Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Skulle vara intressant och se vad ni tycker?

Som inhyrd tekniker, spelat in de hÀr tre lÄtarna under ca: 40-50 timmar.

Man har mixat och mastrat.

Hur mycket skulle ni sÀga att de var vÀrda, hur mycket ska man ha i betalt.

SÀg om inspelningen gÄr pÄ timme, och mixning/mastring fast pris

Vore kul att höra var priserna ligger? Behöver just inte vara de hÀr tre lÄtarna men

bara ett exempel.

Tycker sjÀlv att branschstandarden blir ju billigare och billigare. En anledning pga att man kan köpa sin

utrustning sjÀlv. Men det finns sÀkert mÄnga fler anledningar.

Och vad ska man kunna göra för att kanske höja branschstandarden idag?

https://soundcloud.com/joel-eliason/no-one-to-trust-ma

https://soundcloud.com/joel-eliason/leave-it-be-master

https://soundcloud.com/joel-eliason/in-blanco-master

Annons
Postat (redigerat)

För det första gÄr det inte att svara pÄ en sÄn frÄga. För det andra: Har du företag?

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Postat (redigerat)

Att lyssna pÄ det du gjort för att sedan uppskatta ett vÀrde Àr omöjligt, dÄ konst Àr högst subjektivt. Vidare Àr det vÀldigt svÄrt att i efterhand försöka vÀrdera det man skapat, dÄ det Àr oerhört mÄnga faktorer som spelar roll.

Som du mĂ€rker, talar jag ogĂ€rna om pengar 🙂 Men du kan kika pĂ„ min hemsida om du vill för att fĂ„ en uppfattning om var mina priser ligger.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Postat (redigerat)

Var inne och lyssna pĂ„ nĂ„gon annat Ă€mne, och tyckte att du var för billig. Jag tycker med de resultaten sĂ„ Ă€r det vĂ€rt mer. 🙂

Eller sÄ kanske man blir girig med Ären hehe

Redigerat av Lewisownpeople
Postat

Nej men det Àr sÄ att jag har hÄllt pÄ i 4 Är nu efter utbildningen. Tycker vÀl att man har utvecklas. Gjorde de hÀr lÄtarna för att vara schysst till nÄgra vÀnner, har Àven spelat in en fullÀngdare med ett annat band i stort sett gratis. Och en hel del annat.

Men ska vÀl ge mig pÄ det hÀr nu och ta betalt och det Àr inte lÀtt att bestÀmma priser.

Postat (redigerat)

Var inne och lyssna pĂ„ nĂ„gon annat Ă€mne, och tyckte att du var för billig. Jag tycker med det resultaten sĂ„ Ă€r det vĂ€rt mer. 🙂

Eller sÄ kanske man blir girig med Ären hehe

Jo jag fÄr ofta höra att jag Àr billig, vilket sÀkert ocksÄ stÀmmer. Men för min del handlar det fortfarande om att bygga upp ett förtroende och en stark Äterkommande kundbas och dÄ lÀgger jag mig hellre lite lÀgre, Àn att bara tacka ja till enstaka storjobb. Hittils har det fungerat ypperligt. Men det Àr sjÀlvklart att jag inte kommer ta samma priser om 5-10 Är.

/Jon

Redigerat av Yllet
Postat

Det Àr ju ett bra resonemang. Det Àr svÄrt att ta betalt nÀr man egentligen inte vet, Àr jag bra pÄ det hÀr, eller lÄter det kattskit. Kanske har för dÄlig dialog med andra ljudtekniker och tjatar hÄl i huvudet pÄ mina vÀnner istÀllet, haha.

Postat

Det Àr svÄrt att ta betalt nÀr man egentligen inte vet, Àr jag bra pÄ det hÀr, eller lÄter det kattskit.

Hur lĂ„ter det om du jĂ€mför med annan musik dĂ„? Är dina kunder nöjda? Om svaret Ă€r "bra" resp. "ja" pĂ„ bĂ„da frĂ„gorna sĂ„ kan du ta betalt utan att skĂ€mmas.

mvh Jon

Postat

Jag har fÄtt bra respons och de har varit mycket nöjda. Det Àr vÀl bara en sjÀlv som Àr lite för kritisk över sitt eget och vet alla steg i kedjan som man kunnat gjort bÀttre osv. FÄr ta mig i kragen helt enkelt!

Mvh Joel

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.