Johanberg Postat 26 december 2013 Postat 26 december 2013 (redigerat) GodkvĂ€ll, hoppas ni har haft en kreativ julhelg. God fortsĂ€ttning. Jag Ă€r ingen vass musiker egentligen (eller alls förresten, bara spelat gura, aldrig nĂ„got ytterligare). DĂ€rav lite halvdana frĂ„gor. Strings, mjuka "bakgrundsstrings", alltsĂ„ inte gura eller sĂ„... Hur kan man laborera med dom relaterat till t ex en acordföljd frĂ„n ett mer framtrĂ€dande instrument ( t ex piano). LĂ„t sĂ€ga att pianot spelar C C C C G G G G Am Am Am Am D osv. repetera. I min okunskap ser jag den enklaste variant att spela strings sĂ„ hĂ€r: C---------G----------Am------------------ osv. repetera. MĂ„ste det va sĂ„ trĂ„kigt? Kan man pĂ„ stringsen laborera med hela C-skalan under hela acordföljden and "go crazy" (om nu hade kunnat det)? Som sagt, backtobasic för mĂ„nga hĂ€r đ Redigerat 26 december 2013 av Johanberg
D Vibe Postat 26 december 2013 Postat 26 december 2013 Gör som du vill. Var inte rÀdd för att experimentera! S k fÀrgningar pÄ ackorden kan vara ruskigt snyggt; lyssna dig fram!
Ziggy Postat 27 december 2013 Postat 27 december 2013 (redigerat) Kan man pÄ stringsen laborera med hela C-skalan under hela acordföljden and "go crazy" (om nu hade kunnat det)? Det Àr just det dÀr som fÀrgar musiken sÄ snyggt. För att ta nÄgra vÀlkÀnda exempel, Beth med Kiss, om du spelar den i C, ligger det en hög "string" pÄ tonen G (ensam ton alltsÄ) i introt i bakgrunden - som Àr tre ackord (C,F,G). OmvÀnt, om du spelar samma intro (beth) pÄ piano, kan du istÀllet lÀgga ett lÄgt C pÄ strings som baston, och ligga kvar pÄ den under introt. I samma lÄt, nÀr han sjunger "me and the boys been playing", Àr ackorden F, sen G, pÄ det kör du F i basen över bÄde F och G. Det lyfter lÄten oerhört. Du gör alltsÄ fÀrgningen av ackordet med en baston istÀllet, vilket Àr extremt vanligt om du börjar lyssna efter det. Om du hört Jump med Van Halen vet du att det ligger en ensam ton i basen över de 3 ackorden i introt. Det kommer lÄta skit om du Àndrar bastonen till grundtonen i ackorden dÀr. Om tex lÄten "Guldet blev till sand" spelas i C, funkar det utmÀrkt att hÄlla tonen C i basen över hela lÄten. Inte bara funkar föresten, det Àr skitlÀckert. Samma med Stilla natt, samma med mÀngder av lÄtar. Det Àr snyggt att i lÄtar som de 2 sistnÀmnda köra samma ton i basen i enbart första versen, eller enbart i introt, sen Àndra runt och laborera lite. Om du spelar en lÄt pÄ piano och du har ett Cdur-ackord, sen ett C7 pÄ det, kan det vara otroligt snyggt att lÀgga 7:an enbart/Àven i basen. 7an som alltsÄ Àr tonen Bb (eller om den kanske kallas enbart B, den under H i alla fall). Samma med moll, att du dÄ tar mollsjuan i basen istÀllet för i diskanten. Det blir ett "gladare moll", och kommer att lÄta/bli mer som ett Eb6 i fallet med C (dÀr samma toner ingÄr). Det gÄr inte att Äterskapa samma "emotionella" effekt som musiken ger genom att i basen ta grundtonen i ackordet, dÄ försvinner effekten Àven om du lÄter 7an ingÄ i pianoackordet. Jag tror att det Àr just detta du Àr ute efter. Du kanske har försökt efterlikna vissa lÄtar men inte tyckt att det lÄter som det ska nÀr du spelat, trots att du vet vilka ackorden Àr. Tonen i basen gör hela skillnaden. Eller som i exemplet ovan i Beth, en högre ton (string) som ligger kvar pÄ en ton och fÀrgar samtliga ackord som spelas under. Som sagt, börjar du lyssna efter det dÀr kommer du att höra det överallt. Inte minst i klassisk musik förstÄs. Jag vet ingen teori bakom nÄt av det dÀr och kanske förklarade lite flummigt. Hoppas jag gjorde mig förstÄdd. Redigerat 27 december 2013 av Ziggy
