Jump to content
Annons

Säkert att lägga ut musik?


Recommended Posts

Hej!

Ingen kan förstås svara helt säkert på den här frågan, men ändå.

Är det säker att lägga ut en låt här för kommentarer? Jag menar så att materialet inte blir stulet. Man är ju ute efter kommentarer och kritik, men man vill ju inte att någon ska stjäla det man gjort.

Jag vet inte vad för typ av svar jag väntar mig på den här tråden, svaret är ju ganska uppenbart, det är inte säkert!. Men det vore intressant att veta om någon råkat ut för stöld här på forumet?

The Mr...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag förstår hur du tänker!

Å andra sidan - ju fler som lyssnat på din låt på forumet, desto fler finns det säkert här på forumet som är villiga att slåss vid din sida ifall låten skulle bli snodd 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår hur du tänker!

Å andra sidan - ju fler som lyssnat på din låt på forumet, desto fler finns det säkert här på forumet som är villiga att slåss vid din sida ifall låten skulle bli snodd 😆

Ha ha!!! 😄

Det låter skönt att ha det stödet från forummedlemmarna.

Upp till kamp mot musiktjuvarna. De kommer aldrig kunna stå emot en attack från våra tappra forumriddare!!! 😉😆

The Mr...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Ingen kan förstås svara helt säkert på den här frågan, men ändå.

Är det säker att lägga ut en låt här för kommentarer? Jag menar så att materialet inte blir stulet. Man är ju ute efter kommentarer och kritik, men man vill ju inte att någon ska stjäla det man gjort.

Jag vet inte vad för typ av svar jag väntar mig på den här tråden, svaret är ju ganska uppenbart, det är inte säkert!. Men det vore intressant att veta om någon råkat ut för stöld här på forumet?

The Mr...

Äsch, så bra musik gör du inte... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte det är så värst stor risk här. Har i alla fall inte hört att det hänt nån. Annars så finns vi här för att hjälpa dig mailbomba tjuvarna eller nåt. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men helt riskfritt är det ju inte. Försiktighets regeln gäller i allt, mer eller mindre...typ. Vad jag kan förstå så är det dock inte vanligt förekommade att folk snor andras grejer.....

eller? 🙂

Edit: Stavfel

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Ingen kan förstås svara helt säkert på den här frågan, men ändå.

Är det säker att lägga ut en låt här för kommentarer? Jag menar så att materialet inte blir stulet. Man är ju ute efter kommentarer och kritik, men man vill ju inte att någon ska stjäla det man gjort.

Jag vet inte vad för typ av svar jag väntar mig på den här tråden, svaret är ju ganska uppenbart, det är inte säkert!. Men det vore intressant att veta om någon råkat ut för stöld här på forumet?

The Mr...

Äsch, så bra musik gör du inte... 😄

Vänta bara... Är det tillräckligt dåligt, så kanske Bert och hans gäng stjäl det till nästa års melodifestival... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Ingen kan förstås svara helt säkert på den här frågan, men ändå.

Är det säker att lägga ut en låt här för kommentarer? Jag menar så att materialet inte blir stulet. Man är ju ute efter kommentarer och kritik, men man vill ju inte att någon ska stjäla det man gjort.

Jag vet inte vad för typ av svar jag väntar mig på den här tråden, svaret är ju ganska uppenbart, det är inte säkert!. Men det vore intressant att veta om någon råkat ut för stöld här på forumet?

The Mr...

Äsch, så bra musik gör du inte... 😏

Vänta bara... Är det tillräckligt dåligt, så kanske Bert och hans gäng stjäl det till nästa års melodifestival... 🙂

Fan Claes, att jag inte tänkte på det 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du är osäker så kan du posta meterialet till dig själv som "bevis" för att du har skrivit det och när du gjorde det. Då har du postens stämpel på kuvertet.

Hej detta är inte ett säkert sätt att skydda sin musik. Ska man skicka musiken till sig själv så ska man göra det med ett

"rekomenderat" brev och Spara kvittot. Självklart ska man inte öppna kuvertet förutom i nödfall, tex när det ska användas som bevismaterial i rättegång.

