tlubtu Postat 14 december 2013 Postat 14 december 2013 Hej! Har suttit och slitit mitt hĂ„r hela dagen för att jag inte fĂ„r ljudkortets firewire att fungera. Skulle installera om hela datorn igĂ„r kvĂ€ll och nĂ€r jag skulle installera ljudkortet tog det stopp. Alla drivrutiner Ă€r installerade och firewirekortet fungerade innan jag började med ominstallationen. Problemet Ă€r nu att "FW Active" inte lyser vilket innebĂ€r att kortet fĂ„r ingen kontakt med datorn lĂ€ngre. Jag har installerat senaste drivrutinerna (som jag för övrigt anvĂ€nde innan ominstallationen) och jag har kollat sĂ„ jag har rĂ€tt drivrutiner för mitt FW-kort i datorn (Texas Instruments Firewire-kort). Jag har Ă€ven följt alla tips och rĂ„d pĂ„ Focusrites hemsida om att vĂ€lja drivrutinen för "legacy". Har stĂ€ng av och satt pĂ„ alla enheter i den ordningen dom föreslĂ„r. Google har tyvĂ€rr inte heller kunnat hjĂ€lpa mig. Ska prova att installera FW-kortet i en annan dator och koppla upp ljudkortet mot den imorgon och se om det kan hjĂ€lpa. Det jag misstĂ€nker Ă€r att sladden antagligen Ă„kt ur antingen frĂ„n kortet eller datorn nĂ€r bĂ„da enheterna var igĂ„ng vilket Focusrite rekommenderar att man absolut inte ska göra. Ăr rĂ€dd att FW-kretsarna i ljudkortet Ă€r trasiga. Det enda jag inte kunna testa Ă€r en annan kabel dĂ„ jag bara har den som följde med ljudkortet och som jag anvĂ€nt utan problem i snart tvĂ„ Ă„r. KĂ€nner mig ganska uppgiven just nu. Har ingen lust att lĂ€mna ivĂ€g ljudkortet för reparation för tillfĂ€llet. Ăr det nĂ„gon som har erfarenhet av samma problem? Ăr det lönt att lĂ€mna in ljudkortet för reparation? Skulle vara ytterst tacksam för alla förslag och idĂ©er.
tlubtu Postat 17 december 2013 TrĂ„dstartare Postat 17 december 2013 Verkar som jag Ă€r ensamn om problemen med mitt ljudkort vilket Ă€r glĂ€djande för alla som anvĂ€nder Pro 40-kort. đ Jag har i alla fall testat firewirekortet i en annan dator, kopplat upp ljudkortet mot ett annat firewirekort (dock ej TI-kretsar) utan framgĂ„ng. Ska testa en annan kabel och dessutom koppla in en vanlig videokamera till mitt fw-kort (TI-kretsarna) för att se om kortet kan vara trasigt. Hur ömtĂ„lig Ă€r en kabel/fw-kontakt (bĂ„de hane/hona) för yttre pĂ„verkan?
Implasticyde Postat 17 december 2013 Postat 17 december 2013 Om du inte gjort nÄgon fysik förÀndring efter ominstallationen fungerar ditt ljudkort. Kör lite felsökningsmetodik som förhoppningsvis hjÀlper dig pÄ vÀgen. * Om enda förÀndringen du gjort Àr att installera Windows igen Àr det mest troligt en drivrutin eller instÀllning som saknas eller Àr felaktig. Antingen i Windows eller i ditt musikprogram eller bÄda tvÄ. * Om du gjort en förÀndring, förutom att installera Windows igen, sÄ ÄterstÀll denna förÀndring som den var tidigare. FireWirekabeln i sig tÄl mer Àn vad anslutningarna (in/ut) gör. Provat med en annan FireWire-kabel? Det som skadar kabel Àr nÀr man böjer den mer Àn 90 ° eller utsÀtter kabeln för extrema temperaturer.
