Jump to content
Annons

En Mac Dator, Pro Logic & En Schysst Piano (Vill ha seriösa tips) Hip-hop/Pop


SalarMusic

Recommended Posts

Hej folket!

Just nu är det så att jag vill ha de saker som står i rubriken:

En Mac dator: Helst en stationär dator som kan klara av Logic Pro 10 och MIDI galant, utan några krångel, dsv förseningar gällande överföring av ljudet från pianot till själva programmet som man gör musik med. Jag har haft Windows hela livet så kan absolut INGENTING om Mac datorer, och nu är jag vilse om att vilken Mac dator som passar Bra till Logic Pro.

Keyboard/Piano har folk sagt att jag ska köpa en av de där "Akai Professional". Men de tycker jag inte om p.g.a att de lägger så mycket tid och energi åt synth och string... jag vill ha lite mognare ljud.. som har lite personlighet. En Keyboard med Bra Bas som kan passa bra till hip-hop/Pop. INTE alls som dagens ungdomar håller på med,, 2much synth on dat song.. dis song.. his song.. their songs...

Jag vill hålla det old-skool.

Har tänkt mig Max 15 Tusen, Bara Dator och Keyboard.

Lite smått om mig: Är amatör men jag älskar detta och ser mig själv att bli stor på riktigt! Jag har hållit på med fl-studio ett tag men har nu valt att byta till Pro Logic. Tack så mycket för all hjälp från de som tipsar och är villig att hjälpa en Dreamer//!.

Förresten så är denna sida sjukt bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Max 15 tusen ? Är då DAW och ljudkort inräknat i den summan ? Man kan lägga hur mycket pengar som helst på sitt musikintresse, och mitt tips är att börja med att skaffa dig dator. ( i detta fallet en Mac) sedan tar du lite i taget....ramminne/daw/pluggar/ljudkort monitors osv. Och woolla , en vacker dag har du prylar som du är mer än nöjd med. Min dator är en iMac 27" och gick loss för ca 21 000. (Utan något DAW) Det kostar att ligga på topp, men det lönar sig i längden 😉

Lycka till.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Billigaste iMacen klarar man sig långt på. En i5-processor med 8Gb RAM.

http://store.apple.com/se/buy-mac/imac?afid=p219%7CGOSE&cid=AOS-SE-KWG-GO_SE_iMac_Sitelinks

Ännu mer prisvärda är dessa:

http://store.apple.com/se/buy-mac/mac-mini

Du behöver en skärm till också (funkar med vilka PC-skärmar som helst) och man behöver slänga i mer RAM-minne också.

Jag har själv två stycken Mac Minis ( i7:or med 4/8 GB RAM). Funkar utmärkt med både Logic och Pro Tools.

mvh//Peter

Redigerat av Sleap
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

En sak man bör tänka på är:

Dagens nya Mac datorer har ingen CD läsare. Någon har kommit på att "framtiden" är här.., och att man tydligen ska kunna få allt nerladdat via internet. 😳 men visst ....det finns ju externa (lösa) cd-läsare att köpa.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns som att jag tar upp det här med midi och audio i varenda tråd jag skriver i nu hehe 🙂

Det jag funderar lite på är att du i första stycket skriver om det här med midi, att du inte vill ha det som kallas för latency, några fördröjningar i ljudet. I andra stycket skriver du dock om en keyboard som själv skapar ljudet vilket man sen spelar in med ett ljudkort. Bara lite nyfiken på vilket av de du tänk jobba med, eller om du tänkt jobba med båda 🙂 Jobbar man med bara midi kan man komma lite billigare undan, om ditt daw redan har de instrument som du tänk använda. Logic till exempel har det mesta för att kunna göra olika sorters musik, och de fungerar riktigt bra när man ska börja med att göra musik. Det mesta finns, piano, orglar, orkestrar, synthar, trummor, virtuella gitarrer och bas m.m. Det är vad jag rekommenderar dig nu som nybörjare, att köra med midi. Vill du sen ratta lite själv på en synth/keyboard för att få ett visst sound så kan man alltid skaffa det i framtiden 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns som att jag tar upp det här med midi och audio i varenda tråd jag skriver i nu hehe 🙂

Det jag funderar lite på är att du i första stycket skriver om det här med midi, att du inte vill ha det som kallas för latency, några fördröjningar i ljudet. I andra stycket skriver du dock om en keyboard som själv skapar ljudet vilket man sen spelar in med ett ljudkort. Bara lite nyfiken på vilket av de du tänk jobba med, eller om du tänkt jobba med båda 🙂 Jobbar man med bara midi kan man komma lite billigare undan, om ditt daw redan har de instrument som du tänk använda. Logic till exempel har det mesta för att kunna göra olika sorters musik, och de fungerar riktigt bra när man ska börja med att göra musik. Det mesta finns, piano, orglar, orkestrar, synthar, trummor, virtuella gitarrer och bas m.m. Det är vad jag rekommenderar dig nu som nybörjare, att köra med midi. Vill du sen ratta lite själv på en synth/keyboard för att få ett visst sound så kan man alltid skaffa det i framtiden 🙂

Jaa du har så rätt, för mig som nybörjare kanske behöver jag inte ha det bästa på alla områden direkt!

