Jump to content
Annons

iMac 24" (early 2008) gav upp - vad hände sedan?


Implasticyde

Recommended Posts

Nedanstående information är tänkt att fungera som hjälp för andra som oturligt nog råkat ut för liknande problem som jag.

Tyvärr måste jag meddela att min iMac inköpt våren 2008 har slutat fungera. Börjar med att lista hårdvaran så är den biten klar.

iMac 24" (Early 2008)

CPU: 3.06 GHz Intel Core 2 duo

RAM: 4 GB (2 x 2 GB) (Köpt Kingston RAM-minnen och installerat själv. Har koll på ESD och inte gjort något fel vid installation)

Hårddisk: 750 GB (7200 rpm)

Grafikkort: NVIDIA GeForce 8800 GS 512 MB

Ljudkort kopplat via FireWire 400

Extern hårddisk kopplad via FireWire 800

Symptom innan datorn dog. Enda lösningen att få bukt med problem(en) var att köra en "hård reset" genom att hålla inne "power" knappen tills datorn dör och sedan starta datorn igen.

1) Under installation av Logic Pro hängde sig datorn (2008) och jag fick börja om min installation som lyckligtvis gick igenom på andra försöket.

2) Stora problem under installation av Starcraft 2 (2010) där datorn hänger sig under upprepade tillfällen. Tar mig 4 dagar att få installerat spelet. Har i efterhand kommit fram till att brandväggen i OS X kan ha varit en bidragande orsak till problem(en) men har inte fått det bekräftat.

3) Uppdateringar av Starcraft 2 (2010 - 2011) gör att datorn hänger sig. Enda sättet att komma vidare är att INTE klicka på "Tillåt att Starcraft 2 bla bla bla" får access till internet (Brandvägg i OS X som orsakar detta).

4) iTunes klarar inte av att ladda ner flera trådar samtidigt, datorn hänger sig (2011-05). Väljer att endast ladda ner en låt åt gången.

5) iTunes ballar ur ordentligt när man laddar ner köpt material från iTunes (2011-09).

6) Under spel i Starcraft 2 försvinner muspekaren längst upp i högra hörnet och försvinner även från bildskärmen (2011-10).

7) Under spel i Starcraft 2 (2011-11) bestämmer sig slutligen skärmen för att bli ljust brun och när jag, som vanligt, blir tvingad till en "hård reset" startar datorn men skärmen blir svart och alla fläktar går upp på max varvtal. När jag återigen kör en "hård reset" går fläktarna ner i varv och den grå bakgrundsbilden man får vid uppstart dyker upp men den lilla snurrande cirkeln i mitten av bilden. När skärmen skall växla till OS X och dess bakgrundsbild blir skärmen svart.

Felsökning

Söker på Internet efter fler som haft problem och upptäcker att NVIDIA GeFore 8800 GS ställer till med bekymmer för fler än mig. En av de bättre trådarna återfinns hos macrumors: http://forums.macrum...d.php?t=1085213

http://www.99.se/ima...-imac-24-a.html

Ringer till MacForum i Göteborg och frågar vad det kostar att få grafikkortet utbytt. MacForum vill ha mitt serienummer på iMacen (återfinns under stativet datorn står på) för att hitta rätt reservdel. Svaret från MacForum är att det kostar 4910 kr för utbyte av grafikkort inkl. arbete. Dock vill MacForum göra en grundlig felsökning först innan de byter grafikkort som kostar 840 kr exkl. moms i timmen.

Ringer till Apple Support i Sverige och får bra hjälp och en länk till felsökning för datorns symptom: http://support.apple.com/kb/TS1367 Följer guiden och hämnar slutligen i http://support.apple.com/kb/HT1573 som handlar om icke fungerande grafikkort. Följer guiden hela vägen ner till "nyinstallation av Operativ System" där jag slutar eftersom jag inte litar på att datorn kommer att fungera under nyinsallationen.

För att komma undan den grå skärmen höll jag inne "C" på tangentbordet när jag startade upp min iMac. Detta får datorn att läsa information från DVD-läsaren och jag kom efter hand in i installations proceduren för OS X med OS X Snow Leopard bakgrunden. Istället för att köra en nyinstallation valde jag "Verktyg/Skriv verktyg/Kontrollera hårddisk" och inga fel påträffades på hårddisken. Jag reparerade också alla behörigheter och mitt i reperationen av behörigheter blev skärmen svart.

Gjorde en "hård reset" igen och upprepade proceduren men körde bara "kontrollera behörigheter". Denna gången fick jag se hela testet och reperation av behörigheter men skärmen blev svart kort efter att behörighetsreperationen var avslutad.

