Jump to content
Annons

Peter Roos

Medlem
  • Antal inlägg

    2 096
  • Gick med

  • Senast inloggad

  • Dagar jag vunnit

    29

Dagen då Peter Roos senast vann var 24 september

Peter Roos hade det mest gillade innehållet!

Rykte i communityn

183 Utmärkt

1 följare

Om Peter Roos

  • Födelsedag 1962-06-11

Om mig

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Göteborg
  • Min utrustning
    Se: "Om mig" i min profil.

Senaste profilbesökare

22 608 profilvisningar
  1. Tack för en bra artikel! Som stort Genesis- och Peter Gabriel-fan måste man ju nämna när han och hans ljudtekniker var ute och samplade ljud på nån bilskrot till hans Fairlight, och använde i produktionen. Gabriel är ju en av de många innovativa musiker som har anammat detta med sampling. https://www.youtube.com/watch?v=ON8lVgJxMQA Själv skaffade jag en Akai MPC One för några år sedan, och har testat att sampla lite till Camel-coverbandet, men använder den mest för backingtracks och övning; en flexibel maskin är det. Ska försöka att använda den mer för vad den är syftad till: att just sampla. Den har dock en inbyggd syntdel där bl.a. Solina, Mellotron och MiniMoog finns, vilket många av de gamla symfoniska progrock-banden från 70-talet använde, så jag har inte orkat lägga in mina riktiga Moog Taurus-samplingar jag köpt på nätet, men det kommer nog i framtiden, för inget kan riktigt ersätta originalljuden från dessa syntar. Jag använder ganska ofta också artikelförfattarens metod med att först bygga låtarna med loopar (fast i Logic). Man kan snabbt lägga på hur många trumloopar, och andra typer av ljud som helst, för att bygga en "känsla" av hur groovet ska vara i olika delar av låten - och man kan snabbt lägga till och dra ifrån - för att sedan fylla på med "riktiga" instrument. Samplingarna blir liksom en del av komponerandet.
  2. Jag kör en Kioxia 2 TB SSD för ljudbibliotek och en Seagate 500 gig SSD för själva ljudinspelningarna, funkar kanonbra. Jag hade tidigare ljudbiblioteket på just en Seagate 1 TB SSD, men har ändrat lite. Tillägg: på en Mac Mini M2 Pro med hårddiskarna kopplade till en RSHTECH USB-hub som ska leverera 10 Gbs (gigabit/s) köpt på Amazon.
  3. Tack för tipset! Lite off topic kanske, men..: de bästa pluggarna är väl de man faktiskt använder i verkligheten - oavsett om de är gratis eller sådana man betalar för - inte de som alla tycker är bäst.
  4. Det är inte alltid en UPS hjälper, jag har själv lånat en och testat i vår riktiga analog-studio, utan resultat. Vi drog istället en jordkabel från en chassiskruv i Soundcraft-mixern till ett vattenelement (rekommendation från en el-firma! wow) och då minskade brummet. Felet låg troligtvis någonstans i utrustningen, inte elen.
  5. Det finns nog en del gamla trådar om detta, men...: börja med att koppla alla jordade kablar till en egen separat jordad grendosa, och koppla allt ojordat till en annan separat grendosa för att undvika störningar från strömförsörjningar som inte är jordade. Och koppla helst dessa till olika eluttag i väggen också. Jag kör själv Mac-datorn, och allt annat ojordat, på en egen strömdosa och har dragit en jordad förlängningskabel från köket (där de enda jordade uttagen finns) till min Allen and Heath-mixer. (och allting annat som är jordat). Jag fick bort nästan allt brum och störningar enbart med dessa åtgärder. Antar att det gäller en PC i din hemstudio och då är den väl jordad, precis som Yamaha-monitorerna, som ju också har både balanserade tele och XLR för att skicka signalen in på baksidan. Att ha klippt jorden i kablarna kan ju vara en del av problemet. Jag kör både balanserade och obalanserade kablar i hemstudion, och har inte märkt att obalanserade kablar skulle påverka speciellt mycket, eller öka brus/brum osv. - såvida de inte är 50 meter långa. Jag kör obalanserade kablar från mixern till Genelec 6010, då de bara har RCA-kontakter.
