Jump to content
Annons

New York Central Park


Recommended Posts

Låt namn:New York Central Park

Artist:Harmonica mike and The bluesmates

Solo gura:Robert"The man on The Moon"

Komp dito:Josse "The Mailman"

Övrigt slammer:Det får jag ta på mig..

Text/Musik:HM

Prod/mix:HM

Genre:Tja,inte dansband..det kan jag lova!

Storlek: cirkus 6meg

Status:Strax före final mix..

Inspelnings år:2005

Tjena Boys.

Sedan jag köpte EZ,så blev det mycket att göra.Gjort en remix på denna.Trummorna programmerade av mig.Gitarr och sång filer är brända original filer så det gick inte att göra så mycket åt det..

Fedda lite boys and girls..det är mycke nu.Mina öron har gett upp 🙂

Tyck till om vad ni vill.

edit; På begäran så la jag upp låten innan slut mixen,det lär nog bli vissa ändringar

förhoppningsvis till det bättre.

Mvh

Micael

Redigerat av Harmonica mike
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Detta låter bra. Tycker kanske att det är lite väl mycket typ "piano-improvisation-till-en-bakgrund-på-2-takter"

Oj jösses! Sen kom vibraton in! Fan va nice det vart nu. Del två av låten var ju ett SUPERLYFT! Fy jäklarns var bra det var. Vilken röst du har!

Sen tycker jag du går tillbaka till lite improvisation innan solot kommer. Solot är också mycket bra.

Fixa lite mer struktur på detta, lite simplare arr. Dom bitarna när du sjunger är verkligen skitbra! I partierna emellan är det lite tråkigare tycker jag 😱

Redigerat av pirateKING
Link to comment
Dela på andra sajter

"Boys" ja, "var e brudarna?" dristar jag mig till att låna från en tokig reklamfilm. Fasen vad produktiv du är man hinner ju knappt med... 😛😎

Den här har jag ju hört förut och den har fått en rejäl ansiktslyfning. Vad jag gillar dur-kompet på gitarrens mollslingor ungefär som på Can't Bye Me Love (med sång i moll och komp i dur, ursäkta en gubbes inskränkta och tjatiga Beatlesreferenser) det ger en mäktig blueskänsla! Behöver jag ens nämna sången och munspelsliret? OK, det är ju som vanligt kanon, suck...likaså gitarrlir och -ljud.

Om man nu skall sikta hur högt som helst och det vet jag att du vill så lämpar sig din tuffa röst ffa till solosång och inte till harmisar. Här skulle du låna en annan röst, helst kvinnlig, därav min första mening. Trumliret och basen finns det säkert mer kunniga att bedöma men jag tycker det låter helt rätt. Introt första 25 sekundrarna är ju som från en annan låt men det lägger jag mig inte i, det är säkert en effekt du eftersträvat och noga valt. En annan grej är reverbet på munspelet och samma? Ska det inte vara som att sångaren lirar munspel? Och det gör hant ju! Låter blötare på harmonikan och kanske tappar man bluesklubbsnärheten. Möjligen hade jag sparat munspelssolot till slutet som den absoluta höjdpunkten men nu vänder jag verkligen på varje liten småsten. Annars toppklass! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Harmonica Mike,

Munspelet är underbart. Du borde använda lugnare trummor om pianot ska

lira så intensivt i början. Mycket bra sång (som vanligt), bra bas, och

gitarrerna låter helt ok. Vad är det du vill ha hjälp med där (med gurorna) ?

Låt låten börja mer i långsam takt, mer långsamt piano, inga trummor, lägg in

första versen i detta skede kring 00:50 med bas och piano och lite gura.

Låt sedan låten stiga mer och mer för nu när munspelet

går igång känns det som klimax för tidigt. Vänta med det och låt låten växa mer tids nog. Avverka en andra vers innan munspelet går igång. Kör gärna en ride på trummorna tillsammans med munspelet då kommer det att rocka fett.

Vilka är det som lirar gura ? Är det du ?

Link to comment
Dela på andra sajter

De första 30 sekunderna är inte i bra skick. Otatj eller okänsligt? Men det svänger i alla fall inte. Inte kul. Har svårt att höra hur det hör ihop med resten av låten.

