Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Detta har ingenting med den andra trÄden att göra.

Jag har köpt tvÄ fina dragspel. Ett förra Äret, och det andra i vÄras. Har inte spelat ihop med nÄn annan dragspelare, bara ensam.

För första gÄngen idag skulle jag testa att spela in med dem tillsammans, och spela en stÀmma pÄ varje spel.

Jag upptÀcker dÄ att det lÄter för j*vligt. Spelen Àr köpta frÄn tvÄ olika (stora) firmor, nystÀmda och nyjusterade.

Jag kollar stÀmningen och bÄda stÀmmer fint. men det ena Àr stÀmt i 440 och det andra i 443. Tar kontakt med den ena firman (som stÀmt i 443) han berÀttar dÄ att i moderna spel Àr 442 standard, ibland Àven 443. En stÀmning kostar runt 5 tusen, men han sÀger att det Àr en dum idé att stÀmma ner det eftersom det dÄ inte kommer att lÄta snyggt tillsammans med andra dragspelare utan menar att det andra spelet kanske Àr stÀmt för lÄgt.

FrÄgan Àr vad ni som vet skillnaden anser vara acceptabelt. StÄr ni ut med den skillnaden, lÄter det pÄ grÀnsen, eller lÄter det för jÀvligt med tex ett pianoljud stÀmt i 440 med en strÄke, eller dragspel dÄ, stÀmt i 443hz?

KÀnns som jag gÄtt i en fÀlla som inte tog reda pÄ detta. I bÄda mina dragspel har jag stÀmmor som Àr aningen högre och lÀgre stÀmda för att fÄ till choruseffekt (kallas i dragspelsvÀrlden för musette och violin), men varför Àr dÄ de "rakstÀmda" stÀmmorna inte alltid stÀmda i 440hz??

Hur lÄter det att spela pÄ ett pianoljud pÄ keybord som Àr 440, och sen lira tersstÀmman i 443hz. Har knappt testat egentligen, jag bara tog nÄgra toner och la ifrÄn mig det direkt.

Frustrerad.

Annons
Postat

Det lÄter verkligen skumt. Varför skulle dragspelen vara för högt stÀmda? Men Ä andra sidan, munspel brukar ocksÄ vara det. Korkat..

Postat

Det hĂ€r Ă€r ju super! Fabrikanterna kan börja sĂ€lja dragspel i olika stĂ€mningar ungefĂ€r som munspel, hĂ€rliga tider, strĂ„lande tider. Köp 5 dragspel till priset av 4 denna vecka! 😄

Postat (redigerat)

Det verkar vĂ€ldigt konstigt. Är dragspelare isolerade och bara spelar med varandra, eller vadĂ„?

Redigerat av D Vibe
Postat

Det verkar vĂ€ldigt konstigt. Är dragspelare isolerade och bara spelar med varandra, eller vadĂ„?

Ja men inte ens det skulle ju hjÀlpa i det hÀr fallet, dÄ jag har tvÄ spel som Àr sÄ olika stÀmda.

Det Ă€r tidig morgon nu sĂ„ jag kan inte testa igen fören i eftermiddag nĂ€r jag kommer hem. Ska dĂ„ spela in en liten duett med spelen och se hur det lĂ„ter, jag testade ju bara typ 30 sekunder igĂ„r och la ifrĂ„n mig grejerna direkt nĂ€r jag hörde hur det lĂ€t. Är inte 3 cent för mycket för att kombineras?

Vad Àr största skillnaden i stÀmning, i cent, i andra sammanhang typ orkestrar? Kan ett gÀng instrument ligga pÄ440 och andra 443? Finns det nÄn grÀns för vad som Àr generellt acceptabelt och för vad som inte Àr det?

LÄter det ren skit nÀr jag kommer hem, som jag tyckte igÄr kvÀll, blir jag tvungen att sÀlja/byta (=förlora pengar) ett av spelen. Har gett över 60 tusen för dom (ihop) begagnade och tÀnker inte betala för en stÀmning ocksÄ.

Postat

Det Àr möjligt att forummedlemmen Umemagnus har koll pÄ det dÀr. Han spelar nyckelharpa och borde nog ha kommit i kontakt med problemet nÀr han har spelat ihop med andra...

Vad kul, hoppas han hittar hit.

Ibland nÀr jag lyssnar pÄ orkestermusik hörs ju tydligt att tex blÄsen Àr stÀmda för högt. Det fÀrgar ju musiken jÀttesnyggt. Just att de Àr för höga gör att det kÀnns stressande, det intensifieras rÀtt bra utav det. Jag tror nog att instrumenten Àven i folkmusik kan vara lite olika stÀmda. Men jag har aldrig kommit i kontakt med det sjÀlv, och 3 cent som jag fick smaka pÄ igÄr lÀt bara fel. Men som sagt, ska spela in en liten snutt idag och bedöma dÀrefter.

