Jump to content
Annons

Mitt midikeyboard vill inte fungera i Cubase!


Olympia

Recommended Posts

Hej pĂ„ er 🙂

Jag har precis köpt Cubase 7, som jag har uppdaterat till version 7.0.3.

Jag köpte Àven ett midikeyboard, som heter M-Audio Keystation 61es.

Det trĂ„kiga Ă€r att fanskapen inte verkar vilja vara kompisar 😳

Jag anvÀnder PC, Intel Core i5-2500k CPU 3.30 GHz

Midiplankan Àr bara att plugga in via USB i datorn, som hittade drivisar pÄ egen hand, gött!

Sen startar jag Cubase, och börjar pilla lite. Jag anvÀnder Steinberg's CI 2, vilket funkar perfa för audio-inspelning.

Men...det gÄr inte lika bra att fÄ ordning pÄ midi't.

En lustig grej Àr att helt plötsligt sÄ funkade det!?!?!?

JIppie skrek jag...tog skÀrmdumpar pÄ allting, och sparade skiten som ny template.

Jag stĂ€ngde av och gjorde en omstart..sen sĂ„ funkade det inte vid nĂ€sta test, Ă€ven om jag dubbelkollade med skĂ€rmdumparna!! đŸ€Ș

Jag har lyckats med detta en gÄng till, helt utan att fattat hur jag gjorde..eller vad som gjorde att det funkade.

Allting funkade som det skulle..jag la till en massa VST Instruments och lirade pÄ...

Jag har testat att toggla mellan monitor on/off-lÀge, att skifta mellan "All midi inputs" och sjÀlva midikeyboardet.

Jag har testat att stÀnga av Cubase, drar ur usb-kabeln ur datorn...för att sen sÀtta in den igen..startar Cubase..men samma skit igen.

Det som gör mig Àn mer förvirrad Àr att det funkar i Reason (4), bara att vÀlja i instÀllningarna och köra pÄ.

Jag har googlat och tjubat som en dÄre..hittar liknande problem..men aldrig sÄ att det löser sig.

Det jag gjort utöver att sÀkert ha pillat Ànnu mer i oordning ibland instÀllningarna Àr...

1. Laddat hem senaste drivisarna för M-Audio Legacy Keyboard 5_0_0

2. Gapat och skrikit sĂ„ att grannarna sĂ€kert undrar vad fan som hĂ€nder 😄

Jag gjorde en liten samling av skĂ€rmdumpar pĂ„ alla instĂ€llningar jag kan tĂ€nka mig Ă€r bĂ„de viktiga och oviktiga 😛

http://www.johanmusi...base/Cubase.htm

Hmm...nu kan jag inte komma pÄ mer saker att inkludera!

SnĂ€lla hjĂ€lp mig förstĂ„ detta..vad gör jag för nybörjarfel!? 🙂

Tack pÄ förhand!

Redigerat av Olympia
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Hej Olympia.

TrĂ„kigt att höra att det strular för dig 🙁

Jag har provat att jÀmföra vÄra instÀllningar, med hjÀlp av dom bilder som du la upp....

Och det Ànda som jag kan komma pÄ, Àr att det mÄste vara nÄgon instÀllning i Cubase/ Preferences.

Eftersom det funkar för dig nÀr du anvÀnder Reason.

GÄ in pÄ Cubase/Preferences/MIDI....och titta sÄ att du har MIDI Thru Active.

Eller om det kan vara nĂ„got annan instĂ€llning som busar. 😳

Det mÄste vara i den listan som problemet ligger.

Lycka till.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack för att du tog dig tid Kr-illo 🙂

TyvĂ€rr sĂ„ hjĂ€lpte det inte...den Ă€r ibockad i Preferences...har Ă€ven testat att bocka ur den 😑

Va fan....varför ska det altid vara nĂ„got svĂ„rlösligt som ska krĂ„ngla...kan inte en strĂ€ng pĂ„ guran gĂ„ av eller nĂ„t..för det vet jag ju hur man fixar 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Öhhhh....nu funkar det?!?!? đŸ„° :wub:

De enda jag gjorde annorlunda nu..var att inte starta frÄn ett template.

Utan jag gick in i Preferences direkt..och ta mig tusan sÄ var Midi Active Thru-grejen urbockad.

Jag bockade i den och valde ett nytt tomt projekt...och ta mig tusan sĂ„ blev det Ă„ka av 😆

Hoppas det "hĂ„ller" nu bara 😉

Tack igen Kr-illo...det var tack vare dig jag fick för mig att testa den varianten 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

jo,jag vet hur otroligt jobbigt det Àr nÀr en sÄdan skitsak ligger och gnager en i nacken....

man vill ju lĂ€gga sin energi pĂ„ att göra skön musik i stĂ€llet 😏

Vad anvÀnder du för sladd mellan keyboard och ljudkort?

Jag minns att jag en gÄng testade att köra med Midi- kabel hÀr hemma...men det gick Ät skogen.

FÄr enbart anvÀnda usb.

BINGO.!

🙂 HĂ€rligt att höra. !

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Gott att höra, att det fungerar igen 🙂

HÀr kommer en liten BONUS till dig. (som jag letade efter som en dÄre)

Efter att ha anvÀnt cubase ett tag, sÄ börjar man kÀnna att det blir ett evigt klickande/slitande med musen.

DÄ Àr det bra att titta lite nÀrmare pÄ alla snabb komando som finns tillgÀngliga i Cubase.

Det fina Àr att man sjÀlv vÀljer vad/hur som ska styras.

GÄ in pÄ File/Key Commands...och leta i listan pÄ det du vill ska fÄ ett snabb-kommando.

