Jump to content
Annons

pjhk

Medlem
  • Antal inlägg

    13
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Heeeere we go again. Du godkände uppenbarligen inte min liknelse med en artist/bolag som kommer med krav när du bytt cd-spelare. Din bil / fälg liknelse, om än till ytan slagkraftig, är alltför förenklad. För att bena ut den måste jag repetera en massa jag skrivit tidigare som du och liknelsen struntar i... Vad var det jag sa om slänga käft? * Le-kunderna kan inte sälja licensen, den är knuten till respektive 'tecknare'. Fälgarna kan omsättas, de är inte knutna till dig eller din fru. Fälgar är något helt annat än en användarlicens. * Om vi översätter detta till fälgkomik / bilbyte vore det som Mazda gjort era fälgar osäljbara, därför att de är knutna till Er och den förra bilen. Skulle ni vilja bruka dem på den nya bilen, hade ni fått pröjsa. ..Och vad värre är, för att mot all rim och reson fortsätta din liknelse, bultmönstret vore intakt. Att spela upp samplingar, fråga vilken kodare som helst, är inte komplicerat. Läs gärna också vad jag skrivit om vad som krävs för att bedriva lönsam mjukvaru-utveckling idag. Om vi från liknelsen återgår till verkligheten har Era fälgar fortfarande ett värde - ni byter bil och även om varken fälgar eller bil kan säljas till nypris har de fortfarande ett värde ni kan (och kommer) att ta tillvara. Det har inte den licens LE-kunderna tecknat för sina samplingar. När jag och övriga LE-användare går till nästa generation hårdvara blir våra licenser helt utan värde då vi varken kan bruka dem eller sälja dem. Samtidigt har det inte hänt något med samplingarna. Innehållet är intakt och kundernas rätt att bruka det likaså, det är spelaren som skrotats, av skälet att IK vill driva sina LE-kunder att köpa fullversion. Det är inte rättvist att dessa kunder som har betalat och har full rätt att bruka ett bibliotek utestängs från det genom att spelaren skrotas i ett försök att få dem att återigen betala för spelaren. Om någon tycker att det är helt ok och följaktligen själv skulle kunna bedriva affärer på detta sätt - *motivera* detta.
  2. Saken är inte att det *skall* var komplicerat. Det har jag inte heller påstått. Saken är, som jag har skrivit, att se till att avtal verkligen omfattar det de är tänkta att omfatta. Och där är vi överens - ibland kräver det ett mer utförligt / komplext dokument.
  3. Ah, here we go again. 😄 Du har helt rätt i att säljargumentet för produkten var/är biblioteket. Samtidigt ser du och några andra här detta som en 'normal' uppdatering som vi gör ett par om året, ni buntar likväl ihop biblioteket med spelaren. Som om samplingarna (också) korroderade av teknikens väder och vind. Det har inte hänt något tekniskt som gjort *samplingarna* obrukbara, de ligger på cd'n i sitt sampletank-format. Tillgången till dem är dock BORTA. Get it. Gone. Såvida man inte betalar för fullversionen. Låt oss säga du köper en cd, du har en cd-spelare. Du byter cd-spelare och då knackar artisten på för att få betalt för den nya hårdvara du spelar plattan på. Svarar du "Javisst, vänta lite här bara.." och fiskar upp plånkan, eller "Sorry, jag har betalt för ditt verk. Vill jag ha det på vinyl eller dvd, då hörs vi, annars kan du ge blanka i vad jag spelar din cd på." Att spela upp samplingar ÄR inget komplicerat. 🙂 Du tar också upp IK's beslut att lägga ner LE som om det vore ett naturfenomen, det inträffar, bara att acceptera. Som om det vore irrelevant att diskutera bakgrunden och motiveringarna till att IK la ner Sampletank LE. Det var ett medvetet beslut och att diskutera ett företags strategi och attityder till kunder är också en diskussion om vad man anser schysst och rättvist. Ok, ska vi se om vi kan lösa problemet med Mazdan Rogöör? 