Jump to content
Annons

Tips och råd vid installation av ny ssd i Macbook Pro?


ketri79

Recommended Posts

Hej!

Jag har skaffat en ssd-disk på 120gb som jag satt i min Macbook och har beställt en adapter som gör att jag kan byta ut dvd/cd-enheten (som "aldrig" används) mot den "gamla" interna disken på 500gb. Nu sitter jag och funderar på hur jag ska lägga upp installationen av mina program på de olika hårddiskarna.

De viktiga program jag använder:

Pro Tools 8

Reason 6.5

Logic pro 8 (ca 35gb)

Komplete 7 (ca 90gb)

Jag vill ju så klart köra ssd'n som systemdisk men då den bara är på 120 gb så ryms ju inte mina musikprogram inkl samplingar, syntar osv på den. Hur löser jag detta på bästa sätt? Programmen på systemdisken och samplingar, syntar & pluggar på 500 gigaren? Eller ingenting på systemdisken? Jag har även en extern hårdisk på 500gb med både usb- och firewirekoppling... Men det enklaste vore om jag kunde köra allt på de två diskarna som sitter i datorn.

Min dator är en Macbook Pro early 2011 med 8 gb ram, i7 2ghz. Jag använder Mbox 3 pro och det interna ljudkortet.

Även andra tips ang användandet av ssd uppskattas.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

När du installerar Logic Pro kan du välja separat mapp var biblioteken ska sparas. Välj en mapp på din 500GB HDD. Då tar Logic bara 3-4 GB av din SSD.

Det borde gå att göra på Komplete-installationen också, annars finns lösningar som symbolic links.

På det sättet flyttar du mappar från SSD:n till HDD-disken. Det ser ut som att mappen ligger i filstrukturen på SSD:n fast de fysiskt ligger på HDD:n.

Jag har flyttat över mappar för GarageBand, Logic, iPhoto m.fl. från Application Support till HDD:n.Samma sak med allt ifrån Dropbox-mappen till iTunes-biblioteket med all musik. Stora filer och material som inte behöver SSD-hastighet helt enkelt.

Här har du en guide, visserligen på engelska.

Jag förbrukar ungefär 50GB av min 120GB SSD till OS X, alla program, preferences och cache osv.

Redigerat av Linus
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har optibay i min, jag beställde och betalade på nätet, inga problem, kom med posten en vecka senare. Skruvade isär själv och satte i den. Garanti har du ju på optiayen, min var faktiskt sönder men fick en ny direkt via Ups express. Dock kan det vara bra att ha ett sånt här när du byter disken http://www.clasohlson.com/se/Elektronikbitsmejsel-Cocraft/Pr407432000

Jag kör ju dubbla ssd 🙂

Redigerat av evilrocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...