everlastingrecords Postat 27 december 2013 Postat 27 december 2013 (redigerat) Jag tycker Ziggy ger bra rĂ„d. Tror dock ditt "problem" ligger i hur du ser pĂ„ instrumenten. Visst, du kan anvĂ€nda strings som en pad som ligger och fyller ut bakom allt annat. Men jag lĂ€ser din frĂ„ga som att du vill mer Ă€n sĂ„. Och det Ă€r hĂ€r det gĂ€ller att tĂ€nka om. StrĂ„kar Ă€r ju soloinstrument som nĂ€r de spelar tillsammans skapar en helhet. Jag tror nyckeln för dig i detta Ă€r att tĂ€nka om i ditt arrangerande. IstĂ€llet för att lĂ€gga ackord, testa att spela in stĂ€mma för stĂ€mma. TĂ€nk dig att dig ska arra den för strĂ„kkvartett. Vanligtvis bestĂ„r den av tvĂ„ violiner, en viola och en cello (finns sĂ„ klart andra varianter som innehĂ„ller tex kontrabas men för enkelhetens skull utgĂ„r vi frĂ„n ovan). Om lĂ„ten redan har bas, lĂ„t tex cellon svara mot den. Det Ă€r klart du kan lĂ€gga unisont med basen men om du vill göra det mer intressant bör du variera den. Om nĂ„gra av strĂ„karna ska spela unisont kan det vara fint att lĂ„ta violan och en av violinerna göra det. Tex kan de ta huvudstĂ€mman i strĂ„ket tillsammans. Den andra violinen lĂ„ter du agera stĂ€mma mot huvudstĂ€mman. Det behöver inte innebĂ€ra att du spelar en ters över eller sĂ„ utan att den svara mot huvudstĂ€mman och kompletterar den. Ibland innebĂ€r det att den ligger stilla pĂ„ en ton medan de andra stĂ€mmorna rör sig eller sĂ„ kan den följa huvudstĂ€mman pĂ„ olika sĂ€tt. Det viktiga att tĂ€nka pĂ„ med strĂ„karr (tycker jag) Ă€r att de ska vara dynamiska och rörliga. Försök undvika att ligga still alltför lĂ€nge pĂ„ en ton om det inte Ă€r det som Ă€r sjĂ€lva poĂ€ngen. Det Ă€r dĂ€r arret blir levande. Om du vet att du ska byta ton, försök hitta en snygg övergĂ„ng mellan dem. Glid gĂ€rna pĂ„ passande hel- och halvtoner pĂ„ vĂ€gen. Och Ă„terigen, variera, variera, variera. Det Ă€r det som gör hela skillnaden (enligt mig), Lycka till! Edit: Ăndrade violer till violiner đ Redigerat 27 december 2013 av everlastingrecords
everlastingrecords Postat 27 december 2013 Postat 27 december 2013 Hej igen. TÀnkte jag skulle exemplifiera lite. HÀr Àr ett exempel pÄ hur jag ibland arrangerar: Don't read the letter Det Àr en pdf med trestÀmmigt strÄkarr, tvÄ violiner och en cello. Som du ser följer andraviolinen den första violinens stÀmma nÀstan genomgÄende genom lÄten medan cellon har en annan rytmisering. Vid takt 47 börjar andraviolinen istÀllet följa cellon medan förstaviolinen börjar pÄ en helt ny figur. MÀrk Àven takt 39-41. Att göra en sÄdan nedgÄng i andraviolinen Àr rÀtt vanligt i strÄkarr. Dvs att en av stÀmmorna ligger kvar pÄ en hög ton medan den andra stÀmman dalar ner frÄn den. Det blir en vÀldigt fin fÀrgning pÄ det. Andraviolinen spelar dÄ först en halvton under, sedan nedÄt tre toner i skalan. Testa att spela det pÄ keyboarden sÄ förstÄr du hur jag menar. Ta ett högt c, ligg kvar pÄ det medan du sedan spelar b, a och g i relativ snabb takt. Nu Àr detta ett arr till en poplÄt sÄ strÄkarna har fortfarande relativt statiska. Hade det varit ett neoklassiskt stycke hade arret varit mer flytande och mer varierat.
laban1 Postat 27 december 2013 Postat 27 december 2013 Intressant info, ska ta och titta lite pÄ detta.
everlastingrecords Postat 27 december 2013 Postat 27 december 2013 Om man vill höra hur arret lÄter finns lÄten hÀr: DonŽt Read The Letter
Johanberg Postat 29 december 2013 TrĂ„dstartare Postat 29 december 2013 -= svarens svar =- đ Stort tack för utförliga teorier, förklaringar och exempel. Nu ska jag lĂ€sa era svar ett par gĂ„nger till.
