Jump to content
Annons

Powerbook funderingar :)


nadom

Recommended Posts

Jag satt på Pusterviksbaren (ett café här i Göteborg) med en producentkompis som kör mac och jag sa till honom: "Kan inte du säga massa grejjer som är bra med mac för jag är så nära på att köpa en Powerbook 15" med 1 gb å så snabb hd som det går å få för att jag är trött på min äckliga PC som bara hänger sig å är ful å låter massa å krånglar å du vet Windows....".

Istället för att få mig att köpa en så säger han: "Vadå? Du kan ju inte göra musik på en laptop - möjligen slaskmixar å sen ta hem å "fixa"".

Jag: "Why? Hemma har jag ju min skärm å mitt tangentborg å min mus?"

han: "Däför att du kan inte ha nåt bra ljudkort i den"

jag: "men firewire 400 ljudkort måste väl vara minst lika bra?"

han: "ne, du kommer störa dig på fördröjningen"

jag: "Hm..." ¬_¬

Sen sa han lite grejjer om att datorn skulle ge upp med en gång om jag körde några kanaler vst-pluggar åså.

Jag vill ha en laptop rätt mycket därför att jag efter studenten ska flytta till Paris å jag vill kunna ta med mig min dator och kunna göra låtar 100% på den men också till livesammanhang.

Ni som har en powerbook eller vet: Hur mycket klarar dom? Om man i ett projekt bara skulle använda VST - hur många kanaler skulle det krävas för att datorn skulle säga "nej"? Om man har ett firewire 400 ljudkort (förslag?) och en firewire 800 hd å 1 gb minne å 7200 varvaren i datorn.

Tacksam för svar!

/MVH Niklas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Oj, jag fick

"Mail Error!

SMTP protocol failure!

Host: localhost

Return Code: 501

Return Msg: 501 Syntax: RCPT TO:

Invision Power Board Error:

Check your SMTP settings from the admin control panel"

så jag trodde inte det hade postats X_x

Sorry!

Link to comment
Dela på andra sajter

Istället för att få mig att köpa en så säger han: "Vadå? Du kan ju inte göra musik på en laptop - möjligen slaskmixar å sen ta hem å "fixa"".

Han gav ju inga argument alls faktiskt 😄

Han verkar knappt veta själv varför många i musikbranschen, eller grafik/tryckeribranschen, använder Mac...

Jag har för mig att Apple har ett test där man kan se hur mycket man kan ha igång i Logic på en iBook, Powerbook, G4 resp. G5.

Hittar inte länk bara...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips för att orka med lite större projekt på en dator med sämre prestanda är att försöka hitta äldre versioner av programvaran. Kommer ihåg första datorn jag började spela in projekt med audio-filer på, det var en (PC) 200 MHz med 64 MB i primärminne (eller om jag möjligen uppgraderat till 128, kommer inte ihåg). Gick i a f utmärkt att ha igång 5-6 audiospår med effekter plus några midispår. Och detta är ju ändå minst 8 år sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Powerbook 15" 1,5 GHz med 512 MB RAM, och tycker det funkar helt utmärkt med Logic.

Jag har inte gjort något test för att se hur mycket systemet klarar, men jag hade ett projekt med 20-25 ljudkanaler (på den interna 5400 rpm-disken) med massor av diverse eq och kompressorer, två-tre av Logics mjukvaruinstrument och bl.a. två Space Designer-reverb. Funkade bra, även om det var tungt ibland.

Jag lovar dig att det räcker ett tag. Det går ju att frysa spår också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter inte på en Apple , utan en PC-lap, men låt mig säga såhär : Om du vill använda tjusiga VST:s med lika tjusiga effektpluggar , får du problem långt långt innan vad ett stationärt system skulle klara av.

