Jump to content
Annons

Studiodagbok, hemmastudio


wwilton

Recommended Posts

Hej! Jag har länge haft funderingar på att bygga upp en hemmastudio, och när ett rum plötsligt stod tomt i huset så kunde inte chansen för att bygga komma lägligare.

Just nu håller jag på att riva gammal tapet som sitter på väggarna, för att sedan kunna spackla ojämnheter och sedan ska en vit färg upp (Det är gipsväggar runt om i rummet).

Mina planer för rummet är att få till ett okej rumsljud som funkar både till att spela in och mixa i. Jag har via jobbet fått hem ett 30-tal "bullerabsorbenter" (som man ofta kan se i stora lokaler såsom idrottshallar osv.) som jag tänkte jag skulle sätta upp som absorbering. Dessa är ca 120x60cm

Mina frågor:

1. Placering av möbler?

2. Placering för dessa "bullerabsorbenter"?

Observera sneväggen!

Så här ser rummet ut:

post-28321-0-17411400-1375637924_thumb.jpeg

post-28321-0-84643100-1375638118_thumb.jpeg

Skiss:

post-28321-0-69121500-1375637832_thumb.jpg

post-28321-0-41244600-1375637869_thumb.jpg

Redigerat av wwilton
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Jag skulle nog försöka ha högtalarna symmetriskt, mot den "stora" väggen. Alt väggen med lutning. Det är svårt med stereo bilden om det är osymmetriskt även om det är tilltalande med lite avstånd till monitorerna och att monitorerna inte behöver vara nära väggen. Men med dämpning bakom så brukar det gå ganska bra att ha de nära väggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog försöka ha högtalarna symmetriskt, mot den "stora" väggen. Alt väggen med lutning. Det är svårt med stereo bilden om det är osymmetriskt även om det är tilltalande med lite avstånd till monitorerna och att monitorerna inte behöver vara nära väggen. Men med dämpning bakom så brukar det gå ganska bra att ha de nära väggen.

Detta som du beskriver låter mest logisk och var faktiskt min första tanke när jag tänkte bygga. Men när jag fick svar i min andra tråd om att jag skulle ställa monitorerna mot kortsidan blev jag fundersam men förmodade att de som skrev hade rätt.

Jag tror jag ska börja med att ställa monitorerna mot långsidan där sneväggen sitter.

Absorbering då? Du nämnde något om dämpning bakom monitorerna. Sätter jag de över hela väggen eller räcker det med precis där monitorerna "pekar"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...