Jump to content
Annons

Maschine Mikro - sammanslagen tråd med frågor och svar


Gäst

Recommended Posts

Hej Är denna machine micro mk2 och mjukvaran som följer med ett DAW ? Kan man göra beats i den och sedan lägga på sång och mixa/mastra och bränna ner till mp3 eller wave ? Tar den VST plugins ? Finns inte så mycket info på youtube eller så så frågar här ist till er som vet. Så frågan är kan man producera musik i den eller är det bara till för att göra beats i ? Om man gör ett beat i machine mjukvaran hur går man sen vidare för att få in den i tex FL eller Cubase ? Kan man bounca varje spår inne i machine till wav filer eller blir det en enda fil och sedan får man importera den i sitt DAW ?

Redigerat av punchline82
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har köpt min Maschine micro idag och har en del frågor som inte står i manualen. Gränssnittet påminner mycket om Ableton Live och hur det är uppbyggt. Men i Live så finns ju en playlist och inte bara scenerna. Hur är det tänkt att man ska lyssna på hela sin låt i ett streck och inte scen för scen som man själv måste klicka i ? Typ att alla scener bara rullar på en efter en när man trycker på play. Går det ?

Eller hur ska man jobba ? Sen när man högerklickar på nåt då tas det bort, det raderas. Ska man inte få massa möjligheter när man högerklickar på tex ett clip ?

Redigerat av punchline82
Link to comment
Dela på andra sajter

Har stora Maschine men bör ju vara nåt liknande på Mikro: När du är inne på Scene så står det All på displayen, tryck på knappen som "tillhör" den delen.

Håller med om att det är lite rörigt innan man vänjer sig, fast det händer fortfarande rätt ofta att jag byter patterns av misstag på olika delar av låtarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej Men du vet du vilken knapp på Maschine micro MK2 som är bekräfta knappen ? Typ enter eller nåt ? Kan inte hitta vilken som bekräftar. Det borde väl finnas ? Har kollat manualen men inget där. Hur bekräftar du en inställning på din ? Sen undrar jag hur man arrangerar dessa scener på bästa sett. Tex om jag vill ha ett drum break i mitten av låten då går inte de för att tex synten är längre än trummorna. Hur fan gör man eller är det helt fuckat detta system ? Finns det ens någon mixer så man kan dra automationer med mera ?

Redigerat av punchline82
Link to comment
Dela på andra sajter

Går det att "spela" in automation så volymen på master bussen minskas i slutet av låten ? Typ fadear ut. I Maschine mjukvaran.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du inte manualen...?

Maschine är inte ett DAW-program, utan ett virtuell instrument med tillhörande hårdvarucontroller.

Fadeout gör man normalt i DAW-programmet som Maschine körs i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är alltså de jag undrar över. Det står inget i manualen så är lite fövirrad. Ni som äger en eller bara har den infon får gärna dela med sej av den. Sen undrar jag vilken "knapp" som är "i centrum", alltså kombinationsknappen så man kan ändra andra inställningar. Hoppas ni förstår vad jag menar och kan hjälpa mej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet någon hur man gör så audio clip bara spelas så fort man trycker ner paden men slutar direkt när jag inte trycker ? Typ som piano rollen. Går det ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är sällan man behöver bekräfta inställningar (förutom när man tex slicear upp samplingar samt laddar in synthar). Vad händer om du håller Scene knappen nertryckt? I vissa fall så får man andra alternativ i displayen beroende på vilka knappar man håller nere.

Scene längden bestäms av den pattern som är längst. Får tyvärr hålla med om att det är rätt mycket fixande för få till kortare breaks. Känns som att systemet är byggt för livebruk, att scenes ska triggas snarare än att du har hela låtar i Maschine standalone.

Ingen mixer men där är det nog snarare tänkt att du ska göra alla justeringar (volym, pan etc) från hårdvaran. Personligen föredrar jag det då man ibland förlitar sig lite mycket på det visuella..