tlubtu Postat 17 december 2013 TrĂ„dstartare Postat 17 december 2013 Prova ljudkortet i en annan dator ocksĂ„ đ Om du inte gjort nĂ„gon fysik förĂ€ndring efter ominstallationen fungerar ditt ljudkort. Kör lite felsökningsmetodik som förhoppningsvis hjĂ€lper dig pĂ„ vĂ€gen. * Om enda förĂ€ndringen du gjort Ă€r att installera Windows igen Ă€r det mest troligt en drivrutin eller instĂ€llning som saknas eller Ă€r felaktig. Antingen i Windows eller i ditt musikprogram eller bĂ„da tvĂ„. * Om du gjort en förĂ€ndring, förutom att installera Windows igen, sĂ„ Ă„terstĂ€ll denna förĂ€ndring som den var tidigare. FireWirekabeln i sig tĂ„l mer Ă€n vad anslutningarna (in/ut) gör. Provat med en annan FireWire-kabel? Det som skadar kabel Ă€r nĂ€r man böjer den mer Ă€n 90 ° eller utsĂ€tter kabeln för extrema temperaturer. Tack för tipsen! Den enda mjukvaruförĂ€ndringen jag gjort Ă€r att installera om windows. TyvĂ€rr kan jag inte gĂ„ tillbaka till den förra installationen av windows (som man brukar hitta i "Windows old"-mappen) dĂ„ det blev nĂ„got fel med systemdisken (ssd). Blev tvungen att formatera hela disken. Jag anvĂ€nde samma drivrutiner till ljudkortet som innan installationen. NĂ„gra drivrutiner för FW-kortet har jag aldrig behövt installera dĂ„ windows har hanterat detta tidigare. De har för övrigt alltid fungerat innan. NĂ€r det gĂ€ller hĂ„rdvaran har jag funderat pĂ„ om det skulle kunna vara en skadad in/ut-anslutning i fw-kortet eller ljudkortet. Skulle dra fram datorn för att komma Ă„t nĂ„gra kablar pĂ„ baksidan och tĂ€nkte inte pĂ„ att dra ut FW-kabeln frĂ„n dator/ljudkort. MisstĂ€nker att detta resulterade i att det blev en belastning pĂ„ kontakt/anslutning i firewire-portarna. Jag har inte haft möjlighet att testa nĂ„gon annan kabel Ă€nnu men ska försöka fĂ„ tag i nĂ„gon för att felsöka vidare. Har dessutom testat FW-kort och ljudkort i en gammal dator utan framgĂ„ng. Firewire Ă€r ju "hot-pluggable" men enligt Focusrite ska man undvika detta dĂ„ det kan skada FW-kretsarna i ljudkortet. Verkar dock inte som nĂ„gon har erfarenhet av detta. En sista frĂ„ga för den hĂ€r gĂ„ngen: Spelar det nĂ„gon roll om det Ă€r ett FW-kort med "rĂ€tt" kretsar eller ej för att datorn och kortet ska hitta varandra? Provade nĂ€mligen att koppla ljudkortet till ett Ă€ldre FW-kort (pci) utan framgĂ„ng. So long!
Implasticyde Postat 17 december 2013 Postat 17 december 2013 Tack för tipsen! [...] NĂ€r det gĂ€ller hĂ„rdvaran har jag funderat pĂ„ om det skulle kunna vara en skadad in/ut-anslutning i fw-kortet eller ljudkortet. Skulle dra fram datorn för att komma Ă„t nĂ„gra kablar pĂ„ baksidan och tĂ€nkte inte pĂ„ att dra ut FW-kabeln frĂ„n dator/ljudkort. MisstĂ€nker att detta resulterade i att det blev en belastning pĂ„ kontakt/anslutning i firewire-portarna. Firewire Ă€r ju "hot-pluggable" men enligt Focusrite ska man undvika detta dĂ„ det kan skada FW-kretsarna i ljudkortet. Verkar dock inte som nĂ„gon har erfarenhet av detta. En sista frĂ„ga för den hĂ€r gĂ„ngen: Spelar det nĂ„gon roll om det Ă€r ett FW-kort med "rĂ€tt" kretsar eller ej för att datorn och kortet ska hitta varandra? Provade nĂ€mligen att koppla ljudkortet till ett Ă€ldre FW-kort (pci) utan framgĂ„ng. Varsegod đ Har du otur Ă€r det ljudkortets FireWire-port som fĂ„tt sig en knĂ€ck. Har du mindre otur Ă€r det ditt FireWirekort i datorn som fĂ„tt sig en knĂ€ck. Har du minst otur Ă€r det din sladd som gĂ„tt Ă„t pipsvĂ€ngen dĂ„ du drog ut din dator. Vill man undvika problem skall man följa Focusrite, och andras, rekommendation och inte anvĂ€nda sig av "hot-plug" för FireWire. Detta beror helt pĂ„ ditt ljudkort och vad det stöder för FireWire-kretsar. AnvĂ€nd Focusrites hemsida/support och leta/frĂ„ga dĂ€r.
