Jump to content
Annons

Sångövningar för att värma upp, hålla igång rösten?


rockstone

Recommended Posts

Jag undrar om någon har tips på några bra sångövningar man kan använda sig av för att träna upp, behålla, och underhålla rösten med? värma upp heter det väll.

Har köpt sångboken av .........vad heter han ? har glömt, men han som har vart med i studio tidningarna och även gett ut en sång bok. Problemet för mig är att om man ska dra igenom alla dom här övningarna i boken så tar det säkert en timme, och jag tycker att det blir lite tråkigt.

Jag skulle behöva några övningar som tar 5-10 minuter annars blir det som det är nu att jag inte värmer upp på något sätt.

Skulle behöva nån slags uppvärmning för spelningar framförallt.

Så ge mig lite tips, och länkar nu!

Redigerat av rockstone
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Stödövningar, samt rulla axlar nacke höfter (cirkel) och sträcka på hela kroppen, göra sig lång och försöka nå taket.

Sen värma upp i mellanregistret med tex sjunga på M upp nåra toner och ner.

sen finns det fler övningar för allt möjligt bra för att slappna av i tungan och på andra ställen, men svårt att skriva i text

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar värma upp i ca 30 minuter, sen vilar jag i 30-60 minuter innan jag går upp på scen. Då håller rösten väl över en timmas gormande och falsettande.

Förutom att sträcka muskler och mjuka upp axlar gör jag stödövningar och övar skalor på olika sätt. Jag försöker ha en sån ren ton som möjligt; jag låtsas att jag är operasångare. 🙂

Det är helt klart värt att sjunga upp, eftersom jag kan gå upp på scen och vara säker på att hålla mycket längre och koncentrera mig på scenframträdandet utan att vara orolig för att nästa ton kommer spricka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...