Tricket är att du använder VSTi som är omvittnad snåla med processorkraft. Om du gillar t.ex Korg Legacy cell med lite effekter så är det finito CPU på ett enda stereospår ! En Albino klarar du dig bättre med. Men hur det än är så får man vara beredd att bounca en hel del. 24 kanaler med vsti ,effekter och fan och hans moster är en utopi på en bärbar.

Om du kör reason däremot så kan du bombardera racket med instrument och behöver inte tänka på annat än musiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

JJRockford: nej, vem orkar med dåliga gammla sket verisioner av program? 🙁

MusicNixom: Okej, å då hade jag tänkt 1 gb å 7200 varvaren.

Kill Alla Autotuner: Men vadå? Är det för att det är en laptop eller för att man ofta har en bättre stationär? Det är lite det som är frågan... gör dom laptopsen med sämmre teknik fast samma specs? är 1,5 ghz stationär bättre än 1,5 bärbar?

Sen det här med ljudkortet. Har han fel? Jag har aldrig hört att det ska finnas störande fördröjning på dagens nya firewire 400 kort?

/Niklas

Link to comment
Dela på andra sajter

Gamla versioner behöver ju inte fungera sämre bara för att dom är gamla. Däremot drar dom garanterat mindre processorkraft. Man får väl se lite vad man har för krav. Spelar man bara in audiospår t ex så finns det ju egentligen ingen anledning att skaffa senaste version av Cubase SX (utom möjligen att vissa pluggar inte funkar med äldre versioner av Cubase VST?). Var väl i och för sig Mac det gällde nu, men sak samma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vete tusan vad Kill All Autotuners snackar om, men givetvis kan du ha igång 24 spår med VSTi-er + effekter och tjosan på en bärbar. Har du bara samma processorkräm, samma mängd RAM och samma varvtal på HD så är det ingen skillnad i prestanda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mannex: Tack! =) Det verkar ju som det mest logiska och jag tänker pumpa upp min powerbook så gott det går =)

Nån som har tips på bra firewireljudkort? Helst med 10 in/ut. Finns det sådana som inte behöver extra ström? (asså, mer ström än vad powerbookens firewire-port ger)

/Niklas

Link to comment
Dela på andra sajter

Vete tusan vad Kill All Autotuners snackar om, men givetvis kan du ha igång 24 spår med VSTi-er + effekter och tjosan på en bärbar. Har du bara samma processorkräm, samma mängd RAM och samma varvtal på HD så är det ingen skillnad i prestanda.

åjo, nog är det skillnad i prestanda alright. Samma varvtal som på en statitionär borgar inte för samma prestanda. Accestiden för en mini 2,5 HD är typisk 12-15 ms, en 3,5 tums har 8,5 ms. En teoretisk skillnad på uppemot 50% till Laptopens nackdel, fastän båda HD:n snurrar samma varvtal.

Systembusshastigheten kan skilja enormt åt , det är fakta som inte skrivs ut ordentligt. En modern Laptop har kommit upp i systembusshastighet på 533 Mhz eller mer (Och då kostar det oXå), medans stationära system ledigt klarar 800 Mhz . Det finns enstaka modeller lappisar som också har 800Mhz systembuss, men plötsligt snackar vi 30 000 spänn.

T.o.m. minnen är anpassade och är inte lika snabba . Detta har gjorts för att spara batteriström . Summa summarum : Glöm alla tankar att laptops skulle vara lika snabba som stationära bara för att hårdvarans spec ser lika ut 🙂

24 Kanaler med Vst och effekter är för mycket begärt. Du kan klara 15 kanaler kanske om du håller dig inom t.ex. Cubase helt och hållet ( Logic för Mac ) och använder programmets medföljande pluggar och vsti . Allt annat är önsketänkande. Har du tänkt att använda tredjepart VST dessutom (Moog Modular, Nordlead,Korg Legacy, Arturiaprodukter, Albino,samplers) också ett impulsreverb , dynamiska effekter av tredje part , lär du bli flitig användare av boncefunktionen.

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...