tlubtu Postat 18 december 2013 TrĂ„dstartare Postat 18 december 2013 Varsegod đ Har du otur Ă€r det ljudkortets FireWire-port som fĂ„tt sig en knĂ€ck. Har du mindre otur Ă€r det ditt FireWirekort i datorn som fĂ„tt sig en knĂ€ck. Har du minst otur Ă€r det din sladd som gĂ„tt Ă„t pipsvĂ€ngen dĂ„ du drog ut din dator. Vill man undvika problem skall man följa Focusrite, och andras, rekommendation och inte anvĂ€nda sig av "hot-plug" för FireWire. Detta beror helt pĂ„ ditt ljudkort och vad det stöder för FireWire-kretsar. AnvĂ€nd Focusrites hemsida/support och leta/frĂ„ga dĂ€r. Jag har kommit fram till att kabeln i alla fall Ă€r hel. Nu Ă„terstĂ„r att kolla fw-kortet i datorn med hjĂ€lp av en annan fw-enhet (i det hĂ€r fallet en kamera) som jag ska lĂ„na av en kompis. Funkar den att koppla upp mot datorn Ă„terstĂ„r bara ljudkortet. Ska skicka ett mail till supporten hos Focusrite om det visar sig vara ljudkortet. UtgĂ„r frĂ„n att jag i sĂ„ fall mĂ„ste lĂ€mna in det för reparation. Blir det för dyrt blir det nog en investering i ett nytt ljudkort. Hoppas dock pĂ„ en (hyfsat) rimlig reparationskostnad. The story goes on!
Die Hard (oregistrerad) Postat 18 december 2013 Postat 18 december 2013 Hoppas inte. Bli svart och kom till mig i djungeln sÄ kan vi spela blues =) Gör oss en stor tjÀnst och ta den dÀr semestern frÄn forumet som du skulle ta. Vi behöver inga mer utflippade inlÀgg frÄn dig.
tlubtu Postat 8 januari 2014 TrÄdstartare Postat 8 januari 2014 Ljudkortet Àr numera inlÀmnat för reparation dÄ FW-kortet i datorn fungerade nÀr jag testade mot en annan FW-produkt. à terstÄr bara att vÀnta pÄ besked. Supporten pÄ Focusrite sa att det Àr en relativ enkel och billig reparation att ÄtgÀrda FW-kretsarna.
eagleman Postat 8 januari 2014 Postat 8 januari 2014 Hej. Jag har bytt till USB efter att ha "brÀnnt" FireWire porten 2 gÄnger pÄ mitt saffire56 ljudkort. Kostade 2500 att fÄ den reparerad hos en ganska lÄngsam och strulig kille i Göteborg dit focusritegrejer verkar skickas enligt serviceavtal för leverantören i Sverige. Fick vÀnta 3 mÄnader innan den skickades tillbaka. Hoppas det gÄr bÀttre för dig.
tlubtu Postat 10 januari 2014 TrÄdstartare Postat 10 januari 2014 AjdÄ. LÄter inte kul. DÄ fÄr jag hoppas att det inte blir alltför dyrt för mig. Mitt kort har ocksÄ skickats till Göteborg. Har ocksÄ funderat pÄ att byta till USB-ljudkort just p.g.a. risken med FW-haveri.
tlubtu Postat 7 februari 2014 TrÄdstartare Postat 7 februari 2014 Har nu fÄtt domen! FW-modulen trasig. Reparation, frakt och moms totalt 2.200 kr. Surt, men ett nytt ljudkort utifrÄn mina behov hade gÄtt pÄ minst 4000. Blir reparation och ytterst försiktigt handhavande i fortsÀttningen. That's life...
laban1 Postat 7 februari 2014 Postat 7 februari 2014 (redigerat) ytterst försiktigt handhavande i fortsÀttningen. That's life... Drogs sladden ur medans kortet "lÀste" eller rÀcker det med att dra ur firewire utan att kortet lÀser eller spelar in för att det ska paja? eller vad var det som du tror skadade kortet? Redigerat 7 februari 2014 av laban1
Electricwizard Postat 7 februari 2014 Postat 7 februari 2014 usch,har ett pro40 ocksÄ och jag skulle dö om det gav upp. Àlskar det kortet! Skulle vara jÀtte bra att höra vad det var som orsakade skiten ,sÄ man kan hÄlla sig borta frÄn det hÄlet! SkÄl!
