k9 (oregistrerad) Postat 10 mars 2014 Postat 10 mars 2014 Får såna tråkiga vibbar från den där filmen. Tråkiga djur oxå. Den skulle nog ryka första veckan. Ja Ankor är inga sällskaps djur egentligen.
k9 (oregistrerad) Postat 10 mars 2014 Postat 10 mars 2014 Ska ut med kameran i solen! Och ta kaffe utomhus... 🥰 :wub: 🥰 :wub: 🥰
slejnard Postat 10 mars 2014 Postat 10 mars 2014 He gott! Ska spela ikväll! 4e gigget idag. 😳 ibland kör det ihop sig... ☺️
Algotezza Postat 10 mars 2014 Postat 10 mars 2014 Menar att jag har tröttnat på kosmologi. Förut har jag läst allt jag kommit över i årtionden. Dom nya rönen tycker jag inte verkar va annat än tämligen skumma gissningar. Är något öht vetenskap om man aldrig kommer att kunna studera "teorierna" fysiskt? Strängteori etc. med elva dimensioner och så är ju rätt spekulativt. Hawking tycker jag fortfarande är intressant... Få se vad man kommer fram till på kosmologins de anläggningar som är på väg att byggas i Lund.
SadamJR Postat 10 mars 2014 Postat 10 mars 2014 Strängteori etc. med elva dimensioner och så är ju rätt spekulativt. Hawking tycker jag fortfarande är intressant... Detta, och andra fenomen, kan så vitt jag kan förstå aldrig studeras annat än som matematiska teorier och modeller. De extra dimensionerna man pratar om är vi helt enkelt inte skapta för att kunna uppleva. Strängteorin kommer aldrig att kunna verifieras fysiskt eftersom dimensionerna är för små. Skittråkigt. Där tappar jag intresset.
Algotezza Postat 10 mars 2014 Postat 10 mars 2014 Detta, och andra fenomen, kan så vitt jag kan förstå aldrig studeras annat än som matematiska teorier och modeller. De extra dimensionerna man pratar om är vi helt enkelt inte skapta för att kunna uppleva. Strängteorin kommer aldrig att kunna verifieras fysiskt eftersom dimensionerna är för små. Skittråkigt. Där tappar jag intresset. Spekulation är kul till en viss gräns.
SadamJR Postat 10 mars 2014 Postat 10 mars 2014 Spekulation är kul till en viss gräns. Nu finns det ju massor av spekulationer om detta med big bang t ex. Vissa ifrågasätter tom själva big bang som modell. Frågan är om vi nånsin kommer att kunna veta vad som verkligen hände vid universums uppkomst, eller om det inte kan bli mer än spekulationer pga sakernas tillstånd.
k9 (oregistrerad) Postat 10 mars 2014 Postat 10 mars 2014 Nu finns det ju massor av spekulationer om detta med big bang t ex. Vissa ifrågasätter tom själva big bang som modell. Frågan är om vi nånsin kommer att kunna veta vad som verkligen hände vid universums uppkomst, eller om det inte kan bli mer än spekulationer pga sakernas tillstånd. Grejen med vetenskapliga spekulationer är ju att de ofta leder till olika vetenskapliga experiment för att försöka bekräfta eller avliva olika teorier. Higgs partikel va ju bara en teori ända tills den hittades. Nu kanske man kan få svar på fler frågor tack vare att man vet att den faktiskt finns.
