Jump to content
Annons

Behov av mer RAM?


Drake

Recommended Posts

Har precis uppdaterat min Macbook Pro 2011 med ny Samsung EVO SSD

Kör Logic X, Mavericks och använder Komplete 9 en hel del. Allt oftare dyker det där regnbågsfärgade hjulet upp (aldrig förr egentligen) när jag jobbar med min dator nu. Kräver Mavericks mer RAM? Grejen är att jag bara har 4GB. Kommer mer minne påverka detta? Processorn är en värsting (eller var för två år sedan) så det hänger väl knappast på den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Kontakt talar om hur mycket minne den använder. Du har förmodligen också en swap. Om du går ner i application/utilities så finns där en activitymonitor. Startar du den så ser du tex hur mycket den swap den använder. (Under systemmemory) Använder den mycket swap så är det förmodligen bra med mer minne.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan mycket väl vara RAMen som strular. Om du använder många olika samplingar samtidigt så krävs en hel del. Jag skriver orkestermusik med samplingsbibliotek, och då krävs många olika instrument = ganska mycket RAM krävs. Sitter med 12GB för stunden och det fungerar bra för mig. Om du inte skriver orkestrerad musik eller av någon annan anledning har väldigt många olika tracks (typ 50+) så kommer du klara dig gott med 8GB, men 4GB är väl ingen hit. 🙂

Nu har inte jag Mac, men det borde väl finnas någonstans att titta real-time prestanda? I Windows gör man det via Aktivitetshanteraren, finns det inget liknande för Mac? I så fall kan du titta där och se hur mycket RAM som används, och även hur mycket av processorkraften som används.

Redigerat av Gerterface
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du köpa mer RAM-minne till din dator utan att bli skinnad av Apple eller någon av dess återförsäljare kan jag rekommendera dustin och dess minneskonfigurator. http://www.dustinhome.se/page/197/kingston-konfigurator/

Välj tillverkare: Apple, därefter får du ange vilken dator du har i rullmenyn och beställa efter vad din dator och ekonomi har stöd för 🙂

Om du undrar varför RAM-minne från Apple är dyrare beror det främst på två saker.

* RAM-minne från Apple går på lägre spänning och utvecklar därmed mindre värme jämfört med traditionellt RAM-minne.

* Apple tar betalt för att de kan.

EDIT: Glömde länka till dustin och dess minneskonfigurator.

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det så att jag ska köpa 2x4gb ram, eftersom jag nu har 2x2, alltså 2 i vardera minneskortsplats?

Kontrollera hur mycket RAM din dator har stöd för och köp därefter två RAM-minnen av samma storlek. Har man två identiska RAM-minnen kan datorn och operativsystemet nyttja RAM-minnet på bästa sätt. Nu vet jag inte vilken MacBook Pro du äger men generellt sett finns det två RAM-minnesplatser i MacBook Pro. Därför kan du inte använda ditt gamla RAM-minne utan behöver ersätta de med två nya RAM-minnen.

Är du osäker på hur många RAM-minnesplatser din dator har så kan du ta reda på detta på två sätt:

1) Starta din dator och när OS X är färdigladdat. Klicka på "Äpplesymbolen" längst upp till vänster. Välj därefter "Om den här datorn", välj därefter "RAM-minne". Där står det både hur många RAM-minnesplatser din dator har och vilken klockfrekvens de är anpassade för.

2) Titta undertill på din dator och leta efter modellbeteckningen. Om det är en 15" MacBook Pro använder du http://www.ifixit.com/Device/MacBook_Pro_15%22_Unibody och väljer den dator som har samma modellbeteckning enligt www.ifixit.com

Om du inte känner dig trygg att byta RAM-minnet på egen hand och inte vet vad ESD är rekommenderar jag att du lämnar in din dator och betalar vad det kostar för att få mer RAM-minne. Alternativt frågar du en vän som hjälper dig att fysiskt byta RAM-minnet i datorn om du är rädd om din dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar ta med mina datorspecifikationer till butik och förklara min situation och fråga vad de tycker jag behöver. Går man till en bra butik (jag brukar gå till i-net) där dom faktiskt har koll så brukar detta fungera. 🙂

Vill du köpa via internet blir det svårare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tacksam för alla tips. Jo, jag har en macbook Pro Late 2011, så det är 2x4 gb som är max. Försöker att kolla i aktivitetshanteraren efter minnesåtgången när jag kör exempelvis Logic och något mer, men hittar inte riktigt vilka siffror det är som gäller ...

Sedan Mavericksinstallationen märker jag en ökad tröghet i systemet, exempelvis måste jag ibland klicka fler gånger för att stänga firefox-fönster. Dessutom "rycker" bilden mer när man stänger fönster och växlar mellan olika fönster. Kräver Maverick mer RAM rentav? Eller kan det vara andra saker som påverkar? Nätverket?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förutsätter att du har en 15" skärm och då är det denna guiden du kan använda dig av för att sätta i mer RAM: http://www.ifixit.co...eplacement/7529

Mavericks kräver 4 GB RAM för att rulla och skall ha bättre minneshantering än vad tidigare OS X versioner hade. Hade du samma problem innan du bytte till SSD-hårddisk?

När jag söker på MacBook Pro 13" och 15" får jag det till att dessa har 16 GB RAM som begränsning enligt: http://www.dustinhom...n-konfigurator/

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hade ssd tidigare också, nu bytte jag till Samsungs nya EVO-disk. Tycker att den flöt aningen bättre och mjukare tidigare. Konstigt.

Här står det 8GB

http://support.apple.com/kb/SP644

Men i och för sig, på olika forum står det 16GB.

Jag vill ju helst undvika att det där regnbågshjulet ska snurra såpass ofta som det gör när jag kör Logic, så frågan är om det kommer upphöra mha 8GB.

Redigerat av Drake
Link to comment
Dela på andra sajter

Innan du uppgraderar minnet: Gå in i Aktivitetskontrollen och klicka på minne. Längst ner står hur mycket minne som används. Är det på gränsen till 4 GB så behöver du mer minne, annars är det ju något annat som strular eller inte räcker till. (troligtvis cpu eller hårddisk)

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här står det:

(Just nu har jag bara igång en rad firefox-fönster)

Fysiskt minne - 4,00 GB

Använt minne - 3,59 GB

Virtuellt minne - 4,54 GB

Växelfil - 6,3 MB

Programminne - 1,54 GB

Filcache - 677 MB

Resident minne - 1,08 GB

Komprimerat - 340 MB

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollar lite på detta minne, bland annat:

http://www.dustinhome.se/product/5010619629/corsair-16gb-ddr3-1333mhz-2x8gb-so-dimm-imac-macbook-2011/

Det funkar på dessa, t ex:

15" MacBook Pro Intel Core i7 MD318 2.2GHz QC Core i7 Late 2011

15" MacBook Pro Intel Core i7 MD322 2.4GHz QC Core i7 Late 2011

Saken är den att jag har en 2.5 ghz processor.

Spelar det någon roll?

Link to comment
Dela på andra sajter

Saken är den att jag har en 2.5 ghz processor.

Spelar det någon roll?

Alla MacBook Pro från 2011 använder 1333 MHz DDR3 SO-DIMM.

Dvs. minnena fungerar utmärkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...