Jump to content
Annons

Motivationen sviktar


Dutycalls

Recommended Posts

En variant på det är även att ge sig på instrument en inte behärskar. Är en t ex van att klinka fram sina alster på piano, plocka upp en gitarr. Eller en bas.

+1, Kan rekommenderas, fingrarna hittar inte, vilket kan vara en fördel att hitta nya grejer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Disciplin. Ofta tyvärr så enkelt. Stäng av ev internet uppkoppling på musikdatorn, lägg mobilen i annat rum etc.

Dom dagarna allt man gör låter skit, och man känner direkt ovilja mot allt vad musikskapande innebär brukar jag ändå försöka göra nåt för att utvecklas. Kan handla om att lära sig en ny plugg utan o innan, bygga templates och patchar, testa effektpluggar som man aldrig använt. Lyssna på och analysera din favoritmusik. Gå ifrån regel nr.1 och ut på youtube o forum och kolla hur andra jobbar.

För att sammanfatta: Gör allt som kan få en till en bättre musiker/tekniker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du inte förstå poängen med SImpsons exemplet så är det förstås upp till dig.. Vill eller kan man inte göra skillnad på form och innehåll så får man. 😎

Det kanske lika gärna är för att din poäng inte är relevant, eller inte stämmer?

Men plocka gärna fram de där 20 topp-låtarna du tänkte på, jag vill förstå vad du menar.

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske lika gärna är för att din poäng inte är relevant, eller inte stämmer?

Vill du inte förstå poängen med SImpsons exemplet så är det förstås upp till dig.. Vill eller kan man inte göra skillnad på form och innehåll, så får man.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men talangen är ändå bara en relativit liten del av honom som fotbollsspelare, och hade inte varit någonting om det inte varit för den enorma disciplin han haft på sig själv när det gäller att träna under alla år.

jodå han hade nog varit en hygglig div 3 spelare

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

jodå han hade nog varit en hygglig div 3 spelare

Ok, definitionen av att vara "någonting" kan förstås vara att vara en hygglig division 3-spelare 🙂 Men då kan en i a f säga att det är disciplinen som är avståndet därifrån till att vara en av de bättre i världen. Sen får en väl välja själv vart en vill lägga sin ambitionsnivå. Men det är väl värt att tänka på att de som inte har en talang motsvarande Zlatans och inte har någon disciplin i bästa fall skulle få spela i de division 7-lag som har svårt att få ihop fullt lag 🙂

Vill du inte förstå poängen med SImpsons exemplet så är det förstås upp till dig.. Vill eller kan man inte göra skillnad på form och innehåll, så får man.

Har du 20 hitlåtar som är exakt lika till formen eller inte?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, definitionen av att vara "någonting" kan förstås vara att vara en hygglig division 3-spelare 🙂 Men då kan en i a f säga att det är disciplinen som är avståndet därifrån till att vara en av de bättre i världen. Sen får en väl välja själv vart en vill lägga sin ambitionsnivå. Men det är väl värt att tänka på att de som inte har en talang motsvarande Zlatans och inte har någon disciplin i bästa fall skulle få spela i de division 7-lag som har svårt att få ihop fullt lag 🙂

det blir korpen 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

⚠️ Varning för flum nu ☺️

Det kanske är så att du bör hitta dig själv i ditt skapande.

Är du en person som reagerar bra eller dåligt på stress? Vissa biter ihop och tas sig i kragen, andra blir överväldigade och uppgivna, när de utsätts för stress av olika typer.

Skapar du bäst när du är taggad och tänd, eller när du bara slappnar av och går på känsla?

Är du praktiskt lagd i ditt musikskapande (gillar du teori och formler) eller leker du fram musiken baserat på en känsla du har?

Om du bestämmer dig för ungefär hur låten ska låta och hur den ska upplevas, har du lätt för att nå dit, eller går du vilse och hamnar någon annanstans i slut änden? (Ibland blir det ju inte som man tänkt sig men lika bra, eller bättre ändå)

__________________________________________________________________________________

Vissa behöver struktur för att jobba bra, andra behöver frihet för att inte uppleva att man faktiskt "jobbar" när man skriver musik. Försök att minnas när du själv haft som mest flyt, återskapa de miljöerna och sinnes stämningarna som du befann dig i när det var som bäst. Eller om du har tur så kan det räcka med att bara minnas känslan för att väcka känslan igen.

