Jump to content
Annons

Ljudkort och tungdrivna hörlurar


Gäst

Recommended Posts

Funderar på att köpa en hörlursförstärkare som jag hade tänkt koppla mina Beyerdynamic 990 pro i. Dom ligger på 250 ohms. Men har ju ett ljudkort, ett Steinberg UR 22 och hur ska man då koppla hörlursförstärkaren med den ? Eller hur gör man ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du tar signalen från line out till hörlursförstärkarens ingång, så för att kunna koppla in monitorer samtidigt, får du kolla att det finns en vidarekoppling av insignalen på hörlursförstärkaren, så att du kan koppla in monitorerna där.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej Jag har ett ljudkort, ett Steinberg UR22 och ett par hörlurar på 250 ohm. Tycker att volymen inte är tillräckligt hög som jag vill ha den. Så tänkte koppla in en hörlursförstärkare i mitt ljudkort och mina hörlurar, men har ingen aning om hur man skulle kunna koppla den. Vet ni ? Tror ni det skulle bli någon skilnad i volym med en hörlursförstärkare kopplad till ljudkortet ? Samt vilken hörlursförstärkare rekomenderar ni ? Om det nu går att koppla på nåt sett.

Redigerat av punchline82
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar rekommendera min gamla burk:

http://www.thomann.de/se/samson_samp_headphoneamp.htm

Har även denna:

http://www.thomann.de/se/samson_sphone.htm

Vill du ha budget så go Behringer:

http://www.thomann.de/se/behringer_ha400.htm

Koppla från Phones out på kortet ditt till ingång på hörlursförstärkaren.

Ovan nämnda har ju fler utgångar också ifall det skulle bli aktuellt framöver...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar. Har monitorerna på ett konstigt ställe och det blir bara krongligt om jag ska koppla via den. Men tror ni det hade löst sej med volymen om jag skaffade en kontroller ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu utgår jag bara från hur jag själv skulle ha löst det men jag skulle ha skaffat en monitorkontroller för att kunna sköta både hörlurar och monitorerna på samma kontrollyta. Men det går alldeles utmärkt att göra som JohnRick här ovan föreslog. Förstärkaren i andra länken verkar ha en main out som du skulle kunna koppla vidare till monitorerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att vara otrevlig men Åter igen så skulle jag vilja veta fall det skulle lösa mitt problem ? Eller är hörlursförstärkaren i UR22 tillräcklig och en extern förstärkare inte skulle göra det bättre/högre ?

Redigerat av punchline82
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att vara otrevlig men det är bara du som kan veta hur du vill ha det. Det verkar som om du ofta vill ha absoluta svar på dina frågor baserat på dina förutsättningar. Som du har märkt är det inte så det här forumet fungerar. Folk tipsar gärna och kommer med nya infallsvinklar då många här har stor erfarenhet. Men du kommer inte att få några absoluta svar eftersom det är du som i slutändan måste välja den lösning som passar dig.

Jag skulle råda dig till att vara lite mer tacksam för den hjälp du får och inte bara girigt fråga efter mer.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att vara otrevlig men det är bara du som kan veta hur du vill ha det. Det verkar som om du ofta vill ha absoluta svar på dina frågor baserat på dina förutsättningar. Som du har märkt är det inte så det här forumet fungerar. Folk tipsar gärna och kommer med nya infallsvinklar då många här har stor erfarenhet. Men du kommer inte att få några absoluta svar eftersom det är du som i slutändan måste välja den lösning som passar dig.

Jag skulle råda dig till att vara lite mer tacksam för den hjälp du får och inte bara girigt fråga efter mer.

A men va fan ska jag köpa en hörlursförstärkare för att testa och se fall det blir bättre, sen blir det inte de då ska den ligga på hyllan och samla damm, är det så du resonerar ??? Såfall vill jag att dom som kan saken hör av sej så slipper du skriva i tråden eftersom du absolut inte har en aning !

Redigerat av punchline82
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det här blir min sista post i den här tråden och förmodligen kommer jag dra mig för att svara dig igen.

Jag kollade upp ditt ljudkort för att se vilka utgångar det har. Sen kollade jag in vilka billiga hörlursförstärkare det säljs just nu för att se vilka som skulle kunna vara aktuella. Kollade även in ett par monitorkontrollers. Efter det skrev jag i tråden för att ge dig råd och tips. Nu känns den kvarten rätt bortkastad då du inte tar till dig de råd och tips du redan fått i tråden.

Att jag inte har någon aning känns som ett rätt konstigt påhopp. Själv har jag en fyrkanalig hörlursförstärkare som jag använder till mitt MOTU Traveler- kort. Mitt ljudkort har dock åtta utgångar vilket gör att jag kan ha monitorer, hörlursförstärkare och annat inkopplat samtidigt. Det har inte ditt kort. Jag satte mig därför in i din situation och gav dig råd utifrån hur jag själv skulle resonerat om jag var i din position.