Jag har t,ex Add new instrument Track... pĂ„ knappen (1) pĂ„ mitt tangentbord. Det var riktigt effektivt 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

FĂ€nnx...bra tips 🙂

Jag har dock ganska bra Cubase-vana, men jag har aldrig försökt mig pĂ„ midiklaviatur innan 😛

Jag har ritat/skrivit in midi't i alla Är..tills jag kom pÄ att jag var trött pÄ det..haha

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)

Jahopp!

SĂ„ funkar det inte igen đŸ€Ș😳😕

Allt Àr som det brukar, dvs jag "ser" keyboarden vid inptut blah blah blah..mao ser det ut som pÄ skÀrmdumparna jag gjort.

Testar lite olika USB-portar pÄ datorn bara för att jag inte kommer pÄ nÄgot annat!

FAAAAAAAAAAAAAAAN vad jag blir lack pÄ detta!!!!

Det Ă€r ju fan bĂ€ttre att det inte funkar alls Ă€n att det ska vara pĂ„ detta viset 😼

Kul om man hyr hem en grym pianist sÄ funkar inte skiten liksom..pinsamt och jobbigt.

Som jag sagt innan..om jag bara kunde FÖRSTÅ vad det Ă€r som gör att det ibland funkar..hade kunnat betala en bra slant för det just nu 😉

NÄgon som har nÄgra förslag?

Tack pĂ„ förhand 🙂

Redigerat av Olympia
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

NĂ€men va F**! 😠

Du fick ju liv i skrÀpet igÄr...!

KĂ€nns som att din dator lever ett eget liv.,,

och jag hÄller med dig om att man ibland kan betala pengar för att slippa allt jobbigt strul.

Det Ă€r dĂ€rför jag köpte mig en Mac. 😏

Men..men...du fÄr testa uteslutnings metoden.

1: Funkar det i Reason idag?

2: GÄ in pÄ cubase preference och titta sÄ att MIDI Thru verkligen Àr som den ska.

3: Det Àr inte glapp i din usb kabel?

4: har du mera Àn ett midi-keyboard?.....sÄ testa allihop.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

NĂ€men va F**! 😠

Du fick ju liv i skrÀpet igÄr...!

KĂ€nns som att din dator lever ett eget liv.,,

och jag hÄller med dig om att man ibland kan betala pengar för att slippa allt jobbigt strul.

Det Ă€r dĂ€rför jag köpte mig en Mac. 😏

Men..men...du fÄr testa uteslutnings metoden.

1: Funkar det i Reason idag?

2: GÄ in pÄ cubase preference och titta sÄ att MIDI Thru verkligen Àr som den ska.

3: Det Àr inte glapp i din usb kabel?

4: har du mera Àn ett midi-keyboard?.....sÄ testa allihop.

Har nu kommit fram till att det funkar ibland..ibland inte 😆

För tillfÀllet sÄ Àr allt som det ska...men antar att nÀsta gÄng kommer det inte funka!

Aint life fun? 😛

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har det nÄgon betydelse om du anvÀnder "All MIDI Inputs" eller vÀljer din Keystation direkt som vald ingÄng?

Hmm..förstĂ„r inte riktigt hur du menar..sorry..jag Ă€r ny pĂ„ detta! 😊

Kan du utveckla? Det har iallafall ingen betydelse de gĂ„nger det Ă€r knĂ€pptyst 😆

Sedan vet jag inte varför du valt din klaviatur att ta emot signalen till CI2-kontrollerna.

image007.png

Det har nog att göra med att jag inte visste bĂ€ttre 😉

Jag har valt att mina USB-ingÄngar inte ska fÄ gÄ ner i energispar-lÀge..bara för att dethade löst en annan killes problem.

Men det var inte orsaken till mitt strul..sÄ kan ju lika gÀrna Àndra tillbaka dÀr.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Är nog Ă€nnu mer nybörjare Ă€n dig pĂ„ det hĂ€r men jag kan kĂ€nna igen det dĂ€r med att det funkar ibland och i bland inte.

Iofs sÄ handlar mina problem om att fÄ device setupen och in och outconnection pÄ plats.

Jag startar helt enkelt om Cubase, ibland tvÄ tre gÄnger för att fÄ allt pÄ plats.

Troligtvis sÄ har du vÀl prövat detta redan.

Men man vill ju i alla fall dela med sig av de erfarenheterna som man har hunnit fÄ.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Är nog Ă€nnu mer nybörjare Ă€n dig pĂ„ det hĂ€r men jag kan kĂ€nna igen det dĂ€r med att det funkar ibland och i bland inte.

Iofs sÄ handlar mina problem om att fÄ device setupen och in och outconnection pÄ plats.

Jag startar helt enkelt om Cubase, ibland tvÄ tre gÄnger för att fÄ allt pÄ plats.

Troligtvis sÄ har du vÀl prövat detta redan.

Men man vill ju i alla fall dela med sig av de erfarenheterna som man har hunnit fÄ.

Tack för din input 🙂

Jag har nu kommit till den punkt att jag pÄ ett ungefÀr vet nÀr det kommer funka.

Jag startar Reason..blir det ljud i skÀllan dÀr sÄ stÀnger jag programmet, och startar Cubase...som hittills alltid funkat direkt efter Reason.

Men det hĂ€nder ibland att Ă€ven Reason inte vill lĂ„ta frĂ„n midit't...dĂ„ stĂ€nger jag ner och startar igen tills det lĂ„ter..alltsĂ„ utan att pilla pĂ„ nĂ„gra instĂ€llningar. Oftast funkar det pĂ„ försökt 2 eller 3 😉

Jag kan vÀl sÄklart leva med detta...men det hade bara varit sÄ gött o veta varför det hÄller pÄ och stökar!

🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...