Men vad menar du att jag ska börja med MIDI? Jag har en piano hemma vilket är värdelöst men om jag öppnar t.ex. ett ljud på FL-Studio då spelar jag med pianot på det ljudet som är igång på FL då, självklart måste jag sänka ljudet på min Piano/Keyboard. Jag kanske borde jobba med det ljud som finns på Logic Pro när jag skaffar mig en Mac, och när jag blir bättre då köpa en EGEN och dyr Keyboard och skapa musik från keyboarden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaa du har så rätt, för mig som nybörjare kanske behöver jag inte ha det bästa på alla områden direkt!

Men vad menar du att jag ska börja med MIDI? Jag har en piano hemma vilket är värdelöst men om jag öppnar t.ex. ett ljud på FL-Studio då spelar jag med pianot på det ljudet som är igång på FL då, självklart måste jag sänka ljudet på min Piano/Keyboard. Jag kanske borde jobba med det ljud som finns på Logic Pro när jag skaffar mig en Mac, och när jag blir bättre då köpa en EGEN och dyr Keyboard och skapa musik från keyboarden?

I ditt första inlägg uppfattar jag det som att du vill spela in med både audio och midi. Det är mycket lättare att som nybörjare göra musik med midi, i alla fall elektronisk musik. Det betyder alltså att ditt daw gör själva ljudet. På ditt senaste inlägg låter det som att det är så du gör idag med tanke på du säger att du öppnar ett ljud i FL Studio och spelar med det ljudet. Det jag sen inte hänger med på är när du tar upp att du vill ha en keyboard med bra ljud, vilket då betyder att det är från keyboardet man får ljudet, sin i sin tur gör att man behöver ett ljudkort med ljudingång för att kunna spela in ljudet.

Det piano som följer med i FL Studio, har för mig det hette fruity keys eller nåt liknande, låter inte bra alls. Tanken med det tror jag inte är att låta verklighetstroget, utan att passa till elektronisk musik. Dock tycker jag det låter dåligt även för det ändamålet 😛

Ja, börja med Logic. Pianot där o låter bra för vad man betalar för, och fungerar utmärkt till att göra musik. Om du sen i framtiden vill uppgradera ditt ljud, t.ex med ett finare piano, då är det för det mesta en plugg som är det mest prisvärda alternativet. Är det dock ett visst sound man vill ha som bara en keyboard/synth kan skapa, ja då kanske man får leta efter det istället. Men för mig låter det inte som det är de du är ute efter.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen SalarMusic.

Jag tror att det blir lättare för oss som ska hjälpa dig, om du berättar lite vilken typ av musik du skapar.

Ska du bara sitta hemma i din studio och skriva låtar? eller har du tänkt att skaffa prylar för att turnera LIVE ?

Sedan kan jag känna att det är lite luddigt....det här med synth/keyboard.

(rätta mig om jag har fel men:)

1: En synth har förprogramerade ljud från fabrik, som oftast används vid livespelningar.

2: En midi-keyboard har inga ljud alls, utan fungerar på samma sätt som ditt tangentbord till datorn gör.

Skriver du ett e...så blir det ett E. Midi-Keyboarden ersätter mycket av det arbete som musen gjorde.

i stället för att peka och klicka så har du snabbkomando till de flesta funktioner.

3: VST plugin (Virtual Studio Technology) gör det möjligt för dig att ha mängder av instrument på din dator.

istället för att ha 15 olika syntar som tar upp plats i din studio,

så väljer du direkt på datorn viker instrument (vst plug) som du ska spela in med.

Det kan vara allt från piano,stråkar,trummor till bas-synt eller reverb effekter/kompressor.

Redigerat av Kr-illo
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blandar ihop fan haha ursäkta mig..! Men det är för att jag inte kan musik/verktyg språket så bra.. 🙂

Jaa joo visst, jag kan börja med att göra musik med själva ljuden som finns på Logic Pro... men kan man som FL-studio ladda ner eller köpa andra ljud och tillägna till programmet?? ( VST plugin blir det nu va? 😛 ).

Okej next, jag har en piano som min kompis har köpt från LIDL haha och den har jag för tillfället, en M-audio är kopplad till pianon och sedan till datorn, en sån: http://blog.langstrof.net/wp-content/uploads/2009/04/dsc04018.jpg.

Jag sänker ljudet på keyboarden så att jag kan höra tydligt det ljud som jag öppnar på FL-studio tex. Och då spelar jag!

Jag ville ha en piano som har massvis med ljud och att jag kan göra musik därifrån som KlasVonKlas säger... men det kanske är alldeles för tidigt.

Kr-illo, Min dröm är att ha egen studio massor med piano och verktyg så att jag kan Producera musik, helst inom Hip-Hop och Pop! Och sedan sälja vidare. Nej nej ingen turné och sånt, satsar inte på att bli DJ. Utan sitta i min studio och tillverka Musik.