Ville skriva mycket mer men blir nog tradigt för er lösare då, haha! 😉

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag klarar oftast inte av att göra bra musik om jag sitter vid datorn. Själva idéerna, teman och koncepten kommer ofta lite var som helst. För mig ofta i badet, om man sitter på tåget, borstar tänderna, käkar mat. När låten är till 98% klar, DÅ sätter man sig vid datorn. Eller ... jag i alla fall.

Datorn dödar mycket. Man sitter still, vilket får kroppen att gå ner i aktivitetsnivå så kroppen "stannar av" och man blir tom o dum, man tar inte pauser, man äter oregelbundet, och framförallt så domineras ju ens sinnestillstånd och tankemönster av vad man ser för stunden. Finns inte mycket i åsynen av en DAW som får igång känslor och idéer.

Ibland när man jobbar andra, så kan jag efter ett tag säga "Näe, det här går inte. Vi tar en fika istället, på balkongen". Och den andra bara "Va? men .. ? du måste ju va den lataste, mest odisciplinerade ..." 😎 Speciellt när deadlinen är tajt, då kan folk då tuppjuck, Men men men .. ska ju va klar om 3 timmar ju, o du ska fika?!

Men när man slutar försöka, då kommer oftare lösningarna. Man stänger in sig i ett mentalt rum liksom, och luften blir fort gammal där. Lite som när man inte kan somna, och bara tänker jag ska, jag ska, ska SKA somna, irriterar sig och alstrar mer adrenalin som hindrar ännu mer från att somna ..

Gäller bara att träna förmågan att t-o-t-a-l-t glömma 'varför' man fikar på balkongen.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

K9 tyckte du skrev bra grejer.

Jag gillar att göra musik i garageband. Snabbt enkelt och direkt. Plugga in gitarr och bas direkt och få till det som du vill ha i ditt huvud, direkt. Spela trummor på klaviaturen tills det blir ett sjysst komp. Jobba med metronom så blir det lätt att byta ut felspel.

Det är spännande att göra musik när man inte har alla funktioner i världen och man får vara kteativ och experimentera, man är k

Link to comment
Dela på andra sajter

Datorn dödar mycket. Man sitter still, vilket får kroppen att gå ner i aktivitetsnivå så kroppen "stannar av" och man blir tom o dum, man tar inte pauser, man äter oregelbundet, och framförallt så domineras ju ens sinnestillstånd och tankemönster av vad man ser för stunden. Finns inte mycket i åsynen av en DAW som får igång känslor och idéer.

Borde vi inte försöka ha lite fler generella objektiva tips här? Subjektiva tips om att du blir dum av en dator kanske inte alls stämmer in på TS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite såhär att jag nästan följer trender. Försöker leka gud och typ bemästra alla genrar, men vet ju förståss att det inte bara går över en natt, eller t.o.m ett år. Men jag är så ivrig och vill hela tiden kunna allt! Förrut nöjde jag mig med att det bara "lät bra", men nu har jag monitorer, vill att låten ska låta proffisig, kunna va perfekt mixad osv osv.

När jag började göra musik så gjorde jag trance typ och en trancelåt kan jag skapa nu utan problem. Vet exakt hur jag ska bygga upp, men det är inte det jag vill satsa på utan på house som jag hållit på med sista året/2åren. Men försöker alltid jämföra mig med olika artister. Och ibland känns det som jag bara följer en trend för att sedan stå kvar där när trenden byts med något annat och där står jag halvkunnig kvar i en "gammal " genre. Försöker pressa mig mer och mer för att göra det jag tycker låter bäst oavsett om det är "inne eller ute". Allt va så mkt lättare innan jag började tänka på allt tekniskt. Allt inom mixing, mastering, compressor o allt va det innebär lärde jag mig i princip för några månader sen. Innan har jag bara kört på och inte brytt mig om det tekniska men nu kan jag inte sluta tänka på det och det gör mig så arg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite såhär att jag nästan följer trender. Försöker leka gud och typ bemästra alla genrar, men vet ju förståss att det inte bara går över en natt, eller t.o.m ett år. Men jag är så ivrig och vill hela tiden kunna allt! Förrut nöjde jag mig med att det bara "lät bra", men nu har jag monitorer, vill att låten ska låta proffisig, kunna va perfekt mixad osv osv.