😎 Ja, det är samma visa: Hon kan (kanske) inte använda fälgarna, LE-kunderna kan definitivt inte använda sina bibliotek. Nej, inte samma visa: Är det så att *bultmönstret* är annorlunda och fälgarna verkligen inte passar? Annars finns det lösningar, om du hör med någon annan verkstad än Mazdas. Oavsett, fälgarna kan omsättas, var för sig eller som en värdehöjare för den tidigare bilen. Mazda snodde inte dem och lämnade noten 'återfås mot betalning'. Biblioteket LE-folket betalat en licens för går inte att omsätta. Jag skulle kunna gå till torget med boxen och säga att biblioteket kan laddas i nuvarande Sampletank L / XL / SE, men det vore juridiskt sett ingen giltig licens. Kärnan här är att IK försöker leda folk med piskan. Det väcker bara motvilja och förutom att det borde höra till den mänskliga utvecklingens historia är det om man tar på sig djävulsglasögon, ineffektivt. Mer sympatiskt och bevisat effektivt är att locka folk med morötter. Någon sådan har de inte gett användarna. Att handla en fullversion för 140-150 euros är ett hån mot de kunder som köpt bibliotek för 40-50 euros och inte längre kan använda dem. ..Inte för att tekniken sagt stopp, inte för att de inte skulle tjäna pengar på att hålla igång LE-plattformen, utan för att de inte anser sig tjäna *nog* och försöker genomdriva detta genom att beröva kunderna på bibliotek de betalt för. Det kan hända att du mest vill slänga käft, men jag tror du håller med mig i sak.
  4. Något om att leda nybörjare inom ett fält mot kännedom, etablering och positiva erfarenheter: Man vill väl och vill bidra med det man vet. Ett vanligt misstag i ivern att hjälpa är att lyfta fram sitt eget sätt att jobba som referens eller norm, ett annat helt enkelt att spekulera utöver sin egen kunskap och erfarenhet. Please. Don't. Sätt stopp där den egna kunskapen slutar, peka istället mot resurser där han/hon själv kan gå vidare. Låt professionella svara på frågor när de finns tillgängliga, som i det här fallet. Detta är särskilt viktigt när det handlar om hur olika branscher arbetar, ersättningar, juridik med mera. Inom film är den vanligaste formen licensiering. Inom reklam work-for-hire, då bolagen vill kunna använda musiken fritt utan förhandlingar med upphovsman, kunna bocka av *en* kostnad *en* gång i budgeten med mera. Detta är som sagt de vanligaste formerna, men de är inte utan undantag som när t ex Sony eller Pepsi lyfter in en befintlig låt i ett stick. Man minns en strålande cover av Heartbeats som la 'en hel kontinent' för tolkarens fötter. 😄 Ett juridiskt dokument måste verkligen omfatta vad det är tänkt att omfatta. Det existerar också i relation till ett juridiskt ramverk i landet / regionen det skall gälla i. Alla parter gör bäst i att känna till det, att förstå vad och hur man avtalar om något. Det kan t ex finnas lagar som begränsar eller utökar vissa aspekter man förhandlar om. Man behöver inte bli jurist, men att 'göra det så okomplicerat som möjligt' är inget bra råd. Till exempel, SKAP och FSP's avtal reglerar inte musik för spelfilm. Vidare är det endast giltigt mellan de *och* Svensk Scenkonst (SvS) och Arbetsgivareföreningen SRAO. Det gäller alltså **om både du *och* den andra parten är anslutna till någon av dessa organisationer** Else *not* ok? 🙂 'så okomplicerat som möjligt' är en schysst *attityd*, ta med dig det i dina möten med övriga kreatörer, men det har inget med avtal att göra. Snacka med de som har betalt för att vägleda dig, jag är bekant med ett par människor på organisationerna jag nämnde, de arbetar med stort engagemang och intresse och jag är säker på att du hittar likasinnade där.