Johanberg Postat 30 december 2013 TrĂ„dstartare Postat 30 december 2013 Hörni! Menar ni t ex Piano spelar C, D, Am i C ingĂ„r ju, c,e,g i D ingĂ„r ju, d,F#, A i Am ingĂ„r ju, a, c, e Menar ni dĂ„ att stringsen (what ever instrument), bör latja mellan dessa notes under tiden acordet slĂ„s an av pianot? Eller Ă€r det sĂ„ att t ex, E kommer att passa till pianots C? Jag vet, rĂ€tt dum i hövvet. Ăr verkligen inte sĂ€rskilt teoretisk. :/
everlastingrecords Postat 30 december 2013 Postat 30 december 2013 Ingen anledning att ursÀkta dig! Om pianot spelar de ackord du skriver lÄter det som att lÄten gÄr i C. DÄ kan du som utgÄngspunkt lÄta strÄkarna anvÀnda C-durskalan för ditt arr. Som exempel kan vi ta cellostÀmman. För att göra den mer intressant Àn att bara lÄta den spela grundtonen i varje ackord kan du lÄta den börja pÄ C men inför bytet till D kan du tonen E. Inför nÀsta takbyte kan du pÄ fyran ta tonen F för att sedan landa pÄ E som Àr kvinten i Am. För att förtydliga, om lÄten gÄr i 4/4 kan du spela: Piano: C D Am Cello: C - 2 -3 - E | D - 2 - 3 - F | E - 2 - 3 - 4 | 1 - 2 - 3 - 4 | Detta Àr sÄ klart bara ett enkelt exempel men för att visa pÄ möjligheterna.
Johanberg Postat 30 december 2013 TrĂ„dstartare Postat 30 december 2013 Ja..varför reflekterade jag inte ens över c-durskalan, det var ju den första man gjorde pĂ„ första pianolektionen. Tack đ. Ska labba i kvĂ€ll, sĂ„nt hĂ€r Ă€r sjukt roligt att snöa in pĂ„.
laban1 Postat 30 december 2013 Postat 30 december 2013 Ingen anledning att ursÀkta dig! Om pianot spelar de ackord du skriver lÄter det som att lÄten gÄr i C. Det Àr nÄgot tveksamt pga D-ackordet. Am-dorisk IMO.
everlastingrecords Postat 31 december 2013 Postat 31 december 2013 (redigerat) Det Àr nÄgot tveksamt pga D-ackordet. Am-dorisk IMO. Det har du nog rÀtt i. I c-dur skulle det varit Dm om jag minns min funktionsanalys rÀtt. Redigerat 7 januari 2014 av everlastingrecords
Ironoak Postat 8 januari 2014 Postat 8 januari 2014 Kul Àmne det hÀr! NÄgot jag gillar, Àr nÀr man hittar snygga "rörelser" i musiken, och dÄ gÀrna förstÄs i ett strÄk-arr. Jag söker ofta och gÀrna efter en rörelse i basen, dÀr den dÀr typen av "ton-analys" ligger bakom hur man kan hitta till exempel en nedgÄng i bastonerna. Att samtidigt hitta en hög strÄk-stÀmma som rör sig uppÄt i tonerna, blir ibland vÀldigt effektfullt.
