Jump to content
Annons

öppen klagan!


The Mr

Recommended Posts

Jag har inte varit medlem speciellt länge, men tillräckligt länge för att märka att stämningen radikalt har försämrats här på forumet. Det som senast fått mig att reagera är denna tråd.

Varför, om någon ställer en fråga, kommer spydiga svar som "har du kollat manualen", "är det piratkopierad programvara", "testa att använda sökfunktionen" m.m. Är det någon form av antipiratpolisaspiranter här eller? Jag tycker allvarligt talat att det är var persons ensak och ansvar, om man använder piratkopierad programvara eller inte.

Säg mig, vad ska vi med detta forum till, om man inte kan ställa en fråga utan att mötas av sådana svar? Då kan ju alla använda sig av diverse handböcker och kundservice för olika program/hårdvara. Istället för att vända sig till ett annars trevligt forum, och få ett snabbt och proffesionellt svar.

Jag vet inte, det kanske bara är jag som tycker så, men jag hoppas att fler är på min linje!

The Mr... 😉

Redigerat av The Mr
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag tycker allvarligt talat att det är var persons ensak och ansvar, om man använder piratkopierad programvara eller inte.

Forumets policy är glasklar - vi diskuterar inte sådant som hör warez-världen till.

"Mitt crackade Cubase funkar inte" och dylika frågor kommer aldrig att besvaras här.

Däremot så finns det här såväl som på alla liknande forum övertolkningstendenser - som i tråden du länkar till!

Att ställa en "enkel" fråga ska inte resultera i gliringar och allmänt stroppig attityd - vi vet faktiskt inte om frågeställaren köpt sitt program eller ej.

Redigerat av Dumb Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

"Mitt crackade Cubase funkar inte" och dylika frågor kommer aldrig att besvaras här.

Allvarligt talat, hur ofta ställer någon en fråga på det sättet? Det är nog nästan alltid som det handlar om folks förutfattade meningar, som visserligen troligtvis ofta stämmer. Jag skulle tro att 70% eller fler på det här forumet anvnder sig av warez i mer eller mindre stor utsträckning.

The Mr... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan spekulera hur man vill i warez-frågan, men det är egentligen inte intressant.

Om en tråd eller postning uppmanar till att använda piratkopierad programvara plockas den bort.

Om en tråd eller postning öppet frågar om hur man löser warez-relaterade problem tas den också bort eller låses.

Inte svårare än så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske var jag som började med ett litet kasst svar på hans/hennes frågor. Var la inte så där jätte bra gjort men jag menade absolut inget illa..

han startade 3 topics med frågor som faktiskt står som svar i manualen..

Dels kunde han hållt sig till ett, eller kollat i manualen...

Men om han/eller du uppfattade mitt svar som "dåligt" så ber jag så hemskt mycket om ursäkt, det var inte min mening 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Dumb Dan och jag är av samma åsikt.

Och jag upprepar mig själv igen: Använd PM-funktionen om ni vill att admin ska vara uppmärksam på något. Behöver inte vara ett brott mot forumreglerna, det kan lika gärna vara en tråd som vi bör vara medvetna om existerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämning är en färskvara. Ibland så är det bra, ibland så är det mindre bra. Har personligen inte upplevt nån allmänt dålig stämning här. Läs-din-manual-om-du-nu-verkligen-har-köpt-programmet-människor har funnits på alla forum som jag varit med på så länge jag kan minnas. Jag lovar dig, dom kommer ALDRIG att försvinna. Så, det är bara att vänja sig... eller käfta emot. Frågan är bara vem som spenderar mest meningslös tid... låt dom vara bara, ignorera!

Samma sak med uppenbar warez-verksamhet. Ignorera! Meningslöst att hacka på dom. Ta bort, frys tråden samt ignorera. Lägg energin på nåt mer kreativt. Håller med DD för övrigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hej!