Sen är det så att alla musik som man har skapat är redan skyddat i skapandets stund genom upphovsrättslagen. Har du gjort en låt så är det din, om någon snor den så måste man ha bevis för att man har gjort musiken själv, då kan det vara bra att ha ett rekomenderat brev som man har skickat till sig själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips är att gå med i STIM (kostnadsfritt). Det har funnits fall där STIM har gett ett utlåtande i ett rätsligt mål där en upphovsman som har stimmat sin låt har blivit bestulen på den. Det är i och försig inte ett bevis men ett starkt faktum som rätten i bästa fall tar hänsyn till. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips är att gå med i STIM (kostnadsfritt). Det har funnits fall där STIM har gett ett utlåtande i ett rätsligt mål där en upphovsman som har stimmat sin låt har blivit bestulen på den. Det är i och försig inte ett bevis men ett starkt faktum som rätten i bästa fall tar hänsyn till. 😄

Ja just det stim är en mycket bra organisation. Registrera dig hos dom som upphovsman och därefter kan du göra verkanmälningar. Dvs anmäla varje verk du har gjort till stim. Du kan också skicka in musikrapporter när du har spelat dina låtar live för allmänheten. Alltså inte spela upp låtarna i en bandare på stan utan ifall du har en konsert eller liknande för allmänheten. Gör du detta så får du betalt av stim för varje låt som har spelats. Kolla på www.stim.se

//AEM

Link to comment
Dela på andra sajter

Den som komponerat och/eller skrivit text till musik, den som bearbetat musik eller text och musikförlag kan ansöka om anslutning till Stim. För att bli ansluten måste man ha haft minst ett musikverk som spelats offentligt eller är inspelat och utgivet. Anslutning av upphovsman är kostnadsfri.

Förlåt om jag låter lite korkad, men vadå att det ska vara utgivet? Måste det vara utgivet på ett skivbolag sådär officiellt och allting?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den som komponerat och/eller skrivit text till musik, den som bearbetat musik eller text och musikförlag kan ansöka om anslutning till Stim. För att bli ansluten måste man ha haft minst ett musikverk som spelats offentligt eller är inspelat och utgivet. Anslutning av upphovsman är kostnadsfri.

Förlåt om jag låter lite korkad, men vadå att det ska vara utgivet? Måste det vara utgivet på ett skivbolag sådär officiellt och allting?

Räcker det att lägga upp en låt på forumet? Är det offentligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den som komponerat och/eller skrivit text till musik, den som bearbetat musik eller text och musikförlag kan ansöka om anslutning till Stim. För att bli ansluten måste man ha haft minst ett musikverk som spelats offentligt eller är inspelat och utgivet. Anslutning av upphovsman är kostnadsfri.

Förlåt om jag låter lite korkad, men vadå att det ska vara utgivet? Måste det vara utgivet på ett skivbolag sådär officiellt och allting?

Räcker det att lägga upp en låt på forumet? Är det offentligt?

Tja... Vad är det för mening med att vara med i STIM om man har lagt upp en låt på ett forum? Du lär ju inte få några pengar av dom för det liksom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej men vad exakt menar de med det där då? Vad krävs för att få vara med?

Att musiken framförts så du kan få ersättning för den. Vad är det för poäng med att vara med i stim om dom inte skickar pengar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej men vad exakt menar de med det där då? Vad krävs för att få vara med?

Att musiken framförts så du kan få ersättning för den. Vad är det för poäng med att vara med i stim om dom inte skickar pengar?

Att skydda sin musik kanske 😕 Pengar är väl inte dete första man tänker på när man börjar göra musik i dagens läge..

Link to comment
Dela på andra sajter

STIM skyddar ingens musik. Det är upphovmannens egna ansvar. Visst kan man få hjälp av STIM om man hävdar att någon stulit ens låt, men det lär inte spela någon roll om man är ansluten eller inte. Klart att det ligger i STIMs intresse att dom betalar ut pengar till rätt person.

Men förklara gärna hur STIM ska kunna veta vem som gjort låten? Ni tror väl inte att de som jobbar där lyssnar på alla verk? Man skickar varken noter eller ljudande exempel när man gör verkanmälan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...