Men när jag väll har köpt en Mac dator ( vet fortfarande inte vilken jag ska köpa ) då kommer jag att leta efter pop/hip-hop "sounds". Pianot får vända då, och då antar jag att jag måste köpa en midi-keyboard då? för denna är piano från LIDL är jättestor hahaha. Tack så hjärtligt mycket för att ni tog tid och svara, tack 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, man kan köpa/ladda ner vst-pluggar som man sen öppnar upp i FL Studio :-)

Jag tror det är lite tidigt att börja med ja. Nackdelen med att spela in en synth är att man inte kan ändra på noter m.m i efterhand, vilket man då kan med midi. Skulle det bli lite otajt t.ex så kan man fixa det efteråt, ja helt flytta på noterna hur man vill. Det ser jag som en väldigt stor fördel. Pluggarna som finns idag är även så bra att det sällan lönar sig med en synth/keyboard. Många producenter idag använder sig nästan bara av pluggar i datorn för att göra musik, det är ovanligt o se någon spela in analogt från synth. Att ha massa syntar o prylar i rummet är visserligen hemtrevligt o snyggt, men det tar en väldans massa plats med. Smidigare att ha allt i en o samma burk, datorn.

Finns fina midi-klaviaturer med pads, rattar m.m som kan vara intressant att ha till o göra trumkomp o annat kul :-)

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Här är ett litet paket som skulle kunna fungera till dig. (det går altid att byta ut, om du inte är nöjd med något)

Dator: http://www.netonnet.se/art/dator/stationar-dator/nettop/apple-macmini/181690.5077/

Datorskärm: http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/tv-upp-till-27-tum/tv-24-27-tum/lg-27ma73d/185854.6163/

Mus: http://www.mediamarkt.se/mcs/product/APPLE-Magic-Mouse,90952,422031,483829.html?langId=-16

Tangentbord: http://www.mediamarkt.se/mcs/product/APPLE-Tangentbord-med-numerisk-knappsats---Svensk,90952,422031,489129.html?langId=-16

Sedan köper du Logic Pro från app store som kostar 1399 kr.

Total kostnad ca 11 300 kr. men då har jag inte räknat med någon frakt.....detta är bara ett exempel. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte satsa på denna: http://www.netonnet.se/art/dator/stationar-dator/nettop/apple-macmini/182309.5077/

När du ändå har pengarna till det :-) då får du en i7a med 4 riktiga kärnor och hyper threading, totalt 8 trådar. 4gb ram är något lite kanske, men det är relativt billigt att uppgradera i framtiden. Om det nu går på en mini, det är jag osäker på. Kan vara värt o kolla upp först.

Link to comment
Dela på andra sajter

Audiospår, pluggar med samplingar m.m tar alla plats i ramminnet. Om inte allt får plats i minnet så får hårddisken jobba mer vilket betyder det blir segare, man kan få latency m.m. I alla fall 6-8gb ram brukar vara att rekommendera på en musikdator, men det är klart att 4gb fungerar med. Men ja, det var bara en tanke jag hade :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jahaaa, mycket bra förklarat! Vad sägs om denna? http://www.netonnet....er/182311.7314/

Men jag förstår inte varför det inte står något om Ghz? OCH att det kostar nästan 10tusen och den har 4GB Ram?

EDIT: Joo hittade om Ghz, men det där med 4GB ram på en 10tusen sak... wthhh

Redigerat av SalarMusic
Link to comment
Dela på andra sajter

Jahaaa, mycket bra förklarat! Vad sägs om denna? http://www.netonnet....er/182311.7314/

Men jag förstår inte varför det inte står något om Ghz? OCH att det kostar nästan 10tusen och den har 4GB Ram?

EDIT: Joo hittade om Ghz, men det där med 4GB ram på en 10tusen sak... wthhh

Det är Apples servermodell. Den har två inbyggda hårddiskar och är inte vad du letar efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill varna dig för 4gb minne. Dessutom skulle jag deffinitivt gå upp från i5 till i7.

Vill du komma undan så billigt som möjligt så är det nog mac mini som gäller. Kolls på applestore så kan du poppa i 8gb i den i7-modellen som nämnts tidigare, för 8700. 5400varvs disk kanske man kan leva med.

Släng på en valfri billig skärm för 2000 så är du hemma.

Vill du absolut ha imac skulle jag gå på motsvarande prestanda där, men den kostar 16000.

Jag är osäker på om mac mini kör med haswell än, det kanske någon annan vet bättre.

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

I7, okej! Men vad gör den egentligen ?

Angående Mac mini har jag frågat några erfarna och de har sagt att de hellre skulle gå för en Imac.. Jaa tack, kan du länka med en bra Imac som räcker långt? En som du nämner med i7, mycket plats och 8GB då. Vore jävligt schysst!

Tack för ditt svar! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

den billigaste imacen med i7-processor är denna tror jag. dock "bara "21,5" skärm.

http://store.apple.c...S/A&step=config

i7-processor är snabbare, men drar också mer ström och blir varmare, än i5-processorn.

red: märkte just att du tydligen måste kryssa i den dyrare processorn själv när du klickat på min länk här ovan.

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...