Jump to content
Annons

Fundering ang. min bas (m. aktivt micksystem)


Chrille

Recommended Posts

Jag har lite funderingar angående strömförbrukning på min el-bas med "aktiv" elektronik. Den drivs av ett 9V-batteri.. problemet är att jag tycker detta batteri tar slut fasligt fort. Det är inte många timmars spelande det rör sig om! 🙂

Ett par, tre frågeställningar reser sig från denna problematik.

* Kan det vara fel på basen, eller är det ett känt problem att dessa aktiva basar drar mycket ström?

* Finns det ett alternativ? Kanske ett uppladdningsbart batteri? Har provat med ett 8.4V-batteri och det fungerade inte.. någon som kan ge tips på batterier?

* Kan man på något sätt gå förbi detta? Så att basens vanliga funktioner fungerar utan batteriet?

Förövrigt så är det en Warwick Corvette Rockbass, standard jag kör på.

Tacksam för svar eller funderingar! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej! Jag har också en Corvette. Hur länge räcker ditt batteri? Vore kul att jämföra. Det enda problem jag haft hittills är att ringen vid uttaget lossnar väldigt lätt (gör att uttaget sitter lite löst) och att jag tycker att strängarna ligger lite väl högt. Tänkte lämna in den i morgon o se om det går att justera.

Något jag märkte när jag spelade i går var att om jag sänker volymen (ratten längst till vänster) så börjar det brumma hysteriskt. Vet inte om det är en batteri-grej eller nåt annat som hänt. Ska be dom kolla på det också. Hur är det på din?

Vad gillar du basen annars?

/Jimmy

Link to comment
Dela på andra sajter

Ampeg> Jadå. Jag brukar dra ut sladden.

Bassman> Du kanske vill utveckla det där Hur kan basen ens fungera om den är kortsluten? 😄

Jimmy> Svårt att säga hur länge batteriet räcker, inte så länge som jag skulle önska Tycker det tar slut rätt snabbt.

Det där med ringen har jag märkt av också, men det är inga problem att skruva fast, använd shiftnyckel och något att hålla emot med från utsidan så får du fast den rätt duktigt! Angående stränghöjden så är det klart att det går att justera Be någon kunnig göra det då den behöver intoneras efter. Affärerna tar ofta saftigt betalt för denna typ av justeringar.

Jag har inte märkt av att det skulle låta när man sänkte volymen. Det tycker jag att du ska be dom kolla!

I övrigt så är jag grymt nöjd med basen! Speciellt nu med nya elixirsträngar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Istället för en strömbrytare använder man utgångsjacket på basen för att sluta/bryta spänningsmatningen till förförstärkaren i basen.

Om metallblecket i jacket inte fjädrar tillbaks ordentligt kan det vara så att det drar ström hela tiden.

Detta innebär att även om du drar ur sladden så förbrukar basen ström.

/Ampeg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...