Du har fĂ„tt ett ryskt orkesterdragspel mannen! 🙂

Ja , eller uppenbarligen ett svenskt. Men jag har ju inte tÀnkt lira i storband, och speciellt inte med 3 cent.

Postat

Dra mig baklÀnges. Har aldrig upplevt detta fenomen förut.

Kom hem, rÀtt frustrerad idag, fram med portan och spelade in en vers av en lÄt. Tog det andra dragspelet och la pÄ en stÀmma. Sen spelade jag Àven in C-durskalan sakta upp och ner och la pÄ tersen med det andra. Testade tvÀrtom ocksÄ.

NÀr jag satt dÀr och spelade in ville jag bita mig stenhÄrt i armen för att fÄ ur frustrationen av hur det lÀt. Men jag höll mig.

Sen slÀngde jag ner spelen i vÀskorna, lugnade ner mig lite och la in spÄren i Magicmusicmaker och spelade upp och lyssnade med lurar.

Och ta mig f*an. Det lÀt inte bara bra. Det lÀt sjukt snyggt. Vad Àr detta för konstigt fenomen, att i spelande stund kokar man av ilska för att det lÄter surt, men sen nÀr man lyssnar njuter man i fulla drag.

C-durskalan upp och ner lÀt vÀl inte precis klockrent snyggt, Men det funkar!

För övrigt har jag fÄtt reda pÄ av en rÀv att anledningen till att dragspel idag som standard stÀms i 442 Àr för att de ska fÄ mer genomslag med andra instrument. Och det skulle jag förstÄtt sjÀlv om det hade vart otroligt liten skillnad, men i mina öron, nÀr jag testade igÄr lÀt 3 cent helt Ät fanders. Ja idag med, just nÀr jag spelade. Men men. Jag har besparats pÄ 5000 spÀnn och det kÀnns inte heller helt fel.

Postat

"För övrigt har jag fÄtt reda pÄ av en rÀv att anledningen till att dragspel idag som standard stÀms i 442 Àr för att de ska fÄ mer genomslag med andra instrument."

Ton-Inflation?

Postat

PÄ synthar snedstÀmmer man ofta oscillatorerna för att fÄ ett fetare ljud, i synnerhet nÀr man gör basljud. Antagligen ett sÄnt "fenomen" ts upplevt. Funkar bra om man spelar samma toner, men inte om du spelar en helt annan stÀmma med det ena snedstÀmda dragspelet.

Postat

En tanke som slog mig var att jag lÀst att pianon lÀr (i vissa fall) stÀmmas sÄ att (om) de tangenter runt nyckelhÄlet ligger pÄ 440 sÄ lÄter man bastangenterna ligga gradvis lÀgre och de höga tangenterna ligga gradvis lite högre Àn 440. Det ska tydligen lÄta bÀttre Àn om oktaverna frekvensmÀssigt Àr rena multiplar av varandra. Kanske ett dragspel, som tonmÀssigt ligger i de högre regionerna, spelar bÀttre med ett sÄdant piano om den ligger pÄ 443?

...Jag hade anledning att lÀsa pÄ lite dÄ jag blev med flygel för ett drygt Är sedan.

Postat

Har du nÄn hum om hur mycket den snedstÀllningen kan handla om pÄ syntarna?

Nej, fenomenet var just att i det ögonblicket jag spelade in sÄ lÀt det falskt och surt som bara den. Sen, efterÄt, nÀr jag lagt ifrÄn mig instrumenten och lugnat mig, sÄ lÀt det snyggt och fint. Detta upplevde jag som jÀttekonstigt.

Och jag spelade inte samma toner, tvÀrtom spelade jag bara in över/understÀmma. Det hörs att det inte stÀmmer, men det fÀrgar/förstÀker musiken istÀllet för att förstöra den, (som jag tyckte att det gjorde vid lyssningen nÀr jag spelade in).

Har aldrig testat andra stÀmningar förut och hade ingen koll pÄ hur mycket 3 cent Àr. Jag gissar nu att blÄsen (iaf nÄt av blÄsen) i storband, Ätminstone ibland, bör vara stÀmda t.o.m mer Àn 3 cent högre. De lÄter ju sÄ förbaska högt ibland och det hörs att de ligger utanför de andra instrumenten. Och det dÀr tycker jag Àr skitlÀckert. Nej jag fÄr sÀga att jag Àr mer Àn nöjd med hur stÀmningen ligger pÄ spelen. Ska se om jag kan spela in en lÄt med bÄda spelen snart sÄ ska jag lÀnka den lÄten sen.

