Jump to content
Annons

Cubase 7 eller kanske rentav Studio One 2


Starsailor

Recommended Posts

Hej!

Funderar på att köpa ny DAW (till PC). Även om det var ett tag sen nu så har jag använt Nuendo 2 under längre perioder, men nu är jag sugen på att uppgradera. Började kika Cubase när version 6 dykte upp, sen när 7:an dök upp blev jag ännu mer sugen, men efter att ha väntat över halvår på att programmet ska börja fungera utan massa problem, så börjar jag tröttna lite. Saken blir ju inte direkt bättre när man läser på olika forum... Det kanske blir bättre, men ju mer jag tänker på eventuellt (troligt) krångel känner jag att det kanske är dumt att satsa på C7. Jag vill ju ha ett stabilt program. Samtidigt har jag använt Steinbergs produkter under så lång tid innan, så det känns lite märkligt att byta, även om det är ett ganska dåligt argument. Priset kvittar, som student är det väl ungefär samma på C7 och SO2 Pro.

Lite reflektioner:

SO2 verkar mer användarvänligt än C7.

SO2 verkar i dagsläget absolut mer stabilt än C7.

SO2 verkar ha bra medföljande pluggar och rätt mkt medföljande ljud om man köper pro-versionen.

SO2 har en demoversion som till skillnad mot C7 inte kräver dongel, vilket kostar pengar (bara för att köra demon…).

Cubase har VariAudio, men Melodyne i SO2 borde väl kunna göra samma saker, eller?

Cubase har MIDI-effekter (t ex arpeggiator), det verkar inte SO2 ha.

Cubase har Chord track, vilket det inte finns någon motsvarighet i SO2 än iaf. Vet iofs inte hur mkt jag skulle använda den, men den verkar trevlig.

Cubase har Pad shop (och kanske fler roliga VSTi) som verkar rolig (går iofs att köpa lös till SO2).

Håller ni med? 🙂

Just det, vore ju väldigt intressant att veta hur SO2 skulle fungera med t ex Icon Qcon Pro. Nån som testat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag går i precis samma tankar som du och har dragit samma slutsatser. Cubase verkar något mer komplett, men Studio One verkar mer stabilt. Det verkar oxå va enklare att jobba med loopar i Studio One. Jag undrar on nån vet när man kan förvänta sig nästa köpbara uppdatering av Cubase, Cubase 7.5 typ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag går i precis samma tankar som du och har dragit samma slutsatser. Cubase verkar något mer komplett, men Studio One verkar mer stabilt. Det verkar oxå va enklare att jobba med loopar i Studio One. Jag undrar on nån vet när man kan förvänta sig nästa köpbara uppdatering av Cubase, Cubase 7.5 typ?

Ja, jag tycker mig ha sett att du har samma funderingar. Håller med om att C7 kan verka mer komplett, men jag har knappt testat SO2 så jag vågar inte uttala mig. Samtidigt funderar jag på hur stor del av alla funktioner i C7 jag kommer använda. Knappast alla.

Det här med chord track tror jag kommer att komma mer framöver, inte bara i C7. MIDI-effekter kommer nog komma till SO2 snart också.

Ju längre tiden går känner jag att jag vill ha enkla saker, men som fungerar och låter bra. Då kanske jag inte behöver sjuttioelva funktioner som jag egentligen inte behöver. Det här gäller allt jag pysslar med i musikväg. Det ska vara så enkelt och smidigt som möjligt att göra det DAW:en är till för - Musik.

Ja, du Cubase 7.5, jag tror det tar ett tag. På samma sätt som jag tror det tar ett tag för SO3 att släppas, men det är fasligt spännande att fundera på vad den kan tänkas innehålla! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inne på att skaffa SO2 när jag har fått ihop en ny dator. Den känns mest stabil! SO2 alltså!

Ja datorn oxå kommer bli grymt stabil. Kanske allt annat blir grymt stabilt sedan då? 😳

Men stabilt är ju vad man vill att det ska vara iallafall! Därför håller jag mig borta ifrån Cubase än så länge... 😑

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det jag tänker på är ett stabilare köpbart Cubase, men det kanske inte kommer nåt förrän nästa stora uppdatering.

