Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej! Har inte kollat in det här forumet speciellt mycket. Om den här tråden har gjorts förr, vägled mig dit!

Jag har ett reggaeband (Kärrgruvan heter vi, kolla upp oss på Soundcloud vettja!) på följande sättning:

2 blås

2 gitarrer

3 sång

1 piano

trummor

bas

Vi vill ha ett aktivt PA-system+mixerbord som skulle fungera i repan och även på småskaliga gig. Försökte kolla upp lite grejer själv men det kändes som ett enda stort träsk. Det hade varit grymt om alla tillbehör ingick (stativ, sladdar). Vi är inte rika direkt, men är medvetna om att man får betala mer för att få bättre grejer. Men helst inte över 8000!

Tacksam för svar!

Adam

Redigerat av nocturns
Annons
Postat

Hej! Har inte kollat in det här forumet speciellt mycket. Om den här tråden har gjorts förr, vägled mig dit!

Jag har ett reggaeband (Kärrgruvan heter vi, kolla upp oss på Soundcloud vettja!) på följande sättning:

2 blås

2 gitarrer

3 sång

1 piano

trummor

bas

Vi vill ha ett aktivt PA-system+mixerbord som skulle fungera i repan och även på småskaliga gig. Försökte kolla upp lite grejer själv men det kändes som ett enda stort träsk. Det hade varit grymt om alla tillbehör ingick (stativ, sladdar). Vi är inte rika direkt, men är medvetna om att man får betala mer för att få bättre grejer. Men helst inte över 8000!

Tacksam för svar!

Adam

Det låter som en ganska tajt budget att få till någonting för det där överhuvudtaget. Men börja med att fundera nogrannare på vad det är ni verkligenen behöver.

Själv har jag t ex aldrig spelat i ett band med riktigt blås. Behöver det mickas upp för att höras över trummor t ex? Om inte, så är det väl egentligen bara sången som behöver förstärkas, och kanske pianot? Antar att ni inte släpar runt på ett akustisk piano på giggen 🙂

I sådana fall skulle ni ju klara er på ett litet mixerbord som typiskt brukar ha 4 mick-kanaler och 2 stereolinje-kanaler. Det finns billiga som är helt ok, och då oftast med en inbyggd effektenhet så att ni kan få lite reverb på sången. T ex detta: http://www.thomann.de/se/behringer_xenyx_1204.htm

Sen finns det en uppsjö med olika aktiva fullrange-högtalare i prisklassen 2-3000 kr, t ex sådana här: http://www.thomann.de/se/behringer_eurolive_b215d.htm

Dom är helt okej. Pengarna som blir över upp till budgettaket borde gott och väl räcka till stativ och sladdar.

Märker ni att det finns gott om "utrymme" kvar i högtalare efter att sång och piano ligger på en bra nivå, prova micka upp baskaggen också.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.