Jump to content
Annons

Betalt för musik i film?


Heiden

Recommended Posts

Jag har blivit tillfrågad att skriva musik till en långfilm i sommar och undrar lite vad som är rimliga summor att ta ut för ett sådant gig. Som fattig musiker blir man ju lätt girig när det gäller typ två månaders jobb över sommaren.

Det är en mindre independent film med budget runt en halv miljon. Det är ett längre klassiskt stycke plus en eller fler jazzlåtar som ska in i två scener. Exakta längden vet jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har blivit tillfrågad att skriva musik till en långfilm i sommar och undrar lite vad som är rimliga summor att ta ut för ett sådant gig. Som fattig musiker blir man ju lätt girig när det gäller typ två månaders jobb över sommaren.

Det är en mindre independent film med budget runt en halv miljon. Det är ett längre klassiskt stycke plus en eller fler jazzlåtar som ska in i två scener. Exakta längden vet jag inte.

Du kan välja att skriva åt ingen annan än film/produktionsbolaget (vad som skulle betecknas som 'work for hire') och säljer alltså musiken, rubb och stubb, till bolaget. Vanligt inom reklam. I en sådan deal gör du rätt i att noggrant efterforska vad bolaget *kan* betala och sätta ditt pris därefter. Trixigt och relationer kan (men behöver inte) bli ansträngda.

En annan väg är att du skriver musik och träffar ett avtal med bolaget som då får använda din musik i filmen. Du behåller alla rättigheter och kan använda musiken som du vill.

Låter inte som ni pratat om detta överhuvudtaget? Hör gärna med någon av de resursgrupper som finns för filmmakare.

I Skåne ..ehrm Film I Skåne (http://www.filmiskane.se/)

I Småland / Blekinge Reaktorsydost (http://www.reaktorsydost.se)

Det finns motsvarigheter i hela landet, grotta runt där du finns. Är du ansluten till STIM, hör efter med de också.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vanliga är nog att sälja bort alla rättigheter.

Och dom flesta kräver nästan det.

Åtminstone innom reklam men tror det samma gäller film.

Ta betalt det som känns rätt för jobbet och håll i tankarna att du säljer ett "konstverk"

Alltså jag räknar hur många timmar arbete det tar allt från komponera spela mixa + eventuella musiker studio

mastering o.s.v och sen ännu + det att du säljer dit "konstverk"

Sen måste man såklart se lite vem det är som köper, är det ett stort bolag med mycket pengar eller är det ett litet fattigt.

Fötterna på jorden alltså och håll det så okomplicerat som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket! Ja de är ganska små och det är en independent film så det är inte mycket pengar i omlopp.

Filmen är i ett mycket tidigt stadium och de har precis börjat fundera vilka de ska casta, därav min förfrågan. De gillade mina tidigare alster tydligen.

Man är ju inte precis James Horner som skrev musiken till Troy på 12 dagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Något om att leda nybörjare inom ett fält mot kännedom, etablering och positiva erfarenheter:

Man vill väl och vill bidra med det man vet. Ett vanligt misstag i ivern att hjälpa är att lyfta fram sitt eget sätt att jobba som referens eller norm, ett annat helt enkelt att spekulera utöver sin egen kunskap och erfarenhet.

Please. Don't.

Sätt stopp där den egna kunskapen slutar, peka istället mot resurser där han/hon själv kan gå vidare. Låt professionella svara på frågor när de finns tillgängliga, som i det här fallet.

Detta är särskilt viktigt när det handlar om hur olika branscher arbetar, ersättningar, juridik med mera.

Inom film är den vanligaste formen licensiering. Inom reklam work-for-hire, då bolagen vill kunna använda musiken fritt utan förhandlingar med upphovsman, kunna bocka av *en* kostnad *en* gång i budgeten med mera. Detta är som sagt de vanligaste formerna, men de är inte utan undantag som när t ex Sony eller Pepsi lyfter in en befintlig låt i ett stick. Man minns en strålande cover av Heartbeats som la 'en hel kontinent' för tolkarens fötter. 😄

Ett juridiskt dokument måste verkligen omfatta vad det är tänkt att omfatta. Det existerar också i relation till ett juridiskt ramverk i landet / regionen det skall gälla i. Alla parter gör bäst i att känna till det, att förstå vad och hur man avtalar om något. Det kan t ex finnas lagar som begränsar eller utökar vissa aspekter man förhandlar om.

