Jump to content
Annons

Skivkontrakt?


Hemluth

Recommended Posts

Den första frågan, vad INNEBÄR det egentligen om man får ett skivkontrakt? Mina tankar kring detta är egentligen lite vaga. Och om jag vill ha ett skivkontrakt (som enskild person), vad ska jag då tänka på? Hur ska jag gå till väga? Vad vill skivbolag höra? Jag är medveten om att den musikform jag gör är VÄLDIGT unik. Är detta bra eller dåligt? Jag har ganska många funderingar kring detta.

Någon som har några erfarenheter av skivförlag? Vad vill de höra? Hur skall man gå tillväga för att charma dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bra frågor. Och svååååra.

Jag har själv haft två skivkontrakt på 1980-talet. Men....det betyder egentligen inte så mycket. Grejen är väl den att man skall hitta just det bolaget/folket som

verkligen diggar det man gör, som tror på en till max och som är beredda på att lägga ner mycket jobb, precis som man själv. Ju mer innichad man är och udda -

desto svårare att nå en stor publik (anser säker många i branchen) - samtidigt paradoxalt nog så märks man mer ifall man sticker ut. Många trängs i den lilla fåran av samma sorts musik och få lyckas. Talang är inte allt, men ökar chanserna att någongång lyckas skulle jag tro.

Mitt råd är att öppna ditt sinne och gör det som känns rätt. Följ din inre röst -

då blir det ärligt och sant - och sådant uppfattar lyssnarna. 🙂

Ha det bra,

Nad

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt råd är att öppna ditt sinne och gör det som känns rätt. Följ din inre röst -

då blir det ärligt och sant - och sådant uppfattar lyssnarna. 🙂

Ha det bra,

Nad

Haha, det var ju ett bra svar.

Men ännu är inte den kanske simplaste frågan besvarad: Vad INNEBÄR det egentligen att ha skivkontrakt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men ännu är inte den kanske simplaste frågan besvarad: Vad INNEBÄR det egentligen att ha skivkontrakt?

Det beror alldeles på hur kontraktet är utformat.

Vanligt är ett tidbestämt kontrakt; allt du spelar in och skriver under kontraktets giltighetstid har skivbolaget rätt att ge ut, på dom villkor kontraktet anger.

Bolaget kanske också har skyldighet att släppa x antal plattor under samma tidsperiod.

Eller så handlar det om specifika utgivningar; bolaget åtar sig att släppa x album och x singlar under kontraktets giltighetstid, kanske med option på att släppa ännu ett.

Ibland får man förskott, ibland inte.

"Skivkontrakt" är inte alls lika viktigt idag som för 20 år sedan, inbillar jag mig.

Hoppas jag. 🙂

Idag visar det ju sig gång på gång att man för egen maskin kan klättra till topp 10 (hej José Gonzales och The Knife).

Link to comment
Dela på andra sajter

...och Marit Bergman.. har jag för mig...

JJ

Link to comment
Dela på andra sajter

Som nämnts så behöver man egentligen inte ha skivkontrakt i dagens IT-samhälle. Du har ju tillgång till nätet. 🙂

Jag är skeptisk till skivkontrakt i allmänhet, man har hört diverse historier om mindre lyckade kontrakt osv. Man ska nog försöka göra så mycket som möjligt själv, på både gott & ont.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att vara unik är viktigt...jag gör visserligen musik som andra har gjort liknande innan men det är ingen som gör sådan musik längre trots att det fortfarande finns en marknad för det, fast den är smal förstås...ett litet skivbolag nappade i alla fall efter år av demoinspelningar till olika bolag runt om i världen. Viktigt tror jag är att bearbeta bolag som är inne på den musiken som man sysslar med. De har ofta de rätta kontakterna inom sin gren för att sprida ens musik. Bolagen vill höra det som de vill ge ut och tjäna en hacka på det.

Att bara försöka anpassa sig till vad bolagen (de stora) vill höra vore dock att ta död på kreativiteten totalt. Om du själv gillar det du gör så finns det säkert andra som gör det...det gäller bara att hitta rätt...och det är det som är det svåra.

Ha tålamod, ge aldrig upp, ge aldrig efter, tro på dig själv och var kall... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjänar man egentligen några pengar på "små" skivsläpp egentligen? Att släppa på skiva på ett "riktigt" bolag är ju nånting man vill göra oberoende av pengar, men får man in några pengar på det?

Har fått känslan av att små nischade artister kanske får runt 5000 för ett släpp på ett litet bolag, stämmer det eller är det mer eller mindre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjänar man egentligen några pengar på "små" skivsläpp egentligen? Att släppa på skiva på ett "riktigt" bolag är ju nånting man vill göra oberoende av pengar, men får man in några pengar på det?

Har fått känslan av att små nischade artister kanske får runt 5000 för ett släpp på ett litet bolag, stämmer det eller är det mer eller mindre?

Säljer man två-tre tusen ex av en danstolva bör det ge mellan 5 och 10 tusen.