Johanberg Postat 9 januari 2014 TrÄdstartare Postat 9 januari 2014 (redigerat) Just nu blir jag mest förbannad pÄ detta Àmne. Mest för att jag vill mer Àn jag har kunskap om :/ Sen Àr man "gammal" sÄ man försöker hitta pÄ den mest effektiva inlÀrningsprocessen. Det Àr just exakt musikteori jag behöver lÀsa mig in pÄ. T ex. Hur "ska" en basgÄng gÄ, vilka "regler" ska man förhÄlla sig till. Vad Àr wild and crazy och vad Àr mer "enligt boken". Passar vanligtvis korta toner blandat nÄgon enstaka lÄng ton t ex ett specifikt scenario... varför, etc. etc. etc. yo know the drill? NÀr man inte kan detta riktigt sÄ har man inget förtroende för sig sjÀlv, nÀr man skriver. Och sÄ blockas kreativiteten. Redigerat 9 januari 2014 av Johanberg
Knicken Postat 9 januari 2014 Postat 9 januari 2014 Ett tips Àr att lÀsa pÄ lite om hur man skriver fyrstÀmmig sats, dÀr finns lite regler som man kan förhÄlla sig till. T.ex, ska man ej anvÀnda fördubblad ters (endast en stÀmma fÄr spela tersen i varje ackord), undvika parallella rörelser (alla stÀmmor fÄr inte gÄ Ät samma hÄll samtidigt) och oktav-/kvintparalleller osv... 1
laban1 Postat 9 januari 2014 Postat 9 januari 2014 Ett tips Ă€r att lĂ€sa pĂ„ lite om hur man skriver fyrstĂ€mmig sats, dĂ€r finns lite regler som man kan förhĂ„lla sig till. T.ex, ska man ej anvĂ€nda fördubblad ters (endast en stĂ€mma fĂ„r spela tersen i varje ackord), undvika parallella rörelser (alla stĂ€mmor fĂ„r inte gĂ„ Ă„t samma hĂ„ll samtidigt) och oktav-/kvintparalleller osv... Var bra tips detta ! đ Har du flera, eller möjligen ngn bra lĂ€nk pĂ„ detta?
Knicken Postat 9 januari 2014 Postat 9 januari 2014 En snabb googling gav mig detta resultat frÄn Uppsala universitet, ser rÀtt grundlÀggande och schysst ut: http://www.musik.uu.se/digitalAssets/53/53557_Kursbok_i_satsl__ra.pdf 1
Johanberg Postat 9 januari 2014 TrĂ„dstartare Postat 9 januari 2014 T.o.m flashback levererar lite vettigt đ https://www.flashback.org/t1107044 Tror det Ă€r ett riktigt vasst tips av dig Knicken, tack!
laban1 Postat 9 januari 2014 Postat 9 januari 2014 (redigerat) oktav-/kvintparalleller osv... Tack för PDF! Med kvintparallell, Àr det att intervallet mellan tvÄ stÀmmor inte fÄr vara en kvint tvÄ toner eller fler pÄ raken? Redigerat 9 januari 2014 av laban1
Johanberg Postat 9 januari 2014 TrÄdstartare Postat 9 januari 2014 Borde man kunna anlita en pianolÀrare för att utbilda i musikteori istÀllet för bara praktiskt spelande och motorik etc. etc.? Jag har en pianolÀrare som jag gÄtt hos en del (tyvÀrr ser hon pÄ grÀnsen till lite för bra ut, sÄ det kan sluta "illa"). Hon Àr förbannat duktig, ja mer Àn i mina ögon alltsÄ. Kan alla pianister detta pÄ sina fem fingrar?
Knicken Postat 9 januari 2014 Postat 9 januari 2014 Tack för PDF! Med kvintparallell, Àr det att intervallet mellan tvÄ stÀmmor inte fÄr vara en kvint tvÄ toner eller fler pÄ raken? Ja precis! I t.ex ett C-ackord kan översta stÀmman spelar ett G och nÀsta stÀmma ett C (kvint ner). Om ackordet efter Àr ett D ska dessa tvÄ stÀmmor ej flyttas parallellt upp (till A och D) utan översta stÀmman fÄr gÄ en halvton ner till F# om undre stÀmman gÄr upp till D.
Knicken Postat 9 januari 2014 Postat 9 januari 2014 Borde man kunna anlita en pianolÀrare för att utbilda i musikteori istÀllet för bara praktiskt spelande och motorik etc. etc.? Jag har en pianolÀrare som jag gÄtt hos en del (tyvÀrr ser hon pÄ grÀnsen till lite för bra ut, sÄ det kan sluta "illa"). Hon Àr förbannat duktig, ja mer Àn i mina ögon alltsÄ. Kan alla pianister detta pÄ sina fem fingrar? Jag tror inte du ska utgÄ ifrÄn att alla pianolÀrare kan skriva fyrstÀmmig sats, dock har jag för mig att det ingÄr i musiklÀrarutbildningen. Vet dock ej i vilken utstrÀckning.. Hitta nÄgon som pluggar/pluggar musikteori nyligen istÀllet skulle jag rekommendera!