Sedan kommer bas och trummor och det är väl ok (om man är snäll). Men inte förrän munspelet kommer in och påkallar uppmärksamhet låter det särskilt bra. Det är främst pianot som fortsätter att ställa till det. Men nu finns det ett ok grundsväng även om jag är klart klart tveksam till virvelfrenesin. (Möjligtvis beror det även på EZ:s i mitt tycke okänsliga/tråkiga virvelsound. Det är som Ingemar sa; dä e ba å smäll på å inge annat). Allt går att fixa så det är väl inge problem.

Musnpel slut:

Låten varvar ner. Men det snarare ökar än minskar svänget. Plötsligt känns det istället som att allt är på plats. Lungt och fint. Nu är vi glada!

Sången kommer - so right so good. Lätt och fint plock på gitarren samt bas och trummor jobbar snyggt. Gillar hi-haten, både spelet och ljudet (måste säga något positivt om EZ:s sound någon gång 🙁 ). Här är låten som bäst. Skitdjävelbra helt enkelt!

Å fan 😉 Djävelvirveln är tillbaka. Jaja vad kan man göra mer än att tugga fragda? Hur som helst snyggt gitarrspel men kanske skulle vara kortare? Längtar efter sången igen. Hmm... kommer bara lite i slutet. Känns på något sätt som om jag är lite bestulen på det godaste och lite för mycket tid upptas av det mindre "nödvändiga". Men det kanske är svårt att få in mer sång? Pianot är ej särskilt bra i senare delen heller.

Bitvis jättebra - som vilken skiva med vilken superartist som helst - och bitvis inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag gillar dur-kompet på gitarrens mollslingor ungefär som på Can't Bye Me Love (med sång i moll och komp i dur, ursäkta en gubbes inskränkta och tjatiga Beatlesreferenser) det ger en mäktig blueskänsla!

Håller med, men det blir lite mysko när piano kompar dur och gitarren moll, men fräckt att solot är i moll till duriga ackord.

Mycket skön låt, men jag stör mig på att det är så otajt bara. Speciellt trummorna eftersom det är loopade med samma otajthet genom hela låten. Pianointrot går bort, alldeles för taffligt spelat. Spelat helt utan sustainpedal?

Du skulle kunna börja låten kring minuten där munspelet kommer in. Djävlar vilken ton du har i trynorgeln. Som jag sa till dig när jag fick förhandslyssningen härom dagen - Muddy Waters munspelssound (vet inte om det är han som spelar själv på plattan jag har, men bra är det.)

Detta kanske låter som en sågning, men det är bara för ditt eget bästa 😉🙁 eftersom jag gillar låten och vet att du kan bättre. Hjälp med gitarr förresten, det är väl bra spelat det som ligger?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite stelt tycker jag...........Svårt me en genre som hubdratusentals anammat. Skulle säkert passat i Bluestältet på Malmöfestivalen. Jag ger godkänt. För MVG så ska det låta som Paul Butterfield Bluesband. Eller albumet "supersession" (Stills/Kooper/Bloomfield)

Sorry....Lätt konsumerat lätt glömt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyckte introt var lite trist men när basen kom in så blev det genast en skönare känsla i låten. Förb... skönt munspelslir, älskar det! 😳 Din röst passar, har inget att klaga på där heller. Det enda jag har att anmärka är att kompgitarrerna kanske känns lite vaga, möjligtvis. Annars tycker jag det är en juste låt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, nu hör jag också det på kompgitarrens Cm7:a men låter ok på F9:an (om än lite otajt/odistinkt på några ställen).

Pratar vi Blues eller teori?

Ge er!

Enda som gäller är känslan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok boys_

Jag har varit på party i kväll..Läst allas kommentarer på låten.Druckit en del whiskey,så mitt svar blir lite krystat,,men ärligt!

Det känns som om jag måste försvara låt iden..

Om man ser till iden jag fick på denna,så grundar sig den på en låt jag hörde med blues travellers(ni vet John Popper på munspel)..En grym röjare i tre takt.

Min låt har inget att göra med den.Man kan ju se allt från olika perspektiv.Liret på pianot suger givetvis..Min tanke när jag skrev denna var börja som en visa med ett under förstått tre takts gung(Varför kan jag inte lira som jag tänker 😎 )...övergå till ett lätt jazz stuk..vidare till ett tungt blues komp..shit nu är jag berusad,men ganska klar på vad jag menar.Lite lätt små bluesigt,låt det rinna ut i ett ruskigt röj.

