Jump to content
Annons

Yamaha HS7. Krävs ljudkort?


Prolapse

Recommended Posts

Annons

Japp, kolla bara att sladden går att dela såpass så att längden räcker mellan monitorerna.

Göttans! 🙂

Kommer ha ganska långt mellan monitorerna, ca 2m (som högst), och datorn mitt emellan dessa. Finns ingen förlängning ifall att det skulle bli snålt med kabel kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur hade du tänkt kontrollera volymen? Att koppla ett par monitorer direkt till datorn och sedan justera volymen i datorn är alltid något man ska försöka undvika. Visst går det, men det är ändå inget "riktigt" försteg som t.ex ett mixerbord eller en monitorkontroller kan agera som. Om jag vore du skulle jag kolla på denna: http://www.thomann.de/se/sm_pro_audio_nano_patch.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur hade du tänkt kontrollera volymen? Att koppla ett par monitorer direkt till datorn och sedan justera volymen i datorn är alltid något man ska försöka undvika. Visst går det, men det är ändå inget "riktigt" försteg som t.ex ett mixerbord eller en monitorkontroller kan agera som. Om jag vore du skulle jag kolla på denna: http://www.thomann.de/se/sm_pro_audio_nano_patch.htm

Nej jag vet... men går i skolan och har endast 1050:- i månaden, och med den budgeten så får jag helt enkelt styra volymen genom datorn. Finns inte så mycket annat att göra...

Varför bör det undvikas förresten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur hade du tänkt kontrollera volymen? Att koppla ett par monitorer direkt till datorn och sedan justera volymen i datorn är alltid något man ska försöka undvika. Visst går det, men det är ändå inget "riktigt" försteg som t.ex ett mixerbord eller en monitorkontroller kan agera som. Om jag vore du skulle jag kolla på denna: http://www.thomann.d..._nano_patch.htm

Jag är också nyfiken på varför det där skulle vara bättre än att koppla direkt till datorn?

Jag har alltid tänkt att en sådan där volymkontroll mer är en bekvämlighetsgrej. För min del står t ex mixerbordet såpass till att jag måste rulla stolen en aning åt sidan för att komma åt att ändra volymen. Så jag funderar på att köpa just den du länkade till får att ha volymkontroll inom mer bekvämt räckhåll.

Men något försteg är det väl inte? Är det inte bara en helt passiv potentiometer i "lämplig skrud"? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.cambridge...c-headphone-amp <- köp

bara några hundralappar och du får 500ggr bättre ljud och allt riggat o klart!

såg att den kosta lite mera, men det är det värt

rek verkligen deras dacar, låter mycket bra och neutralt (bra för musikproduktion

Här är ett inlägg som borde intressera dig Martin: //forum.studio.se/index.php/topic/103616-digitalt-och-analogt-myt-missfoerstand-verklighet/

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästan alla ljudkort (i alla fall studioljudkort) är bättre än inbyggda som sitter på moderkort, även om man bara spelar upp musik och inte ska spela in. Sen kanske inte svensson-svensson (jag tror det börjar bli mitt favorituttryck 😛 ) som spelar/gör musik i sina logitech-högtalare skulle höra någon skillnad på olika ljudkort, men skillnaden finns helt klart. Förklaringen är helt enkelt att det är bättre grejor, bättre omvandlare, det sitter inte i datorn o störs av andra komponenter m.m.

Orsaken till att man inte ska kontrollera volymen är en ganska invecklad sak att förklara, i alla fall för mig, och det är mest för att jag inte kan det utantill ur huvudet 😛

Det finns dock andra som är kunniga inom detta som kan förklara, och läser man om detta så förstår man hur det fungerar. Kortfattat skulle jag ändå kunna säga: ändrar man volymen i windows så är det digitalt man gör det vilket påverkar ljudbilden. Ändrar man dock volymen analogt, t.ex med ett försteg, mixerbord, eller med bara en potentiometer (beror på potentiometer ifs, men aja) då behålls ljudbilden. Det finns att googla på om man vill fördjupa sig lite mera i det.

