Jump to content
Annons

Lite nybörjarfrågor...

schopin

Recommended Posts

Hej alla glada!

1.

Om jag har ett intro med en piano, pad, bas och en hihat-loop, hur ska jag tänka på panorering? Ska jag låta allt bara ligga i mitten för att det låter konstigt om jag panorerar ut bara någonting av dessa..? Kan man bredda på annat sätt? Dela upp ett av ljuden lika mycket åt båda håll.. Hur gör man det i så fall? Skulle väl vara paden då kanske? Vad kan en sådan plugin heta, eller hur gör man med pan-reglaget? Ska jag pana mitt pianointro en gnutta också då den kommer att bli komp när låten drar igång eller ska den ligga i mitten för att få finast ljudbild?

2. Jag tycker att jag får ut för lite effekt från min inspelning. Den är hyfsat tät ändå och jag har satt en limiter på out-kanalen så den står på 0 och går upp på max hela tiden, men tycker att jag borde få ut ännu mer effekt utan dist. Hur ska man tänka?

3. Vad bör man använda kompressor på? Jag tycker att min bas är bumlig och för svängig. Jag har EQ-at bort "dåliga och störande" frekvenser så det kanske är en kompressor jag behöver på basen, eller är det nåt man inte gör? 🙂

Jag kommer troligen att fylla på med frågor här 😉

Tack!

Annons

1.) Grundregeln är väl att panorera grundljudbilden i mitten. Alltså typ bas, baskagge, virvel och sång i mitten sen fylla på med instrument beroende på deras funktion. Testa att dubbla padden kanske och panorera ut en 70% vänster och en 70% höger för lite stereobild.

2.) Det viktigaste är att du får upp så många frekvenser som möjligt. Är inte helt hundra här men det räcker väl med att en frekvens är för hög för att det ska dista. Ifall du har väldigt mycket frekvenser runt t.ex. 800Hz sett en multibandskompressor där och tryck ner det området alternativt EQa om instrumenten som ligger för högt där, gör det som låter bäst helt enkelt. Att EQa om är antaligen det bästa. När du gjort det så kan du dra upp volymen mera eftersom det antagligen bara var ett specifikt område som låg för högt. Någon maximizerplugin kan också göra underverk.

3.) Det är väl väldigt olika. En kompressor trycker ju ihop ljudet och gör det lite mindre dynamiskt. Testa att lägga en ganska stark komprimering på din bas och se ifall det hjälper. Finns säkert många som kan svara bättre på det här så kolla in igen om nån timma hehe 😉

/Fredrik

Edited by Shadows

1.

Ok. Det låter rätt vettigt med att dubbla padden och lägga ut till båda sidor, men hur? Jag ska väl inte behöva öppna två plugins med samma ljud och kopiera midi-informationen? 😉 Jag testade att skapa en kopia på min pad-kanal i logic och sätta olika pan-värden på dem, men den läser av det som samma kanal och spelar bara ena värdet =/

R/ med kopia menar jag att jag hade två kanaler som hette likadant, hade samma kanalnummer och som fick samma instrument automatiskt (alltså bara _en_ plugin som användes)...

2.

Sätter man en sådan multibandskompressor på masterkanalen då? Vad kan den pluginen heta i logic express 7?

3.

Tack. Testade med lite compressor och det verkar nog funka. Sänkte även ner basen lite volymmässigt då jag tror att jag använder för basförstärkta lurar.

Tack!

Edited by schopin

Att använda en multibandskompressor kanske löser volymproblem, men är ljudbilden grötig är det nog bättre att EQ'a de ljud som krockar innan du komprimerar.. då får du både tydlighet OCH bra krydda i volymen.

Om du bara kopierar midi-informationen till 2 spår spelar VSTi'n samma ljud 2 gånger.. du måste öppna en instans till av samma instrument för att kunna göra en pseudo-stereoeffekt.. ändra filtret lite på det ena ljudet också så upplevs stereoeffekten bättre...

Att panorera t.e.x ett piano kan funka om du har en gitarr som ligger motsvarande panorerad åt andra hållet, så får man en bättre balans i ljudbilden, men det finns myriader av olika knep man kan använda för att få en stor och luftig ljudbild.

Ett knep är att experimentera med olika effeker o se vad som händer, det brukar vara då man får 'aha-upplevelser'..

Lycka till.