Jump to content
Annons

Buss/gruppkanal/trummor å annat jox... =)


vayzeria

Recommended Posts

Tänkte slänga in en dum fråga när de gäller att smälla ihop typ sång-/gitarr-/ trummor på en gemensam kanal så som en gruppkanal etc... det som e bra att man kan EQ, komp m.m på samtliga.. MEN dessa använd genom SEND från vardera kanal. Som sedan kan panoreras vä/hö eller rakt fram från denna gruppkanal( Ni vet vad jag menar men vill bara vara skitnödigt exakt i min fråga).

Frågan jag då undrar är när jag eq:at komp, panorerat m.m på mina trumspår och sedan skicka dessa kanaler till en gruppkanal för gemensam eq/komp.. denna kanal släpper då igen mina behandlade kanaler åt ETT håll i stereobilden. Då blir ju min panorerade hihat/virvel pukor m.m ett onödigt jobb.

MEN! jag kan ju blanda denna kanal med ordinarie spåren också...

Så varför en gruppkanal på trummor om man bara får ljudbilden i En riktning om man då ej vill blanda de 2 kanalerna ?

Ni får gärna ge mig på käften, eller skratta åt mig. Men se för bövelen till att JAG skrattar åt det oxå !! :-D

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

smälla ihop typ sång-/gitarr-/ trummor på en gemensam kanal så som en gruppkanal

Nu är det kanske bara jag.. men jag tycker beskrivning är lite rörig..

Ska du verkligen ha sång, trummor och gitarr på samma kanal, det brukar kallas mastern annars..

Får för mig att det är parallellkomprimering du är ute efter, är det det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag fattar rätt tror du att din panorering av hats, pukor och OH skulle gå förlorad om du bussar trummorna vidare till en kanal som sedan behandlas med effekter och processorer? Inte om det är en stereokanal mig veterligen. Det är väl snarare kutym att bussa vidare trummorna i slutskedet för att limma dem. Utöver det faktum att man tidigare i processen även kan dubbla signalerna, komprimera skiten ur den ena och blanda med ordinarie trumspår (parallell compression/NY comp etc.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja nu var det lite rörigt skrivet kanske @laban1 ;-)

@JohmRick: Jo du fattar rätt. Har i mina tidigare mixar när jag va rätt novis, gjort som så att jag

har Eq:at/komp./panorerat mina olika trumspår som sedan skickas till mastern. Har även skickat dessa spår i sin tur till gruppbuss för lätt eq samt komp för att limma ihop dom som sagt. Men jag mixar nästan uteslutande bara i mono.. därav blir bilden av trummorna skev, men stereo funkar ju som du skriver.... Vet lite om parallell komp. men känns som mkt av dynamik/panerering försvinner som sagt...

Så frågan för mig är; hur limmar jag ihop trummorna ytterligare om jag t.ex inte vill köra ut trummorna ensamma genom mastern med lätt eq/komp.och exportera in/ut i min mix?

(Hoppas jag har förklarat mig bättre i denna fråga )?!

(Hittade en variant som är att bara bussa vidare trummkanaler som ej är panorerade, så som kagge, OH, virvel t.ex)

Redigerat av vayzeria
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar skicka virvel och kick lite mer än exempelvis oh till en aux. Blandar balansen med min sendregel. Dessa skickar jag så de följer min panorering. På aux använder jag en 1176:a oftast med snabb attack och snabb release. Sedan gör jag en kopia på min aux där jag lägger en till 1176:a med långsam attack och snabb release. Sedan blandar jag dessa två med orginalspåren. Brukar ofta funka bra. Attack och release och hur mycket som behövs anpassas efter musik

Viljat ha mycket transienter kvar så upplever jag api 2500 lättare att få det av.

Mvh

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag kan vara ute och cykla, men jag tror att din förklaring / fråga har gjort att svaren som kommer gäller olika / andra problem.

Om jag har förstått din fråga!!