JJRockford, ett försteg kan mycket väl bestå av bara en potentiometer 🙂

Redigerat av KlasVonKlas
Link to comment
Dela på andra sajter

Nästan alla ljudkort (i alla fall studioljudkort) är bättre än inbyggda som sitter på moderkort, även om man bara spelar upp musik och inte ska spela in. Sen kanske inte svensson-svensson (jag tror det börjar bli mitt favorituttryck 😛 ) som spelar/gör musik i sina logitech-högtalare skulle höra någon skillnad på olika ljudkort, men skillnaden finns helt klart. Förklaringen är helt enkelt att det är bättre grejor, bättre omvandlare, det sitter inte i datorn o störs av andra komponenter m.m.

Orsaken till att man inte ska kontrollera volymen är en ganska invecklad sak att förklara, i alla fall för mig, och det är mest för att jag inte kan det utantill ur huvudet 😛

Det finns dock andra som är kunniga inom detta som kan förklara, och läser man om detta så förstår man hur det fungerar. Kortfattat skulle jag ändå kunna säga: ändrar man volymen i windows så är det digitalt man gör det vilket påverkar ljudbilden. Ändrar man dock volymen analogt, t.ex med ett försteg, mixerbord, eller med bara en potentiometer (beror på potentiometer ifs, men aja) då behålls ljudbilden. Det finns att googla på om man vill fördjupa sig lite mera i det.

JJRockford, ett försteg kan mycket väl bestå av bara en potentiometer 🙂

Du får ursäkta, men den här typen av dåligt underbyggda inlägg är svåra att ta på allvar. Det finns många självutnämnda experter runt om på internet som påstår både det ena och det andra om ljud som helt enkelt inte är annat än rent nonsens. Alternativ någon slags religion (i dess sämsta bemärkelse).

Ett ljudkort i en modern dator är garanterat alldeles utmärkt för vilka proffsproduktioner som helst, rent ljudkvalitétsmässigt. Det man får med dyrare ljudkort är fler kanaler, lägre latency och möjligen stabilare när datorn lastas riktigt hårt.

Jag vet inte hur många gånger jag berättat om det här på studioforumet. Men några kompisar till mig i Malmö fick någon gång i mitten av 2000-talet skivkontrakt med en etablerad studio i Malmö (som hade ett antal hits med diverse artister). Deras demos var väldigt välgjorda, inspelade hemma i deras lägenhet, så inspelningen gick till enligt följande:

Trummorna spelades in i skivbolagets studio. Sen spelades bas, gitarr, sång och keyboards in hemma hos en av killarna, varpå allt mixades i studion. Dom fick låna en lite dyrare mick (här upplevde dom själva stor skillnad) och blev strängt åtsagda att spela in med 24 bitars upplösning, 44.1 kHz samplingsfrekvens.

"Visst" sa dom, och gick hem och började jobba. Resultatet några veckor senare mottogs med stor förtjusning av studion, dom tyckte att det lät svinbra. Vad dom inte visste var att mina kompisar spelade in på ett Soundblaster-ljudkort som var låst till 16 bit/48 kHz. Men när allt var klart exporterade dom det som wave-filer med 24 bit/44.1 kHz.

Slutpoäng. Om ett Soundblaster-ljudkort från första halvan av 2000-talet funkar för proffsproduktioner, så gör garanterat ljudkort idag det också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får ursäkta, men den här typen av dåligt underbyggda inlägg är svåra att ta på allvar. Det finns många självutnämnda experter runt om på internet som påstår både det ena och det andra om ljud som helt enkelt inte är annat än rent nonsens. Alternativ någon slags religion (i dess sämsta bemärkelse).

Ett ljudkort i en modern dator är garanterat alldeles utmärkt för vilka proffsproduktioner som helst, rent ljudkvalitétsmässigt. Det man får med dyrare ljudkort är fler kanaler, lägre latency och möjligen stabilare när datorn lastas riktigt hårt.