Kör en "hård reset" igen och håller istället in "mata ut DVD" knappen för att få ut min DVD. Datorn börjar uppstarten men skärmen blir svart innan jag kommer in i OS X.

Att hålla inne SHIFT-tangent vid uppstart för att starta datorn i felsäkert läge hjälper inte heller. Datorn kommer inte längre än till grå bakgrundsbild.

Ny "hård reset". Håller inne "D" på tangentbordet för att komma in i Apple Hardware Test (AHT) som finns inbyggt i OS X men jag får aldrig se någon diagnos eftersom skärmen blir svart.

Det står fel i Apple Support dokumentet. Det är "OPTION + D" (OPTION = alt på tangentbordet) man skall hålla inne direkt vid uppstart av datorn för OS X 10.7.x (Lion).

Jag har resettat PRAM och NVRAM genom att hålla inne " Command, Option, P, and R" men inte heller detta hjälper. Skärmen blir svart efter en liten stund.

Det som framför allt får mig att tro att det är grafikkortet som inte vill vara med är att om datorn står avstängd under ett dygn tar det längre tid innan skärmen blir svart än om den varit igång ett tag. Kanske är det så att en överhettningssensor givit upp men om denna sitter på grafikkortet eller moderkortet (Logic Board) vet jag inte.

Lösning

Vill se hur mycket ett nytt eller bättre begagnat NVIDIA 8800 grafikkort kostar och tar med hjälp av datorns serienummer och all annan data som står att läsa under "foten" på min iMac reda på att just min dator modell kallas: A1225 och EMC 2211. Använder mig av ifixit.com och finner denna tråd: http://www.ifixit.co...Card+failure%21 där jag får ytterligare hjälp. Därefter tar jag nyvunnen kunskap och söker på ebay.com och hittar begagnade grafikkort i USA som kostar runt $250 exklusive frakt. Hittar nytt NVIDIA 8800 GS grafikkort för $499 exklusive frakt från USA.

Inser att det kostar mer att reparera min dator än den är värd om jag säljer den. Dessutom vet jag inte om det verkligen är grafikkortet som är sönder. är det moderkortet (kallas Logic Board) kostar detta ca $1300 att köpa från USA. Bestämmer mig för att plocka isär min iMac för att se hur den ser ut inuti och ta vara på hårddisken som det inte är något fel på och helt enkelt ta den ekonomiska förlusten. För demontage av datorn använde jag mig av ifixit.com som en guide och en polare till mig hade rätt torxmejslar och hade också lust att vara med och plocka isär min iMac. Att kalla en iMac för en standarddator är ett rejält klavertramp. Enda standardkomponenterna är skärm, hårddisk och RAM-minne. ALLT annat är special och anpassat för iMac. Kan infoga bilder vid ett senare tillfälle om intresse finns och man inte nöjer sig med bilderna som finns här: http://www.kodawaris...007_mid_01.html

Tanken har från början varit att köpa en ny iMac när Ivy-bridge serien ser dagens ljus för oss konsumenter, mest troligt Mars/April 2012 om man skall tro på macrumors och Intel. Så, nu handlar det om att minimera förlusten och köpa begagnat. Söker med ljus och lykta efter en begagnad iMac/Mac Mini/Mac Pro där 1 års garantin fortfarande gäller 2012-05 men går bet å det grövsta. Antingen finns datorn på ett icke försvarbart avstånd för att åka och titta och kanske köpa eller så är andrahandspriserna nästintill obefintligt billigare (2000-500 kr) än en ny dator. En ny Mac Mini kostar för mycket om man vill ha lite klös i datorn och man behöver köpa en skärm som gör att slutpriset landar på ungefär samma pengar som en bättre iMac 21.5".

Hela tiden har grundproblemet varit att minimera mina förluster vid en eventuell försäljning av min nya dator eller om jag skall gå "all in" och bygga ut en ny iMac 27" så mycket det bara går.

Jakten efter en begagnad dator tar slut efter en veckas letande och det hela slutade med att jag köpte en ny iMac 27" 3.1 GHz i5 på MacForum i Göteborg. Nu har jag valmöjligheten att antingen sitta kvar med mitt nyinköp ytterligare 1,5 år eller sälja min nua iMac med garranti och eventuell Apple Care och skaffa mig en ännu vassare iMac med Ivy-bridge arkitektur. Får helt enkelt invänta våren 2012 och se vad den erbjuder på Mac-fronten.

