Jump to content
Annons

Tips på utbildning/online-kurser i grundläggande studioteknik? Hjälp att komma vidare...

Chris_Kadaver (oregistrerad)

Recommended Posts

Jag är gitarrist i huvudsak, men komponerar även musik (för hand) samt sjunger en del.

Av den musik jag skriver blir det mest utkast som aldrig blir klara pga bristande kunskap i inspelning/mastring mm.

Har även fastnat i valet av utrustning. När jag väl kommer igång så kan jag fastna på något "så enkelt" som att ändra taktart mitt i en låt. Vet alltså exempelvis inte hur man ändrar taktart på metronomen mitt i ett projekt (kör cubase).

Hade logic back in the days och fick betydligt mer gjort på den tiden (mac os 9-tiden).

Någon som har tips på hur jag ska komma vidare?

Haft funderingar på att gå typ singer/songwriter på kulturama för att få grunderna för hur jag ska behandla sång, gitarr, olika sätt att micka och starta enkla projekt. Men 60000 kr skulle jag kunna lägga på utrustning om det fanns några vettiga lektioner i grundläggande studioteknik på nätet?

Sökt lite snabbt på youtube men hittade inget vettigt där.

Jag gick estet/musik på gymnasiet men då behandlade vi bara midi och på dagisnivå...

Hur brukar folk spela in med hemmastudio för övrigt? Alltid medhörning i hörlurar för att slippa läckage från monitorer?

Dela på andra sajter

Annons

Grundläggande inspelningsteknik skulle det vara...

Tack! Har du tips om någon? Hittade bara i malmö när jag sökte på "inspelningsteknik". Några andra sökord jag bör välja? Bor i stockholm.

Redigerat av Chris_Kadaver
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.