Jump to content
Annons

Hur få till detta synthljud? (Rather be)


Lillwill

Recommended Posts

Hej! Upptäckte nyligen denna fantastiska låt, "Rather be" med den brittiska gruppen Clean Bandit. Länk:

När sången kommer in runt 0.26 börjar det spela en riktigt skön synth som får mina öron att smälta. Jag undrar nu hur man får till detta sound. Tycker det låter som någon sorts sine-wave men lyckas inte komma i närheten av det ljudet när jag pillar själv.

Hur gör jag denna synth?

Använder Sylenth1 samt några analog-synth-emulatorer (Polysix, Minimoog) i Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är någon organ pluck. Vet inte riktigt hur jag ska hjälpa dig att hitta en då jag använder logic :/

Använder du logics egna synthar eller någon vst?

Du kan ju försöka förklara hur du gör synthen i logic annars. Vilka waveforms, oscillators, mod envelopes osv. Alla tips uppskattas! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en flertonsmelodi. Körs terser, kvartar och kvinter. När melodin går upp på slutet tycker jag det är hyfsat lätt att urskilja vissa instrument.

Minst en sinusvåg med antingen lätt tremolo, och sen en suboscillator på det. Tror det är bra början. Oftast är det lättast att bläddra runt bland existerande ljud och ta ett som låter utmärkande. Sen modda det, samt eventuellt lägga till fler, ifall det behövs.

Hmm, ska se om det går att ta ut på pianot..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner igen ljudet jättemkt, frågan är om dom använt quadrasid, men sen haru dist och reverb som ligger på som gör ljudet säreget. Kanske trash2, kanske vilket reverb som helst som jag aldrig kommer kunna lista ut vilket det är. Du skruvar inte till det här ljudet. Du hittar något som skapar en vibrerande lågupplöst sinuston, spelar upp din melodi. Distar den och ger den rum. Sen är du där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en flertonsmelodi. Körs terser, kvartar och kvinter. När melodin går upp på slutet tycker jag det är hyfsat lätt att urskilja vissa instrument.

Minst en sinusvåg med antingen lätt tremolo, och sen en suboscillator på det. Tror det är bra början. Oftast är det lättast att bläddra runt bland existerande ljud och ta ett som låter utmärkande. Sen modda det, samt eventuellt lägga till fler, ifall det behövs.

Hmm, ska se om det går att ta ut på pianot..

Tack, men har inga problem med att ta ut melodin. Det är själva synthljudet jag är ute efter här. 🙂 Har redan prövat med sinusvågor men får inte till det ändå.. Kanske inte går med sylenth1 som jag använder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner igen ljudet jättemkt, frågan är om dom använt quadrasid, men sen haru dist och reverb som ligger på som gör ljudet säreget. Kanske trash2, kanske vilket reverb som helst som jag aldrig kommer kunna lista ut vilket det är. Du skruvar inte till det här ljudet. Du hittar något som skapar en vibrerande lågupplöst sinuston, spelar upp din melodi. Distar den och ger den rum. Sen är du där.

Ja ljudet känner jag också igen. Förknippar det lite med den nya UK-house vågen, men det kanske bara är för att låten går lite i den stilen.

Quadrasid och trash2 är två VST-synthar om jag förstått det rätt? Hur menar du med "Du skruvar inte till det här ljudet" förresten? Skulle uppskattas om du kunde utveckla ditt inlägg lite. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Sinewave+Lush101(Någon orgelliknande-timbre), lite reverb o delay. Så trodde jag att ja skulle vara där. Njaa det fattas något i "klang". Det är mer orgel.

Min känsla är att detta är gjort med någon synth som har haft en preset vars namn varit "orgel" och försökt härma en orgel. Sen har man hamnat som i detta fallet någonstans mitt emellan och fått en ganska cool klang.

Försök hitta olika tillverkares försök att skapa en "orgel-klang", där någonstans tror jag det här ljudets källa finns. Om du bara ska återskapa det i närhet så är det nog olika orglar/orgel-ljud/orgel-timbres i samspel med sinuston ihopmixat fint som gäller.

Sinewave+Lush101(Någon orgelliknande-timbre), lite reverb o delay. Så trodde jag att ja skulle vara där. Njaa det fattas något i "klang". Det är mer orgel.

Min känsla är att detta är gjort med någon synth som har haft en preset vars namn varit "orgel" och försökt härma en orgel. Sen har man hamnat som i detta fallet någonstans mitt emellan och fått en ganska cool klang.

Försök hitta olika tillverkares försök att skapa en "orgel-klang", där någonstans tror jag det här ljudets källa finns. Om du bara ska återskapa det i närhet så är det nog olika orglar/orgel-ljud/orgel-timbres i samspel med sinuston ihopmixat fint som gäller.

nu kom inte länken med, testar med soundcloud då

Link to comment
Dela på andra sajter

Fuck this! Jag är uppenbarligen för full för att kunna länka en fil under 1mb till ett inlägg i ett forum så ingen här kommer få höra den lilla snutten jag spelade in som var allafall snarlik, inte hela vägen som skrivet ovan. Nej. Kör hårt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar också ljudet. säg till om du lyckas skruva till det.

Förutom alla de tips du redan fått, sin-våg med tremolo och detune, kan det vara värt att testa att blanda in lite snäll FM (frequency modulation) om synten klarar det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

det är nog en sin-wave på ena oscillatorn och en saw på andra med lite attack. En vanlig "pluck" fast du sänker ljudet mer på saw-oscillatorn och låter den andra vara dominant. lite detune, kanske lite chorus. Det går lätt att fixa i sylenth1 och diverese andra synthar med mer än en oscillator. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm....

Jag skulle börja med två snedställda triangeltoner, lagom mycket cutoff men så lite resonance som ljudet klarar av, el-piano-ADSR, och antingen Leslie eller Chorus på detta, för att avsluta med ett mycket varmt och ganska kort reverb.

Dock låter inte det här ljudet analogt alls. Den bell-aktiga karaktären gör mig övertygad om att det är ett Additivt ljud. TROR inte att det är FM, kan ha fel givetvis, utan mer mer något i stil med Wave Distortion eller kanske vad det nu var synthesmetoden Kawai använde sig av i deras K-serie. Jag kan göra liknande ljud både på min Kawai K1 II och Evolution EVS-1, med kan tyvär inte guida dig där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat tips är att leka lite med ringmodulation också. Brukar också ge den där klock-lika effekten.Men jag tyckte man kom hyfsat nära med bara två sin-osc där den ena är +12 detunad och lätt inmixad och rätt LFO/tremolo på båda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...