Jump to content
Annons

Macbook + thunderbolt disk! pallar den kombon trycket?


Mr Keys

Recommended Posts

kommer troligtvis köpa en macbook pro, 16gb, men funderar, av kostnadssjäl, på att bara köra 256gb-ssd, och försöka hitta en hyggligt fysiskt liten thunderbolt-disk att ha alla bibliotek och filer på.

kommer det funka att konstant jobba mot thunderbolt-disken? dvs bara använda ssd-disken som systemdisk, eller blir det en flaskhals när man har ett stort projekt? jobbar mkt med samplingsbibliotek, ganska massiva projekt med mkt audiofiler osv osv.....

dessutom....är jag dumsnål som tänker så? kan man sätta i en större ssd-disk senare?

fråga två, hur stor skillnad är det prestandamässigt på de olika ghz-talen när det kommer till macbook pro?

tex, vad blir egentligen skillnaden mellan 2,4ghz(turbo-boost upp till 3,4ghz) mot 2,7ghz(turbo upp till 3,7ghz)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
eller blir det en flaskhals
Thunderbolt är ingen flaskhals till skillnad från flaskhalsarna USB och Firewire.

Thunderbolt är som om den externa hårddiskens SATA-kontroller satt inuti datorn, så det handlar bara om att välja en bra Thunderbolt-hårddisk. Mina tips är LaCie 2big Thunderbolt eller WD My Book Thunderbolt Duo. Det är två hårddiskar i RAID-system, antingen sammansatt utrymme för bättre prestanda eller... så används hälften av utrymmet och diskarna speglas till identiska kopior för extra trygghet och pålitlighet.

I Systeminställningar->Strömsparare kan du låta OS X sätta hårddiskar i vila när de inte använts på ett tag. Det kan väl skapa lite fördröjningar ibland.

Vissa externa diskar har dessutom egna strömsparsfunktioner i sin kontroller och på egen hand sätter de sig i vila oavsett om du stängt av strömsparandet i OS X.

Så om hårddisken får jobba lite emellanåt så håller de sig vakna. Jag använder Disksomnia. När jag har något av mina utvalda musikprogram igång skickar Disksomnia några pyttesmå läs/skrivjobb till hårddiskarna då och då. Med strömsparsfunktionerna påslagna kan hårddiskarna gå ner i vila vid "vanligt datoranvändande" och hållas aktiva när jag använder musikprogrammen.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för bra svar.

Ska försöka leta redan på någon liten som är smidig att bära med sig.

Någon som vet varför macbook 15" 2,7ghz 16gb 512gb ssd är 1100:- billigare om man köper den från webhallen eller dustin istället för direkt från applestore? Är det bara dom som äter på sina egna för att konkurera eller är något utbytt mot billigare produkter, typ minne eller disk?

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget får vara utbytt om datorn säljs ny. Med tanke på att du säger 2,7 GHz... tänker du på retinavarianterna alltså?

MacBook Pro med retinaskärm har inga lösa minnesmoduler så det går inte ens att byta minne i den. Minne och flashlagring sitter utplacerat på logikkortet för att effektivisera plats.

Jag skulle säga att Dustin m.fl. sänker sina vinstmarginaler till minsta möjliga för att konkurrera. Hellre sälja 5 datorer utan större vinst än att sälja 2 datorer och ha 3 kvar på lagerhyllan när Apple släpper en ny modell.

Den enda fördelen med Apple Store är att du kan anpassa ordern så Apple specialbygger din dator. Det kostar givetvis multum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, jag vet att minnet inte går att byta, därav de 16gb. Med andra prd går det inte att skaffa en större disk heller alltså?

Men menar du att det går att byta hårddisk och minnen i de som inte är retina? Det som suger är ju att det inte går att få 16gb minne i annat än retina-datorerna...!

Har egentligen inget intresse i dom annat än att jag vill kunna proppa i mer är 8gb minne.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kör med en ssd http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=634168 men den fryser ibland så läs på lite om SSD diskarna som kommer med macen om dom är stabila. I övrigt så startas dator skit fort och alla program startar skit snabbt.

Om du skall köra på en thunderbolt extern så är det snarare hårddisken (vanlig med disk) som sitter i chassit som kommer slöa ner systemet. och raid lösningar är väldigt dyrt i nuläget. kika på denna vet EJ om dom är bra http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=645881

Själv har jag en extern firewire 800 låda och WD green 1.5 Tb som lagring funkar kalas klagar inte nämnvärt på hastigheten därifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Nä, jag vet att minnet inte går att byta, därav de 16gb. Med andra prd går det inte att skaffa en större disk heller alltså?

Men menar du att det går att byta hårddisk och minnen i de som inte är retina? Det som suger är ju att det inte går att få 16gb minne i annat än retina-datorerna...!

Har egentligen inget intresse i dom annat än att jag vill kunna proppa i mer är 8gb minne.

Vad valde du till slut? Sneglar också lite på rMPB 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...