Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Har nyss skaffat SD2 och börjat sätta mig in i hur det funkar. Tror jag fattar basic grejer men hur är det bästa sättet att jobba?

Förstås så "beror det på" men ändå..

Du får gärna berätta varför också, det är välkommet.

1. Om Routing mm

Använder du de interna effekterna i SD2? Använder du Envelop för att modifiera lljuden eller gör du det i daw? Kör du ut stems eller individuella mickar till Daw och mixar där?...

2. Kick och snare - blend av olika ljud

Använder du X-Drums eller Olika instanser av SD2 på flera spår eller annat sätt.

3. Andra tips när det gäller att jobba med SD2. T ex..använder du presets som finns att köpa till de olika SDX, vad är det som är mest användbart med dessa.

Hoppas att ngn har tid att dela med sig av ett tips! God Jul! 🙂

Redigerat av laban1
Annons
Postat

Använder jag miditrummor brukar jag routa ut dem. Jag brukar även använda dem som riktiga trummor dvs att jag använder även mina egna samplingar för att förstärka grundljuden.

Något som kan hjälpa midi trummor att låte mer äkta är att saturera dem lite, t.ex med PSP vintage warmer. Jag tycker det hjälper överhänget att lima ihop lite för annars är det nästan för rent i Superior.

Jag gillar verkligen Andy Sneaps MetalMachine expansionen. Den låter klockrent om du sysslar med metal.

Postat (redigerat)

Jag gillar verkligen Andy Sneaps MetalMachine expansionen. Den låter klockrent om du sysslar med metal.

vad är det som är mest användbart med dessa?

Använder jag miditrummor brukar jag routa ut dem. Jag brukar även använda dem som riktiga trummor dvs att jag använder även mina egna samplingar för att förstärka grundljuden.

Hur gör du för att använda dina egna samplingar?

Redigerat av laban1
Postat

^^

De låter mer metal så att säga. Andy Sneap har mixat senaste Killswitch engage plattan, Kolla även in Testaments Dark roots of earth. Du får ialla fall lite av hans mix-magi i och med den expansionen 🙂

Men jag använde t.ex Superior Avatar settet på Vildhjarta's senaste release.

Jag använder Slate Trigger.

Die Hard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Något som kan hjälpa midi trummor att låte mer äkta är att saturera dem lite, t.ex med PSP vintage warmer. Jag tycker det hjälper överhänget att lima ihop lite för annars är det nästan för rent i Superior.

Annars är Devil-Loc Deluxe en mycket bättre plugg. Håller med att de annars låter för rena. För ts, experimentera med läcket. Du kan ställa in det som du vill och slipper därmed att lägga på någon gate om du inte vill det förstås. Tro inte att det enbart räcka med humanizerfunktionen för att det ska låta mera realistiskt. Att lägga alla anslag på grid till 100% kommer att låta mekaniskt. Läs på lite om hur en trummis spelar. Om du vill ha mer midigrooves rekommenderas http://www.groovemon...onkee.com/en/�� De har för alla musikstilar.

Redigerat av Die Hard
Die Hard (oregistrerad)
Postat

De låter mer metal så att säga

Har den med. Synd att det inte är en SDX istället. Får kanske hoppas nästa år. Riktigt bra i alla fall. Köpte Rock Warehouse nyligen och får se vad man kan få ur den.

Postat

Annars är Devil-Loc Deluxe en mycket bättre plugg. Håller med att de annars låter för rena.

Beror på vad man är ute efter. Efter att kollat demot så är den lite väl mycket kanske för den effekten jag tänkte på. Saturation är ju inte direkt dist i traditionell bemärkelse. Slate VCC gör också jobbet om man driver på pluginen.

Postat

Har den med. Synd att det inte är en SDX istället. Får kanske hoppas nästa år. Riktigt bra i alla fall. Köpte Rock Warehouse nyligen och får se vad man kan få ur den.

Ja det hade ju varit gött! Dock så låter den fortfarande fin fint. Jag brukar använda pukorna när jag triggar riktiga trummor. Rock Warehouse verkar ju inte fått speciellt bra betyg tyvärr.