  6. Ja, lite coolt, tack! Och någon måste ju sköta det tekniska med alla sex-sju kameror också, gitarrtekniken var redan fixad vid tidpunkten för filmning....
  7. Hej och välkommen!
  8. Hej och välkommen! Dina produktioner låter bra (i mina Genelecs). mvh/Peter
  9. Tack för tipset! Suverän plugg att lägga på mastern. Nedladdad nyss.
  10. https://youtu.be/JC2iMzxInKQ?si=2QR5uS3RMoweFJ9y På Sweden Rock 2023 med Motvind som kameraman/gitarrtekniker. Vad tiden flyger..Skymtar förbi på scen där:-) Rock´n Roll!
  11. Det känns lite som en generalisering. Vad det gäller vanliga pluggar (ej instrumentpluggar) så är de ju användbara till vilken musik som helst, tycker jag: en eq är ju en eq liksom, och exempelvis Soundtoys 5 eller Fabfilter körs ju av massor av användare i väldigt spridda musikstilar. Kompisen gör techno och använder både Soundtoys och Fabfilter; jag gör annan typ av musik och använder också Soundtoys.
  12. Kul tråd! 🙂 Gått över från Pro Tools tillbaka till Logic efter många år, men saknar Massey´s L 2007 Mastering limiter (som tyvärr bara finns som RTAS/AAX-version till Pro Tools). -Soundtoys 5: grymt bra, och jag använder alla deras effekter. Decapitatorn ligger alltid som en send på bas- och trumkanalerna, och dess dist/saturation lyfter fram detaljerna i ljud som skickas till en buss (parallellt med rena busskanaler också) på ett förnämligt sätt. -Köpte ett SSL 2-ljudkort för några år sedan och då följde dessa pluggar med: Suveräna effekter som används flitigt på mina olika buss-kanaler. Rekommenderas. -Superior Drummer 3 (Toontrack) är en suverän, men lite dyr plug-in, jag alltid använder. Anledningen är att det finns hur många olika samplade trumset som helst, och ett stort antal trummisar som lirat in grooves i olika stilar (triggmickar på trummorna konverterade till midifiler) - alltifrån rock till cuban grooves. Användbart både när man övar sitt instrument eller skriver låtar. -Waves: är tudelad vad det gäller Waves (gillar UAD:s pluggar bättre - har ett UAD 1-kort), men efter rekommendation från gitarristen köpte jag dess på ”sale”. CLA Vocals, grymt bra och likaså E Kramer, en kompressor för bas, samt SSL Channel som funkar bra, tycker jag, och den har jag lagt på i princip varje kanal. -XLN Audio´s Addictive Keys används mycket, svinbra pianon. Har även Addictive Drums, men använder vanligtvis Superior Drummer. -Antares Autotune EFX: hjälper till att hålla tonerna i schack. -Celemony Melodyne 5 (gratis vid prenumeration av Pro Tools): bättre än Autotune, tycker jag. -Izotope Ozone 8 är en suverän ”masteringsplugg” som tyvärr är obsolet, och inte funkar till M2-Macar, och Ozone med högre nummer måste inköpas. Dumt! Använder istället Logics egna inbyggda Mastering Assistant som funkar hyfsat. Och till sist: Youlean Loudness meter (gratis när jag laddade ner den) - bra hjälpmedel att ha när LUFS:en ska ställas. https://youlean.co/youlean-loudness-meter/ Förutom köpe-pluggarna använder jag enbart Logics egna kompressor, delay- och modulationseffekter, gitarr- och bas-amps, en del synthar, samples o.s.v. samt deras grymma impulsreverb - och man skulle kunna klara sig med enbart med dessa i musikprojekten.
  13. Ja, kul! Jag hade själv en Microverb 4 i racket en gång i tiden. Grymt bra var dom, Alesis-burkarna.
  14. Peter Roos

    Bax Music

    Halloj, är det någon som vågat köpa någonting på Bax efter konkursen, eller vet om någon annan som har köpt konkursprylar därifrån? För övrigt har jag aldrig handlat något på Bax, som jag tycker verkar vara helt oseriösa - jag håller mig till Thomann eller Gear4Music. Trevlig helg! //Peter
  15. Om du lyssnar på spåren så är det både rena kanaler och några kanaler som verkar körda genom någon amp simulator (eller riktig förstärkare), plus några vocoder-spår.
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.