Tanken med ett gitarr lir var - lira samma pryl som jag lirar på munspel och panna 60-40..40-60 ,men det kräver nog sin man..Jag har rätt bråttom där 😉

Men då som stämma givetvis..Sen är inte kompet under gura solot som jag ville ha det.Och det beror på att jag har sumpat original filen.Vi satte allt,men jag sumpade filerna vid en städning i datan..Fast det går ju givetvis att lira om - men jag tror att mina gitarr polare är rätt less på denna :rolleyes: Jag har grillat dom en del..Det var därför jag sökte gura lir..

Trumkompet är ju kanske lite för mycket virvel,men jag tycker att det svänger..

Om jag fick bestämma - utifrån mina premisser..Sjystare lir på pianot under intro och solo/komp del,med en liten dragning åt jazz hållet..Men mina färdig heter är inte riktigt åt det hållet - men jag hoppas att tanken gick fram..Mitt partiet med sång verkar ju nått fram..I`m not born in a big town,like New York..Jag sitter i en liten stad som heter Boden,och det är långt till New York..Betongen och blommorna osv..Får en att fundera lite..Hur betong och avsaknad av blommor påverkar en..

Det fins en tanke i denna.Text musik och komp och intro bildar en helhet.Vidare så kanske jag inte alltid lyckas förmedla vad jag känner och menar..Det är väl lite av en ljud/text konstnärs missförstådda själ..

Som låt ide så viker jag inte en tum.Hjälp mig i stället att fixa till det som saknas,ett lätt jazz piano under intro solo del,samt komp.Det mina vänner skulle lyfta låten till en helt annan nivå.Om någon känner för det så är ni välkomna.

Jag tackar givetvis för feedback,det är ju det som utvecklar.Men som låt ide så blir det som jag tänkt.Möjligen att jag bygger ut låten med ett munspels solo till efter det lugna partiet - alla verkar ju gilla mitt lir..

Jag passar på att tacka för de inputs jag fått,ett stort tack till Equality,spaceman,dåligt gehör,lilleman,dede,wernborg,hellpig,ingen nämd ingen glömd..Kollar i morgon vad jag skrivit..när jag nyktart till!

Ber om ursäkt om jag trampat nån på tårna.Det var inte meningen,får skylla på whiskeyn 😄

edit:Jag glömde PIRATE KING..Tack för feedback till dig också.Får se åt vilket håll jag drar denna. Till spaceman:Jag lirar lite gura..men inte på denna nivå.Det är mina polare från The Blues mates,vårat gamla coverband som står för det.

Godnatt..Jag tar mig en rackare till 😱

Mvh

Harmonica mike

Redigerat av Harmonica mike
Link to comment
Dela på andra sajter

Underbar bas och sång. Pianot känns lite plastigt och ljust när det kommer in men smälter in i mixen senare.

Men trummorna känns främmande. Passar inte riktigt till jazzkompet. För mycket rockstuk på ljuden.

Och munspelspelandet är imponerande, faan vad gött. Lyfte låten ordentligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Zyan.

Det värmde ordentligt,din feedback.

Piano liret har mycket att önska..Tror att jag var lite vresig när jag satte det 😎 ..Allt är med max anslag,jag ska fixa till det med velocity och lite mer känsla.Trummorna behöver nog ses över under piano liret..Kanske lite rajd och kantslag - skulle göra biffen? I övrigt så tycker jag att det funkar..kanske nog så ambitiös virvel..

Tack för feedback.

Mvh

Micael

ps.Nu tar jag mig en rackare till :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Zyan.

Det värmde ordentligt,din feedback.

....

ps.Nu tar jag mig en rackare till 😎

Det var så lite så...

Gött att ta sig en framåt småtimmarna, ska du spela in med Whiskeyröst :rolleyes:

Själv tycker jag att det är lättare att sjunga basröst när man druckit, men vet inte om det bara är inbillning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Zyan.

Det värmde ordentligt,din feedback.

....

ps.Nu tar jag mig en rackare till :rolleyes:

Det var så lite så...

Gött att ta sig en framåt småtimmarna, ska du spela in med Whiskeyröst 😱

Själv tycker jag att det är lättare att sjunga basröst när man druckit, men vet inte om det bara är inbillning.

