Jump to content
Annons
  • Därför ska du trimma din stereomix i mono

    När din mix låter illa i bilen eller i den portabla högtalaren, finns ett effektivt knep att ta till: mixa även i mono. På så sätt får du även din stereomix att låta bättre. Här visar vi hur det går till.

    Nils Erikson

    Sedan länge spelas all musik in för att avlyssnas i stereo, alltså att ljudet kommer från två separata högtalare, med en viss skillnad mellan vänster och höger sida för att skapa bredd och visst djup. Det har vi inga avsikter att ändra på, men faktum är att det finns fördelar med att lägga om stora delar av själva mixningsarbetet till mono, inte bara för att snabbt att kolla att det låter okej.

    Det är annars praxis bland mixtekniker att då och då trycka in monoknappen för att vara säker på att de tjusiga stereoeffekterna inte försvinner eller låter illa i mono. För i dessa tider av flyttbart ljud - mobiler, bluetooth-boomboxar, köksradio, bilstereon vid dålig mottagning, destruktivt kodat ljud - får man räkna med att många kommer att lyssna i något slags mono, så en koll då och då är att rekommendera. Dansklubbar och butiker kör faktiskt ofta ut ljudet i mono för att det ska låta likadant i hela lokalen.

    Men det finns också andra och mindre kända poänger med att komplettera sin studio med en särskild monomonitor, helst envägs (ett enda full-range högtalarelement) och gärna placerad centralt ovanför mixerbordet. Ingen fejkad knappmono via stereomonitorerna alltså, utan kompromisslös hardcore-mono.

    2213200719.jpg.402747b36517df9957685dea70915a96.jpg
    Äkta mono från en ensam högtalare, här placerad mellan de ordinarie studiomonitorerna.

    Många fördelar
    Fördelen med att använda en singelmonitor, i stället för att köra ut ljudet i mono från två högtalare, är att det senare har en tendens att förstärka basfrekvenser och orsaka mer rumsreflexer, vilket kan störa bedömningen av mixen.

    Monoljud har ingen särskild sweetspot. Var du än sitter låter det likadant. På grund av tydligheten kan man också mixa vid lägre nivåer än i stereo och det tillsammans med avsaknaden av fasskillnader mellan två monitorer gör det mindre tröttande att mixa länge, annars ett vanligt problem.

    Vidare hörs eventuella fasfel mellan kanalerna mycket tydligt. I stereoläge är det svårt att uppfatta exakt vad det är som gör ljudbilden luddig, men sådant framträder i mono som oönskade faseffekter eller att ljudet liksom försvinner, till exempel om uppmickningen inte varit optimal. De olika instrumentens inbördes nivåbalanser är också lättare att bedöma, liksom om de krockar eller konkurrerar i något frekvensområde. I stereolyssning har allt en förmåga att flyta ihop och påverkas dessutom mer av de akustiska förutsättningarna i kontrollrummet.

    Många stereomixar innehåller ett ljud eller instrument i ena sidan för att balansera upp ett liknande i den andra (kritiskt vid hörlurslyssning). Sådana balanser är perfekt att trimma i monoläge. Det är med lite träning faktiskt också lättare att hitta rätt nivå och klang för reverb, hur konstigt det än kan verka. Testa!

    Och låter det bra i mono så kommer det att låta fantastiskt i stereo, vilket i princip gäller alla punkter här. Psykologiskt känns monoarbetet också mer överkomligt, speciellt i komplexa ljudbilder.

    Monomixa – steg för steg
    När väl själva monomonitorn är plats gäller det att ordna en vettig summering av stereosignalen att skicka till den, så att det inte bara blir vänster eller höger sida som hörs. Många större hårdvarumixrar och vanliga ljudkort har monoknappar, men det går också bra att använda någon plugg direkt på masterbussen i inspelningsprogrammet. Kom bara ihåg att koppla bort den vid nermixning.

    3384870327.png.7077f69d4913102283c8883342a9ac18.png
    Det brukar följa med någon plugg med monoknapp i ett inspelningsprogram. Här Logics ”Gain”.

    Man kan sedan i princip använda en vanlig monokabel - tele, xlr, rca eller vad som nu passar i respektive ände - och koppla från mixern/ljudkortet till monitorn eftersom signalen nu ska vara identisk på vänster och höger sida.

    Förutsatt att monitorn har en jämn frekvensgång (se pryltipsruta) har du nu en rigg att börja jobba i. Här följer några enkla steg för att trimma din stereomix:

    1. Gör en preliminär mix i mono, med nivåer, equalizer och effekter. Tänk dock på att reverb/rumsklang har en tendens att låta lite torrare i mono än i stereo.
       
    2. Gå över till stereolyssning (i dina ordinarie monitorer) och panorera ut det som inte ska ligga i mitten. Om du har en basfattig monomonitor kan basen behöva sänkas.
       
    3. Tillbaka i monoläge: om så behövs finjustera nivåerna, som ju ändrats något i panoreringen i steg 2.
       
    4. Kontrollyssna det hela i stereo, särskilt breda effekter.
       
    5. Mixa ner i stereo som vanligt.

    Det krävs en del övning och vana för att bli bra på att mixa på det här sättet, men när det väl sitter kommer det att göra susen för slutresultatet. Go mono!

    Tips på bra monoreferensmonitorer

    • Avantone MixCube (prisvärd)
    • Begagnade Auratone C5 eller AKG LSM50 (provlyssna alltid först!)
    • Behringer Behritone (lågbudget, men C50A är helt okej)
    • Littlepapercones
    • ...eller för att lyxa till det: Mariton Bullfrog (tvåvägs men i koaxial uppsättning).

    1894624733.jpg.1158835fcccdc691cde1321c201b4dc0.jpg
    Avantone MixCube är en prisvärd monitor lämplig för monoreferens.


    Användarrespons

    Recommended Comments

    Det finns inga kommentarer att visa



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...