Jump to content
Annons

Internt eller externt


Emili01

Recommended Posts

Vilket ska man ha? Spelar det någon roll nu för tiden? Vill ju självklart ha så bra prestanda och låg latency som möjligt. Posta gärna förslag på bra ljudkort också. Enda kraven jag är väl att jag ska kunna koppla in mina monitorer och får kosta runt ca 1-2000kr.

Just nu har jag CME Matrix K.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Internt är alltid snabbare (lägre latency då extra minnesbuffrar inte behövs) och ger lägre CPU-belastning (vid samma buffer size) jämfört FW eller USB (där den senare är det "sämsta valet" förutsatt att datorn inte lider av FW-relaterade problem).

Om du behöver en söt mixer till ett internt ljudkort så skulle jag titta på Compact4 (Soundcraft).

Link to comment
Dela på andra sajter

Enda kraven jag är väl att jag ska kunna koppla in mina monitorer och får kosta runt ca 1-2000kr.

Inga behov av mikingångar, MIDI, fantommatning osv. osv.?

Har du en stationär dator och lediga PCI-platser, så skaffa ett internt kort.

E-MU 0404 PCI (1000:-) eller E-MU 1212M (1500:-) är mitt förslag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inga behov av mikingångar, MIDI, fantommatning osv. osv.?

Har du en stationär dator och lediga PCI-platser, så skaffa ett internt kort.

E-MU 0404 PCI (1000:-) eller E-MU 1212M (1500:-) är mitt förslag.

Inte just nu i alla fall.. Har bara ett par monitorer och ett midi keyboard. Ska titta lite närmare på dem. Jag har läst i studio tidningen förut att ESI Juli är bra eller det kanske är omodernt nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

ESI Juli@ är också okej.

+ Kortet kan vändas för antingen balanserade TRS-kontakter eller obalanserade RCA-kontakter.

+ Uttryckt stöd för Windows 7

- Inget MIDI-interface (går ditt keyboard att koppla till datorn med USB-kabel istället?)

- Få medföljande program

E-MU 0404

+ MIDI

+ Gott med medföljande program. Cubase LE, Wavelab Lite, Live Lite, AmpliTube LE m.m.

- Enbart obalanserade utgångar

E-MU 1212M

+ Balanserad TRS in/ut

+ Extra bra A/D + D/A

+ Gott med medföljande program. Cubase LE, Wavelab Lite, Live Lite, AmpliTube LE m.m.

+ DSP-baserade effekter

- Tar 2 PCI-kortplatser

Link to comment
Dela på andra sajter

ESI Juli@ är också okej.

+ Kortet kan vändas för antingen balanserade TRS-kontakter eller obalanserade RCA-kontakter.

+ Uttryckt stöd för Windows 7

- Inget MIDI-interface (går ditt keyboard att koppla till datorn med USB-kabel istället?)

- Få medföljande program

E-MU 0404

+ MIDI

+ Gott med medföljande program. Cubase LE, Wavelab Lite, Live Lite, AmpliTube LE m.m.

- Enbart obalanserade utgångar

E-MU 1212M

+ Balanserad TRS in/ut

+ Extra bra A/D + D/A

+ Gott med medföljande program. Cubase LE, Wavelab Lite, Live Lite, AmpliTube LE m.m.

+ DSP-baserade effekter

- Tar 2 PCI-kortplatser

Japp jag har kopplat mitt keyboard via USB just nu. Gör det någon skillnad om man kopplar det via ljudkortet istället om det har stöd?

Vad är det för skillnad på balanserade och obalanserade utgångar?

E-MU 0404 och ESI Juli@ låg på ungefär samma prisklass enligt prisjakt. Om man ska jämföra dem? Midi stöd behöver jag ju inte eftersom jag har USB och sen känner jag inget behov av alla programmen som följer med. Någon som vet om det är stor skillnad på prestandan de två korten i mellan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp jag har kopplat mitt keyboard via USB just nu. Gör det någon skillnad om man kopplar det via ljudkortet istället om det har stöd?

Vad är det för skillnad på balanserade och obalanserade utgångar?

Obalanserad

Balanserad

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp jag har kopplat mitt keyboard via USB just nu. Gör det någon skillnad om man kopplar det via ljudkortet istället om det har stöd?

Nej ingen förutom det uppenbara, var du kopplar in midi-klaven någonstans. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

ESI Juli@ är också okej.

+ Kortet kan vändas för antingen balanserade TRS-kontakter eller obalanserade RCA-kontakter.

+ Uttryckt stöd för Windows 7

- Inget MIDI-interface (går ditt keyboard att koppla till datorn med USB-kabel istället?)

- Få medföljande program

Inget midi-interface? Jag har ett ESI Juli@, och det har midi-interface via breakout som medföljer. Har aldrig haft några problem med det kortet, bortsett från att det tappat kontakten någon gång och man fått plocka ut det och ta isär de två halvorna(enkel operation, tre skruvar, något man får göra ändå om man vill byta mellan rca eller ts) och sätta ihop igen så har det åter rullat som tåget.

Däremot Compact 4:an, som Gilbert tipsade om, har jag haft ett problem med ena utgången som av någon anledning skickar ut allt ca 2db lägre än den andra. Men är väl å andra sidan inget som är standard, utan ett individuellt problem, utöver det fungerar den felfritt och har gjort så i fem år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget midi-interface? Jag har ett ESI Juli@, och det har midi-interface via breakout som medföljer. Har aldrig haft några problem med det kortet, bortsett från att det tappat kontakten någon gång och man fått plocka ut det och ta isär de två halvorna(enkel operation, tre skruvar, något man får göra ändå om man vill byta mellan rca eller ts) och sätta ihop igen så har det åter rullat som tåget.

Däremot Compact 4:an, som Gilbert tipsade om, har jag haft ett problem med ena utgången som av någon anledning skickar ut allt ca 2db lägre än den andra. Men är väl å andra sidan inget som är standard, utan ett individuellt problem, utöver det fungerar den felfritt och har gjort så i fem år.

Lät ju inge vidare att det tappar kontakt och man måste plocka isär de 🙂. Även om de nu var enkelt så vill man ju vara bekväm 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...