Som rookie här på forumet måste jag faktist hålla med The Mr i hans inlägg. Nu tillhör väl inte jag dom som har blivit drabbade med "läs manualen, din warez fjant" inlägg då jag endast har postat typ en fråga, men jag tycker man lärt sig enormt mycket genom att "plöjja" igenom gamla trådar, och dessvärre börjar det tendera att flippa ur nu på senare tid med enormt trötta svar, såsom "kolla manualen". Iden med det hela är väl att man ska försöka dela med sig av sina kunskaper, kunna ställa frågor som förhoppningsvis renderar i snabba svar, annars försvinner ju poängen. Sen är det väl uppenbart att alla mäktiga veteraner är grymt trötta på div Sidechain frågor, men man kan ju knappast sitta och analysera om personen som ställer frågan har köpt programmet eller inte, det blir väl jobbigt?.

Även dom (vi) som köper programmen kan ju behöva hjälp, tips och tricks utan att behöva höra gliringar i varenda svar!

Antevante

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Jag tycker allvarligt talat att det är var persons ensak och ansvar, om man använder piratkopierad programvara eller inte.

Med den där inställningen kommer du inte långt. Du måste förstå att det är omvärldens ensak och ansvar att bemöta dessa människor utifrån vad som anses som korrekt i warez frågan.

Är det bara jag som tycker att det här med stämningen på forumet diskuterats rätt friskt senaste tiden? Om det är flera som tycker det, så har troligtvis tråd-skaparna rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker allvarligt talat att det är var persons ensak och ansvar, om man använder piratkopierad programvara eller inte.

Med den där inställningen kommer du inte långt. Du måste förstå att det är omvärldens ensak och ansvar att bemöta dessa människor utifrån vad som anses som korrekt i warez frågan.

Är det bara jag som tycker att det här med stämningen på forumet diskuterats rätt friskt senaste tiden? Om det är flera som tycker det, så har troligtvis tråd-skaparna rätt.

Självklart ska man säga ifrån om någon gör något olagligt. Men det är ju ofta inte det det handlar om. Det handlar om "dumma" frågor, dvs såna som anses för simpla för oss veteraner *host*. 😆

Att ställa en dum fråga betyder varken att man är dum eller att man har olagliga program, eller för den delen att man säljer småbarn till kilopris i industrihamnen. Hur fan kan man koppla en dum fråga till ett lagbrott? Manualer kan laddas ner om man har warez och slarvas bort om man har äkta vara. Den som tror att man inte kan slarva bort en manual har inte sett mitt arbetsrum...

Dumma frågor svarar man antingen artigt på eller inte alls.

För den delen så finns ju all information redan, antingen i manualen, på biblioteket eller på nätet. Så vad ska vi överhuvudtaget med detta forum till? (OBS! Retorisk fråga! Jag skulle inte överleva en dag utan er! Älskar er allihopa! 😆 )

/Gote

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gav som nyårslöfte att inte agera städkärring på forumet genom att skriva läs-manualen-först-svar.. men någonstans måste man ändå dra gränsen för vad som anses vara hjälp och vad som börjar kännas som regelrätt grundutbildning i vissa funktioner.

Det är väl lite frågan hur vi tillsammans vill att forumet ska uppfattas av de som söker sig hit..?

Om de som söker sig hit inte orkar bry sig om hur strukturen ser ut för att forumet

ska fortsätta leva i harmoni hur ska då alla som sitter här och ägnar ledig tid åt att hjälpa andra..dessutom helt gratis..orka med i det långa loppet?

Personligen handlar hela den här grejen om att ge och att ta annars uppstår den tråkiga obalans som börjat råda.

Att 'GE' för mig räcker det med att någon verkligen försökt reda ut sitt problem ( eller åtminstone varit tillräckligt övertygande om det ) för att ge mig energi för att försöka ge den sista lilla knuffen över toppen som löser problemet.

..oj vad blodsockret sjunkit nu.. dax att äta en energigivande banan. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gav som nyårslöfte att inte agera städkärring på forumet genom att skriva  läs-manualen-först-svar.. men någonstans måste man ändå dra gränsen för vad som anses vara hjälp och vad som börjar kännas som regelrätt grundutbildning i vissa funktioner.

Det är väl lite frågan hur vi tillsammans vill att forumet ska uppfattas av de som söker sig hit..?

Om de som söker sig hit inte orkar bry sig om hur strukturen ser ut för att forumet

ska fortsätta leva i harmoni hur ska då alla som sitter här och ägnar ledig tid åt att hjälpa andra..dessutom helt gratis..orka med i det långa loppet?

du får Itzhakpriset för det där inlägget.

edit: Itzhakpriset är något bra.

