Jump to content
Annons

En ny housevåg på G?


Lemanic (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons

Finns väl en anledning att folk skämtar om det som "Trouse" när det kommer till glada supersaw+piano+whatever-melodier följt av ett pitchat buildup och ett drop med en efterhängsen baskagge och random sönderdistad bass-synth..

Tycker det känns mer som något som är framavlat ur Trance än House och dom flesta efterapar varandra mer eller mindre, Avicii, Shm, Guetto etc skulle lika gärna kunna stämplas som pop men det låter inte lika coolt, menar inget illa med det men känns nästan som det behövs ytterliggare en sub-genre.

Det där sades redan 🙂

Ja skulle så otrolit gärna vilja lära mig o göra likadan musik som Modjo och Bob Sinclar, men man har väl fallit in på super saw grejen och grejen är den att när man som tonåring gör nånting i DAW o det låter det bra så blir man jätteglad o nöjd och fortsätter testa sig fram, de e ju bara början. O ni dönickar som klagar på shm, ja tycker faktiskt axwell och seb lyckades göra ganska hyfsad latin/funky house före de anpassade sig till radio-hypen. Hör på Axwell & Seb Ingrosso - Together eller Mambana - No Reason så har man ganska bra house exempel.

Det är därför house är så kasst att dansa till, för precis som saddamjr uppmärksammade så är det hela ett stort jävla intro. Det är därför musik som trance vinner ny mark hela tiden. Jag tror att trance kommer få en ny storhetstid.

Ja de torde stämma när man hör hur holländarna förändrar housen månad för månad, det är väl antagligen dom som sätter största trenderna nu. Nu låter det mesta likadant med de hårda droparna me en sylenth1 supersaw-stab i extrem bitcrush, snart ökar de takten till 140 också 🙂. Då hoppas vi funky housen kommer tillbaks!! 😄

Jag lägger in det här som ett exempel.

https://soundcloud.com/daleri/epic-mashleg

Hahah perfekt exempel!!

Redigerat av Agera
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Meidenberg (oregistrerad)

Det där sades redan 🙂

huh? gav bara min åsikt eftersom det verkar finnas delade meningar...

För övrigt så är musik som inte är originell något att hänga i julgranen, folk som snor hej vilt utan att dom själva fattar det.

Som tur är så kan man kika precis under det inavla topskiktet så finns det mycket trevligt att lyssna på.

Link to comment
Dela på andra sajter

huh? gav bara min åsikt eftersom det verkar finnas delade meningar...

För övrigt så är musik som inte är originell något att hänga i julgranen, folk som snor hej vilt utan att dom själva fattar det.

Som tur är så kan man kika precis under det inavla topskiktet så finns det mycket trevligt att lyssna på.

De e som du säger, men musik är ju underhållning och de e inte alla som bryr sig om en låt liknar en annan låt, de kan fortf låta bra och kan därav bli en hit. Men jag förstår absolut din poäng 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

House musik kan tyckas vara uttråkande och monoton. Men hemligheten bakom de kändaste låtarna, bland annat av SHM, Avicii, mfl. är inte bara själva melodin eller upplägget utan till största del Sången. Det finns många, och dessutom riktigt stora låtskrivare som arbetat med SHM, osv.

Det handlar om att skriva en text som sätter sig i huvudet på folk (sommarplågor är ett exempel), och dessutom blandas ihop med ett bra arrangemang. På detta vis kan producenterna fortfarande använda samma synthljud som de gjort sedan tidernas begynnelse.

De stora bolagen (Universal Music, EMI, Warner, etc.) är av erfarenhet väldigt strikta med just sången, och lägger mindre fokus på det "andra". Som sagt, i de flesta fall handlar det om Text!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lemanic (oregistrerad)

Gör vad?

Jag låter dig titta på den här recensionen för att veta varför.

http://blip.tv/todds...-review-6557795

House musik kan tyckas vara uttråkande och monoton. Men hemligheten bakom de kändaste låtarna, bland annat av SHM, Avicii, mfl. är inte bara själva melodin eller upplägget utan till största del Sången. Det finns många, och dessutom riktigt stora låtskrivare som arbetat med SHM, osv.

Det handlar om att skriva en text som sätter sig i huvudet på folk (sommarplågor är ett exempel), och dessutom blandas ihop med ett bra arrangemang. På detta vis kan producenterna fortfarande använda samma synthljud som de gjort sedan tidernas begynnelse.

De stora bolagen (Universal Music, EMI, Warner, etc.) är av erfarenhet väldigt strikta med just sången, och lägger mindre fokus på det "andra". Som sagt, i de flesta fall handlar det om Text!

Tja, Sången låter som testosterondrypande Nickelback/Takida-sandpappersång genom ett täcke av ett sötsliskigt 80-tal som stinker av Bono-komplex. Och att de är stereotypt ironiska 70-talister gör ju att man inte tror på ett skit av dem sjunger och säger.