Postat

En tanke som slog mig var att jag lÀst att pianon lÀr (i vissa fall) stÀmmas sÄ att (om) de tangenter runt nyckelhÄlet ligger pÄ 440 sÄ lÄter man bastangenterna ligga gradvis lÀgre och de höga tangenterna ligga gradvis lite högre Àn 440. Det ska tydligen lÄta bÀttre Àn om oktaverna frekvensmÀssigt Àr rena multiplar av varandra. Kanske ett dragspel, som tonmÀssigt ligger i de högre regionerna, spelar bÀttre med ett sÄdant piano om den ligger pÄ 443?

...Jag hade anledning att lÀsa pÄ lite dÄ jag blev med flygel för ett drygt Är sedan.

Du tÀnker kanske pÄ tempererad stÀmning?

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Liksv%C3%A4vande_temperatur

Postat (redigerat)

En bild tar mer plats pÄ hÄrddisken Àn tusen ord:

450px-Railsback2.png

http://en.wikipedia....Piano_acoustics

"The Railsback curve, first measured by O.L. Railsback, expresses the difference between normal piano tuning and an equal-tempered scale (one in which the frequencies of successive notes are related by a constant ratio, equal to the twelfth root of two). For any given note on the piano, the deviation between the normal pitch of that note and its equal-tempered pitch is given in cents (hundredths of a semitone).

As the Railsback curve shows, octaves are normally stretched on a well-tuned piano. That is, the high notes are higher, and the low notes lower, than they are in an equal-tempered scale. Railsback discovered that pianos were typically tuned in this manner not because of a lack of precision, but because of inharmonicity in the strings. ..."

Tidigare pÄ sidan stÄr en förklaring:

"The natural inharmonicity of a piano is used by the tuner to make slight adjustments in the tuning of a piano. The tuner will stretch the notes, slightly sharpening the high notes and lowering the low notes so that the overtones of lower notes have the same frequency as the fundamentals of higher notes."

Redigerat av Erik dP
Postat (redigerat)

En bild tar mer plats pÄ hÄrddisken Àn tusen ord:

450px-Railsback2.png

Railsback discovered that pianos were typically tuned in this manner not because of a lack of precision, but because of inharmonicity in the strings. ..."

Precis, pga Phytagoras komma: stÀmmer man i rena kvinter t ex kommer tonerna "krypa uppÄt"

Redigerat av laban1
  • 2 veckor senare...
Postat

Hej. Jag har köpt ett fyrkörigt RÀmjes som stÀmmer 443, om inte högre... Det betyder ju i princip att jag inte kan spela ihop med nÄgon!?

För vem stÀmmer sitt instrument sÄ högt? En av mina klarinetter stÀmmer 442 och en annan 440. Pianot Àr stÀmt i 440. Varför i hela vÀrlden Àr dragspelet stÀmt i 443? NÄgon skrev att det dÄ sticker ut mer dÄ man spelar tillsammans. Ja, tacka för det...

Ett annat spel jag provade stÀmde 442, ett RÀmjes dalape. NÄgot bÀttre alltsÄ ur min synvinkel. TÀnker höra med nÄgon expert om orsaken till

denna höga stÀmning. Att stÀmma om ett helt dragspel, ton för ton inkl. basen mÄste ju ta enormt lÄng tid och kosta multum. BÀttre att köpa ett annat instrument antar jag.

Postat

Hej. Jag har köpt ett fyrkörigt RÀmjes som stÀmmer 443, om inte högre... Det betyder ju i princip att jag inte kan spela ihop med nÄgon!?

För vem stÀmmer sitt instrument sÄ högt? En av mina klarinetter stÀmmer 442 och en annan 440. Pianot Àr stÀmt i 440. Varför i hela vÀrlden Àr dragspelet stÀmt i 443? NÄgon skrev att det dÄ sticker ut mer dÄ man spelar tillsammans. Ja, tacka för det...

Ett annat spel jag provade stÀmde 442, ett RÀmjes dalape. NÄgot bÀttre alltsÄ ur min synvinkel. TÀnker höra med nÄgon expert om orsaken till

denna höga stÀmning. Att stÀmma om ett helt dragspel, ton för ton inkl. basen mÄste ju ta enormt lÄng tid och kosta multum. BÀttre att köpa ett annat instrument antar jag.

Men du vet alltsÄ inte hur ditt nyinköpta RÀmjes Àr stÀmt, du har inte kollat av sjÀlv med stÀmapparat?

Om du lÀst igenom hela trÄden vet du att dragspel som standard idag stÀms i 442. DÄ blir det ju inga problem att spela ihop med andra dragspelare med ditt RÀmjes om det Àr stÀmt i 443, den skillnaden Àr ju vÀldans liten. Men mot ett instrument som ligger pÄ 440 sticker det absolut ut mÀrkbart.

Dina klarinetter sÀger du, antar du menar instrumentet klarinett och inte 8-fotstÀmmorna i dragspelet, för de lÀr ju va olika stÀmda ( sÄ du fÄr violin) annars kunde de ju lika gÀrna vara trekörigt spel.