  5. Jag har inte sagt att du säljer eller sålt något av dem. Jag skrev 'återförsäljare av musikutrustning'. Nu har du tydligen sålt av dem, vilket förstärker min poäng: som *säljare* är det lättare att ta en leverantörs parti framför kundens i en tvist. Opensource rocks! Audacity kommer väl från den världen?
  6. Du kan välja att skriva åt ingen annan än film/produktionsbolaget (vad som skulle betecknas som 'work for hire') och säljer alltså musiken, rubb och stubb, till bolaget. Vanligt inom reklam. I en sådan deal gör du rätt i att noggrant efterforska vad bolaget *kan* betala och sätta ditt pris därefter. Trixigt och relationer kan (men behöver inte) bli ansträngda. En annan väg är att du skriver musik och träffar ett avtal med bolaget som då får använda din musik i filmen. Du behåller alla rättigheter och kan använda musiken som du vill. Låter inte som ni pratat om detta överhuvudtaget? Hör gärna med någon av de resursgrupper som finns för filmmakare. I Skåne ..ehrm Film I Skåne (http://www.filmiskane.se/) I Småland / Blekinge Reaktorsydost (http://www.reaktorsydost.se) Det finns motsvarigheter i hela landet, grotta runt där du finns. Är du ansluten till STIM, hör efter med de också. Lycka till
  7. Den största anledningen till min besvikelse är att jag inte kommer åt *biblioteket* jag har betalat för. Att sälja bibliotek var (är) faktiskt argumentet bakom LE produkten. Detta problem har jag nu löst genom att tanka biblioteket i wav-format från nätet. Skulle någon fråga om min licens har jag alltid min sampletank box. Ajöss IK. Biblioteket från AMG är gött. Åter till bondfångeriet. Claes, nu har du talat om var din lojalitet ligger - du har en fullversion och som återförsäljare av musikutrustning är du också van att försvara dina leverantörer och motivera köp. Jag gör musik på min fritid, i yrkeslivet är jag verksam inom en stor konsultfirma som säljer och anpassar en ännu större (global) mjukvaru-utvecklares produkter. Jag vet en hel del om vad som händer i virveln där kundrelationer, teknik och lönsamhet möts. Jag har varit säljare, men då jag inte drivs av att ta affärer, är glad i sanning och med få undantag är lojal mot *människor*, inte partier, organisationer eller företag, slutade jag ganska fort med det. 🤪 ..Men jag vet hur fjädrar blir hönor och, vid behov, hur man framställer tekniska missar, girighet med mera (som kräver mer kulor av kunden) som rena välsignelsen. De främsta förutsättningarna är 1. Kunden vet inte vad du vet 2. Kunden kan 'tillräckligt' lite om hur den produkt eller tjänst de investerar i produceras. I en pressrelease den 29'e mars 2006 tilkännagav IK att de kommer att ha MacIntel-stöd på alla produkter. http://www.ikmultimedia.com/MainPhp.html?N....php&Id=520 Märkligt att "support of the Mac Intel Core Duo platform for all its products" inte inkluderade Sampletank 2 LE. Jag har försökt hitta ett datum för när LE vinkades av, men förgäves. Hur som helst, att spela upp samplingar är dock inget tekniskt intrikat problem såvida vi inte börjar snacka interpoleringar, stretch med mera. Om det nu var så att LE byggde på version 1 och IK lappade och lappade tills de sprack vore det ingen stor affär att bygga en ny enkel sampler från koden de faktiskt uppdaterat till fullversionen av 2'an. Det är möjligt att det vore en ännu mindre ansträngning att strippa fullversionen på funktionalitet, beror på hur de byggt koden. Med en ny LE skulle de affärsmässigt kunna fortsätta sälja sina (licensierade) bibliotek. Förmodligen var inte den kakan smaklig *nog*, och de valde det andra spåret - lägg ner och driv användarna mot fullversionen. **Mums, vi har gott om LE kunder som *måste* ha Sampletank i någon form för att kunna spela sina bibliotek.