Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Har suttit och slitit mitt hÄr hela dagen för att jag inte fÄr ljudkortets firewire att fungera. Skulle installera om hela datorn igÄr kvÀll och nÀr jag skulle installera ljudkortet tog det stopp. Alla drivrutiner Àr installerade och firewirekortet fungerade innan jag började med ominstallationen. Problemet Àr nu att "FW Active" inte lyser vilket innebÀr att kortet fÄr ingen kontakt med datorn lÀngre. Jag har installerat senaste drivrutinerna (som jag för övrigt anvÀnde innan ominstallationen) och jag har kollat sÄ jag har rÀtt drivrutiner för mitt FW-kort i datorn (Texas Instruments Firewire-kort). Jag har Àven följt alla tips och rÄd pÄ Focusrites hemsida om att vÀlja drivrutinen för "legacy". Har stÀng av och satt pÄ alla enheter i den ordningen dom föreslÄr. Google har tyvÀrr inte heller kunnat hjÀlpa mig.

Ska prova att installera FW-kortet i en annan dator och koppla upp ljudkortet mot den imorgon och se om det kan hjÀlpa.

Det jag misstĂ€nker Ă€r att sladden antagligen Ă„kt ur antingen frĂ„n kortet eller datorn nĂ€r bĂ„da enheterna var igĂ„ng vilket Focusrite rekommenderar att man absolut inte ska göra. Är rĂ€dd att FW-kretsarna i ljudkortet Ă€r trasiga. Det enda jag inte kunna testa Ă€r en annan kabel dĂ„ jag bara har den som följde med ljudkortet och som jag anvĂ€nt utan problem i snart tvĂ„ Ă„r.

KĂ€nner mig ganska uppgiven just nu. Har ingen lust att lĂ€mna ivĂ€g ljudkortet för reparation för tillfĂ€llet. Är det nĂ„gon som har erfarenhet av samma problem? Är det lönt att lĂ€mna in ljudkortet för reparation?

Skulle vara ytterst tacksam för alla förslag och idéer.

Annons
Postat

Verkar som jag Ă€r ensamn om problemen med mitt ljudkort vilket Ă€r glĂ€djande för alla som anvĂ€nder Pro 40-kort. 🙂

Jag har i alla fall testat firewirekortet i en annan dator, kopplat upp ljudkortet mot ett annat firewirekort (dock ej TI-kretsar) utan framgÄng. Ska testa en annan kabel och dessutom koppla in en vanlig videokamera till mitt fw-kort (TI-kretsarna) för att se om kortet kan vara trasigt.

Hur ömtÄlig Àr en kabel/fw-kontakt (bÄde hane/hona) för yttre pÄverkan?

Postat

Om du inte gjort nÄgon fysik förÀndring efter ominstallationen fungerar ditt ljudkort.

Kör lite felsökningsmetodik som förhoppningsvis hjÀlper dig pÄ vÀgen.

* Om enda förÀndringen du gjort Àr att installera Windows igen Àr det mest troligt en drivrutin eller instÀllning som saknas eller Àr felaktig. Antingen i Windows eller i ditt musikprogram eller bÄda tvÄ.

* Om du gjort en förÀndring, förutom att installera Windows igen, sÄ ÄterstÀll denna förÀndring som den var tidigare.

FireWirekabeln i sig tÄl mer Àn vad anslutningarna (in/ut) gör. Provat med en annan FireWire-kabel? Det som skadar kabel Àr nÀr man böjer den mer Àn 90 ° eller utsÀtter kabeln för extrema temperaturer.

Postat

Prova ljudkortet i en annan dator ocksĂ„ 🙂

Om du inte gjort nÄgon fysik förÀndring efter ominstallationen fungerar ditt ljudkort.

Kör lite felsökningsmetodik som förhoppningsvis hjÀlper dig pÄ vÀgen.

* Om enda förÀndringen du gjort Àr att installera Windows igen Àr det mest troligt en drivrutin eller instÀllning som saknas eller Àr felaktig. Antingen i Windows eller i ditt musikprogram eller bÄda tvÄ.

* Om du gjort en förÀndring, förutom att installera Windows igen, sÄ ÄterstÀll denna förÀndring som den var tidigare.

FireWirekabeln i sig tÄl mer Àn vad anslutningarna (in/ut) gör. Provat med en annan FireWire-kabel? Det som skadar kabel Àr nÀr man böjer den mer Àn 90 ° eller utsÀtter kabeln för extrema temperaturer.

Tack för tipsen!

Den enda mjukvaruförÀndringen jag gjort Àr att installera om windows. TyvÀrr kan jag inte gÄ tillbaka till den förra installationen av windows (som man brukar hitta i "Windows old"-mappen) dÄ det blev nÄgot fel med systemdisken (ssd). Blev tvungen att formatera hela disken. Jag anvÀnde samma drivrutiner till ljudkortet som innan installationen. NÄgra drivrutiner för FW-kortet har jag aldrig behövt installera dÄ windows har hanterat detta tidigare. De har för övrigt alltid fungerat innan.

