Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Är det nån som har koll på vad rekomenderad maxlängd på midikabel är?

Skall dra ett par kablar från min midipatch till bakväggen i studion där det det skall stå några klaviaturer. Fågelvägen är det bara 1,5 meter men jag vill ju inte snubbla över den utan ha en snygg kabeldragning. Om jag drar upp via taket kommer det bli ca 7meter.

Mattias

Annons
Postat

Det rekommenderas väl att inte gå över 3 meter. Har själv kört med 7-8 meter utan problem.

Postat

jag tittar på en lösning att gå ner under golvet oxo men den är lite meckig.... då blir det 3-4 meter vilket hade varit bättre då jag även skall ha linekablar till samma ställe...

Postat
Det är max 15m enligt specifikationen - precis som vanlig RS232.

Det är säkert lite olika bud med olika prylar då. 3 meter har jag läst nånstans.

Postat
Varför får inte en midi-kabel överstiga en viss längd?

Det kan bli störningar som påverkar signalen. Kan va känsligt om man t ex synkar med midiklocka osv.

Postat
Varför får inte en midi-kabel överstiga en viss längd?

Det kan bli störningar som påverkar signalen. Kan va känsligt om man t ex synkar med midiklocka osv.

Ah okej. Alltid bra att kunna sånna saker =).

Postat (redigerat)

Det är säkert lite olika bud med olika prylar då. 3 meter har jag läst nånstans.

Nu är jag envis som en loppa, men rätt ska vara rätt... :rolleyes:😛

Enligt midispecifikationen, är det inget annat än 15m (50ft) som är max.

Här kan man läsa mer: http://www.midi.org/about-midi/electrical.shtml

Är ett midiinterface dåligt konstruerat, så att det inte lever upp till specifikationen, så är det en annan femma - men eftersom det då inte följer standarden, så borde det egentligen inte få bära midi-loggan i så fall...

Redigerat av Claes
Postat

Nu är jag envis som en loppa, men rätt ska vara rätt... 😏😄

Enligt midispecifikationen, är det inget annat än 15m (50ft) som är max.

Här kan man läsa mer: http://www.midi.org/about-midi/electrical.shtml

Är ett midiinterface dåligt konstruerat, så att det inte lever upp till specifikationen, så är det en annan femma - men eftersom det då inte följer standarden, så borde det egentligen inte få bära midi-loggan i så fall...

Det var väl ett feltryck jag läste då.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.