Link to comment
Dela på andra sajter

DenkoXL (oregistrerad)

Detta tog mig 5 sek att hitta.. På sidorna 112 och 113, står det något liknande:

 

 

MASCHINE 1.5 Reference Manual – 112

6.1.8

 

Recording automation

One of the really cool features of MASCHINE is the ability to automate parameters from the

FX Modules and the Sampler Modules both on the hardware and on the software in a very

easy way.

 

To automate a parameter with the hardware, first make sure the song is playing, then

simply turn one of the 8 Knobs while holding down AUTO WRITE (F2)

.

Your automation gets recorded now; if you want to discard it and try again, press ERASE,

hold it and again turn the Knob you used to record automation to delete its Automation.

SHIFT + Pad 10 (CLR AUTOMATION) deletes all selected Automation events; if none are

selected, all Automation of the Pattern will be cleared.

Almost all Knob parameters including the Macro Controls are automatable, exceptions being:

 

Limiter

 

Destination Controls

 

Reverse parameters

Some of the Buttons are automatable:

 

Reverb Freeze

 

Maximizer Turbo

 

Freq Shifter Invert

 

Flanger Invert

 

Grain Delay Reverse

 

Distortion Gate

The only select box that is automatable is the Swing Cycle.

 

 

MASCHINE 1.5 Reference Manual – 113

6.1.9

 

Recording automation in the Step Sequencer

It is also possible to record automation in the Step Sequencer. Enter the Step Sequencer by

pressing STEP. Hold the Pad representing the Step you want to automate and turn the Knob

that represents the parameter you want to automate; after a short while, the Displays will

show you the parameters of the selected Page. Note: all Steps after the one you recorded

automation for will have the same parameters as the automated one since only the offsets

are recorded.

Redigerat av DenkoXL
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är sällan man behöver bekräfta inställningar (förutom när man tex slicear upp samplingar samt laddar in synthar). Vad händer om du håller Scene knappen nertryckt? I vissa fall så får man andra alternativ i displayen beroende på vilka knappar man håller nere.

Scene längden bestäms av den pattern som är längst. Får tyvärr hålla med om att det är rätt mycket fixande för få till kortare breaks. Känns som att systemet är byggt för livebruk, att scenes ska triggas snarare än att du har hela låtar i Maschine standalone.

Ingen mixer men där är det nog snarare tänkt att du ska göra alla justeringar (volym, pan etc) från hårdvaran. Personligen föredrar jag det då man ibland förlitar sig lite mycket på det visuella..

Hur vet man vilken knapp som gör vad typ som volym ändring med mera ? Manualen är lite svår att förstå. Har du nåt tips ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är inte de. Det går inte läste det. men detta: Vet någon hur man gör så audio clip bara spelas så fort man trycker ner paden men slutar direkt när jag inte trycker ? Typ som piano rollen. Går det ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Håll nere paden för ljudet du vill höja/sänka, se till att du är i volyminställning (gissar på att man behöver klicka sig fram dit med piltangenterna på ovan eller undersidan av displayen) och skruva upp eller ner. Bör vara samma procedur om du vill sänka volymen på ett instrument men istället hålla nere Group, paden för gruppen du vill ändra och sen skruva. Tror jag, som sagt så har jag inte kört mikro'n..

Själva grejen med att du ofta behöver hålla nere en eller två knappar är rätt genomgående för de flesta funktionerna i Maschine, så får du grepp om det så kommer du lära dig dom andra funktionerna blixtsnabbt.

Helt fantastisk pryl när man väl fått upp arbetstempot 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar när och varför det går att trycka in knappen på reglaget på Maschine Mikro ? Och när ska man göra det och varför, typ vad händer ? Behöver veta det då den finns där men har ingen aning om när man ska trycka in den. Och vad bekräftas ?

Redigerat av punchline82
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...