Redigerat av Itzhak
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag som tycker att det här med stämningen på forumet diskuterats rätt friskt senaste tiden? Om det är flera som tycker det, så har troligtvis tråd-skaparna rätt.

Är det inte så här varje vår? Likbleka musiker sitter framför sina datorer och ruttnar över alla lättklädda människor som springer omkring utanför i verkligheten och är så GLADA!!! Man kan bli deppig för mindre... o börja reta sig.

Håll ut, snart så är det höst igen o regn o sen så snö. Då kan vi alla vara lika j-vla deppiga... det känns ju bra 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Är det bara jag som tycker att det här med stämningen på forumet diskuterats rätt friskt senaste tiden? Om det är flera som tycker det, så har troligtvis tråd-skaparna rätt.

Är det inte så här varje vår? Likbleka musiker sitter framför sina datorer och ruttnar över alla lättklädda människor som springer omkring utanför i verkligheten och är så GLADA!!! Man kan bli deppig för mindre... o börja reta sig.

Håll ut, snart så är det höst igen o regn o sen så snö. Då kan vi alla vara lika j-vla deppiga... det känns ju bra 😄

Räkna inte in mig bland dessa likbleka musiker 😎

Jag är ingen sjukt skicklig producent/musiker, kan inte heller "jätte" mycket om musikproduktion. Men jag ställer inte dessa "dumma" frågor. Jag behöver inte. Det kanske är för att jag är kompetent, eller så är det för att är kapabel till att hitta lösningar på andra sätt. T ex kika i manualen, googla eller bara testa mig fram. Dels för att det är roligare att lära sig själv, och dels för att låta andra trakassera dom mer kunniga med "dumma" frågor 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ingen sjukt skicklig producent/musiker, kan inte heller "jätte" mycket om musikproduktion. Men jag ställer inte dessa "dumma" frågor. Jag behöver inte. Det kanske är för att jag är kompetent, eller så är det för att är kapabel till att hitta lösningar på andra sätt. T ex kika i manualen, googla eller bara testa mig fram. Dels för att det är roligare att lära sig själv, och dels för att låta andra trakassera dom mer kunniga med "dumma" frågor 😄

Var detta ett skämt 😎 alla är inte lika kompetent som du och alla svar finns nämligen inte i manualen eller i pdf.operation manual vad jag har erfarat 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Jag är ingen sjukt skicklig producent/musiker, kan inte heller "jätte" mycket om musikproduktion. Men jag ställer inte dessa "dumma" frågor. Jag behöver inte. Det kanske är för att jag är kompetent, eller så är det för att är kapabel till att hitta lösningar på andra sätt. T ex kika i manualen, googla eller bara testa mig fram. Dels för att det är roligare att lära sig själv, och dels för att låta andra trakassera dom mer kunniga med "dumma" frågor  😄

Var detta ett skämt 😎 alla är inte lika kompetent som du och alla svar finns nämligen inte i manualen eller i pdf.operation manual vad jag har erfarat 😎

"och dels för att låta andra trakassera dom mer kunniga med "dumma" frågor"

Det där var ett skämt, inte resten. Som jag sa, jag ser mig itne alls som en duktig producent/musiker, men dom "dumma" frågor jag sett, har faktiskt varit dumma. Och enligt min mening har det varit onödigt att posta en fråga här, i många fall går det att hitta en lösning på problemen via manual, google, etc. Jag kanske är lite ute och cyklar, men jag står fortfarande för min åsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om de som söker sig hit inte orkar bry sig om hur strukturen ser ut för att forumet ska fortsätta leva i harmoni

hur ska då alla som sitter här och ägnar ledig tid åt att hjälpa andra, dessutom helt gratis, orka med i det långa loppet?

- Håller med helt och hållet! Det finns tre saker som kan sabba ett forum!

#1 Att man tillåter alltför Politiska debatter på opolitiskt forum (förlåt, PolitiskePeder ska hålla sig i skinnet, fr.o.m nu!)

#2 Att man inte förhindrar att forumet används som medel att riskfritt avreagera sig med ex ett arrogant, spydigt skrivsätt!

#3 När väldigt många ogenomtänkta, knappt läsliga** och allmänt slöa frågeställningar börjar dominera!