När jag började göra musik så gjorde jag trance typ och en trancelåt kan jag skapa nu utan problem. Vet exakt hur jag ska bygga upp, men det är inte det jag vill satsa på utan på house som jag hållit på med sista året/2åren. Men försöker alltid jämföra mig med olika artister. Och ibland känns det som jag bara följer en trend för att sedan stå kvar där när trenden byts med något annat och där står jag halvkunnig kvar i en "gammal " genre. Försöker pressa mig mer och mer för att göra det jag tycker låter bäst oavsett om det är "inne eller ute". Allt va så mkt lättare innan jag började tänka på allt tekniskt. Allt inom mixing, mastering, compressor o allt va det innebär lärde jag mig i princip för några månader sen. Innan har jag bara kört på och inte brytt mig om det tekniska men nu kan jag inte sluta tänka på det och det gör mig så arg.

Lägg några dagar på att analysera låtar du gillar?

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Men om du följt tillräckligt många trender så kanske du kan använda dig av två olika samtidig för att skapa något du själv tycker känns nytt? Eller kanske försöka förutse vad nästa trend kommer att bli. Vad har ingen gjort inom denna genre ännu?

Oftast så handlar det ju om att finn nya uttryck som artist och en egen twist på något sätt, bara för att skicka ut i den stora strömmen av musiker som finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du 20 hitlåtar som är exakt lika till formen eller inte?

Nu får du väl ta och kamma dig, du är väl läskunnig.

Apropå mallen: Kolla på några vanliga hits säg 20st som alla känner till och analysera dem, det finns i huvudsak få undantag till denna regel. Nu menar jag huvudstrukturen inte smärre varianter. Posta gärna vilka som du tycker eller inte tycker passar mallen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu får du väl ta och kamma dig, du är väl läskunnig.

Visst tuffing 🙂

Men hur är det med din egen läskunnighet? Här är några tidigare frågor riktade till dig som helt verkar gått dig helt förbi.

om en får välja helt fritt, vill du helst bo i en standardtrea i en betongklump, eller en arkitektritad villa med egna vinklar och vrår?

Men välj du ut 20 hits som du tycker är likadana, så förstår jag kanske lättare vad du menar 🙂

Bra eller dåligt att ha med piano? Am-ackord? Sångstämmor i refrängen? Tonartshöjningar?

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu verkar det ju dock som om TS mest sysslar med EDM, vilket jag själv inte är så bevandrad. Men om jag håller mig till musik jag själv gillar så tänker jag att många av de låtar som gjort störst intryck på mig oftast inte helt följt den typiska schlagermallen för upplägget på en låt, t ex:

Queen - We will rock you

The Who - The real me

Franz Ferdinand - Take me out

The Killers - Somebody told me

White stripes - Seven nation army

Meat Loaf - Bat out of hell

Iron Maiden - Fear of the dark

Kungers - Måndagströst

Dropkick Murphys - The state of Massachusetts

<välj artist själv> - Balladen om Briggen Blue Bird av Hull

Dire Straits - Romeo and Juliet

Nationalteatern - Sent en lördagskväll

Warren Zevon - Desperados under the eaves

Jesus Christ Superstar - Heaven on their minds

Slade - Run, run away

Pat Benetar - Heartbreaker

Sweet - The sixteens

KSMB - Sex noll två

Return - United in a scream

My Chemical Romance - Mama

The Boomtown Rats - Rat trap

Blev visst 21.

Och tar du en skenbart enkel låt som t ex "Livin on a prayer" med Bon Jovi, märker en t ex att andra refrängen har två extra takter, bryggan innan sista refrängen är 1/4 kortare än övriga. Små ändringar som garanterat bidrar till totalupplevelsen av låten.

