Jump to content
Annons

Vad betyder knapparna?


Spititout

Recommended Posts

Har en enkel preamp med ett fåtal inställningar:

Undrar vad de olika lägena betyder:

* drive

bredvid input gain-knappen sitter en likadan knapp som man kan skruva på som heter "drive". jag märker att volymen ökar om man vrider upp den precis som med gain, så vad ska man med båda till?

* Phase

En knapp man kan trycka in som jag inte förstått riktigt vad den gör..

*Pad

Samma där, en knapp man kan trycka in..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har en enkel preamp med ett fåtal inställningar:

Undrar vad de olika lägena betyder:

* drive

bredvid input gain-knappen sitter en likadan knapp som man kan skruva på som heter "drive". jag märker att volymen ökar om man vrider upp den precis som med gain, så vad ska man med båda till?

* Phase

En knapp man kan trycka in som jag inte förstått riktigt vad den gör..

*Pad

Samma där, en knapp man kan trycka in..

Drive betyder att du modulerar ljudet med exempelvis en rörkaratär, ljudet blir "fetare" och fylligare.

Phase innebär att du vänder utgångssignalen 180 grader.

Pad innebär att du kan dämpa en ingångssignal med exempelvis 10dB för att undvika dist.

Link to comment
Dela på andra sajter

med phase så vänder man helt enkelt fasen på signalen och det har man bara användningen av ifall man har två mikrofoner på samma källa och får fasproblem.

Om man fasvänder den ena av två identiska signaler så släcks helt enklet hela signalen ut.

ett exempel kan vara ifall man mickar en virvelkagge både över och under så kan man behöva vända fasen på den understa för att inte signalen skall släckas ut. På mitt mixerbord har jag en inbyggd fasmätare som varnar ifall något är galet. Men med ett tränat öra så hör man det.

Det kan ju också vara så att det kan vara fasfel i kabeln och då löser man det enkelt genom att trycka in knappan.. Hepp vad lat man är.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har börkat använda phase knappen nu när jag spelar in saker med två mickar.

låter mycket bättre, mickar alltid upp gitarrstärkaren med två mickar (en dynamisk o en stormembranare) och fick för första gången bra ljud när jag använde phase knappen 🙂 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...