Jump to content
Annons

Audio mixdown, wave hur många bitar, real time export?


rockstone

Recommended Posts

Annons

nu i första hand så gör jag audio mixdown på 10 låtar, sedan tar jag in dom i ett nytt projekt och leker mastrare själv, och sedan kanske vi skickar det någonstans och trycker upp några skivor.

när jag gör audio mixdown för att mastra i ett nytt cubaseprojekt, skall jag då göra 32bit för att få bästa resultat, och ska man kryssa i real time export

Link to comment
Dela på andra sajter

Behåll bitdjupet så långt du kan i processen. Om dina projekt haft 32 bit så mixa ned dem så och ha det även i masterprojektet. När du gör nedmixning från masterprojektet kör du på 16 bit 44.1 kHz.

Jag antar att ni ska bränna, och inte trycka? Frågar för att det innebär olika krav på det du ska leverera. Ska de göra en glasmaster och trycka behöver du förse dem med en red book-cd (ni som arbetar med mastring, går det att göra en red book som ISO?). Ska ni bränna bör det räcka med en audio-cd som de sedan använder för att duplicera.

Jag har inte koll på för- eller nackdelar med real time export. Jag använde det för länge sen, på den tiden jag körde Cakewalk (herregud, över tio år sen). Då valde vi det för att datorerna vi körde på inte var så kraftfulla. Vi hade hört att man minskar risken för felaktigheter (knaster och skrap) om man använde real time. Huruvida det faktiskt stämde eller inte lämnar jag därhän.

Redigerat av everlastingrecords
Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa effekter och instrument kan knasa när man kör snabbvarianten istället för real-time har jag märkt. Man kommer ju ändå lyssna igenom låten flertalet gånger för att se så allt låter som det ska innan man skickar iväg den. Varför inte göra det en gång när man bouncar ner den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag körde tidigare 16bitars 44,1khz. Numera vill min nuvarande mastringsingenjör ha 24bitars 44,1khz. Se även till att du ställer in ditt DAW att köra samma upplösning, samt stänga av dither. Alltid bra att ha 24bitars nermixning, då mp3or och diverse streamingtjänster tar högre upplösning än 16bitar.

Jag kör även hårdvarusyntar och effekter vilket gör att jag bouncear digitalt till minidisc, sedan tillbaka. Allt i 24bitar. Lite omständligt, men nödvändigt. :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om man inte byter samplingsfrekvens och/eller bitdjup så gör väl inte ditheringen så mycket med ljudet? Såvitt jag förstått så träder den in där det finns skillnader och lägger ett medelvärde av den förlorade upplösningen/hastigheten..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör även hårdvarusyntar och effekter vilket gör att jag bouncear digitalt till minidisc, sedan tillbaka. Allt i 24bitar. Lite omständligt, men nödvändigt. :-)

minidisc?

verkligen?

kan du utveckla det där med mp3or och varför det är viktigt med mer än 16bitar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, den gör väl mindre saker, men det sker ändå grejjer. Testa att spotta ut/importera nermixning några gånger med samma låt, med dither, så kommer du höra skillnad. Skickar man nermixning med dither till mastring blir dom arga. *vet* ;-)

menar du att du hör ditheringen?

varför skulle man öht dithra om man inte sänker bitdjupet?

varför ska du bounca ner ett projekt inspelat i 16bit till 24-bit om slutprodukten ska hamna på cd?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...