Redigerat av Lemanic
Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som klagar på "melodiska uppbyggningar för att sedan resultera i något tungt monotomt ljud för o folk o röra sig" bör kolla hur house-rörelsen startade och utvecklades, för redan i början lät det såhär:

http://www.youtube.com/watch?v=LuqEbRzy_t8

I can't get no sleep...

Gillar man det inte så är det ju bara en smaksak egentligen. Rock som ofta är en favorit här på forumet faller t.ex. inte mig i smaken för det mesta.

Vilka kids?

Tycker mer det låter som euro techno music som jag tycker låter klart bättre än dagens House music kastar in en länk på en riktig floor filler.

Nu är ju smaken olika men tycker det krävdes mer av musik skaparna på den tiden.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

House musik kan tyckas vara uttråkande och monoton. Men hemligheten bakom de kändaste låtarna, bland annat av SHM, Avicii, mfl. är inte bara själva melodin eller upplägget utan till största del Sången. Det finns många, och dessutom riktigt stora låtskrivare som arbetat med SHM, osv.

Det handlar om att skriva en text som sätter sig i huvudet på folk (sommarplågor är ett exempel), och dessutom blandas ihop med ett bra arrangemang. På detta vis kan producenterna fortfarande använda samma synthljud som de gjort sedan tidernas begynnelse.

De stora bolagen (Universal Music, EMI, Warner, etc.) är av erfarenhet väldigt strikta med just sången, och lägger mindre fokus på det "andra". Som sagt, i de flesta fall handlar det om Text!

Du har helt rätt gällande hit faktorn. Men den röda tråden för att skapa en hit har inget med House att göra. Att sången är det generellt mest avgörande gäller de flesta genrer och för de flesta lyssnare. Sen har vi en mindre % lyssnare som lystrar till andra faktorer också. Men då kommer teknik och egen erfarenhet in.

Redigerat av Pesek
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har helt rätt gällande hit faktorn. Men den röda tråden för att skapa en hit har inget med House att göra. Att sången är det generellt mest avgörande gäller de flesta genrer och för de flesta lyssnare. Sen har vi en mindre % lyssnare som lystrar till andra faktorer också. Men då kommer teknik och egen erfarenhet in.

Absolut! Det handlar inte enbart om House, utan även om all annan musik som flyter omkring där ute.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, Sången låter som testosterondrypande Nickelback/Takida-sandpappersång genom ett täcke av ett sötsliskigt 80-tal som stinker av Bono-komplex. Och att de är stereotypt ironiska 70-talister gör ju att man inte tror på ett skit av dem sjunger och säger.

Som sagt, alla gillar olika.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sunnanå (oregistrerad)

En bra låt är en bra låt, oavsett vilken stil man gör den i.

Det unika med med elektronisk musik är att själva produktionen är så pass viktig och kan göra även en medioker låt till en hit.

För övrigt är sång i stort sett oviktigt, finns ju massa exempel på detta ex SHM eller varför inte

🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

En bra låt är en bra låt, oavsett vilken stil man gör den i.

Det unika med med elektronisk musik är att själva produktionen är så pass viktig och kan göra även en medioker låt till en hit.

För övrigt är sång i stort sett oviktigt, finns ju massa exempel på detta ex SHM eller varför inte http://www.youtube.com/watch?v=izBbP2kro-c 🙂

Väldigt länge sedan man hörde den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lemanic (oregistrerad)

Aha du mena stavmixer/blender referensen. Men det går fortfarande inte o jämföra Will.I.Am och Dada Life imo.

Hemmablind, eller?

Som sagt, alla gillar olika.

Jo men visst. Ignorance is bliss.

"We're gonna saaaaaaaaaaaaaaaaaaaaave the woooooooooooooooooooooooorld toniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiight!!!"

Mmm... "sure".

"Don't you worry chiiiiiiiiiiiiiiiiiild!!!"

For what, exactly? Pedophiles? Bullies? Self-righteous dudes in their late 30's who can't write a goddamn robust song for once? CAN YOU EXPLAIN TO ME?!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
TONHER (oregistrerad)

Det här var en rolig tråd att följa.

Själv ser jag inte att den Svenska hus maffia trion och liknande, hör hemma på den egentliga house-scenen. Jag ser det som modern pop med house influenser. Typ i samma fack som Max Martin pop som också hämtar inspiration från olika dans genres. Brittans 'Femme Fatal' kan vara en bra liknelse där många av hitarna var influerade av Dubstep.

Men jag är inte så insatt i EDM världen så det finns säkert invändningar mot det 😉

Redigerat av TONHER
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det kommer accepteras en än hårdare (tyngre) elektronisk dansmusik framöver. Accepteras som i att radion kommer börja spela det, och det blir mer kommersiellt.

När jag började min edm-lyssnar-karriär på 90-talet med 2unlimiteds - no limit, och vidare in i trance/ambien-träsket, så var det bara "vi knarkare" som lyssnade på det, och "alla hängde på dåååcklands".

