Jump to content
Annons

Evertune! Bästa som hänt mitt gitarrspel i alla år


tvåtakt

Recommended Posts

Har precis fått ihop min gitarr nu, så gjorde en liten kärleksvideom den icon_mrgreen.gif

http://www.youtube.com/watch?v=XXYavWk6Czc

Allt funkar hur bra som helst, ska man klaga på en sak är det lite halvdålig sustain i ljusaste tonerna, men det ringer ut i ett par sekunder iaf. Sustainen i riff å ackord däremot är jättebra!

 

Nå frågor?! icon_mrgreen.gif

(dock inget speciellt välrepat gitarrspel i denna video haha)

Redigerat av tvåtakt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Anta att du stämmer gitarren i ett hörn av scenen utan belysning, det är kanske 5 grader kallare där än där sen ska stå o spela. När du sen spelat i strålkastarljuset (analoga parlampor) en stund, har det inte sjunkit en del då?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Anta att du stämmer gitarren i ett hörn av scenen utan belysning, det är kanske 5 grader kallare där än där sen ska stå o spela. När du sen spelat i strålkastarljuset (analoga parlampor) en stund, har det inte sjunkit en del då?

Som jag förstått så "bryr sig inte" Evertune om temperatur; den håller stämningen ändå. Det är ju samma strängtryck liksom även om trät skulle ändra sig lite pga temperaturen

Fan man ska köra deras hals också med true frets. Så jävla grymt.

Jag provade en sån häromveckan... Hahaha, G-strängen stämde inte i ett enda ackord nästan. Tycker nästan min gitarr är bättre intonerad än True Temperament (även om det ej är sant, men jämfört med G-strängen på den)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du tex gör en kraftig bend så att strängen töjer sig och stallet kompenserar det genom

att dra sadeln bakåt , blir inte då intonationen fel ?

Om strängen har kompenserats av stallet som beskrivits ovan undrar jag också om du då måste benda strängen något längre i och med att sadeln måste

nå sin stopp punkt före pitchen kan höjas ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du tex gör en kraftig bend så att strängen töjer sig och stallet kompenserar det genom

att dra sadeln bakåt , blir inte då intonationen fel ?

Om strängen har kompenserats av stallet som beskrivits ovan undrar jag också om du då måste benda strängen något längre i och med att sadeln måste

nå sin stopp punkt före pitchen kan höjas ?

Nejdå, det finns ett "bendstop" i stallet som motverkar att sadeln rör sig, vilket gör att gitarren i princip känns som vilken gitarr som helst. Man kan höar ett litet klickande ljud från stallet när man bendar eftersom det är sadeln som "slår mot" bendstoppet, men det är bara om man lyssnar noga å dessutom hörs det inte alls när man är förstärkt 🙂

Så ja, det spelar som en vanlig gitarr, no worries! Det är inget säljartrick som Evertune kör med utan det stämmer faktiskt. (och det stämmer också 😄😆 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Evertune fungerar alldeles fantastiskt bra.

Andra gitarristen i bandet har kört det på några turnéer och det har aldrig krånglat, fungeraer som en dröm.

Nu har även jag fått spons sedan ett tag så vi kommer båda köra detta i framtiden, blir grymt. 🙂

Om man vill ha känsla i bendar får man justera så att stallet inte kompenserar vid bendningar, är lite pill tills man vänjer sig.

Kör man i fullt 'floating' läge känns det lite snuskigt tills man vant sig.

Fan man ska köra deras hals också med true frets. Så jävla grymt.

Grymt som fan. Det är Anders Thidell på True Temperament här i Stockholm som uppfunnit och gör dom halsarna.

Som det ser ut kommer jag snart ha en gitarr med TT hals och Evertune, blir grymt!! 🙂

Redigerat av SiJo
Link to comment
Dela på andra sajter

Evertune fungerar alldeles fantastiskt bra.

Andra gitarristen i bandet har kört det på några turnéer och det har aldrig krånglat, fungeraer som en dröm.

Nu har även jag fått spons sedan ett tag så vi kommer båda köra detta i framtiden, blir grymt. 🙂

Om man vill ha känsla i bendar får man justera så att stallet inte kompenserar vid bendningar, är lite pill tills man vänjer sig.

Kör man i fullt 'floating' läge känns det lite snuskigt tills man vant sig.

Grymt som fan. Det är Anders Thidell på True Temperament här i Stockholm som uppfunnit och gör dom halsarna.

Som det ser ut kommer jag snart ha en gitarr med TT hals och Evertune, blir grymt!! 🙂

Grattis 😉 är dom generösa med sponsringar numera?

Nu är jag för fattig för att ha råd med "rabatt" sponsringar så det hade inte lett nån vart, plus att mitt band inte är tillräckligt kända 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte världens mest användbara funktion i hela världen men jag upptäckte nyss att man kan göra vibratos/benda på öppna strängar genom att tryck på sadlarna... Kommer nog inte använda det supermycket själv men ja, det är iaf en till liten grej Evertune kan göra som inget annat hardtail-stall kan 😄

http://www.youtube.com/watch?v=CH8q6MipnzI&feature=youtu.be

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...