Jag kan ibland känna mig lite löjlig som besvarar frågor när jag själv knappt är torr bakom musikdator-öronen men då jag haft

mycket strul och motgångar med att få detta att funka och inte heller tror att jag är helt ensam om detta vill jag väldigt gärna

i största möjliga mån bespara andra mina egna misstag, men att för femtioelfte gången besvara hur gör man man vill.öppna

e6t audio i cubase när svaret är Klicka på höger musknapp och välj "Add Audio Track"! - känns ju inte särskilt meningsfullt 😎!

** Och i sammanhanget kan jag nog nämna att jag själv är, inte ordblind men, klart kass på att stava och om jag inte

anstränger mig samt läser igenom det jag skrivit innan jag skickar iväg det ser det rent sagt förjvlt ut!

MVH-Peder

Edit stavfeg

Redigerat av Peder
Link to comment
Dela på andra sajter

Rent allmänt när det gäller dumma frågor, så har även de som är väldigt duktiga, ställt samma dumma frågor en gång i tiden - något som är lätt att glömma. När de inte kunde särskilt mycket, så var det ju någon eller några som orkade dela med sig av sina kunskaper...

Det är dock lite känsligare när det gäller programvara, eftersom många som har köpt programmen för flera tusenlappar, känner stor tveksamhet inför att hjälpa någon som inte vill göra rätt för sig...

Jag tycker egentligen att alla som är nybörjare på ett så stort och omfattande program som Cubase eller liknande, borde ta sig den tid som går åt för att åtminstone läsa igenom de mest grundläggande bitarna i "Getting Started"-manualen. Det gör att man hamnar på samma nivå när det gäller terminologin, så att det går att prata om samma saker. De som försöker hjälpa till slipper då börja med att förklara vad en Part är eller var man hittar audiokanalerna från ett VSTi - eller att de virtuella instrumenten kallas VSTi och inte bara VST...

Det är väldigt mycket lättare att diskutera om man använder samma begrepp - och det är dessutom lättare att ställa rätt frågor, så att man får relevanta svar.

Själv brukar jag berätta var i manualen svaret står - och försöker undvika att bara säga att frågeställaren ska leta i manualen.

I egenskap av ÅF kan jag naturligtvis inte göra på något annat sätt, eftersom jag inte kan uppmuntra kopiering. Om det är någon som uppenbarligen har ett crackat program, brukar jag överlåta åt andra att svara, i stället för att komma med någon nedsättande kommentar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nämenvadihelvete!?!?

Det här är ju löjligt!

Att skicka skit på demonen & co för att det råder dålig stämning på forumen måste vara det dummaste jag hört talas om på länge. 😲

Och att skapa ännu en sådan här tråd är om möjligt ännu dummare....

Om ni tycker att det är dålig stämning på forumen, posta ett positivt inlägg om hur ni gillar forumen och ta en diskussion med övriga medlemmar om vad vi kan göra bättre!

(kom inte och gnäll på att mitt inlägg knappast bidrar till bättre stämning, jag klagar inte.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag som tycker att det här med stämningen på forumet diskuterats rätt friskt senaste tiden? Om det är flera som tycker det, så har troligtvis tråd-skaparna rätt.

Är det inte så här varje vår? Likbleka musiker sitter framför sina datorer och ruttnar över alla lättklädda människor som springer omkring utanför i verkligheten och är så GLADA!!! Man kan bli deppig för mindre... o börja reta sig.

Håll ut, snart så är det höst igen o regn o sen så snö. Då kan vi alla vara lika j-vla deppiga... det känns ju bra 🙂

Självironi när den är som bäst! 😲

Är det månne vårkänslorna som gör att vi har förvandlats till en syjunta som om och om älter om forumets stämning, och vem som gjorde si och vem som gjorde så? Tycker det passar mer till oktober-november. På våren ska man kramas! 😄

För övrigt håller jag med demonen.

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Och att skapa ännu en sådan här tråd är om möjligt ännu dummare....

Word!

Hacke: Man ska inte bara kramas på våren, man ska helst pussas också 😲

EDIT: ihopsittande ord

Redigerat av MarcusRombo
Link to comment
Dela på andra sajter

Word på Dig, Demonen!

