Jump to content
Annons

Hur ska jag ha basstrapsen?


Dutycalls

Recommended Posts

http://oi39.tinypic.com/2ns2sft.jpg

Som ni ser så är inte mitt rum optimalt för musikproduktion men det är det bästa jag kan göra av det 🙂

Hur ska jag placera basstrapsen? Får ju knappt plats med några och isåfall får de väl ca ca 30 cm breda som max?

Ska monitorerna tryckas in mot de tycker ni eller ska det hållas ett avstånd?

Ska jag även sätta något runt om skärmen?

Har inte så mkt eko utan det är väl mer basen som är ganska mkt från en viss punkt. De höga diskanterna har jag inte tänkt eller reagerat på.

Har beställt 2 HOFA.diffusor som jag tänkte placera på varsin sida av monitorerna för att göra rummet lite större.

Redigerat av Dutycalls
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gör 100 mm absorbenter som du sätter i tak / väggvinkel samt de vägg / väggvinklar som går. Du får prova dig fram (mäta eller lyssna beroende på hur noggrann du vill vara) om basförstärkningen du får nära vägg är till fördel eller inte i ditt rum. Bredbandig absorption även på sidor, ovanför sweetspot och kortvägg.

Det som händer i ett sånt här litet rum utan akustikreglerande åtgärder, är att basen maskerar det övre registret både i tid och energi, så det är bra om du kan få in lite bredbandig absorption. Vanlig diffusor ställer jag mig skeptisk till i ditt rum. Du kommer nog att höra "spökhögtalare" från dom.

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej 🙂 Hör olika från alla, en del säger diffusor,en del säger absorbent,och de ärfolk som är insatta, vilket jag absolut inte är. Har försökt men ah,

Så det kommeralltså bli sämre med diffusor och basstraps?

Tar basen upp för mkt av de högre registrerna? Då äre väl perfekt att ha bass traps 🙂?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej! 🙂 Tack förtips! Men nu när jag har beställt diffusor för 1000 :-,ska jag skicka tillbaka det eller ska jag beställa akustikplattor också? Som du ser kan jag inte bygga så jättebreda basfällor bakom monitorerna och precis över så har jag ett hyllplan över monitorerna som jag inte får ta bort av hyresvärden. sen äre ca 1 meter till tak från hyllplanen och på hyllplanerna som jag har både över monitorerna och bakom där jag sitter har jag alla möjliga saker på. Kuddar, lakar, kartonger osv, som förvaring helt enkelt? Är det dåligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Diffusion kan vara direkt olämplig om väggarna finns inom Haas-zonen (när det tar ca 25-35ms för första reflektion att komma tillbaks till lyssningspositionen - alltså ca 4.3-6m bort), så i en liten hemstudio är det oftast ingen mening med annat än absorption.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Gör 100 mm absorbenter som du sätter i tak / väggvinkel samt de vägg / väggvinklar som går. Du får prova dig fram (mäta eller lyssna beroende på hur noggrann du vill vara) om basförstärkningen du får nära vägg är till fördel eller inte i ditt rum. Bredbandig absorption även på sidor, ovanför sweetspot och kortvägg.

Ursäkta att jag kapar den här tråden, men finns det någon anledning till att man inte behandlar golv/väggvinkel? Hörn och tak/vägg ser jag ofta, men sällan vägg/golv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta att jag kapar den här tråden, men finns det någon anledning till att man inte behandlar golv/väggvinkel? Hörn och tak/vägg ser jag ofta, men sällan vägg/golv.

Enda anledningen är att det tar upp golvyta som kanske behövs till annat - och att det blir svårare att städa. Från akustik-synvinkel är det ingen nackdel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar! Jag kommer att ha en del yta mellan bord och vägg i en omplacering jag har tänkt i samband med en akustikbehandling, så då kör jag nog på basfällor där också. Krångligare städning får jag helt enkelt stå ut med.

Då är det mer praktiskt att bygga en vanlig rak absorbent som bygger lika djupt som om du gerar hörnet. Montera den sedan en bit ovan golv så att du kommer åt med dammsugaren och städa. Den lösningen kommer ge bättre basabsorption jämfört med den gerade varianten.

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Då är det mer praktiskt att bygga en vanlig rak absorbent som bygger lika djupt som om du gerar hörnet. Montera den sedan en bit ovan golv så att du kommer åt med dammsugaren och städa. Den lösningen kommer ge bättre basabsorption jämfört med den gerade varianten.

[EDIT] Ah, nevermind. En snickeriterm som jag inte fattade. Tack för tipset!

Redigerat av kvastskaft
Link to comment
Dela på andra sajter

Diffusion kan vara direkt olämplig om väggarna finns inom Haas-zonen (när det tar ca 25-35ms för första reflektion att komma tillbaks till lyssningspositionen - alltså ca 4.3-6m bort), så i en liten hemstudio är det oftast ingen mening med annat än absorption.

Basfällor där det får plats (väggar/tak) + ev. diffusorer baktill (beroende på hur långt bak väggen är) för att få bättre spridningr? Fast som vi var inne på tidigare, så finns det si och så mycket att göra med ett så litet rum.

Återigen, ett par raka hörlurar som komplement är nästan ett måste, tex akg 701, som jag ofta talar varmt om.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Fick bli såhär 🙂

Vet att den bakersta absorbenten sitter långt ner och kanske inte gör nån nytta men kan inte flytta upp den pga av stödet till hyllan. (Bor i hyresrätt), men annars är jag faktiskt nöjd och ljudet känns mer tajt nu. Speciellt basen 🙂 Har dock inte behandlat mellan monitorerna , vet inte riktigt om det är värt att köpa stenull o allt det där igen för att bygga mindre absorbenter lr om jag ska beställa några billiga och enkla foams istället?

155849_10152149684250733_76434699_n.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick bli såhär 🙂

Vet att den bakersta absorbenten sitter långt ner och kanske inte gör nån nytta men kan inte flytta upp den pga av stödet till hyllan. (Bor i hyresrätt), men annars är jag faktiskt nöjd och ljudet känns mer tajt nu. Speciellt basen 🙂 Har dock inte behandlat mellan monitorerna , vet inte riktigt om det är värt att köpa stenull o allt det där igen för att bygga mindre absorbenter lr om jag ska beställa några billiga och enkla foams istället?

155849_10152149684250733_76434699_n.jpg

På bilden ser det ut som du har skrivbordet på långsidan? Det är inte så att det får plats på kortändan, så att avståndet till väggen bakom dig blir längre?

Om detta inte är möjligt så antar jag att du gjort vad du kunnat! 🙂 Hör du någon förbättring/skillnad?

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Nej, det går tyvärr inte! Bilden ser lite större ut än vad rummet är 🙂 Men på vänstra hörnet på bilden så sticker hörnet ut och monitorerna skulle ej få plats där. Vet att det blir bättre om det är längre avstånd mellan främre vägg och monitorer, men kan inte göra så :/

Jag märker faktiskt skillnad 🙂 HÖRbar skillnad 🙂, Känner att basen sitter mkt mer tajt nu! Och mkt mer clean 🙂 Mellanregistret låter nog detsamma tror jag, det hör jag iaf ingen skillnad på, samma med de höga, möjligtvis lite bättre isf,

. Men hade aldrig problem med de innan så 🙂

Redigerat av Dutycalls
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...