Naturen har gett mig en baryton pipa.Däremot så har jag rökt alldeles för många cigarrer och druckit för mycket rökig whisky,för att nå dit utan ansträngning.Efter en rejäl blecka(som nu då 😎 )så når jag mitt rätta register utan ansträngning på morgonen när jag vaknar..Jag brukar passa på då och lägga de stämmor jag behöver..Min röst är ju lite raspig i vanliga fall,typ som på denna..Men inte när jag är bakis - då är den kristall klar och nästan en oktav djupare än nu..märkligt - men så är det!

Edit:skål förresten 😉

Mvh

Micael

Redigerat av Harmonica mike
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, nu hör jag också det på kompgitarrens Cm7:a men låter ok på F9:an (om än lite otajt/odistinkt på några ställen).

Pratar vi Blues eller teori?

Ge er!

Enda som gäller är känslan.

Här vare lågt i tak. 😆 Hur menar du egentligen? Jag har aldrig ifrågasatt att det är känslan som är eller bör vara grunden till musik (allra minst i den här låten) annars blir det tomt och intetsägande! Det är ju möjligheterna att förmedla känslan i form av arrangemang, framförande och mix som vi alla här vill ha feedback, eller hur? Annars kan vi lägga ner hela forumet! Och i arrangemanget av en låt ingår att just välja ackord och det var det valet som Wernborg och jag diskuterade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ge er!

Enda som gäller är känslan.

😆

Va? Omöligt att göra musik enbart baserat på känsla. Självklart är det förmedlingen av känslan som är det viktiga (som equality säger), men även om man som bluesman tycker att man kör enbart på känsla så ligger det ju kunskap eller musikteori, medvetet eller omedvetet, under detta till grund för denna förmedling, eller hur.

Annars skulle det ju var nåt sånt här:

..... mmmm jag kääääänner E-moll här för jag är konstnär. Å nu känner jag G-dur för jag känner så mycket. 😉

(Förlåt om jag går OT i din tråd HM)

God Jul

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena steffo.

Huja,mike har hangover..brrr..

Lite funderingar kring låten.Piano prylen är ju inte så mycket att hurra för komp och solo mässigt,jazz/blues piano är ju inte min grej direkt.Munspel är väl det enda instrument som jag tycker att jag har koll på.Jag har ju hört dina färdigheter på jazz fronten.Om du vill har tid och möjlighet så får du hemskt gärna lira in nått passande till denna.

Gitarr kompet under gura solot t.ex..Samt Pianot under komp/solo del .

introt kan jag nog få till med lite velocity och lite bättre lir..

Om du saknar möjlighet att lira på denna så är det helt ok.

Hare bra,och God Jul till dig också.

Mvh

Micael

Redigerat av Harmonica mike
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena steffo.

Huja,mike har hangover..brrr..

Lite funderingar kring låten.Piano prylen är ju inte så mycket att hurra för komp och solo mässigt,jazz/blues piano är ju inte min grej direkt.Munspel är väl det enda instrument som jag tycker att jag har koll på.Jag har ju hört dina färdigheter på jazz fronten.Om du vill har tid och möjlighet så får du hemskt gärna lira in nått passande till denna.

Gitarr kompet under gura solot t.ex..Samt Pianot under komp/solo del .

introt kan jag nog få till med lite velocity och lite bättre lir..Ingen i min omgivning lirar piano förutom S.G.... Du vet han med hemsidan..

Om du saknar möjlighet att lira på denna så är det helt ok.

Hare bra,och God Jul till dig också.

Mvh

Micael

Önskar att jag också var bakis, för då hade jag haft roligare i går. 😄

Har lite mycket nu, men i mellandagarna kanske jag hinner trixa lite. Får bli midi-piano då för jag har ingen bra mik ännu till det akustiska. (Eller så testar jag med den jag har, kul att ha provat liksom....)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena steffo.

Huja,mike har hangover..brrr..

Lite funderingar kring låten.Piano prylen är ju inte så mycket att hurra för komp och solo mässigt,jazz/blues piano är ju inte min grej direkt.Munspel är väl det enda instrument som jag tycker att jag har koll på.Jag har ju hört dina färdigheter på jazz fronten.Om du vill har tid och möjlighet så får du hemskt gärna lira in nått passande till denna.

Gitarr kompet under gura solot t.ex..Samt Pianot under komp/solo del .

introt kan jag nog få till med lite velocity och lite bättre lir..Ingen i min omgivning lirar piano förutom S.G.... Du vet han med hemsidan..

Om du saknar möjlighet att lira på denna så är det helt ok.

