Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

kompo.png

English version

Nu Àr det dags att tÀvla! Reasonkompo Àr inte en klassisk musiktÀvling och ej heller att förvÀxla med Studiofestivalen.

IstÀllet för att tÀvla med lÄtar tÀvlar vi med vÄr kreativitet i Reason. Alla bidrag skickas in som RNS- eller RPS-filer.

PÄ sÄ sÀtt kan vi titta i varandras rack och lÀra oss av varandra. Du kan fÄ nya idéer pÄ hur man kan jobba med maskinerna i Reason.

Det Àr ni som röstar fram vinnaren. Bedöm inte bara lÄten.

Roliga, intressanta eller anvÀndbara kopplingslösningar i racket eller rentav snygga ljud kan ocksÄ bÀra stor betydelse.

Reasonkompo '08 Àr inte bunden till medlemmar i Studio forum, utan har utannonserats Àven i Propellerheads forum.

Vill du skydda din projektfil frÄn att kunna Àndras/sparas kan du med fördel anvÀnda RPS-formatet.

NÀr lÄten Àr klar och sparad vÀljer du Publish Song i File-menyn.

OBS! SlÀng inte eller skriv inte över RNS-filen. DÄ kommer du aldrig att kunna göra/spara Àndringar sjÀlv.

rules_sv.png

- Din enda ljudkÀlla ska vara Thor. Inga samplingar eller loopar.

Subtractor/Malström fÄr anvÀndas som modulationskÀlla eller filter, men ljudet mÄste alstras av Thor.

Alla effektenheter och Combinator/Matrix/RPG-8 m.fl. alstrar inga ljud och fÄr dÀrför sjÀlvklart anvÀndas.

Undantag: Det finns endast 1 undantag mot regeln med Thor som ljudkÀlla.

Det Àr tillÄtet att anvÀnda vokalspÄr ifrÄn t ex NN-XT eller Dr Rex. Dispensen gÀller 1 maskin, inte fler. Andra samplingar Àn sÄng/röst Àr Äterigen otillÄtet.

- Det uppskattas att du programmerar egna ljud i Thor, men det Àr inget tvÄng. Du kan anvÀnda patchar frÄn t ex fabriksbanken.

- AnvÀnder du Thor-patchar frÄn kommersiella bibliotek ligger ett extra ansvar hos dig. Du mÄste sjÀlv undersöka huruvida det Àr okej att sprida RPS-filer innehÄllandes dessa ljud och fÄ tillstÄnd. För att göra det enkelt för dig, anvÀnd inte patchar frÄn kommersiella ljudbibliotek.

- Givetvis ska lÄten vara din egen.

En remix eller cover kommer inte med, av samma skÀl som de inte Àr tillÄtna i Studio Forum.

Du kan tÀvla ensam men vill du samarbeta tillsammans med nÄgon annan gÄr det ocksÄ bra.

- Du behöver inte tÀvla anonymt (vilket skett i tidigare kompos)

entries_sv.png

Ditt bidrag skickas in som en RNS- eller RPS-fil. Andra filformat (MP3/OGG osv.) Àr otillÄtna.

Ladda upp ditt bidrag till valfri filsÀndningstjÀnst. delafil.se eller skickafilen.se Àr tvÄ förslag.

Mejla ivÀg bidraget till linus [at] cutup.se innan 1 september 2008.

Jag vet att jag skrivit 1 augusti som sista datum i Studio 7-08, men för att undvika krock eller konkurrera med pÄgÄende Studiofestival blir tÀvlingsperioden utökad redan frÄn början.

Efter 1 september publiceras alla bidrag för nedladdning i denna trÄd, varpÄ omröstningen börjar.

prizes_sv.png

SjÀlvklart kommer vinnaren att fÄ ett pris, vad som stÄr pÄ spel avslöjas först under röstningen.

----

Uppdaterad 080703: Förtydligade reglerna. Effekter Àr givetvis tillÄtna.

Uppdaterad 080722: Besvarar Ànnu en frÄga. Visst fÄr flera personer göra ett bidrag tillsammans, att jobba ensam eller i grupp Àr frivilligt. Du behöver inte tÀvla anonymt.

Reasonkompo anordnas pÄ fri basis och samverkar inte/Àr inte knuten till tidningen Studio, IDG eller Propellerhead Software

Redigerat av Linus
Annons
Postat

Schysst, det hÀr ska jag försöka vara med pÄ!

Ett litet förtydligande: jag antar att man fÄr anvÀnda Redrum för att trigga ljuden i Thor?

Postat

JajamÀn! Full frihet att anvÀnda de andra maskinerna hur man vill för att pÄverka Thors anvÀndning.

Postat (redigerat)
fĂ„r man fixa en synthslinga i thor, exportera, slica i recycle och sen i Dr.Rex? 😆
Absolut inte 😛
Inga samplingar eller loopar.

(Det enda undantaget frÄn denna regel gÀller 1 maskin med vokala insatser.)

Redigerat av Linus
drloop (oregistrerad)
Postat

Jobbigt...