Jag vet inte hur många gånger jag berättat om det här på studioforumet. Men några kompisar till mig i Malmö fick någon gång i mitten av 2000-talet skivkontrakt med en etablerad studio i Malmö (som hade ett antal hits med diverse artister). Deras demos var väldigt välgjorda, inspelade hemma i deras lägenhet, så inspelningen gick till enligt följande:

Trummorna spelades in i skivbolagets studio. Sen spelades bas, gitarr, sång och keyboards in hemma hos en av killarna, varpå allt mixades i studion. Dom fick låna en lite dyrare mick (här upplevde dom själva stor skillnad) och blev strängt åtsagda att spela in med 24 bitars upplösning, 44.1 kHz samplingsfrekvens.

"Visst" sa dom, och gick hem och började jobba. Resultatet några veckor senare mottogs med stor förtjusning av studion, dom tyckte att det lät svinbra. Vad dom inte visste var att mina kompisar spelade in på ett Soundblaster-ljudkort som var låst till 16 bit/48 kHz. Men när allt var klart exporterade dom det som wave-filer med 24 bit/44.1 kHz.

Slutpoäng. Om ett Soundblaster-ljudkort från första halvan av 2000-talet funkar för proffsproduktioner, så gör garanterat ljudkort idag det också.

Du behöver alls inte be om ursäkt för jag håller med dig. Jag sitter ju själv på ett vanligt datorljudkort o producerar, ifs mest för att jag inte har råd med ett studioljudkort just nu, men jag tror ändå inte jag skulle höra någon skillnad. Där jag inte håller med dig är när du påstår mitt inlägg är dåligt underbyggt. Det går utan problem att producera musik på inbyggda ljudkort, även att producera professionellt. Skulle man göra blindtest mellan ett bra studiokort och ett soundblaster som du själv nämner så skulle förmodligen inte ens en riktigt skicklig känd producent/studiotekniker märka någon skillnad (allt är relativt såklart, men du förstår vad jag menar 🙂 )

Det jag dock pratade om var de inbyggda ljudkort som sitter direkt på moderkortet. Det går inte komma ifrån att de är sämre än både studioljudkort och ljudkort man stoppar in i en pci-bus, t.ex ett soundblaster. Visst, ad/da-omvandlarna som sitter i dessa kretsar skulle nog kunna vara lika bra som i vilket kort som helst( http://www.xiph.org/video/vid2.shtml ), men just att de sitter direkt på moderkortet gör att man får mycket annat oönskat tråkigt, så som störningar. Två av dessa problem är att man kan få med oljud från från när t.ex cpu och hårddisk jobbar. Höjer man upp volymen (utan att någon spelas) så är det inte ovanligt att man kan höra detta "digitala vislande" som man får från när datorn jobbar. Men som du själv ändå säger, man kan fortfarande göra professionella arbeten trots detta.

Den andra orsak till jag säger att ett externt ljudkort skulle vara bättre är att de oftast har riktiga volymkontroller. Men detta finns det såklart andra lösningar på med om man fortfarande vill köra på det inbyggda, t.ex mixerbord, monitorkontroller m.m. För enkelhetens skull rekommenderade jag TS en monitorkontroller då han inte verkar ha någon användning för de extra in/utgångar man får av ett ljudkort, och med andra ord gör det hela lite lättare.

Sen måste jag be om ursäkt för mitt tidigare otydliga inlägg. Nu när jag läser det så låter det som att jag i detta inlägg motsäger mig själv 😛 Jag vågar ändå påstå att omvandlarna i ett extern ljudkort kan vara bättre, men frågan är om det går att märka någon skillnad, ens med mätutrustning. Jag tror dock, även om jag elelr någon annan aldrig skulle märka någon skillnad, ändå att dessa omvandlare och övriga komponenter i ljudkortet ändå är bättre i ett dedikerat studioljudkort. Det är också därför jag åter igen rekommenderade TS en monitorkontroller. Skillnaden är så liten att den inte går att märka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får ursäkta, men den här typen av dåligt underbyggda inlägg är svåra att ta på allvar. Det finns många självutnämnda experter runt om på internet som påstår både det ena och det andra om ljud som helt enkelt inte är annat än rent nonsens. Alternativ någon slags religion (i dess sämsta bemärkelse).