Ja det finns ju i huvudsak 2 stora dragspelsfirmor i landet , varför inte höra med dem och sen berÀtta vad du fick veta. Jag har köpt bÄda mina spel av de firmorna. Ett stÀmt i 443, det andra dock, i 440, som jag nu tycker verkar knepigare med tanke pÄ att dagens standard Àr 442.

Postat

Hej. Jovisst har jag kollat med stÀmapparat, en och annan ton Àr dessutom högre Àn 443. Ja, klarinetterna jag nÀmnde Àr ju verkliga klarinetter precis som du antog. Det skall bli spÀnnande att höra vad fackmÀnnen har att berÀtta. Jag Äterkommer med rapport.

Postat

Jag ringde ju firman jag köpt det som lÄg i 443. Har dock inte pratat med den andra firman som stÀmt i 442, men det finns ju ingen anledning att göra heller, vad ska jag klaga pÄ egentligen. Han förklarade som du lÀste ovan hur det ligger till.

Jag klistrar ocksÄ in ett inlÀgg jag fick som svar pÄ annat forum hÀr av en hemmapulare

442 Àr som * sÀger i regel standard idag. Detta för att dragspelet ska fÄ lite mer genomslag ihop med andra instrument.

TvÄ cents skillnad mellan tvÄ instrument hörs inte alls sÄvida du inte Àr extremt kÀnslig.

Vid 3 cents skillnad blir det klart mÀrkbart, sÀrskilt i de höga tonerna.

SÄ ditt Serenellini funkar bra med de flesta nyare spel som stÀmmer 442 och Bugarit gÄr ju ocksÄ utmÀrkt med de flesta. De kompletterar varann utmÀrkt tycker jag.

Jag brukar stÀmma sÄ att jag inte behöver fila och skrapa för mycket. SÄ Àr det kring 441 sÄ lÀgger jag det dÀr. Enda fallet jag gör nÄt radikalt Àr om det Àr 444. DÄ Äker det ner till 443. Om man skrapar ner till 442 finns det risk att stÀmmorna tar stryk, och dessutom hÄller inte stÀmningen lika bra dÄ.

Du fÄr vÀl Àndra pitchen i autotuner nÀr du spelar in

Om du tÀnker efter sÄ Àr det nog inte sÄ tokigt detta. Ditt 4-köriga RÀmjes har ju en 8"-stÀmma i sig som Àr snedstÀmd mot de andra stÀmmorna. Skillnaden pÄ den snedstÀmda stÀmman i mina spel Àr 2 cent. Hur skönt lÄter det inte med den ihop med de andra stÀmmorna i spelet tillsammans?

Om du dÄ tÀnker att dragspel överlag Àr stÀmda aningen högre Àn mÄnga andra instrument fÄr det ju samma resultat, det klingar rÀtt snyggt tillsammans.

Du kan testa att spela pÄ "flute" eller "flöjt" (vilket Àr den snedstÀmda 8" i ditt spel, det ser du annars pÄ prickarna pÄ registerknapparna). Den Àr nog ungefÀr 2 cent högre Àn din bas, och jag tycker det hörs rÀtt tydligt att den inte stÀmmer exakt.

Som jag nÀmnt ovan tyckte jag dock det lÀt för j*vligt nÀr skillnaden lÄg pÄ 3 cent just i ögonblicket jag spelade. Men sen, efterÄt nÀr jag lyssnade pÄ resultatet, tyckte jag det var snyggt.

Föresten om du vill fÄ svar av mycket kunnigt dragspelsfolk Àr ett tips att kolla musik/instrumentdelen pÄ "Antikprat". DÀr finns det mycket hjÀlp och tips att fÄ.

Postat

Hej.

Talade med en stor firma hÀromdagen. StandardstÀmning verkar idag vara 442 och vissa mÀrken och sÀrskilt instrument frÄn tidigt Ättiotal stÀmdes i 443. Antar att mitt spel Àr frÄn den tiden. Det gÄr att stÀmma ner till 442 ifall jag vill och det kostar en rejÀl slant. Att stÀmma ner det Ànnu mer Àr inte att rekomendera dÄ det i det fallet behöver stÀmmas minst tvÄ gÄnger. Tveksamt om det blir av. Söker nog efter ett annat instrument istÀllet. 443 gÄr ju fint sÄ lÀnge man Àr ensam i orkestern. Mitt spel Àr rakstÀmt tror jag. Det skiljer vÀldigt lite mellan violinstÀmmorna, om ens nÄgot. LÄter ganska trevligt som det Àr tycker jag. Vi har fÄtt liknande svar vid vÄra efterforskningar. Det var trevligt att diskutera saken.

Hej

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.