** Oavsett scenario gör det knappast IK mindre bovaktiga. Biblioteken syns faktiskt fortfarande till i butikerna, vore IK och butikerna hederliga skulle produkterna numera säljas med en fet brasklapp. Syns inte till, vare sig på den box jag handlade för ca 10 månader sedan, eller i text hos butikerna. Nu kan de skylla på varandra. http://www.dv247.com/search/0/0/ProductQua...g/sampletank/1/ http://www.thomann.de/se/ik_multimedia_et_...ld_on_drums.htm Vill ni fortsätta försvara IK, gör det, jag kan förstå några av er. Sverige är ett tolerant och konfliktfruktande land. Hellre tuggar man i sig skandaler eller t.o.m rättfärdigar dem (vapenaffärer, pensionsblåsningar, en underrättelsetjänst som följer sina direktiv när de känner för det, korrupta politiker, folkomröstningar det struntas i..) än hävdar sin rätt, integritet eller sina egna värderingar. "Ae f*n de ä så de ä va." Gäsp. Undertecknad ska nu ta itu med installeringen av Superior 2.0. En uppdatering vilken jag gladeligen pröjsat för. (liksom Kontakt och Reaktor och kommer att göra för Imposcar 2 när den kommer.) Toontrack har skapat ett bibliotek och en spelare som är värdefulla ihop men även var för sig. Om företaget i ett worst case scenario kånkar finns det en god chans att någon annan tar över.
  8. Hej Claes Jag håller helt med dig om pluggformat och om behovet av uppdatering generellt. Visst är det så, mycket mjukvara och många dator-interagerande produkter existerar i ett konstant gungfly. Det finns säkrare och minde säkra val. Apogee's sväng förvånar mig dock. Hur som, det IK gjort är ett affärsbeslut. Det går att skilja från tekniska orsaker därför att IK högst sannolikt hänger med i svängarna och har anpassat sin verksamhet efter verkligheten. De har effektiva utvecklingmetoder och vore de så korkade att de gjort kodstrukturen för de olika versionerna unika hade de inte varit på banan överhuvudtaget. Så mycket kod som möjligt måste kunna återanvändas. Det har varit trenden en lååång tid i mjukvarubranschen - man måste av ekonomiska orsaker ha kod som inte kräver både akrobatik och lyftkran när omvärlden förändras. Självklart är produkter som Amplitube något helt annat, förhoppningsvis är för/slutsteg i basriggen annorlunda än gitarrditon, men i fallet sampletank är förutsättningarna klara: Om de ville hålla igång LE vore kostnaden minimal, koden finns. ..Och det är inte någon sampletank (1) LE som det handlar om, utan sampletank 2 LE, samma version (2) som gäller i skrivande stund.
  9. Marknadsfördes produkten som du säger, något liknande en engångs/ensäsongsprodukt vore din poäng helt giltig. Varför förvänta sig något mer? Jag vet inte om du är bekant med mjukvaru-utveckling eller företagsekonomi, men kortfattat återanvänder man kod och som jag skrev innan, man vill ha ut så mycket som möjligt av sitt arbete. Dessa anledningar ligger bakom de olika versioner vi ser av mjukvaror. Nu är det så att IK redan har anpassat Sampletank för intelmac och övriga plattformar. Såvida IK inte utvecklar med ass-backwards (läs: bedrövligt dyra och omoderna) metoder är kostnaden att hålla igång Sampletank LE minimal. Det var ett *affärsbeslut* i syfte att driva användare från LE till fullversion - man skapade en användarskara med hjälp av LE biblioteken, sedan drog man undan mattan och pekar på fullversionen. Hur många skriver under på det sättet att göra affärer? Kunden köper en produkt, några månader sedan är den obrukbar, inte av slitage, byte av motor eller andra konstiga liknelser, utan därför att säljaren *valt* att göra den obrukbar för att kunna ta betalt igen. Själv finner jag det cyniskt och kortsiktigt. IK är inte ensamma om den här sortens rackarspel, men bara för att ett beteende är vanligt förekommande innebär det inte att det är acceptabelt. Picazzo, något liknande kommer att drabba dig förr eller senare, större eller mindre omfattning. Jag kan redan höra dig eda och orera om detta i långt mer besvikna och aggressiva toner än de jag använt. Det är för att spara eller åtminstone förbereda, eller allra minst göra folk uppmärksamma på att hur IK agerat kan bli mer förekommande, som jag startade tråden.