Kompletterande inköp

Då Apple är väl duktiga på att ta betalt för extra RAM och jag köpte datorn "över disk" har jag via dustin köpt 4 x 4 GB = 16 GB RAM tillverkade av Kingston för 996 kr istället för 5460 kr via AppleStore. Jag har också beställt en dockstation för hårddisken jag plockade ur min gamla iMac som har både USB2.0 och FireWire400/800 anslutningar. Tanken är att använda FW800 porten primärt till mitt ljudkort och när det är dags för backup via TimeMachine kunna använda FW800 istället för min externa FW400 disk.

Erfarenheter

Att verkligen använda TimeMachine, som jag gjort, sparar dig ofantligt mycket tid, pengar och inte minst data. Hade jag INTE haft en TimeMachine backup hade ALL musik skapad hos mig kanske inte gått att rädda. Dessutom hade alla mina bilder och hela min musikkatalog också försvunnit tillsammans med alla dokument och program som jag hade på min förra iMac.

Vill man ha nytta av sin TimeMachine backup skall man ha sin hårddisk innehållande backupen inkopplad i den nya datorn innan man startar datorn. Annars går man miste om valet att vid installationen välja "återskapa från TimeMachine" och skapar en helt ny användare. Väljer man "återskapa från TimeMachine" kommer allt du tagit backup på att återföras till din nya dator så när som på operativsystemet, i mitt fall OS X 10.6.x och Apples iLife '09. Lion och iLife '11 ersätter dessa.

Vad fungerade inte från TimeMachine backup OS X 10.6.x till OS X 10.7.x?

Mitt Apogee Ensemble har fått ny programvara i OS X 10.7 och den gamla programvaran behöver avinstalleras före man kopplar in sitt ljudkort. Guide finns hos Apogee för tillvägagångssätt och följer man guiden fungerar ljudkortet som det skall efter nyinstallation av ny programvara.

Min datormus (Razer DeatAdder Mac edition) gillade inte heller OS X 10.7.x utan behövde också uppdateras. Här är sökvägen till fungerande drivrutiner: Support Center » Downloads » Razer Mice Products » Razer DeathAdder(s) » Razer Mac DeathAdder » Drivers och "Razer Mac DeathAdder Full Driver v3.00" fungerar på OS X 10.7 även fast det inte framgår.

I Logic slutade ett par pluggar att fungera och för att få igång dessa behöver Addictive Drums och iZotope Stutter Edit registreras på nytt. För att få igång icke fungerande plugg-ins så dubbelklicka på plugg-in i Logic. iZotope sköter nyregistrering föredömligt åt dig. Addictive Drums krånglar och man är tvungen att logga in på deras site och man är tvungen att uppdatera Addictive Drums till version 1.5.2 innan man kan gå vidare. Därefter behöver man registrera sin nya dator och därefter kan man ladda ner en "licence file" som man öppnar och kör så fungerar Addictive Drums också. ESX 24 hittar inte samplingar som finns med vid full installation av Logic och detta problemet har jag inte löst än. återkommer med en lösning när jag funnit en.

I övrigt finns allt där jag lämnade det på min gamla dator fast i OS X 10.7.x miljön vilket alltså inkluderar all min musik, alla bilder, dokument, program, all musik i iTunes med kompletta spellistor. Tack gode gud (Steve Jobs?) för TimeMachine!!!

EDIT: Kompletterat med "Erfarenheter", "Kompletterande inköp" och "Vad fungerade inte från TimeMachine backup OS X 10.6.x till OS X 10.7.x?"

EDIT II: Infogat mer detaljer kring felsökning och rättat stavfel.

EDITIII: Infogat felsäkert läge. Plötsligt blev allting svart... Påminner mig om en viss film.. Yrrol någon?!

EDIT IV: För att komma in i Apple Hardware Test behöver man trycka in OPTION + D på tangentbordet direkt efter att man startar datorn (en omstart av datorn fungerar inte) i OS X 10.7.x (Lion)

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

De flesta utav dina problem låter som HDD-fel/OS-fel som skulle kunna åtgärdas genom omformatering av hårddisk eller byte av den. Alltså inte som grafikkortsproblem.

Just eftersom program inte vill installera sig som de bör göra (först efter ett par gånger) stärker min teori.

Varför trodde du att det var grafikkortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta utav dina problem låter som HDD-fel/OS-fel som skulle kunna åtgärdas genom omformatering av hårddisk eller byte av den. Alltså inte som grafikkortsproblem.

Just eftersom program inte vill installera sig som de bör göra (först efter ett par gånger) stärker min teori.