Hare bra,och God Jul till dig också.

Mvh

Micael

Önskar att jag också var bakis, för då hade jag haft roligare i går. 😄

Har lite mycket nu, men i mellandagarna kanske jag hinner trixa lite. Får bli midi-piano då för jag har ingen bra mik ännu till det akustiska. (Eller så testar jag med den jag har, kul att ha provat liksom....)

F-n vad schysst!

Du behöver inte stressa.Gör det när du har tid.Om jag får pianofilen som midifil,så kan jag använda mina ljud TG2..Det ger mig också en större möjlighet i mixningen..Jag ska se över de loopade trummorna.Några virvel slag ligger lite off synk..Fixar du pianot så ska jag trimma gitarr polarna,fast du får ju göra det också om du vill 😳

Edit:På Muddy waters plattor tror jag att det var Charlie Musselwhite(min absoluta favorit) som trakterade tryn orgeln,möjligen också little Walter..men jag kan ha fel där..

Mvh

Micael

Redigerat av Harmonica mike
Link to comment
Dela på andra sajter

Fixar du pianot så ska jag trimma gitarr polarna,fast du får ju göra det också om du vill 😉

Edit:På Muddy waters plattor tror jag att det var Charlie Musselwhite(min absoluta favorit) som trakterade tryn orgeln,möjligen också little Walter..men jag kan ha fel där..

Om jag ändå sitter med pianot kan jag lika gärna slänga med ett gitarrspår 😆

Ang. munspelet så var jag visst inte helt fel ute alltså, med tanke på att det var din favvo

Link to comment
Dela på andra sajter

Skriver as ja lyssnar... (ej läst tidigare inlägg)

Snyggt intro, pianot känns inte helt äkta, men är ok. Trummorna är lite väl stiffa, vill ha mer swing och layback sound. Känns för funkigt och metronomiskt nu. Dessutom borde du variera spelet lite mer, med fills och dylikt.

Basljudet passar inte riktigt, borde vara en kontrabas som jazzar loss istället. Vidare känns inte basgången helt klockren när du byter till F från C första gången (känns som en blandning mellan dur och moll), hade nog spelat lite annorlunda där, mer "walking style"...

Fett munspel, grymt distat ljud.

Ackordgitarren låter lajnad. Plockguran funkar bättre, kanske att den skulle kunna vara ännu mera dämpad och stompig, lite tjockare ljud.

Skön sång och härliga stämmor

Bytet mellan dur och moll funkar, men övergångarna känns inte helt naturliga

Riktigt fett gitarrsolo, skönt bluessound, även om det kunde vara lite "tjockare" och "rörigare"

Låten som sådan då? Riktigt skön faktiskt. Känns lite som en blandning mellan slowjazz, swing, funk och blues. Just nu känns det som flera låtar i en. Kanske att du kunde plocka ut godbitarna för att få lite mer struktur i det hela.

Men men, det är helskön lyssning.

Snyggt jobbat

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

New comments - nice!

Zyan:John Popper i "Blues travelers" kan verkligen lira trynorgel.Det var hans spelsätt som inspirerade mig till liret på denna..

Ynot:Thanx T.Lite små fix,till det bättre, kvar på denna.Då får du lägga på en smiley till 😛

Dåligt Gehör: Ser man till de svaga partierna i låten,så kan jag hålla med om att dom drar ned helhets intrycket.Fast å andra sidan - de bra partierna är i en egen division,kanske det är det som ger de stora kontrasterna.Om jag arrar om låten och plockar ut godbitarna och kör hela låten så,kan det nog bli tråkigt att lyssna på

i längden.Jag tycker att kontrasterna mellan de olika delarna knyter ihop säcken så att säga.Givetvis under förutsättning att jag fixar trummor och piano..Så att allt kommer lite närmare varandra kvalitetsmässigt.

Yllet:Det finns en del att göra på trummorna,lite ride under piano solot,mindre frenesi på virveln,highaten kanske bör lättas av lite..Fills,helt klart.Några toner på basen surar lite,jag ska kolla upp basgången ordentligt när pianot är utbytt.Jag gör nog inga stora för ändringar i denna,ska bara fixa till de "svaga" delarna så att dom sluter upp bättre mot det övriga..

Valdez:Helt klart,svagaste länken är pianot och trummorna.Ska dona på lite med det.

Tack alla för bra feedback.

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...