NÀr det gÀller hÄrdvaran har jag funderat pÄ om det skulle kunna vara en skadad in/ut-anslutning i fw-kortet eller ljudkortet. Skulle dra fram datorn för att komma Ät nÄgra kablar pÄ baksidan och tÀnkte inte pÄ att dra ut FW-kabeln frÄn dator/ljudkort. MisstÀnker att detta resulterade i att det blev en belastning pÄ kontakt/anslutning i firewire-portarna.

Jag har inte haft möjlighet att testa nÄgon annan kabel Ànnu men ska försöka fÄ tag i nÄgon för att felsöka vidare. Har dessutom testat FW-kort och ljudkort i en gammal dator utan framgÄng.

Firewire Àr ju "hot-pluggable" men enligt Focusrite ska man undvika detta dÄ det kan skada FW-kretsarna i ljudkortet. Verkar dock inte som nÄgon har erfarenhet av detta.

En sista frÄga för den hÀr gÄngen: Spelar det nÄgon roll om det Àr ett FW-kort med "rÀtt" kretsar eller ej för att datorn och kortet ska hitta varandra? Provade nÀmligen att koppla ljudkortet till ett Àldre FW-kort (pci) utan framgÄng.

So long!

Postat

Tack för tipsen!

[...]

NÀr det gÀller hÄrdvaran har jag funderat pÄ om det skulle kunna vara en skadad in/ut-anslutning i fw-kortet eller ljudkortet. Skulle dra fram datorn för att komma Ät nÄgra kablar pÄ baksidan och tÀnkte inte pÄ att dra ut FW-kabeln frÄn dator/ljudkort. MisstÀnker att detta resulterade i att det blev en belastning pÄ kontakt/anslutning i firewire-portarna.

Firewire Àr ju "hot-pluggable" men enligt Focusrite ska man undvika detta dÄ det kan skada FW-kretsarna i ljudkortet. Verkar dock inte som nÄgon har erfarenhet av detta.

En sista frÄga för den hÀr gÄngen: Spelar det nÄgon roll om det Àr ett FW-kort med "rÀtt" kretsar eller ej för att datorn och kortet ska hitta varandra? Provade nÀmligen att koppla ljudkortet till ett Àldre FW-kort (pci) utan framgÄng.

Varsegod 🙂

Har du otur Àr det ljudkortets FireWire-port som fÄtt sig en knÀck. Har du mindre otur Àr det ditt FireWirekort i datorn som fÄtt sig en knÀck. Har du minst otur Àr det din sladd som gÄtt Ät pipsvÀngen dÄ du drog ut din dator.

Vill man undvika problem skall man följa Focusrite, och andras, rekommendation och inte anvÀnda sig av "hot-plug" för FireWire.

Detta beror helt pÄ ditt ljudkort och vad det stöder för FireWire-kretsar. AnvÀnd Focusrites hemsida/support och leta/frÄga dÀr.

Postat

Varsegod 🙂

Har du otur Àr det ljudkortets FireWire-port som fÄtt sig en knÀck. Har du mindre otur Àr det ditt FireWirekort i datorn som fÄtt sig en knÀck. Har du minst otur Àr det din sladd som gÄtt Ät pipsvÀngen dÄ du drog ut din dator.

Vill man undvika problem skall man följa Focusrite, och andras, rekommendation och inte anvÀnda sig av "hot-plug" för FireWire.

Detta beror helt pÄ ditt ljudkort och vad det stöder för FireWire-kretsar. AnvÀnd Focusrites hemsida/support och leta/frÄga dÀr.

Jag har kommit fram till att kabeln i alla fall Àr hel. Nu ÄterstÄr att kolla fw-kortet i datorn med hjÀlp av en annan fw-enhet (i det hÀr fallet en kamera) som jag ska lÄna av en kompis. Funkar den att koppla upp mot datorn ÄterstÄr bara ljudkortet.

Ska skicka ett mail till supporten hos Focusrite om det visar sig vara ljudkortet. UtgÄr frÄn att jag i sÄ fall mÄste lÀmna in det för reparation. Blir det för dyrt blir det nog en investering i ett nytt ljudkort. Hoppas dock pÄ en (hyfsat) rimlig reparationskostnad.

The story goes on!

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Hoppas inte. Bli svart och kom till mig i djungeln sÄ kan vi spela blues =)

Gör oss en stor tjÀnst och ta den dÀr semestern frÄn forumet som du skulle ta. Vi behöver inga mer utflippade inlÀgg frÄn dig.

• 3 veckor senare...
Postat

Ljudkortet Ă€r numera inlĂ€mnat för reparation dĂ„ FW-kortet i datorn fungerade nĂ€r jag testade mot en annan FW-produkt. ÅterstĂ„r bara att vĂ€nta pĂ„ besked. Supporten pĂ„ Focusrite sa att det Ă€r en relativ enkel och billig reparation att Ă„tgĂ€rda FW-kretsarna.

