Jump to content
Annons

Scheps 73


Anders F

Recommended Posts

Vad tror ni om denna plugg? Orginal så har ju preampen väldigt trevlig distorsion på ljudet om den rattas rätt som jag hoppas de har fångat i pluggen. De påstår det iaf. För mig skulle det ju underlätta arbetet de gånger jag lägger hårdvaran (preampen) som insert om jag kan ha det i pluggformat i stället. Har köpt iaf för introduktionspris på 99$. kommer nog bli ännu billigare vid någon sale framöver. Ska bli spännande att testa iaf :-)

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Neve 1073 är en preamp med eq-sektion. Finns även i nyare versioner utan eq-sektionen som exempelvis 1073 DPA som jag själv använder. Det som jag upplever med hårdavarans preamp är att man kan få en väldigt trevlig distorsion av den vilket då även pluggen skulle simulera.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Bra, Har inte Waves en V-serie som simulerar Neve, eller är det ett neve-bord då?

Jo det ska väl simulera neve men de låter inte kul efter att testat de förut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker den låter bra. Väldigt lik Waves V-EQ som är grymt musikalisk EQ, tycker jag. Den här erbjuder inte lika mycket kontroll dock. Diskanten är ett statiskt hi-shelf filter t.ex.

En sak som inte är så uppenbar är att pluggen färgar även om "preamp"-funktionen är avstängd; fast på ett annat, kallare sätt än när preampen är på.

Det blir även skillnad i skitigheten om man sätter input till +12 och output till -12, jämfört med vice versa (I=-12, O=+12). Det tycker jag var bra. Annars brukar ju Waves I/O reglage inte ha nåt med processningen att göra, utan bara reglera I/O volymen.

Drive-läget tyckte jag gav alldeles för kraftig dist. Körde just en kvinnlig sångstämma genom pluggen, och jag får ta ner nivån på sångspåret till hela -50dB RMS innan disten börjar bli "mild". Men fortfarande klart hörbar.

EDIT: Upptäckte en feltolkning jag gjort.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Då kommer en jämförelse mellan scheps 1073 och min AMS Neve 1073 DPA. Jag tittade inte på inställningarna nu utan gjorde så gott jag kunde att få pluggen att låta så likt min hårdvara jag kunde genom att fasvända och hitta optimala inställningen så gott som jag kunde för att ge en så rättvis bild som möjligt.

Filerna är 24bit 96Khz. Orginal är trummor från evil drums.

Filerna är orginal vilket då är orginalfilerna, analog vilket är min 1073 DPA och scheps 1073 som då är waves plugg

https://dl.dropboxus...ompare 1073.zip

Hoppas det kan vara till hjälp för någon :-)

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Då kommer en jämförelse mellan scheps 1073 och min AMS Neve 1073 DPA. Jag tittade inte på inställningarna nu utan gjorde så gott jag kunde att få pluggen att låta så likt min hårdvara jag kunde genom att fasvända och hitta optimala inställningen så gott som jag kunde för att ge en så rättvis bild som möjligt.

Filerna är 24bit 96Khz. Orginal är trummor från evil drums.

Filerna är orginal vilket då är orginalfilerna, analog vilket är min 1073 DPA och scheps 1073 som då är waves plugg

https://dl.dropboxus...ompare 1073.zip

Hoppas det kan vara till hjälp för någon :-)

MVH

Anders

Tack, tester som detta är väldigt intressanta.

Jag hör skillnader men jag kan inte säga att någon låter bättre än den andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testet va bra även för mig för nu hör jag ju skillnaden och kan lättare göra valet när jag verkligen vill använda mig av hårdvaran och när jag hellre vill använda mig av mjukvaran. Det viktigaste med alla sina verktyg är ju att man lär sig va de kan bidra med till ljudet, och det känner jag detta test gav mig för min egen del.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Testet va bra även för mig för nu hör jag ju skillnaden och kan lättare göra valet när jag verkligen vill använda mig av hårdvaran och när jag hellre vill använda mig av mjukvaran. Det viktigaste med alla sina verktyg är ju att man lär sig va de kan bidra med till ljudet, och det känner jag detta test gav mig för min egen del.

MVH

Anders

Om du inte hade ägt din DPA och hört det här testet, skulle du köpt den? Det är en ordentlig skillnad i pris mellan mjukvaran och hårdvaran här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jo, det hade jag faktiskt gjort. Jag gillar verkligen att sitta vid inspelningstillfället och kunna utnyttja pre ampen och forma ljudet redan där. Sedan gillade jag min analoga mer än pluggen i slutändan. Är det sedan värt denna massiva skillnad i pris, ja det måste nog var och en fundera över. Slutsumman för mig blir att pluggen låter bra och har i mitt tycke karaktären av en 1073. Visst är det roligt hur bra man ändå kan få mjukvaran att låta idag.

Sedan vet jag inte om jag ska vara ärlig hur objektiv jag kan vara mot mig själv i en sådan fråga som du ställde där vmbr.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Analog lät självklart bättre men det är inte så stor skillnad och för den som inte har en stor plånbok och vill slänga ut så mycket pengar för hårdvara är den här ett bra alternativ. Waves har på senare tid spotta ut en hel del mediokert men här har de satsat på något vettigt. Blir nog att jag köper den med...Alltså pluggen så klart. 🙂 Ska demas i helgen

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Kan inte annat än hålla med. Denna plugg ger rätt mycket av karaktären från en 1073, iaf i PRE amp. Eq kan jag ej jämföra.

Om man sedan jämför priset på en plugg som du kan använda på alla spår mot hårdvaran så blir det ju otroligt prisvärt.

Mvh

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...