SadamJR Postat 10 mars 2014 Postat 10 mars 2014 Grejen med vetenskapliga spekulationer är ju att de ofta leder till olika vetenskapliga experiment för att försöka bekräfta eller avliva olika teorier. Higgs partikel va ju bara en teori ända tills den hittades. Nu kanske man kan få svar på fler frågor tack vare att man vet att den faktiskt finns. Jo, men higgs partikel är så pass stor att den är möjlig att observera fysiskt. När man börjar tala om strängteori, och vibrerande strängar av energi, som utgör olika partiklar. är man nere på så små dimensioner att man aldrig kan påvisa dom fysiskt. Då blir det bara matematik.
k9 (oregistrerad) Postat 10 mars 2014 Postat 10 mars 2014 Jo, men higgs partikel är så pass stor att den är möjlig att observera fysiskt. När man börjar tala om strängteori, och vibrerande strängar av energi, som utgör olika partiklar. är man nere på så små dimensioner att man aldrig kan påvisa dom fysiskt. Då blir det bara matematik. Jo men det sa man ju om higgspartikel med i början. Han som kom på idé med denna partikel blev ju utskrattad, men Higgs trodde på den och förespråkade att den nästan måste finnas. Han var ju så nitisk att den uppkallades efter honom trotts att det egentligen inte var hans idé från början. Mästarnas Mästare har ju börjat på SVT igen, kul kul! 😄
SadamJR Postat 10 mars 2014 Postat 10 mars 2014 Jo men det sa man ju om higgspartikel med i början. Han som kom på idé med denna partikel blev ju utskrattad, men Higgs trodde på den och förespråkade att den nästan måste finnas. Han var ju så nitisk att den uppkallades efter honom trotts att det egentligen inte var hans idé från början. Detta med strängar är på en helt annan nivå. Man kan rentav tala om en helt annan fysik. Hur vi skulle kunna observera dom extra dimensioner som krävs för att teorin ska stämma är det ingen som har en aning om idag. Många var länge övertygade om att man skulle kunna detektera higgspartikeln om man hade en tillräckligt kraftfull accelerator, och det stämde ju oxå.
k9 (oregistrerad) Postat 10 mars 2014 Postat 10 mars 2014 Men ännu fler trodde ju inte att man skulle kunna hitta den alls. Andra trodde ju inte ens på att den fanns. Kanske kommer det att utvecklas många olika teorier om hur man faktiskt kan bevisa strängteorierna, kanske en av dessa teorier leder till ett sätt att bevisa att just strängteorin är den riktiga. Det är bara omöjligt så länge ingen lyckats göra det. 😉
Neosus Postat 10 mars 2014 Postat 10 mars 2014 Det finns massor som vi inte vet om! Men vi vet ändå om dom fast ändå inte! 😳 Pt!
SadamJR Postat 10 mars 2014 Postat 10 mars 2014 Men ännu fler trodde ju inte att man skulle kunna hitta den alls. Andra trodde ju inte ens på att den fanns. Kanske kommer det att utvecklas många olika teorier om hur man faktiskt kan bevisa strängteorierna, kanske en av dessa teorier leder till ett sätt att bevisa att just strängteorin är den riktiga. Det är bara omöjligt så länge ingen lyckats göra det. 😉 Jo, men när det gäller higgspartikeln handlar det inte om teorier längre. Den har observerats fysiskt. Det kanske inte är möjligt med strängar, om dom existerar. Det är skillnaden.
k9 (oregistrerad) Postat 10 mars 2014 Postat 10 mars 2014 Jo, men när det gäller higgspartikeln handlar det inte om teorier längre. Den har observerats fysiskt. Det kanske inte är möjligt med strängar, om dom existerar. Det är skillnaden. Fast det var ju exakt det man en gång sa om Higgs partikel med. Här är en artikel från 2009 om just det: http://www.nyteknik.se/popular_teknik/kaianders/article265798.ece
SadamJR Postat 10 mars 2014 Postat 10 mars 2014 Fast det var ju exakt det man en gång sa om Higgs partikel med. Här är en artikel från 2009 om just det: http://www.nyteknik....ticle265798.ece Higgs existerar bevisligen i världen som vi känner den. Om strängteorin ska va korrekt måste världen va annorlunda på ett sätt som vi möjligen aldrig kan observera pga våra egna fysiska begränsningar.
k9 (oregistrerad) Postat 10 mars 2014 Postat 10 mars 2014 Higgs existerar bevisligen i världen som vi känner den. Om strängteorin ska va korrekt måste världen va annorlunda på ett sätt som vi möjligen aldrig kan observera pga våra egna fysiska begränsningar. Det var ju det som var problemet med Higgs partikel med enligt många forskare. Men bevisligen så hade Higgs kritiker fel.