Varför trodde du att det var grafikkortet?

Tack Ridpojken för bra synpunkter! Skulle ha skrivit med det jag skriver nedan i min felbeskrivning från första inlägget men jag missade det inledningsvis.

För att komma undan den grå skärmen höll jag inne "C" på tangentbordet när jag startade upp min iMac. Detta får datorn att läsa information från DVD-läsaren och jag kom efter hand in i installations proceduren för OS X med OS X Snow Leopard bakgrunden. Istället för att köra en nyinstallation valde jag "Verktyg/Skriv verktyg/Kontrollera hårddisk" och inga fel påträffades på hårddisken. Jag reparerade också alla behörigheter och mitt i reperationen av behörigheter blev skärmen svart.

Gjorde en "hård reset" igen och upprepade proceduren men körde bara "kontrollera behörigheter". Denna gången fick jag se hela testet och reperation av behörigheter men skärmen blev svart kort efter att behörighetsreperationen var avslutad.

Kör en "hård reset" igen och håller istället in "mata ut DVD" knappen för att få ut min DVD. Datorn börjar uppstarten men skärmen blir svart innan jag kommer in i OS X.

Ny "hård reset". Håller inne "D" på tangentborde för att komma in i diagnos testet som finns inbyggt i OS X men jag får aldrig se någon diagnos eftersom skärmen blir svart.

Jag har resettat PRAM och NVRAM genom att hålla inne " Command, Option, P, and R" men inte heller detta hjälper. Skärmen blir svart efter en liten stund.

Det som framför allt får mig att tro att det är grafikkortet som inte vill vara med är att om datorn står avstängd under ett dygn tar det längre tid innan skärmen blir svart än om den varit igång ett tag. Kanske är det så att en överhettningssensor givit upp men om denna sitter på grafikkortet eller moderkortet (Logic Board) vet jag inte.

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Testade du "felsäkert"? Kanske missade det i din text när jag skummande igenom den.

Hålla in SHIFT vid uppstart om jag inte minns fel.

Jo jag har testat felsäkert läge också men inte skrivit det i min "novell". Infogar felsäkert läge i "novellen" också. Tackar för påminnelsen! 🙂 Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Just att den falierar under hårddiskaktivitet (installationer/kontroller osv) tyder på hårddiskfel i mina öron.

Den externa hårddisk du har, har du testat att installera system på den och köra därifrån? Då kan man nämligen se om problemen försvinner eller kvarstår eller ej och ofta utesluta hårddisken om det fortfarande är problem med datorn.

Kopiera allt viktigt du har på disken till något bra ställe, starta datorn från DVD'n med externa hårddisken inkopplad. I installationsprogrammet, gå in i Skivverktyg, radera den externa hårddisken och välj sedan att installera systemet på den externa disken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just att den falierar under hårddiskaktivitet (installationer/kontroller osv) tyder på hårddiskfel i mina öron.

Den externa hårddisk du har, har du testat att installera system på den och köra därifrån? Då kan man nämligen se om problemen försvinner eller kvarstår eller ej och ofta utesluta hårddisken om det fortfarande är problem med datorn.

Kopiera allt viktigt du har på disken till något bra ställe, starta datorn från DVD'n med externa hårddisken inkopplad. I installationsprogrammet, gå in i Skivverktyg, radera den externa hårddisken och välj sedan att installera systemet på den externa disken.

Intressant tanke. Har min externa hårddisk till TimeMachine backup och har inte haft en tanke på att det är hårddisken som kan vara defekt.

Nu har jag plockat ut hårddisken och kan testa ifall det är min gamla hårddisk som varit källan till allt otyg. Jag hoppas verkligen inte att det är hårddisken för då har jag spenderat en väldans massa tid och pengar på helt fel sak(er).

Skall prova att köra test av min gamla hårddisk och lovar att återkomma med resultatet så snart som möjligt! Tack för bra tips Ridpojken!

Link to comment
Dela på andra sajter

En minnesanteckning. För att köra Apple Hardware Test (AHT) behöver man först stänga av datorn, inte starta om, därefter håller man inne OPTION + D på tangentbordet för att starta AHT.

Håller i detta nu på att överföra ca 300 GB till iMac 2008 hårddisken och hittills flyter allt på som det skall...

Link to comment
Dela på andra sajter

Körde igenom "utökat test" i Apple Hardware Test på min nya iMac och Kingston RAM-minnen 4 x 4 GB gick igenom testet utan problem. Fick aldrig valmöjligheten att prova en extern hårddisk.