Det här forumet är till för att hjälpa varandra. Det har jag gjort men om du inte vill ta till dig det så är det upp till dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det här blir min sista post i den här tråden och förmodligen kommer jag dra mig för att svara dig igen.

Jag kollade upp ditt ljudkort för att se vilka utgångar det har. Sen kollade jag in vilka billiga hörlursförstärkare det säljs just nu för att se vilka som skulle kunna vara aktuella. Kollade även in ett par monitorkontrollers. Efter det skrev jag i tråden för att ge dig råd och tips. Nu känns den kvarten rätt bortkastad då du inte tar till dig de råd och tips du redan fått i tråden.

Att jag inte har någon aning känns som ett rätt konstigt påhopp. Själv har jag en fyrkanalig hörlursförstärkare som jag använder till mitt MOTU Traveler- kort. Mitt ljudkort har dock åtta utgångar vilket gör att jag kan ha monitorer, hörlursförstärkare och annat inkopplat samtidigt. Det har inte ditt kort. Jag satte mig därför in i din situation och gav dig råd utifrån hur jag själv skulle resonerat om jag var i din position.

Det här forumet är till för att hjälpa varandra. Det har jag gjort men om du inte vill ta till dig det så är det upp till dig.

Ber om ursäkt för min tidigare post. Var bara så frustrerad för det inte blev hög volym i lurarna. Självklart menade jag inte det jag skrev. Blev bara så arg på mej själv och så fick du ut för det, hoppas det är okej iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du lurar med hög impedans, så kan det lätt bli lite för låg volym eftersom spänningen ut från slutsteget inte räcker till för att ge den volym du vill ha. I ett sådant läge behöver du antingen andra lurar med lägre impedans - eller en extern hörlursförstärkare. Ett annat problem som kan uppträda med lurar som har låg impedans, är att strömmen inte räcker till från USB-porten, utan ljudkortet behöver spänningsmatas med en extern nätdel (om den möjligheten finns), istället för att bara drivas av USB-power. Annars kan man få dist när strömmen inte räcker till när man börjar skruva upp volymen...

Jag skulle dock inte rekommendera att koppla på det sätt som har nämnts, från ljudkortets hörlursutgång - utan man bör ta utsignalen från lineutgångar på ljudkortet till hörlursförstärkaren...

En monitorcontroller med inbyggda hörlursförstärkare, är nog det bästa alternativet för dig, eftersom du däger att monitorerna är lite otillgängliga. Då får du ju möjligheten att reglera monitorerna också, som en bonus. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar på att köpa denna http://www.thomann.de/se/sm_pro_audio_mpatch_2.htm då mitt ljudkort har för dålig hörlursförstärkare. Mitt ljudkort är http://www.thomann.de/se/steinberg_ur22.htm Sen tänkte jag och undrar fall det går att koppla mina monitorer och hörlurar i den grejen ? Mina monitorer är http://www.thomann.de/se/behringer_ms40_multimedia_lautsprecher.htm Hur ska jag koppla samt kommer det att funka ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den är gjord just för det ändamålet, så det kommer att funka fint.

Du kopplar ljudkortets utgångar till ingångarna på M-Patch. Från utgångarna på M-Patch till monitorernas ingångar - och lurarna kopplar du in på hörlursutgången på M-Patch.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej Men kommer allt passa då med mina monitorer och ljudkortet jag har ? Kan du länka till alla sladdar jag behöver ? Ska jag koppla sladdarna från ljudkortet till RCA kontakterna på den där grejen ? AUX eller vad de nu står ? Eller ska dom in i "XLR" kontakterna ? Mina monitorer har ju inte XLR kontakter som den har.

Redigerat av punchline82
Link to comment
Dela på andra sajter

Har ett Steinberg UR22 som jag verkligen älskar av hela mitt hjärta. Men den orkar inte driva mina lurar på 250 ohm som jag också älskar av hela mitt hjärta. Men får köpa nytt ljudkort då jag prioriterar lurarna. Men, för att de nya ljudkortet ska orka dessa lurar så det inte blir samma sak ska man då välja ett ljudkort (externt) men 12v ström kontakt ? Följer det med sådana kablar till ljudkort som har extern strömkälla eller är det bara usb som följer med ? Ni vet en sån där adapter som omvandlar strömmen till rätt styrka från el-uttaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser att du lagt ut dina hörlurar till försäljning i forumet ändå. Så vilken lösning tänker du välja?