Du skulle alltså satsa på C7 om det var i paritet med SO2 när det gäller stabilitet? Men det där med loopar då? 😉 Och sen Melodyne, bra pluggar, smidigt gränssnitt...

Damn! Att det ska vara så svårt. Det är så himla många på SO-forumet som är nöjda. Varför skulle inte jag också kunna vara det. 🙂

Redigerat av Starsailor
Link to comment
Dela på andra sajter

Du skulle alltså satsa på C7 om det var i paritet med SO2 när det gäller stabilitet? Men det där med loopar då? 😉 Och sen Melodyne, bra pluggar, smidigt gränssnitt...

Damn! Att det ska vara så svårt. Det är så himla många på SO-forumet som är nöjda. Varför skulle inte jag också kunna vara det. 🙂

Jag vill ha en helhetslösning oxå. Går jag på Studio One måste jag köpa en mjukvarusynt oxå. Har laddat hem demon och tycker inte att den inbyggda är så bra. Dessutom vill jag ha Chorder som finns i Cubase, eftersom jag har problem med mina händer. Med Chorder kan man programmera in enfingersackord vilket vore en stor hjälp. Det där med loophanteringen är ett aber. Har inte luskat ut om det blivit någon förbättring sedan Cubase 4, vilket är den senaste varianten jag hade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Två snabba då:

C7: Finns det någon möjlighet att testa programmet hemmavid utan dongle eller måste jag köpa en sån nånstans för ett par hundra bara för att kunna testa demon?

SO2: Det skyltas mycket om att allt finns i samma fönster. Jag antar (ganska självklart) att det dock går att flytta runt fönstren så att jag kan ha mixern på ena skärmen och resten på den andra. Eller? (Tänkte ladda ner demon först när en ny dator är beställd).

Link to comment
Dela på andra sajter

På A, nej, det går inte utan dongle. På B, vet ej.

Man kan ju börja fundera på hur tyskarna tänkt öht. Betala för att testa en demo!? De kostar väl ändå 200 kr om man vill ha en dongle...

Link to comment
Dela på andra sajter

cubase elements demo går utan dongel. vet inte om 7an finns men 6an funkar stabilt och bra. testade so2, fick inte ezdrummer att funka och min midi keyboard bråkade. annars var so2 elkelt, stadigt och ok. fortsätter med elements6 då den har allt jag behöver iaf för tillfället

Link to comment
Dela på andra sajter

cubase elements demo går utan dongel. vet inte om 7an finns men 6an funkar stabilt och bra. testade so2, fick inte ezdrummer att funka och min midi keyboard bråkade. annars var so2 elkelt, stadigt och ok. fortsätter med elements6 då den har allt jag behöver iaf för tillfället

Var kan man ladda ner Elements demo? Kan inte hitta den på Steinbergs hemsida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder och har alltid använt cubase sen sx3. Nu kör jag 7an på mitt jobb och 6,5 hemma. Tycker båda är väldigt pålitliga och stabila.

Förutom logic har jag inte jobbat i några andra musikprogram och jag vet givetvis inte hur stabila dom är, men hur stabilt behöver det vara? 🙂

Min uppfattning är att cubase7 inte behöver vara mer stabilt än vad det är idag. Det funkar perfekt för mig och det följer med mycket grejer i programmet. Men, jag kanske har en låg nöjdhetsgrad 🙂

//Andreas blom

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Och sen Melodyne

Jo men det är en väldig bantad version som följer med och Cubase har sin egen variant som funkar lika bra.

har testat C7, men SO2 vinner med hästlängder när det kommer till work flow, om ni frågar mig..

Det beror självklart på vad man är van att jobba med. Är man van sen länge med Cubase som mig är den väldigt enkel och smidig jobba med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar. Tycker att Steinbergs hemsida är svår att hitta på.

ja, riktigt svårt men fördelar finns. tex böcker på svenska....lätt att hitta folk att fråga, ezDrummer funkar perfekt...

so2 är riktigt bra, det mesta funkar direkt men väljer ändå cb element 6, kanske för att jag har lärt mej nu.

om jag valt nu kanske so2. bytte från en enkel porta till cb och allt funkade fint för mej

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder och har alltid använt cubase sen sx3. Nu kör jag 7an på mitt jobb och 6,5 hemma. Tycker båda är väldigt pålitliga och stabila.