  10. + De har lagt ner sampletank LE. *Samtliga* plattformar, inte bara PowerPC + Sampletank finns dock fortfarande, samtliga plattformar. = LE-användarna måste betala för en fullversion för att komma åt sina bibliotek igen. ..Och jag tror att någon med intelligensnivån du beskriver i din liknelse faktiskt skulle gå till bensintillverkaren och undra varför bensinen inte förvandlades til diesel när han skaffade ny bil. Kom igen.. Det är så att utvecklare av mjukvara ständigt söker nya sätt att tjäna pengar på befintliga produkter, vilket är helt i sin ordning. Brist på affärsutveckling, en väl avslappnad attityd till kostnadseffektivitet med mera har sänkt många företag genom historien. MEN. Man kan göra det kreativt, följa kunders behov, hålla förhållandet investering för kund vs åtagande för företaget på en skälig nivå. De flesta tycker jag faktiskt sköter detta bra. Man kan också göra som IK multimedia i det här fallet - Nähe, nu låser vi ute dig och du kommer inte åt det du redan betalt för förrän du pröjsar igen.
  11. Ja, samma visa: Windowsanvändarna lämnas där de står idag. Nästa gång microsoft/daw-utvecklare mfl tar ett kliv då det krävs nya rutiner, då tystnar musiken sas. Produkten går inte att använda fast man betalt. Nej, inte samma visa: Köper man ett interface köper man ett interface, inte en licens att använda det. Interfacet kan alltid säljas vidare, *ibland* kan även licenser säljas vidare. ..Men inte en j*kel köper en licens för en produkt som tillverkaren valt att göra ett simpelt business move på! IK sålde en massa lite äldre bibliotek ihop med sin LE-player ganska billigt. Sedan tog man bort LE-plattformen och hälsar användarna: "Köp fullversion, där kan du ladda ditt LE-bibliotek!" För tusan, fond-, storbolags- och bankchefer kan ju inte mäta sig i vulgaritet. 😱)
  12. Hej! Jag kan bara instämma med föregående inlägg. Helschysst bibliotek. East-West har en marknadsposition och en stor och bred bas användare som jag tror de är måna om, jag tycker dock det är synd att deras bibliotek nu endast finns med deras egna spelare. Gjorde nyligen en tråkig erfarenhet: https://www.studio.se/index.php?showtopic=62833
  13. Mozmoz För kännedom - kanske någon av er kan undvika denna tråkiga erfarenhet. Handlade en 'sampletank 2 le sound module' för en tid sedan. Körde på min PPC G5 och var helnöjd med biblioteket och hade inget att anmärka på IK's plugg. Handlar ny mac, försöker installera. Nixnix. Uppdaterar, försöker igen. Dito. Skriver till supporten att jag inte får igång mitt bibliotek som jag faktiskt betalt för. De svarar: "Hi, there is no macintel version of the Le version as it was discontinued sometime back, we do have some great deals on the full version if you are interested." "Nämentjena. Du kan inte använda ditt bibliotek mer om du inte pröjsar för en fullversion. Bra va?" €%&/ gipskatter. Håll er till er köttslöjd, pasta och fotboll, det är ni bra på. Jag ska skriva till AMG (som står för själva innehållet) om det finns något sätt att lösa det licensmässigt, biblioteket finns som ren wav/rex också. Men IK multimedia återvänder jag inte till. Billiga bondfångare. ..Och jag handlar aldrig ett bibliotek som är knutet till en specifik spelare igen. *Format* (Kontakt/exs/giga) är en annan sak, men var på er vakt ni som investerar i East-West med flera utvecklare som följer modellen med egen spelare.
×
×
  • Skapa ny...