  1. Behålla ljudkortet, sälja hörlurarna och köpa nya?
  2. Behålla hörlurarna och köpa nytt ljudkort?
  3. Behålla ljudkortet, behålla hörlurarna och köpa en separat hörlursförstärkare som driver dina hörlurar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser att du lagt ut dina hörlurar till försäljning i forumet ändå. Så vilken lösning tänker du välja?

  1. Behålla ljudkortet, sälja hörlurarna och köpa nya?
     
  2. Behålla hörlurarna och köpa nytt ljudkort?
     
  3. Behålla ljudkortet, behålla hörlurarna och köpa en separat hörlursförstärkare som driver dina hörlurar?

annars kan du köpa en hörlursförstärkare i stället.

Har tänkt sälja lurarna nu. Tänkte först köpa en Samson monitorkontroller med inbyggd hörlursförstärkare och koppla mitt ljudkort i den. Men sen ångrade jag mej ( kanske ) har inte riktigt bestämt mej, gillar dessa lurar skit mycket. Och en hörlursförstärkare kopplat till headphones kontakten i ljudkortet hörde jag att det inte var en bra lösning. Så vet inte riktigt vad jag ska göra faktiskt. Vad tycker ni ? Kommer det bli något negativt om jag köper en monitorkontroller ? Typ att man måste göra si och så för att få det att funka optimalt. Typ micen eller så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och en hörlursförstärkare kopplat till headphones kontakten i ljudkortet hörde jag att det inte var en bra lösning.

Varför skall du ha den kopplad till headphoneskontakten? Du har ju Output på baksidan av ljudkortet?

Edit: Felstavning + förtydligande.

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skall du ha den kopplad till headphoneskontakten? Du har ju Output på baksidan av ljudkortet?

Edit: Felstavning + förtydligande.

Därför jag har monitorer att driva också. Har du verkligen kollat mitt ljudkort och en "billig" hörlursförstärkare för ca 500kr ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har tänkt sälja lurarna nu. [...] har inte riktigt bestämt mej, gillar dessa lurar skit mycket. [...] Kommer det bli något negativt om jag köper en monitorkontroller ?[...]

Men om du nu gillar de där lurarna så mycket varför ens överväga att sälja? Det vore väl tokigt. Vad menar du skulle kunna bli "negativt" om du köper en hörlursstärk? 😲

Färgning?

Här har du manualen till Samson C-Control. I den kan du läsa om hur du ska hooka upp den till ditt ljudkort. Plugga för sjutton inte in den i hörlurs-inputen. Då blir det knas i kvadrat 😮

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om du nu gillar de där lurarna så mycket varför ens överväga att sälja? Det vore väl tokigt. Vad menar du skulle kunna bli "negativt" om du köper en hörlursstärk? 😲

Färgning?

Här har du manualen till Samson C-Control. I den kan du läsa om hur du ska hooka upp den till ditt ljudkort. Plugga för sjutton inte in den i hörlurs-inputen. Då blir det knas i kvadrat 😮

Vänligen,

CHAE

Ne men om man ska koppla in hörlursförstärkaren i mitt ljudkort så måste man ju koppla via hörlursutgången, eller ? Har ju bara två utgångar på mitt ljudkort och dom är upptagna av mina monitorer. Går ju inte på ett annat sett. Om det går så får du gärna förklara hur. Vill verkligen inte sälja mina lurar men har ju inget val. Eller iaf Beyerdynamic lurarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Slog ihop dina trådar. Uppdatera trådarna istället för att starta nya det ökar chanserna för att du ska få hjälp + att det blir mindre rörigt på forumet.

Fråga dig först vad du vill ha ut av grejerna du letar efter och titta sen på specarna vad det står att grejerna klarar av / kan leverera.

En hörlursförstärkare som C-control är till för den som snabbt och smidigt vill kunna växla mellan tre (3) högtalarkällor, olika Input-källor som MP3-spelare,En DAW eller kanske något annat externt medium och även flera hörlursmixar.. behöver du det är den klockren.. tänk bara på att massor med funktioner för lite pengar kan innebära att tillverkaren sparat in på kvalitén på komponenterna vilket kan leda till onödigt brus i slutänden.

Bättre isåfall om du vet att du bara ska driva en hörlur att skaffa en dedikerad hörlursförstärkare som är matchat efter dina hörlurar och de förutsättningarna du har och då få en flera gånger bättre funktion.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ju bara två utgångar på mitt ljudkort och dom är upptagna av mina monitorer. Går ju inte på ett annat sett.
Är du i en studio med tillgång till ström?

Skaffa en monitorkontroller med hörlursförstärkare. Sätt ljudkortet på högsta volym och koppla till monitorkontrollern där du styr volymen till högtalarna och förstärkning/volym till hörlurarna separat.

721594_800.jpg

ksRYYsu.jpg

2337973_800.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...