svar...=)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, finns en sån iof och ärligt minns jag inte om utgångarna på Duet:n är balanserade vilket de INTE är på suben så den biten spelar nog ingen roll, vet inte ens om det spelar någon roll om man har balanserat eller inte, det är väl mindre störningar och lite högre signal väl eller hur är det?

Det stod i manualen att Tape Out är samma signal som Main Out vilket betyder att samma signal som går genom mixern går där genom också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Står det något i manualen om LP filtret hänger ihop med ett HP filter för "sateliterna"?

finns på en del subbar, ett HP filter till sateliterna på subben, finns lite olika lösningar på det.

Eller har du möjligen ett HP filter direkt på dina vanliga monitorer?

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Subens manual?

Ja, har du hittat manual till din Sub?, det borde stå ngt om hur LP filtret fungerar,

och om det finns HP filter som inte är skyltat med på baksidan.

Du har någon form av EQ switch också vad den nu gör exakt.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan mata suben med "hela signalen" men kapa det den sänder ut från typ 200 ner till väldigt lågt, eller om den kapar på ingången, skit samma. Finns in/out på filtret beroende på om man kör 2 kanaler eller surround för då sköter ju stärkaren allt via LFE-kanalen. Borde gå att bara köra Tape Out till suben och sen joxa med filtret när monitorerna dör så tar suben över det sista?

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns filter in/out, 2 olika lägen på ljudet där det ena är för så hög lyssningsvolym som möjligt och det andra är för mer distinkt basåtergivning, vilket är läget de rekommenderar vid stereolyssning, en fas 0/180 graders switch och en ratt för att ställa LP-filtret.

Link to comment
Dela på andra sajter

och sen joxa med filtret när monitorerna dör så tar suben över det sista?

Skummat din manual:

The optimum setting for the LOW-PASS

FREQUENCY depends on several variables; the

bass performance and power handling of the

satellite speakers.

Tolkar detta som att det inte finns något HP filter från Suben till dina sateliter,

så det blir till att anpassa subben och lägga till lågfrekvens med subben där dina sateliter lägger av,

precis som du skriver. 🙂

Det kommer nog att funka!

För att få bättre övergång i gränslandet kan

du ju mäta upp sinustoner från din lyssningsposition, om du vill göra det lite mer "vetenskapligt"

med och utan fasknapp beroende på var i rummet du sätter din sub.

Du har säkert ngn EQ kurva på dina monitorer som en "starting point"

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ja, jag har ju REW om jag vill vara lite petig och en Behringer BCM eller ECM 8000 vad den nu heter igen...har redan grejat lite med det men man kan ju kolla lite med den med. Som det är ju så nästan dör det under 40 Hz känns det som, men å andra sidan vill jag inte ha mer problem än man redan haft, speciellt inte UNDER 40 Hz...

Har redan byggt en Helmholtz med halvhygglig framgång...orkar inte med en till...

Redigerat av D200
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...