Jag har inte märkt av den dåliga stämningen annat än i trådar som denna. Om jag märker att någon tråd börjar bli tråkig för mig att följa, brukar jag sluta läsa den. Man kan alltid titta in igen om några dagar och se om det hänt något.

Stämningen på forumet är ALLAS ansvar. Gör de inlägg Du själv skulle vilja se, svara så som du själv hade velat få svar. Om alla tänker så kommer vi långt.

Ett förslag: Vi slutar med alla "Det är tråkigt på forumet" trådar nu. Istället börjar vi SJÄLVA bidraga med såna frågor eller kunskaper som vi skulle vilja se mer av, ovasett om De hör hemma i OT eller ej. Några är här för att mysa, andra är här för att lära in eller ut, de flesta av oss för lite av varje. Vi MÅSTE acceptera att vi aldrig kommer att gilla ALLA trådar och inlägg. Läs inte det som får Dig att må dåligt, gör något konstruktivt eller roligt istället, inom forumet eller ute i den riktiga världen.

Jag tycker personligen att det kan finnas "för mycket hänsyn" ibland. T ex har jag lagt upp ett ljudexempel på en truminspelning jag gjort. Filen finns under "Inspelning av trumset". Där finns också en beskrivning av hur jag gått tillväga med mickning osv. Jag upplever att många av de svar jag får lider av en alldeles för stor ton av "vänlighet". Det känns som om man inte riktigt vågar skriva vad man tycker, vare sig i tråden eller i PM till mig. Ändå ber jag folk att vara brutalt uppriktiga men samtidigt rättvisa. Nu har jag fått fina råd och tips av folk här som jag kan komma vidare med men jag får ändå känslan av att folk blir lite rädda för att skriva vad det tycker. Jag är naturligtvis inte ute efter att bli slaktad utan pardon men jag är ju här för att bli bättre på det jag gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Stämningen på forumet är ALLAS ansvar. Gör de inlägg Du själv skulle vilja se, svara så som du själv hade velat få svar. Om alla tänker så kommer vi långt.

Mycket sant. Det känns som att många, när dom pratar om stämningen här, använder "dom". "Dom gör si", "dom gör så". Det ska vara "vi". Om det nu är så att stämningen här är dålig, så är det "vi" som för göra något åt det. Tillsammans.

Fast det här kanske bara var en kopia av w-boy's åsikt? 😆

Din inlägg var btw ont! 😉 Nummer 666

Link to comment
Dela på andra sajter

Åh, är vi här nu igen? Är ni säkra på att det inte är ni som gnäller mest som sinkar forumet? Det här känns lite som då man säger till tjejen som vart tyst ett långt tag:

-Vad är du sur för?

-Jag är inte sur!

Och så blir hon sur.

Inte då. Självklart var hon redan sur, men hon är för sur för att erkänna det. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Åh, är vi här nu igen? Är ni säkra på att det inte är ni som gnäller mest som sinkar forumet? Det här känns lite som då man säger till tjejen som vart tyst ett långt tag:

-Vad är du sur för?

-Jag är inte sur!

Och så blir hon sur.

Känns sjukt bekant. Igenkänningskomik på hög nivå. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det här forumet är toppen!!!!!!!!!!!!

En och annan gnälltråd, men jävligt mycket kunskap och humor som förhöjer mina dagar (och kvällar).

Tack alla som är positiva och glada, hjälpsamma och duktiga!

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Jag tycker det här forumet är toppen!!!!!!!!!!!!

En och annan gnälltråd, men jävligt mycket kunskap och humor som förhöjer mina dagar (och kvällar).

Tack alla som är positiva och glada, hjälpsamma och duktiga!

Tack själv Per! 😛 (Jag räknar mig till dom som är positiva och glada, främst)

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Det händer ibland att jag lär mig nya ord här. Det är intressant. Idag var det "warez", det hade jag aldrig hört förut. Benämningen crackat program hade jag tidigare hört nämnas dock. I mitt fall är det glasklart, jag har ännu inga program alls för musik, så hur skulle de vara crackade eller warez (vad nu det betyder konkret). När jag väl köper mitt ljudkort från Emulator, så hoppas och tror jag verkligen inte att de medföljande programmen är warez.

😛

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.
×
×
  • Skapa ny...