Ett ljudkort i en modern dator är garanterat alldeles utmärkt för vilka proffsproduktioner som helst, rent ljudkvalitétsmässigt. Det man får med dyrare ljudkort är fler kanaler, lägre latency och möjligen stabilare när datorn lastas riktigt hårt.

Jag vet inte hur många gånger jag berättat om det här på studioforumet. Men några kompisar till mig i Malmö fick någon gång i mitten av 2000-talet skivkontrakt med en etablerad studio i Malmö (som hade ett antal hits med diverse artister). Deras demos var väldigt välgjorda, inspelade hemma i deras lägenhet, så inspelningen gick till enligt följande:

Trummorna spelades in i skivbolagets studio. Sen spelades bas, gitarr, sång och keyboards in hemma hos en av killarna, varpå allt mixades i studion. Dom fick låna en lite dyrare mick (här upplevde dom själva stor skillnad) och blev strängt åtsagda att spela in med 24 bitars upplösning, 44.1 kHz samplingsfrekvens.

"Visst" sa dom, och gick hem och började jobba. Resultatet några veckor senare mottogs med stor förtjusning av studion, dom tyckte att det lät svinbra. Vad dom inte visste var att mina kompisar spelade in på ett Soundblaster-ljudkort som var låst till 16 bit/48 kHz. Men när allt var klart exporterade dom det som wave-filer med 24 bit/44.1 kHz.

Slutpoäng. Om ett Soundblaster-ljudkort från första halvan av 2000-talet funkar för proffsproduktioner, så gör garanterat ljudkort idag det också.

har du så man kan få lyssna på detta? eller är det bara ännu av dina religiösa fantasier? 😉

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle någon kunna förklara varför det skulle vara bättre med ett externt ljudkort?

Bortsett från att man kan plugga in mickar, instrument osv. genom dem.

Du får mindre brus och med mer djup i ljudbilden.

Diskant och smådetaljer i ljudet kommer fram mer.

Datorns brus och skitiga elektricitet (jitter) blir lägre.

Oftast större kontaktdon som är anpassade för högtalare (XLR, TELE, RCA)

vilket gör att dynamiken bibehålls bättre om du lyssnar på låg volym.

(Ju högre värden mellan högt och lågt desto bättre dynamik)

Du kan mixa i 88 eller 96khz vilket kan underlätta för vissa compressors och eq's.

(Dessa upsamplar oftast ändå om du kör 44.1).

Du får helt enkelt lite bättre detaljnivå.

Totalt onödigt om du inte vill göra karriär som ljudmixare.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Till TS: Vill du läsa om lite mer i detaljar om Martins teorier gällande ljudkort, digitalt ljud och annat, samt vad övriga forumet tycker om dessa, finns det mesta samlat i denna tråd. Sen är det upp till dig att avgöra om du vill ta till dig hans råd.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

har du så man kan få lyssna på detta? eller är det bara ännu av dina religiösa fantasier? 😉

Det är säkert preskiberat nu, men jag tycker inte att jag har rätt välja om de inblandade ska nämnas vid namn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man inte någon större budget, så funkar väl en kabel för hundra spänn bäst. Det är väl inte jobbigare att styra volymen i datorn istället för på ett externt ljudkort. Och ljudskillnaden är inte hörbar ändå mellan ett internt ljudkort och ett externt för femhundra spänn.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak jag kan tänka mig skulle kunna hända om du kör på kabeln för en hundring är att du av misstag dragit upp volymen på max och sen startar en låt, pang och sen kan högtalarna vara skadade men främst din hörsel.

Bra inlägg! Tänkte på det också, det kan vara en risk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får mindre brus och med mer djup i ljudbilden.

Diskant och smådetaljer i ljudet kommer fram mer.

Datorns brus och skitiga elektricitet (jitter) blir lägre.

Oftast större kontaktdon som är anpassade för högtalare (XLR, TELE, RCA)

vilket gör att dynamiken bibehålls bättre om du lyssnar på låg volym.