laban1 Postat 9 januari 2014 Postat 9 januari 2014 (redigerat) Ja precis! I t.ex ett C-ackord kan översta stÀmman spelar ett G och nÀsta stÀmma ett C (kvint ner). Om ackordet efter Àr ett D ska dessa tvÄ stÀmmor ej flyttas parallellt upp (till A och D) utan översta stÀmman fÄr gÄ en halvton ner till F# om undre stÀmman gÄr upp till D. Det var ett bra exempel ! Jag tÀnkte lite pÄ det kÀnda introt till China girl med David Bowie, dÀr Àr det parallella kvarter, vilket jag ocksÄ lÀste ngn stans Àr "mer tillÄtet". Hur kommer detta sig dÄ kvart och kvint Àr omvÀnda (understÀmma blir överstÀmma en oktav upp eller tvÀrtom) Nu har ju detta intro med flit kina-vibbar och dom har ju en förkÀrlek för penta-skalan, men ÀndÄ. Redigerat 9 januari 2014 av laban1
Knicken Postat 9 januari 2014 Postat 9 januari 2014 Det var ett bra exempel ! Jag tĂ€nkte lite pĂ„ det kĂ€nda introt till China girl med David Bowie, dĂ€r Ă€r det parallella kvarter, vilket jag ocksĂ„ lĂ€ste ngn stans Ă€r "mer tillĂ„tet". Hur kommer detta sig dĂ„ kvart och kvint Ă€r omvĂ€nda (understĂ€mma blir överstĂ€mma en oktav upp eller tvĂ€rtom) Nu har ju detta intro med flit kina-vibbar och dom har ju en förkĂ€rlek för penta-skalan, men Ă€ndĂ„. Ăr inte helt sĂ€ker pĂ„ exakt varför det Ă€r pĂ„ det viset, min spontana reaktion Ă€r att kvartstĂ€mmor liknar tersstĂ€mmor mer Ă€n kvintstĂ€mmor. Parallella kvinter anses lĂ„ta för medeltidsaktigt eller nĂ„got hehe!
Laban Postat 9 januari 2014 Postat 9 januari 2014 Ett jÀval pill Àr det hur som helst. Sitter och programmerar strÄkar just nu. Logic inbyggda till pÄ köpet. LÄter skit. 1
everlastingrecords Postat 9 januari 2014 Postat 9 januari 2014 Ett tips Àr att lÀsa pÄ lite om hur man skriver fyrstÀmmig sats, dÀr finns lite regler som man kan förhÄlla sig till. T.ex, ska man ej anvÀnda fördubblad ters (endast en stÀmma fÄr spela tersen i varje ackord), undvika parallella rörelser (alla stÀmmor fÄr inte gÄ Ät samma hÄll samtidigt) och oktav-/kvintparalleller osv... NÄ, nu stod det iofs att man visst kunde anvÀnda fördubblad ters men att det kunde vara bra att undvika initialt. Om man har koll kan det bli hur fint som helst.
Knicken Postat 9 januari 2014 Postat 9 januari 2014 NÄ, nu stod det iofs att man visst kunde anvÀnda fördubblad ters men att det kunde vara bra att undvika initialt. Om man har koll kan det bli hur fint som helst. Absolut, man ska inte kÀnna sig tvingad att följa detta slaviskt, sÀrskilt för att undvika stÀmförningsfel kan man anvÀnda fördubblad ters i fyrstÀmmig sats. Dock Àr det en bra regel att ha som grund vilket (ungefÀr) var vad som efterfrÄgades i trÄden :-)
Laban Postat 9 januari 2014 Postat 9 januari 2014 Fast sedan Àr det ju viss skillnad pÄ rena strÄk- eller körarr jÀmfört med poplÄtar, som har bas och gitarrer och annat mög som stör.
Knicken Postat 9 januari 2014 Postat 9 januari 2014 Fast sedan Àr det ju viss skillnad pÄ rena strÄk- eller körarr jÀmfört med poplÄtar, som har bas och gitarrer och annat mög som stör. Jo, men anvÀnder man strÄkar i en poplÄt kan man med fördel anvÀnda ett korrekt skrivet fyrstÀmmigt arr!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.