SÄnt hÀr gillar jag, alldeles för mycket för att lÄta bli.

NÀ, Àr det nÄgon som vill ha en reggeagrund att jobba vidare med? (Jo det finns en grund som kan behöva sÄng och lite gitarr)

SjĂ€lv skall jag göra Thorntastiskmusik istĂ€llet... 😆

• 2 veckor senare...
Postat

Har fÄtt tvÄ frÄgor sÄ jag uppdaterar trÄden.

Ja, det Àr helt okej att göra ett bidrag tillsammans med andra.

Nej, du mÄste inte tÀvla anonymt.

Postat
Har fÄtt tvÄ frÄgor sÄ jag uppdaterar trÄden.

Ja, det Àr helt okej att göra ett bidrag tillsammans med andra.

Nej, du mÄste inte tÀvla anonymt.

Kommer man kunna fÄ lyssna pÄ produktionerna i efterhand, eller pÄ nÄgon av dem som redan Àr inskickade redan nu?

mvh

fredrik

• 1 mĂ„nad senare...
drloop (oregistrerad)
Postat

NÀrmar sig deadline. Dags för en bump!

• 2 veckor senare...
drloop (oregistrerad)
Postat

Bidrag lÀmnat... Gott om tid som vanligt...

• 4 veckor senare...
Postat

Antingen var intresset svalt eller sÄ var begrÀnsningarna för svÄra. Jag fick in tvÄ bidrag.

(Hade det blivit Ätminstone fem-sex bidrag hade jag smygit in nÄgot eget ocksÄ.)

Röstningen blir ocksÄ lite udda nÀr det bara finns tvÄ kandidater, sÄ vad tycker ni att jag ska göra nu?

Ska jag kasta upp de tvÄ lÄtarna hÀr och sÄ fÄr alla lÀgga EN röst pÄ sin favorit?

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag tycker du skall slÀnga upp bidragen sÄ man kan ta del av hur det Àr gjort.

Och mitt bidrag Ă€r utom tĂ€vlan eftersom jag redan har premiĂ€rspelat lĂ„ten pĂ„ forumet sĂ„ det gör vĂ€l kröningen av vinnaren lĂ€tt 😄

Redigerat av drloop
Postat
Jag tycker du skall slÀnga upp bidragen sÄ man kan ta del av hur det Àr gjort.

Och mitt bidrag Ă€r utom tĂ€vlan eftersom jag redan har premiĂ€rspelat lĂ„ten pĂ„ forumet sĂ„ det gör vĂ€l kröningen av vinnaren lĂ€tt 😳

+1

Postat
...utom tÀvlan eftersom jag redan har premiÀrspelat lÄten pÄ forumet
Inte alls, eftersom...
- Du behöver inte tÀvla anonymt (vilket skett i tidigare kompos)

😳

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Bumpar sÄ hÀr pÄ söndagkvÀllen.

För er som inte har R4 sÄ lÄter mitt bidrag sÄ hÀr i mp3 format:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=55908

Det Àr ruggigt minimalistiskt:

En Thor för bas

En Thor för Melodislinga

Och tre Thor för trummorna.

Tre instrument kan man sÀga.

En sedan Àr det delay och reverb och dist och en Thor som gör filtereffekter.

Kanske kan jag lÀgga upp bilder och en liten beskrivning av uppstÀllningen i Reason runt denna lÄt?

TÀnker pÄ dom som inte har Reason.

Vad tror du Linus?

Redigerat av drloop
Postat

Gillade bÄda bidragen skarpt! SvÄrt att vÀlja nÄgon. Men Dr Loop fÄr min röst tack vare anvÀndandet av Röstsamplingar. Riktigt grymma setups ni bÄda gjort. Jag satt som ett frÄgetecken hela tiden. Nu vet man att det finns en hel del att lÀra sig i programmet fortfarande. Bra jobbat bÄda!

Ett plus i kanten till eXode för dina hÀrliga melodier, riktigt skön old school techno.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

eXode har gjort bra refills man kan ladda hem hos propparna.

Grym helt enkelt.

En luring med att trigga Thor trummorna frÄn Redrum, coolt gjort!

Redigerat av drloop
drloop (oregistrerad)
Postat

Bumpeli bump.

• 4 veckor senare...
Postat
Bumpar sÄ hÀr pÄ söndagkvÀllen.

För er som inte har R4 sÄ lÄter mitt bidrag sÄ hÀr i mp3 format:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=55908

Det Àr ruggigt minimalistiskt:

En Thor för bas

En Thor för Melodislinga

Och tre Thor för trummorna.

Tre instrument kan man sÀga.

En sedan Àr det delay och reverb och dist och en Thor som gör filtereffekter.

Kanske kan jag lÀgga upp bilder och en liten beskrivning av uppstÀllningen i Reason runt denna lÄt?

TÀnker pÄ dom som inte har Reason.

Vad tror du Linus?

HÀrlig synth, plus för minimalistiskt men ÀndÄ kreativt. Nice vocodat ljud.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.