(Ju högre värden mellan högt och lågt desto bättre dynamik)

Du kan mixa i 88 eller 96khz vilket kan underlätta för vissa compressors och eq's.

(Dessa upsamplar oftast ändå om du kör 44.1).

Du får helt enkelt lite bättre detaljnivå.

Totalt onödigt om du inte vill göra karriär som ljudmixare.

Vad har du för belägg för att bruset blir mindre och att ljudbilden blir djupare? Datorns brus? Det har jag aldrig hört.

Att kontaktdonen är bättre anpassade är ju sant, men det finns ju mini-telekablar till XLR också;-) De är ju inte proffstandard i och för sig, men det gör väl inget.

Och att dynamiken skulle bli bättre på låg volym, hur funkar det?

Bättre detaljnivå får du väl om du spelar in materialet på det bästa möjliga sättet.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

En sak jag kan tänka mig skulle kunna hända om du kör på kabeln för en hundring är att du av misstag dragit upp volymen på max och sen startar en låt, pang och sen kan högtalarna vara skadade men främst din hörsel.

Varför skulle en kabel för 100 kronor ställa till med allt det där??

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skulle en kabel för 100 kronor ställa till med allt det där??

Eftersom du skulle kontrollera volymen i Windows finns det väl en klar risk att man av misstag skulle råka dra upp volymreglaget helt, eller att det skulle ske utan ens vetskap.

EDIT: Eller OSX eller vilket operativ system TS använder.

Redigerat av Adamsvard
Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver alls inte be om ursäkt för jag håller med dig. Jag sitter ju själv på ett vanligt datorljudkort o producerar, ifs mest för att jag inte har råd med ett studioljudkort just nu, men jag tror ändå inte jag skulle höra någon skillnad. Där jag inte håller med dig är när du påstår mitt inlägg är dåligt underbyggt. Det går utan problem att producera musik på inbyggda ljudkort, även att producera professionellt. Skulle man göra blindtest mellan ett bra studiokort och ett soundblaster som du själv nämner så skulle förmodligen inte ens en riktigt skicklig känd producent/studiotekniker märka någon skillnad (allt är relativt såklart, men du förstår vad jag menar 🙂 )

Det jag dock pratade om var de inbyggda ljudkort som sitter direkt på moderkortet. Det går inte komma ifrån att de är sämre än både studioljudkort och ljudkort man stoppar in i en pci-bus, t.ex ett soundblaster. Visst, ad/da-omvandlarna som sitter i dessa kretsar skulle nog kunna vara lika bra som i vilket kort som helst( http://www.xiph.org/video/vid2.shtml ), men just att de sitter direkt på moderkortet gör att man får mycket annat oönskat tråkigt, så som störningar. Två av dessa problem är att man kan få med oljud från från när t.ex cpu och hårddisk jobbar. Höjer man upp volymen (utan att någon spelas) så är det inte ovanligt att man kan höra detta "digitala vislande" som man får från när datorn jobbar. Men som du själv ändå säger, man kan fortfarande göra professionella arbeten trots detta.

Jag kör för tillfället på min dators (HP Z220) inbyggda ljudkort, eftersom det jag beställde till när jag bytade dator för några månader sen var slut i lager.

Det inbyggda har ingen vidare latency, och man kan t ex inte använda Spotify när man har Cubase igång. Men själva ljudkvalitén kan man inte klaga på, inte heller brus. Efter att jag ställt in nivåerna ordentligt i hela signalkedjan (från mick/DI-boxar och annat tills ljudet kommer in i Cubase) är det helt knäpptyst.

Man kan så klart inte dra några säkra slutsatser på endast sin egen dators beteende. Men jag tycker att det låter märkligt att det skulle vara så stor skillnad på att spela upp ljud.

Den andra orsak till jag säger att ett externt ljudkort skulle vara bättre är att de oftast har riktiga volymkontroller. Men detta finns det såklart andra lösningar på med om man fortfarande vill köra på det inbyggda, t.ex mixerbord, monitorkontroller m.m. För enkelhetens skull rekommenderade jag TS en monitorkontroller då han inte verkar ha någon användning för de extra in/utgångar man får av ett ljudkort, och med andra ord gör det hela lite lättare.