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Ja det hade ju varit gött! Dock så låter den fortfarande fin fint. Jag brukar använda pukorna när jag triggar riktiga trummor. Rock Warehouse verkar ju inte fått speciellt bra betyg tyvärr.

Njä kanske inte det. Men den låter ändå bättre än Metal Fondry som var ett riktigt bottennapp.

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Slate VCC gör också jobbet om man driver på pluginen.

Grymt bra plugg som man inte kan bli missnöjd med.

Postat (redigerat)

Jag har själv inget behov just nu av att routa ut separata kanaler i min DAW. Händer ibland kanske. Dock nyttjar jag flitigt x-drums. Hemfaller oftast åt Ludwigs Supraphonic 402 som finns i flera bibliotek, samt Natural Blond Maple (Gretsch) för resten som finns i bl.a. Joe Barresis Evil Drums om jag minns rätt. I och med att jag enbart spelar på ett stort e-kit är mappningen också fixad i diverse presets.

edit: just det: bounce-funktionen är förbannat bra när man ska skicka färdiga filer.

Redigerat av JohnRick
Postat

Om du vill ha mer midigrooves rekommenderas http://www.groovemon...onkee.com/en/�� De har för alla musikstilar.

Något särskilt midi-paket som du/många tycker är bra för pop/rock-svängen?

Någon input om hur du gillar och routa, och hur du jobbar med "lager" i ljud på t ex kick och snare? (som jag skrev lite om i början av tråden).

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Nu spelar jag ingen pop/rock men du har free loops högst upp på sidan att ladda ned. De jag har är ämnad för metal och de är bra. Oavsett så får man midiloopar som är gjorda av trummis. Det krävs som sagt var en trummis för att tänka som en trummis.

• 3 månader senare...
Postat

Jag brukar inte använda de interna effekterna, jag skickar alltid ut alla spår i Logic och mixar dem där. Brukar slå ihop de två virvelkanalerna till ett spår, förr tog jag också bort läcket från kaggen i på virvelspåret men struntar i det numera för att hålla igång vanan med att gate:a bort kaggen. Lika bra att vara så förberedd och säker på det som möjligt tills de gånger man ska mixa riktiga trummor.

Skickar ut alla pukor på samma spår. När det gäller rumsmicken så brukar jag oftast använda den primära, ibland blandar jag dock ihop den med några av de andra som finns.

EQ:ar till alla spår lite snyggt, kör Softube Tube-tech compressor eller Waves CLA-3A på kagge, virvel och pukor.

Därefter skickar jag antingen ca 50% eller 100% av rumsmick, pukor, kagge och virvel till en egen Bus som jag lägger Waves SSL Bus Compressor på. Fläskar till ljudet som fan!

Sedan börjar jag pilla med reverb. Sätter ett snabbt gate-reverb (Waves C1 Gate & T-Racks CSR Plate) på en Aux som jag side-chainar till virveln efter att jag har skickat typ 50-60% av virveln till den. Gör samma sak med kaggen. Pukorna skickar jag iväg till en egen Bus på ca 60%, och sätter antingen en Softube FET-compressor eller Waves Eddie Kramer drums med puk-inställningen.

Sedan triggar jag kagge och virvel med Staven Slate via Kontakt 5. Är det riktiga trummor så kör jag Logic's egna Drum replacement, är det miditrummor så kopierar jag bara midi-spåret till Kontakt-spåren. Ibland triggar jag pukorna också, om jag orkar. Beror på hur mycket kött jag ska ha i ljudet.

Sedan brukar jag göra en instrumentkanal med Addictive-drums där jag bara väljer ut vilka cymbaler och Hihat jag vill använda istället för Superior Drummers egna. Antingen Zildjian-paketet eller Paiste 2000. Ska det vara en koklocka med så plockar jag även den från Addictive drums.

Samma princip med midi-informationen här, kopierar från Superior-spåret och lägger cymbalslagen på rätt plats i AD, sedan mutar jag överhänget i Superior och låter AD göra jobbet.

På hi-hat och överhäng kör jag low-cut till 500-800Hz ungefär, sedan kör jag Waves L1 Limiter på dem för att få lite mer power och sjung i dem.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.