Jump to content
Annons

Dots på gitarrhalsen


littlemess

Recommended Posts

Hej! Om en gitarr inte har prickar på gitarrhalsen, vad kan man göra då? Jag har sökt omkring på internet och det stod något om att borra och limma, men det tyckte inte jag hördes så bra..

Är det lätt att köpa prickar någonstans på internet och bara sätta på? Som vanliga klistermärken? Räcker väl att sätta de på sidan så att jag ser dem när jag tittar ner väl? De behöver ju inte vara på själva halsen där man spelar.. eller? Och vart kan jag få tag på det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Det är ganska vanligt på klassiska gitarrer. Gitarr butiker för fixare brukar ha dessa. Det är stavar av plast som man klipper. Jag gjorde detta på min. Hurvida man vill ha det på "fretboardet" eller på sidan av halsen är väl upp till den som ska spela. På "fretboardet" fungerar det knappast med klistermärken. Beroende på material i halsen så kan man måla. Men typiskt brukar inte klassiska ha lackade. Och man vill inte att de ska kännas, det är därför man har försänkta material i stället för färg eller liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

tejp-bitar på sidan av halsen fungerar bra. så småningom kommer du kunna ta bort dem för att du inte känner att du behöver dem.

Hm.. jag har spelat gitarr i över 20 år nu (nä det märks inte) men jag tittar fortfarande ofta på bandmarkeringarna. Visst jag skulle väl klara mig utan dem, men de är jäkligt praktiska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...