SadamJR Postat 10 mars 2014 Postat 10 mars 2014 Det var ju det som var problemet med Higgs partikel med enligt många forskare. Men bevisligen så hade Higgs kritiker fel. Det var ju det som var problemet med Higgs partikel med enligt många forskare. Men bevisligen så hade Higgs kritiker fel. Enligt artikeln var det två forskare. Dessutom verkar den där blaskan va en slags vetenskaplig variant av en dingdingdingding värld.
k9 (oregistrerad) Postat 10 mars 2014 Postat 10 mars 2014 Problemet ligger nog i att vi utgår från vårat universum och inte vet hur vårat universum påverkas av andra universum. I vårt universum så anses ju syre och vatten tillsammans med en fast värmekälla som inte flukturerar för mycket vara de viktigaste för att liv ska kunna uppstå. Men nu undrar man ju om det kan finnas liv som faktiskt har helt andra kriterier i något annat universum. En del av forskarna tror ju att det vi kallar för universum egentligen är ett multiversum, som alltså består av flera olika universum egentligen. En del forskare tror ju att "The Big Rip" kommer leda till en massa nya "Big Bangs" och att flera olika universum kommer att bildas då. Andra menar att The Big Rip sker hela tiden i något universum och att det är möjligt att unika förhållanden uppstår i vissa av dessa nya Big Bangs hela tiden. En del av de nya dimensionerna är inte så svåra att förstå heller. Bara man går in öppensinnat i teorierna kring dem. Många av dem inkluderar ju tiden som avgörande parameter.
k9 (oregistrerad) Postat 10 mars 2014 Postat 10 mars 2014 Enligt artikeln var det två forskare. Dessutom verkar den där blaskan va en slags vetenskaplig variant av en dingdingdingding värld. Jo det är sant och det är sant. Men det fans många andra exempel på seriösare forskning förut, men de sidorna försvann när det absurda blev ett faktum.
k9 (oregistrerad) Postat 10 mars 2014 Postat 10 mars 2014 😑 Gjorde just universums bästa gig! 😑 Ja fan! Hur gick det på alla gigen? Och hur tusan fixar du så många om di inte står för värdens bästa gig?
k9 (oregistrerad) Postat 10 mars 2014 Postat 10 mars 2014 För er kännedom jag är lätt onykter just nu... 😊😄
slejnard Postat 10 mars 2014 Postat 10 mars 2014 Ja fan! Hur gick det på alla gigen? Och hur tusan fixar du så många om di inte står för värdens bästa gig? 😄 Har de flesta inom jobbet. Föreningar å institutioner. Ibland pub eller födelsedagskalas 😑 Idag gjorde jag två lunchspelningar instrumentalt, sen en på ett äldreboende och ett café gig.
k9 (oregistrerad) Postat 10 mars 2014 Postat 10 mars 2014 😄 Har de flesta inom jobbet. Föreningar å institutioner. Ibland pub eller födelsedagskalas 😑 Idag gjorde jag två lunchspelningar instrumentalt, sen en på ett äldreboende och ett café gig. Nice! Vilket av dem v ar det som var universums bästa gig då? 🙂 Alla så klart.. 😛
SadamJR Postat 10 mars 2014 Postat 10 mars 2014 Problemet ligger nog i att vi utgår från vårat universum och inte vet hur vårat universum påverkas av andra universum. Nu är du inne på det som gör att jag inte är så intresserad längre. Vi vet bara att det finns ett universum. Nya idéer, som t ex den om multiversum kommer aldrig att kunna studeras fysiskt av oss eftersom vi inte är skapta för det. Alltså kan man lansera vilka hugskott som helst, men inte är det vetenskap.
Recommended Posts