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul lista! Utan att gått igenom alla låtarna: Visst finns det undantag och undantag är trevliga. Jag kan fylla på:

Bohemian Rhapsody - Queen, en hel del Genesis och Pink floyd etc..

Små varianter ...är trevliga dom med.

Och går du igenom hela Dire Straits, Slade, Queen etc etc produktion,

hur stor del följer mallen?

"Nu menar jag huvudstrukturen inte smärre varianter."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul lista! Utan att gått igenom alla låtarna: Visst finns det undantag och undantag är trevliga. Jag kan fylla på:

Bohemian Rhapsody - Queen, en hel del Genesis och Pink floyd etc..

Små varianter ...är trevliga dom med.

Och går du igenom hela Dire Straits, Slade, Queen etc etc produktion,

hur stor del följer mallen?

"Nu menar jag huvudstrukturen inte smärre varianter."

Det var ju just min poäng. Att en vad det lider försöker hitta "smärre varianter" som gör att låten får en mer unik prägel, men att inte låta det ta fokus när en är i startup-fasen av låtskrivandet.

Men välj du ut 20 hits som du tycker är likadana, så förstår jag kanske lättare vad du menar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Provade faktiskt att byta genre lite granna för att få motivationen tillbaka.

Bara känna att man skapar något istället för ingenting alls.

Här är det iaf vad jag gjort sen jag skapa tråden för 2-3 dagar sen.

https://soundcloud.com/balakarnan/bala-finspong

Ett hyffsat oseriöst projekt måste jag säga ändå. Men gjorde ändå färdigt den till en hel låt 🙂

Tycker den blev helt ok, skiljer sig mkt från mina andra mkt tyngre låtar.

Det jag ska använda för att fixa är att skapa normala dygnsrytmer, börja träna, ut och gå med musik i öronen 🙂

Det har hjälpt tusen! Samt som tipset jag fick här , att "tvinga " sig själv lite också och skaffa deadlines 🙂

Tack!

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Det händer då & då.. lika rädd blir man varje gång :/. Jag blir liksom off på allt med musik, inte ens gitarren får en omgång. Men som andra nämnt, diciplin... sätt redan nu upp ett par tre fyra ämnen/områden, stor som små... te x mixning, compressions, top-beat eller delays.

När du sen tappar motivationen nästa gång. Så har du redan bestämt att du ska plugga/utveckla dig specifikt på något av dina ämnen. Gå förbannat djupt... pilla frenetiskt med top-beats, snare hi hat osv. Hitta sköna unika groves.. 100% fokus på top-beats. Inget skapande, av hela arr. Håll dig till 4 bar only. Gör massor, försök förstå varför någon blir så mycket bättre än en annan, etc. etc.

I annat fall, när du suger på kreativitet. Lär dig om, och marknadsför det du redan har. Bygg nätvärk, om så än bara digitalt.

Final solution: ta helt avstånd från musik, framförallt den genren du producerar.

Mina 2 jävla spänn.

Redigerat av Johanberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan hoppa över en refräng oxå. 5.47.

Om Lying Eyes med Eagles:

Kunde inte låta bli att räkna verser men kom snabbt av mig 🙂

Jag får strukturen (i förenklad form) till:

V V V - Ch - V V - Ch - V V V - Ch

Det är en jädra massa verser, 3 på raken innan första refrängen.

Är detta vanligt i Country?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om Lying Eyes med Eagles:

Kunde inte låta bli att räkna verser men kom snabbt av mig 🙂

Jag får strukturen (i förenklad form) till:

V V V - Ch - V V - Ch - V V V - Ch

Det är en jädra massa verser, 3 på raken innan första refrängen.

Är detta vanligt i Country?

Det är en väldigt speciell låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan hoppa över en refräng oxå. 5.47.

http://www.youtube.com/watch?v=wIyfyserYEo

Kul idé! Jag har faktiskt gått i tankarna att starta en tråd och be om tips på bra ej instrumental musik som inte innehåller en refräng. Sitter och knåpar på en låt som antagligen inte kommer ha någon refräng i rätta bemärkelse. Kan vara bra att få lite inspiration om hur jag kan arrangera den...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...