- Om jag ska skapa en Gruppkanal för exempelvis körer ( man vill ha liknande instrument på sin grupp). då adresserar jag de olika kanalerna till denna gruppen. D.V.S istället för att välja MASTER OUT på de olika sångspåren, väljer jag att adressera dem till min GRUPP. Ska jag ha ett körpaket i stereo, väljer jag att skapa en stereo-grupp som jag samlar mina körspår. Då kommer dina panoreringar att hamna på rätt ställe i ljudbilden och du kan påverka hela paketet mede exempelvis Eq, Kompressor mm. Denna grupp adresseras sedan till master out. Detta gör att om du vill åka med volymen på ditt körpaket, behöver du inte ändra alla rösterna, utan bara åka med gruppens regel.

Det funkar likadant på ett fysiskt mixerbord. Istället för att välja L-R på adresseringen väljer man en grupp.

I detta fallet använder jag mig inte av AUX send för att tappa av signal från de olika sångspåren.

Ska man göra en parallellkomprimering mm, som andra har svarat, så använder jag AUX send.

- Gör en stereo - grupp som jag beskrev innan med exempelvis dina trummor.

- Ställ alla nivåer på trummorna som du vill ha dem.

- Från denna gruppen tappar jag signal via AUX SEND till en stereo- grupp med en kompressor.

- Denna kompressor ställer jag som jag vill ha den, oftast väldigt hårt.

- Adressera gruppen till master.

- blanda in denna signalen genom att höja volymen på denna buss.

Det går givetvis att parallell - processa enskilda spår som exempelvis lead VOX mm.

Då tappar du signalen via din AUX send till din FX och blandar in den processera signalen.

Jag hoppas att detta har hjälpt dig i Grupp / Buss frågan.

Lycka till!

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag kan vara ute och cykla, men jag tror att din förklaring / fråga har gjort att svaren som kommer gäller olika / andra problem.

Om jag har förstått din fråga!!

- Om jag ska skapa en Gruppkanal för exempelvis körer ( man vill ha liknande instrument på sin grupp). då adresserar jag de olika kanalerna till denna gruppen. D.V.S istället för att välja MASTER OUT på de olika sångspåren, väljer jag att adressera dem till min GRUPP. Ska jag ha ett körpaket i stereo, väljer jag att skapa en stereo-grupp som jag samlar mina körspår. Då kommer dina panoreringar att hamna på rätt ställe i ljudbilden och du kan påverka hela paketet mede exempelvis Eq, Kompressor mm. Denna grupp adresseras sedan till master out. Detta gör att om du vill åka med volymen på ditt körpaket, behöver du inte ändra alla rösterna, utan bara åka med gruppens regel.

Det funkar likadant på ett fysiskt mixerbord. Istället för att välja L-R på adresseringen väljer man en grupp.

I detta fallet använder jag mig inte av AUX send för att tappa av signal från de olika sångspåren.

Ska man göra en parallellkomprimering mm, som andra har svarat, så använder jag AUX send.

- Gör en stereo - grupp som jag beskrev innan med exempelvis dina trummor.

- Ställ alla nivåer på trummorna som du vill ha dem.

- Från denna gruppen tappar jag signal via AUX SEND till en stereo- grupp med en kompressor.

- Denna kompressor ställer jag som jag vill ha den, oftast väldigt hårt.

- Adressera gruppen till master.

- blanda in denna signalen genom att höja volymen på denna buss.

Det går givetvis att parallell - processa enskilda spår som exempelvis lead VOX mm.

Då tappar du signalen via din AUX send till din FX och blandar in den processera signalen.

Jag hoppas att detta har hjälpt dig i Grupp / Buss frågan.

Lycka till!

TAckar alla för svaren. Gav mig det jag sökte svar på. Har oftast struntat i att bussa då jag tycker det aldrig låter bra i mina öron. Brukar länka t.ex 2-3 gitarrer då jag har bra volym på dessa, då jag kan åka med volyrmregeln när jag kör automatisering.. blir mer sväng och utrymme i ljudbilden. dessutom blir det en regel mindre på bordet! Men nu har jag lite idéer att ta fram vid behov! =) TACK ALLIHOPA!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...