Förutom logic har jag inte jobbat i några andra musikprogram och jag vet givetvis inte hur stabila dom är, men hur stabilt behöver det vara? 🙂

Min uppfattning är att cubase7 inte behöver vara mer stabilt än vad det är idag. Det funkar perfekt för mig och det följer med mycket grejer i programmet. Men, jag kanske har en låg nöjdhetsgrad 🙂

//Andreas blom

Intressant att höra din åsikt om C7's stabliltet, speciellt med tanke på den stora mängd användare som sliter håret av huvudet för att programmet är så "beta-aktigt" och ogenomarbetet, vilket gör att det inte fungerar fullt ut, vilket det borde göra när det släpps för försäljning. Vad jag förstått så har det blivit bättre med uppdateringarna, men icke så bra som de borde vara.

Du har alltså inga problem öht med Cubase alltså? Att saker/funktioner inte funkar och uppför sig som de ska eller att det blir error eller att propgrammet hänger sig?

Vore väldigt intressant att höra dina åsikter. Jag kan verkligen inte bestämma mig för vilken av de två jag ska köpa. Stabilitet är superviktigt, liksom logiskt arbetsflöde. Där verkar SO2 passa bra. Och andra sidan har C7 funktioner som jag vill ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Studio One 2 is the shizzle!

har testat C7, men SO2 vinner med hästlängder när det kommer till work flow, om ni frågar mig..

Kan du inte utveckla det lite grann? 🙂

Vad tycker du är för- och nackdelarna med de olika mjukvarorna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men det är en väldig bantad version som följer med och Cubase har sin egen variant som funkar lika bra.

Vet vad som skiljer denna "väldigt bantade" version av Melodyne jämfört med det fullstora ditot?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du inte utveckla det lite grann? 🙂

Vad tycker du är för- och nackdelarna med de olika mjukvarorna?

testa själv?

men för att nämna några:

- studio ones drag n drop-funktion.

- du kan applicera flera pluggar på en kanal samtidigt (markera, drag & drop)

- hur mixern är

- gränssnittet

- hur det funkar med sends och aux (speciellt när det kommer till midi-instrument)

- saturation knob

- "inspector window" (heter inte exakt så, men kommer inte ihåg va det heter).

- deras "project"-system.

- hur mastering funkar i studio one

Här är 10 saker Studio One kan göra som inte Pro Tools kan. Jag vet, nu var det snack om Cubase.. men du får se en del bra funktioner!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gott! Stabilt också antar jag.

Jo, ska absolut testa, men det får bli ny dator först innan jag testar 30-dagarsdemon.

Sen blir man väl så illa tvungen att lägga 200 pix på en dongle för att testa C7 också... :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Gott! Stabilt också antar jag.

Jo, ska absolut testa, men det får bli ny dator först innan jag testar 30-dagarsdemon.

Sen blir man väl så illa tvungen att lägga 200 pix på en dongle för att testa C7 också... :/

Om vi säger såhär.. det finns ingenting som C7 kan göra som inte Studio One kan göra när det kommer till slutresultat. Samma gäller åt andra hållet. Du kan inte höra en låt och säga "ah, DEN är inspelad i C7!". Eller iof, jag kan höra.. om det är en metalcore-låt producerad av Mr. Sturgis så är den inspelad i C7. Anywhore, allt handlar om vad du tycker är smidigast att jobba med. The tools, som finns i varje program. JAG anser att Studio Ones arbetssätt och verktyg är det bästa.. FÖR MIG. Då har jag ändå varit vääääldigt trogen användare av både Cubase OCH Logic Pro. Lämnade Cubase när jag köpte Mac. Tyckte att att Logic var överlägset (användarmessigt alltså) tills jag testade Studio One.

Jag har inte C7. Men min vän har. Det är absolut inte dåligt.. men jag fann mig själv säga högt flera gånger "men vart fan är ****?", "Måste man trycka upp den där varje gång?", "Hur fan gör man ****?" och slutligen "MEN HELVETE!" (<- när allt hängde sig).

Som sagt, du frågade efter våra åsikter, nu har jag delat min. Valet är ditt, pip-pip cheerio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Vet vad som skiljer denna "väldigt bantade" version av Melodyne jämfört med det fullstora ditot?

Det är bara kolla på deras hemsida och jämföra för de olika versionerna.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...