Man behöver inte bli jurist, men att 'göra det så okomplicerat som möjligt' är inget bra råd.

Till exempel, SKAP och FSP's avtal reglerar inte musik för spelfilm. Vidare är det endast giltigt mellan de *och* Svensk Scenkonst (SvS) och Arbetsgivareföreningen SRAO. Det gäller alltså **om både du *och* den andra parten är anslutna till någon av dessa organisationer**

Else *not* ok? 🙂

'så okomplicerat som möjligt' är en schysst *attityd*, ta med dig det i dina möten med övriga kreatörer, men det har inget med avtal att göra. Snacka med de som har betalt för att vägleda dig, jag är bekant med ett par människor på organisationerna jag nämnde, de arbetar med stort engagemang och intresse och jag är säker på att du hittar likasinnade där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Något om att leda nybörjare inom ett fält mot kännedom, etablering och positiva erfarenheter:

Man vill väl och vill bidra med det man vet. Ett vanligt misstag i ivern att hjälpa är att lyfta fram sitt eget sätt att jobba som referens eller norm, ett annat helt enkelt att spekulera utöver sin egen kunskap och erfarenhet.

Please. Don't.

Sätt stopp där den egna kunskapen slutar, peka istället mot resurser där han/hon själv kan gå vidare. Låt professionella svara på frågor när de finns tillgängliga, som i det här fallet.

Detta är särskilt viktigt när det handlar om hur olika branscher arbetar, ersättningar, juridik med mera.

Inom film är den vanligaste formen licensiering. Inom reklam work-for-hire, då bolagen vill kunna använda musiken fritt utan förhandlingar med upphovsman, kunna bocka av *en* kostnad *en* gång i budgeten med mera. Detta är som sagt de vanligaste formerna, men de är inte utan undantag som när t ex Sony eller Pepsi lyfter in en befintlig låt i ett stick. Man minns en strålande cover av Heartbeats som la 'en hel kontinent' för tolkarens fötter. 🙂

Ett juridiskt dokument måste verkligen omfatta vad det är tänkt att omfatta. Det existerar också i relation till ett juridiskt ramverk i landet / regionen det skall gälla i. Alla parter gör bäst i att känna till det, att förstå vad och hur man avtalar om något. Det kan t ex finnas lagar som begränsar eller utökar vissa aspekter man förhandlar om.

Man behöver inte bli jurist, men att 'göra det så okomplicerat som möjligt' är inget bra råd.

Till exempel, SKAP och FSP's avtal reglerar inte musik för spelfilm. Vidare är det endast giltigt mellan de *och* Svensk Scenkonst (SvS) och Arbetsgivareföreningen SRAO. Det gäller alltså **om både du *och* den andra parten är anslutna till någon av dessa organisationer**

Else *not* ok? 🙂

'så okomplicerat som möjligt' är en schysst *attityd*, ta med dig det i dina möten med övriga kreatörer, men det har inget med avtal att göra. Snacka med de som har betalt för att vägleda dig, jag är bekant med ett par människor på organisationerna jag nämnde, de arbetar med stort engagemang och intresse och jag är säker på att du hittar likasinnade där.

Jobbar heltid med att sälja musik och faktum är att göra det så okmplicerat som möjligt är just exakt det bästa rådet jag kan ge!

Både när man gör upp kontrakt och jobbar med musiken/sammarbetar.

Gör det komplicerat och du är snart utan jobb.

Det finns sen såklart många olika sätt att göra upp om betalning och hur musiken får annvändas. Där kan det vara lite komplicerat om det du vill inte går

ihop med kundens önskemål och då handlar det oftast om rättighetrna till musiken hur länge och var den får annvändas o.s.v.

Och jag vågar gissa att det fungerar ganska lika i Svergie och Finland

H: Finnen

Link to comment
Dela på andra sajter

... Gör det komplicerat och du är snart utan jobb.

Det finns sen såklart många olika sätt att göra upp om betalning och hur musiken får annvändas. Där kan det vara lite komplicerat om det du vill inte går

ihop med kundens önskemål och då handlar det oftast om rättighetrna till musiken hur länge och var den får annvändas o.s.v.

Och jag vågar gissa att det fungerar ganska lika i Svergie och Finland

H: Finnen

Saken är inte att det *skall* var komplicerat. Det har jag inte heller påstått. Saken är, som jag har skrivit, att se till att avtal verkligen omfattar det de är tänkta att omfatta. Och där är vi överens - ibland kräver det ett mer utförligt / komplext dokument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...