Men det beror förstås på hur kontraktet är utformat (vilka kostnader får bolaget dra av?) och hur hög royalty man har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är bäst att låta skivbolagen vara ifred. Jag har aldrig mejlat eller skickat nånting nånstans. Men det gick bra ändå... Men det tar lite tid först.

Att vara unik är väl alltid bäst? 🙂

Hur gör man istället då?? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra sida för osignade artister är www.replokalen.se

Där står bland annat följande visa ord:

"Man får hoppas att de flesta ger sig in i skivbranschen med goda intentioner, men som i alla branscher där det är mycket pengar i omlopp, finns det fula fiskar även här. Det skadar inte att titta igenom avtalet en extra gång, speciellt om man tecknar ett avtal över landsgränsen, då det kan vara svårare att lösa juridiska problem utanför hemlandet.

Helst ska man låta en juridiskt kunnig person läsa igenom, och förklara, kontraktet som ofta verkar vara skrivet på grekiska. Är du medlem i Svenska Musikerförbundet ingår juridisk rådgivning, så det kan vara värt att ta kontakt med dem innan du anlitar dyrbar hjälp på annat håll.

Olika sorters avtal

Det första du bör veta är vilket slags avtal du har blivit erbjuden så att det inte blir några missförstånd. Det finns självklart alla möjliga sorters avtal man kan teckna, men de vanligaste är:

Artistavtal (vanligen kallat skivkontrakt)

Du (artisten) förbinder dig till att medverka på en skivinspelning med allt vad det innebär. Skivbolaget förbinder sig (förhoppningsvis, men inte alltid) att ge ut skivan.

Förlagsavtal

Tecknas mellan låtskrivare och musikförlag. Låtskrivaren ger bort sina förlagsrättigheter mot att förlaget jobbar för att placera låtarna hos artister samt att samla in ersättning till låtskrivaren. I vissa fall kan man som låtskrivare erhålla förskott från förlaget.

Managementavtal

Tecknas mellan artisten och managern. Managerns uppgift är att stå på artistens sida och hjälpa till genom att till exempel boka spelningar, promota artisten gentemot skivbolag och förlag m.m. Managern får oftast ersättning i form av procent på artistens inkomster, vilket kan ha både bra och dåliga sidor.

Distributionsavtal

Distributören förser butikerna med skivan men artisten står själv för kostnaden för skivinspelning och marknadsföring m.m.

Saker att tänka på:

Kolla upp den/dem du tecknar avtal med.

Vad har personen/företaget för rykte? Hur länge har de varit verksamma? Finns det någon du kan prata med som varit i kontakt med dem tidigare och kan gå i god för att de är seriösa?

Hur lång tid avser avtalet?

Kan du korta ned tiden? Gäller det ett förlagsavtal är det viktigt att ta reda på vilka låtar avtalet gäller. Är det alla låtar du någonsin skrivit och kommer att skriva, endast de låtar du skriver under en viss period eller de låtar som medverkar på ett visst album?

Vilka skyldigheter har du och vilka skyldigheter har företaget? Förbinder sig skivbolaget över huvud taget att ge ut inspelningarna? Om inte, kan du befinna dig i en situation där du är bunden av ett avtal men kan inte ge ut din inspelning. I många kontrakt förbinder sig bolaget att ge ut skivan efter en viss tid, t.ex. 180 dagar, efter att mastern är klar.

Har skivbolaget någon optionsrätt (=rätt att förlänga avtalet om de vill)? I så fall, på vilka villkor?

Hur stor medbestämmanderätt har du i frågor som t.ex. val av låtar, val av producent, omslag, hur du presenteras m.m. ?

Vem ska betala för eventuell musikvideo och marknadsföring? I vissa avtal dras kostnaden av från artistens framtida royalty. Är det något mer du förväntas betala?

Har företaget rätt att överlåta kontraktet på en tredje part? Vad innebär det isåfall för dig? Vilka säkerheter har du om företaget köps upp osv?

Chansen att företaget kommer att släppa dig för att du förhandlar om kontraktet är väldigt liten. Testa var deras gränser går, men tänk på att som debutant kan du inte räkna med lika stor royalty som Magnus Uggla. "

Link to comment
Dela på andra sajter

Distributionsavtal

Distributören förser butikerna med skivan men artisten står själv för kostnaden för skivinspelning och marknadsföring m.m.

Inte alltid helt korrekt.

Många gånger är distributören med och betalar marknadsföring.

Mycket andra konstiga saker i inlägget (ingen kritik mot Snow Brigade), men replokalen .se verkar inte ha full koll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar på om det skulle gå att köra allt ensam? Att sälja via nätet, eller en lokal butik skulle ju kanske funka. Att spela in, går ju bevisligen att göra, men det skadar ju inte med kontakter... Distrubuera i större skala tar ju iofs lång tid, men det kan det vara värt. Dock, livekonserter blir lite jobbigare! 🙂 (Realistiskt: Hyra in folk blablabla...)

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...