Postat

Hej. Jag har bytt till USB efter att ha "brÀnnt" FireWire porten 2 gÄnger pÄ mitt saffire56 ljudkort. Kostade 2500 att fÄ den reparerad hos en ganska lÄngsam och strulig kille i Göteborg dit focusritegrejer verkar skickas enligt serviceavtal för leverantören i Sverige. Fick vÀnta 3 mÄnader innan den skickades tillbaka. Hoppas det gÄr bÀttre för dig.

Postat

AjdÄ. LÄter inte kul. DÄ fÄr jag hoppas att det inte blir alltför dyrt för mig. Mitt kort har ocksÄ skickats till Göteborg. Har ocksÄ funderat pÄ att byta till USB-ljudkort just p.g.a. risken med FW-haveri.

• 4 veckor senare...
Postat

Har nu fÄtt domen! FW-modulen trasig. Reparation, frakt och moms totalt 2.200 kr. Surt, men ett nytt ljudkort utifrÄn mina behov hade gÄtt pÄ minst 4000. Blir reparation och ytterst försiktigt handhavande i fortsÀttningen.

That's life...

Postat (redigerat)

ytterst försiktigt handhavande i fortsÀttningen.

That's life...

Drogs sladden ur medans kortet "lÀste" eller rÀcker det med att dra ur firewire utan

att kortet lÀser eller spelar in för att det ska paja?

eller vad var det som du tror skadade kortet?

Redigerat av laban1
Postat

usch,har ett pro40 ocksÄ och jag skulle dö om det gav upp. Àlskar det kortet!

Skulle vara jÀtte bra att höra vad det var som orsakade skiten ,sÄ man kan hÄlla sig borta frÄn det hÄlet!

SkÄl!

Postat (redigerat)

Drogs sladden ur medans kortet "lÀste" eller rÀcker det med att dra ur firewire utan

att kortet lÀser eller spelar in för att det ska paja?

eller vad var det som du tror skadade kortet?

usch,har ett pro40 ocksÄ och jag skulle dö om det gav upp. Àlskar det kortet!

Skulle vara jÀtte bra att höra vad det var som orsakade skiten ,sÄ man kan hÄlla sig borta frÄn det hÄlet!

SkÄl!

Tycker ocksÄ mycket om kortet och vill inte byta ut det, dÀrav reparationen.

Jag skulle dra fram datorn ur ett skÄp nÀr bÄde dator och ljudkort var pÄslagna och tÀnkte inte pÄ att FW-sladden var kopplad (sladden rÀcker precis till ljudkortet nÀr datorn stÄr i skÄpet.). Sladden Äkte ur datorn och inte ur ljudkortet. Blev vÀl antagligen nÄgot överslag eller nÄgot i FW-modulen i det ögonblicket. Minns inte exakt men ljudkortet spelade nog inte in/upp nÄgot ljud just dÄ. Kommer i fortsÀttningen att anvÀnda en lÀngre FW-sladd samt ALDRIG koppla i/ur kortet pÄslaget. SlÄr av bÄde dator och ljudkort i fortsÀttningen innan jag kopplar upp prylarna.

Redigerat av tlubtu
Postat

TrÄkigt nÀr det pajar!

Men dÄ har i alla fall jag fÄtt mig en varning och tankestÀllare om att vara försiktig med att dra ur FW sladdar nÀr dator och ljudkort Àr igÄng.

Har en ovana att inte riktigt tÀnka pÄ sÄdant.

Har inget Fucusrite kort, men dĂ€remot ett MOTU FW kort som jag gĂ€rna vill behĂ„lla sĂ„ lĂ€nge det gĂ„r 🙂

SĂ„ tack för varningen! 🙂

Postat

Minns inte exakt men ljudkortet spelade nog inte in/upp nÄgot ljud just dÄ.

LĂ„ter som ett otroligt kĂ€nsligt system att man inte ska kunna dra ut en sladd nĂ€r den inte jobbar, inte sĂ„dana system man skulle vilja ha i ett flygplan. Borde vara förbjudet att konstruera pĂ„ det sĂ€ttet.. đŸ˜Č

Postat

LĂ„ter som ett otroligt kĂ€nsligt system att man inte ska kunna dra ut en sladd nĂ€r den inte jobbar, inte sĂ„dana system man skulle vilja ha i ett flygplan. Borde vara förbjudet att konstruera pĂ„ det sĂ€ttet.. đŸ˜Č

Focusrite rekommenderar att man aldrig drar ur sladden nÀr systemet Àr igÄng. Borde vÀl kanske lÀst det i förvÀg. Enligt ÄterförsÀljaren dÀr jag lÀmnade in ljudkortet Àr de "billigare" fw-korten kÀnsligare Àn de dyrare.

Ska Àven tillÀga att det ryckte till ordentligt i sladden nÀr jag drog ut dator ur skÄpet. Möjligt att det spelade en viss roll ocksÄ.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.