Jump to content
Annons

Problem med ljudbilden


Cloudman

Recommended Posts

Hej alla mixare jag har ett litet problem med min ljudbild till den här låten. Det är så när jag lyssnar genom mina hörlurar så tycker att det låter maffigt och rätt.

Medans när jag lyssnar genom mina mindre högtalare och datorhögtalare så tycker jag att trummorna blir ovanligt tydliga medans gitarren och basen försvinner som bakom. Hur fixar jag det här

MVH Fredrik Signarsson

Coldhearted love.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

börja med att lyssna på låten genom dom högtalare där du normalt lyssnar på musik å hör efter hur du upplever det där jämfört med annan musik

det är ofrånkomligt att olika system ger något annorlunda ljudbild men det är lätt att lura sig när man mixar om man då lyssnar genom nåt som är missvisande eller som man inte är van vid att höra annan musik

Link to comment
Dela på andra sajter

I mina HD600 lurar var det mycket av både trummor o gitarrer. Basen var kanske lite tunn i botten.

Spela upp liknade metal som din låt från Spotify i dina monitorer, o jämför A/B. Du kan ju ta nån favolåt o spela in den på ett eget stereospår i din mix, sen försöker du apa efter det soundet. Man kan nog komma ganska långt även om monitorer o akustik inte är av superklass.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kollat igenom min mix genom olika högtalare och jag märkte nu att mixen låter någorlunda likt när jag tog bort trummorna. Så jag tror att trummorna inte ligger riktigt rätt än i mixen.

Kanske att du skulle komprimera dem lite till så de inte hackar så hårt i resten av ljudbilden? Rullbandssimulering kanske vore nåt?

B67 - 55

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter lite bättre nu när jag har backat trummorna lite. är jag påväg åt rätt håll eller? 😄

ööhh... vad är det som låter var min första reaktion

satan vad det smattrar

det är fortfarande för högt och påträngande

testa att minska 6dB och se vad det blir av det

Link to comment
Dela på andra sajter

ööhh... vad är det som låter var min första reaktion

satan vad det smattrar

det är fortfarande för högt och påträngande

testa att minska 6dB och se vad det blir av det

jag vet inte vad du har för monitorer eller ja för nått men -6db? men kommer det då inte att finnas nå trummor kvar då?

det känns bara så mycket. Jag har redan skalat av 4db på master trummgruppen plus 2db på kickens high end.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag vet inte vad du har för monitorer eller ja för nått men -6db? men kommer det då inte att finnas nå trummor kvar då?

det handlar inte om monitorer

mitt tips var att du skulle testa och se - inte att det var tvunget att spika

vill du ha hjälp eller inte?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...