Bullerbyn Postat 7 februari 2014 Postat 7 februari 2014 Har ett PRO40 pÄ jobbet som pajat. Pottar som glappar sam ingÄngar. Man tycker ju att grejerna skall hÄlla för att koppla in saker i?
tlubtu Postat 7 februari 2014 TrÄdstartare Postat 7 februari 2014 (redigerat) Drogs sladden ur medans kortet "lÀste" eller rÀcker det med att dra ur firewire utan att kortet lÀser eller spelar in för att det ska paja? eller vad var det som du tror skadade kortet? usch,har ett pro40 ocksÄ och jag skulle dö om det gav upp. Àlskar det kortet! Skulle vara jÀtte bra att höra vad det var som orsakade skiten ,sÄ man kan hÄlla sig borta frÄn det hÄlet! SkÄl! Tycker ocksÄ mycket om kortet och vill inte byta ut det, dÀrav reparationen. Jag skulle dra fram datorn ur ett skÄp nÀr bÄde dator och ljudkort var pÄslagna och tÀnkte inte pÄ att FW-sladden var kopplad (sladden rÀcker precis till ljudkortet nÀr datorn stÄr i skÄpet.). Sladden Äkte ur datorn och inte ur ljudkortet. Blev vÀl antagligen nÄgot överslag eller nÄgot i FW-modulen i det ögonblicket. Minns inte exakt men ljudkortet spelade nog inte in/upp nÄgot ljud just dÄ. Kommer i fortsÀttningen att anvÀnda en lÀngre FW-sladd samt ALDRIG koppla i/ur kortet pÄslaget. SlÄr av bÄde dator och ljudkort i fortsÀttningen innan jag kopplar upp prylarna. Redigerat 7 februari 2014 av tlubtu
magnus83 Postat 7 februari 2014 Postat 7 februari 2014 TrĂ„kigt nĂ€r det pajar! Men dĂ„ har i alla fall jag fĂ„tt mig en varning och tankestĂ€llare om att vara försiktig med att dra ur FW sladdar nĂ€r dator och ljudkort Ă€r igĂ„ng. Har en ovana att inte riktigt tĂ€nka pĂ„ sĂ„dant. Har inget Fucusrite kort, men dĂ€remot ett MOTU FW kort som jag gĂ€rna vill behĂ„lla sĂ„ lĂ€nge det gĂ„r đ SĂ„ tack för varningen! đ
laban1 Postat 7 februari 2014 Postat 7 februari 2014 Minns inte exakt men ljudkortet spelade nog inte in/upp nĂ„got ljud just dĂ„. LĂ„ter som ett otroligt kĂ€nsligt system att man inte ska kunna dra ut en sladd nĂ€r den inte jobbar, inte sĂ„dana system man skulle vilja ha i ett flygplan. Borde vara förbjudet att konstruera pĂ„ det sĂ€ttet.. đČ
tlubtu Postat 7 februari 2014 TrĂ„dstartare Postat 7 februari 2014 LĂ„ter som ett otroligt kĂ€nsligt system att man inte ska kunna dra ut en sladd nĂ€r den inte jobbar, inte sĂ„dana system man skulle vilja ha i ett flygplan. Borde vara förbjudet att konstruera pĂ„ det sĂ€ttet.. đČ Focusrite rekommenderar att man aldrig drar ur sladden nĂ€r systemet Ă€r igĂ„ng. Borde vĂ€l kanske lĂ€st det i förvĂ€g. Enligt Ă„terförsĂ€ljaren dĂ€r jag lĂ€mnade in ljudkortet Ă€r de "billigare" fw-korten kĂ€nsligare Ă€n de dyrare. Ska Ă€ven tillĂ€ga att det ryckte till ordentligt i sladden nĂ€r jag drog ut dator ur skĂ„pet. Möjligt att det spelade en viss roll ocksĂ„.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.