"Lättare" kan jag köpa. Men vad volymkontrollen i övrigt skulle ha för magisk inverkan på ljudet är svårt att förstå? Det sitter väl ändå volymkontroller på alla högtalare?

Sen måste jag be om ursäkt för mitt tidigare otydliga inlägg. Nu när jag läser det så låter det som att jag i detta inlägg motsäger mig själv 😛 Jag vågar ändå påstå att omvandlarna i ett extern ljudkort kan vara bättre, men frågan är om det går att märka någon skillnad, ens med mätutrustning. Jag tror dock, även om jag elelr någon annan aldrig skulle märka någon skillnad, ändå att dessa omvandlare och övriga komponenter i ljudkortet ändå är bättre i ett dedikerat studioljudkort.

Det här är också ganska tydligt. Du talar om skillnader som inte går att höra eller ens mäta. Men ändå skulle omvandlarna i ett random externt ljudkort vara bättre? Bättre på vilket sätt då? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom du skulle kontrollera volymen i Windows finns det väl en klar risk att man av misstag skulle råka dra upp volymreglaget helt, eller att det skulle ske utan ens vetskap.

EDIT: Eller OSX eller vilket operativ system TS använder.

Det är ju i så fall knappast kabelns fel? 🙂

Tycker också att det låter otroligt att signalen från datorn skulle kunna bli så stark att den steker elektroniken i högtalarna.

Och om man är orolig för det är det ju bara att ställa volymen på själva högtalarna så att maxvolymen från datorn inte blir alldeles för hög. Sen kan man lugnt sitta och justera volymen från datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju i så fall knappast kabelns fel? 🙂

Tycker också att det låter otroligt att signalen från datorn skulle kunna bli så stark att den steker elektroniken i högtalarna.

Och om man är orolig för det är det ju bara att ställa volymen på själva högtalarna så att maxvolymen från datorn inte blir alldeles för hög. Sen kan man lugnt sitta och justera volymen från datorn.

Nej inte själva kabeln men det blir ju i praktiken kabelns fel eftersom man inte skulle kunna justera volymen externt. Sen tänkte jag inte att själva elektroniken skulle fallera utan snarare att ett element skulle pajja men många monitorer har ju inbyggt skydd för detta, tillexempel mina från Dynaudio. Det du sa om att ställa in volymen på själva monitorerna var smart, det tänkte jag inte på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser att det är mycket diskussioner här nu. Betänk dock forumregel nr 1

"1. Författaren ansvarar för sitt inlägg.

Alla åsikter i inlägg representerar författarens, inte forumets eller dess administratörers. Vid uttalanden om teknik, produkter, tjänster eller företag förväntas författaren helt och fullt stå för detta och även kunna ge belägg för sina uttalanden."

Självklart måste man kunna säga att man upplever något på ena eller andra sättet. Men när man säger att något är på ett visst sätt så skall man kunna ge belägg för sitt uttalande. Påminner om detta då det kommit in anmälningar om att tråden bryter mot denna regel och jag kan hålla med om detta. Forumet skall även fungera som en kunskapsbas och det är också därför viktigt att skilja på saker man upplever och saker man kan ge belägg för.

MVH

Anders

Moderator

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej inte själva kabeln men det blir ju i praktiken kabelns fel eftersom man inte skulle kunna justera volymen externt. Sen tänkte jag inte att själva elektroniken skulle fallera utan snarare att ett element skulle pajja men många monitorer har ju inbyggt skydd för detta, tillexempel mina från Dynaudio. Det du sa om att ställa in volymen på själva monitorerna var smart, det tänkte jag inte på.

Precis samma sak skulle ju kunna hända om du t ex sätter ett mixerbord emellan. Eller dyrare kablar för all del.

I samtliga fall är det ju användaren som klantar sig, inte prylarna som falerar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...