Robyn m.fl bidrog till kommersialliseringen (schysst ord) som tämligen exploderade för några år sen.

Gå tillbaka 5-7 år, kolla spellistorna på p3, försök hitta en non-vocalhit.

Dock har inte dubstepen fått den genomslagskraften som man kunde tro.

SadamJR: du gnäller på 1-minutersintro som finns i EDM, i flera trådar nu. Släng på lite klassisk musik en gång. Jämför med en trance-dänga. Många edm-låtar är uppbyggda i liknande arrangemang som klassisk musik.

Eller knip igen och dra ett helrör whiskey till en gammal ZZ-toplåt. 😎

sweden-rock.jpg

2013-06-09_030537_51b42c7bddf2b30e025bcdc3.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock har inte dubstepen fått den genomslagskraften som man kunde tro.

SadamJR: du gnäller på 1-minutersintro som finns i EDM, i flera trådar nu. Släng på lite klassisk musik en gång. Jämför med en trance-dänga. Många edm-låtar är uppbyggda i liknande arrangemang som klassisk musik.

Eller knip igen och dra ett helrör whiskey till en gammal ZZ-toplåt. 😎

Dumheter från början till slut. Dubsteb är ju sound track till reklamfilmer numera. Skillnaden mellan house och klassisk musik är att den förstnämnda är utpräglad dansmusik. Att då ha långa partier utan rytm där publiken står och glor upp i himlen och viftar med armarna verkar helt tanketomt. Det är nog nästan så att det går åt lite knark för att ha något nöje av det. Whiskey är inte så dumt, men ZZ Top är inte min grej, snarare Steely Dan. Inte ett rätt alltså.

Edit. Utom det där med whiskeyn.

Redigerat av SadamJR
Link to comment
Dela på andra sajter

Dumheter från början till slut. Dubsteb är ju sound track till reklamfilmer numera. Skillnaden mellan house och klassisk musik är att den förstnämnda är utpräglad dansmusik. Att då ha långa partier utan rytm där publiken står och glor upp i himlen och viftar med armarna verkar helt tanketomt. Det är nog nästan så att det går åt lite knark för att ha något nöje av det. Whiskey är inte så dumt, men ZZ Top är inte min grej, snarare Steely Dan. Inte ett rätt alltså.

Edit. Utom det där med whiskeyn.

- "Liknande/likheter" betyder inte att det inte får finnas några skillnader - 1p

- Länka 5 reklamfilmer med Dubstep - 1p

- De långa partierna ("utan rytm") bygger upp en förväntan, som välkomnar rytmen än mer! - 1p

- Okej, jag missa på ZZ-top, men erkänn att det helst blir en Lord Calvert om SadamJR får välja? 🙂 - 0p

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är därför house är så kasst att dansa till, för precis som saddamjr uppmärksammade så är det hela ett stort jävla intro. Det är därför musik som trance vinner ny mark hela tiden. Jag tror att trance kommer få en ny storhetstid.

Stort jävla intro? Det är väl snarare osunt överfokus på drop. Allt ska handla om the drop. Jag tror alls på att trance vinner ny mark hela tiden, trancen har fastnat och har inte utvecklats på många år. De största trance-DJ:sen spelar inte bara trance längre, Armin van Buuren lirar mycket house, t.ex. Jag gillar trance och lyssnade på det långt före jag upptäckte den moderna housen, men det har inte hänt mycket sedan 2000-talets början. Den har mest närmat sig housen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att då ha långa partier utan rytm där publiken står och glor upp i himlen och viftar med armarna verkar helt tanketomt.

Du gör det ju bara tydligt att du inte vet hur det är på ett dansgolv. Det blir inte mer effektfullt än att bryta av rytmen, låta folk andas ett par sekunder, och sedan bygga upp den tills det exploderar. Det är därför alla fokuserar stenhårt på det nu.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Exakt!.

Glöm inte att den stora delen av EDM idag går ut på att få folk att dansa på dansgolven inte för at njuta av hemma i skinnfåtöljen. Det är därför låtarna är producerade som de gör och låter likformigt och där gör de ett jävligt bra jobb med 4 on the floor, sidechain, filtersvep och drop.

1 min intron är till för att enklare kunna mixa in låtarna inte för hemma lyssning, lyssna på radio versionerna istället så slipper man 16/32 bars intron.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä. När jag var i ropet var det sen disco som gällde. Dessutom blandade man med all möjlig musik som var dansant. Det var fullt på dansgolven då med.

Precis så har det alltid varit, och är idag. Fullt på dansgolvet, fullare än nånsin. Och ingen röklukt, bara kroppsliga avgaser, svett och kebab.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis så har det alltid varit, och är idag. Fullt på dansgolvet, fullare än nånsin. Och ingen röklukt, bara kroppsliga avgaser, svett och kebab.

Det är ju bra att röken har försvunnit. Det var rena smogen på min tid. Tycker dock att det verkar tråkigt att alla låtar tyx va stöpta i samma form.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...