Använde mig av Adaptern och kopplade in min gamla hårddisk och använde skrivverktyg som inte rapporterade några fel varken före eller efter det att jag formaterat den gamla hårddisken och lagt in ca 300 GB musik.

Ångrar mig nu att jag inte installerade Snow Leopard på nytt i min gamla iMac. Hade skärmen slocknat även under installationen kunde jag iallafall uteslutit hårddiskfel...

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite återkoppling över vad som hänt sedan sist.

1) FXPansion Synth Squad fungerade inte riktigt på nya iMacen eftersom en ny dator används, precis som Addictive Drums och Stutter Edit känt av. Enda sättet att få liv i FXPansion var att ta bort allt som hade med FXPansion att göra och installera Synth Squad igen.

2) För vidare bekräftelse över hurvida min gamla hårddisk iMac 2008 är orsaken till fel(en) på min gamla iMac eller inte finns två tänkbara metoder.

2A) Första är att installera Lion på min nya iMac via FireWire. Har redan pressat över ca 300 GB musik utan problem till gamla iMac 2008 hårddisken vilket borde tala för att gamla hårddisken är OK?!

2B) Andra alternativet är att återmontera den gamla hårddisken i min iMac 2008 och installera Snow Leopard och hoppas att skärmen inte blir svart. Detta kräver förutom tid även ny kylpasta och att jag river ner datorn en gång till och monterar ihop åbäket igen.

3) Logic hittar inte alla mina ESX24 samplingar i nya iMacen och jag tror att orsaken är att OS X Lion och spotlight behöver en ny indexering av alla filer som finns på hårddisken. Har inte listat ut hur jag skall få Spotlight att indexera alla filer på nytt men återkommer i frågan. Har läst runt på massor av forum för folk som haft samma problem och det finns 3e parts mjukvara som letar upp alla samplingar till ESX24 men jag är inte sugen på detta alternativ i första hand.

Reindex Spotlight OS X Lion

Macrumor: http://macamour.com/blog/2011/04/04/quick-tip-reset-spotlights-data-base-then-reindex-your-hard-drives/

Apple Support forum: https://discussions.apple.com/thread/3210540?start=0&tstart=0

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

2) För vidare bekräftelse över hurvida min gamla hårddisk iMac 2008 är orsaken till fel(en) på min gamla iMac eller inte finns två tänkbara metoder.

2A) Första är att installera Lion på min nya iMac via FireWire. Har redan pressat över ca 300 GB musik utan problem till gamla iMac 2008 hårddisken vilket borde tala för att gamla hårddisken är OK?!

2B) Andra alternativet är att återmontera den gamla hårddisken i min iMac 2008 och installera Snow Leopard och hoppas att skärmen inte blir svart. Detta kräver förutom tid även ny kylpasta och att jag river ner datorn en gång till och monterar ihop åbäket igen.

Alltså det finns ETT test att kolla om hårddisken är felet, byt ut den och se om felet kvarstår eller ej. Antingen kan du byta den interna disken eller installera ett system på en extern disk.

Hade du för övrigt testat att formatera den gamla hårddisken någon gång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså det finns ETT test att kolla om hårddisken är felet, byt ut den och se om felet kvarstår eller ej. Antingen kan du byta den interna disken eller installera ett system på en extern disk.

Hade du för övrigt testat att formatera den gamla hårddisken någon gång?

Ok. Då skall jag installera Lion på gamla iMac håddisken via FireWire och se hur detta går.

Hade aldrig formaterat gamla iMac hårddisken innan jag plockade ut den och därefter satte den i SATA-dockan, kopplade in dockan till FW800 i nya iMacen, gamla hårddisken arbetade som en tok och jag antog att det var Spotlight som scanade av disken. Eftersom jag hade en TimeMachine backup på min FW400 disk valde jag att radera gamla iMac hårddisken och se ifall jag kunde lyfta över 300 GB musik utan problem från nya iMacen. Gick aldeles utmärkt att föra över 300 GB till gamla iMac hårddisken varpå jag drog slutsatsen att det inte är något fel på gamla iMac hårddisken.

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag bekräftat att det inte är något fel på min iMac 2008 Hårddisk genom att installera Lion på den. För den som undrar hur man installerar Lion på en extern hårddisk skall man starta om datorn och när första grå bilden dyker upp skall man hålla inne "alt" (=option key) och därefter välja vilken disk man vill installera Lion på och följa vidare instruktioner. Tog i runda slängar 2 timmar för mig som har 8 MBit/s nedströms.

Jag vidmakthåller härmed att det är mitt NVIDIA 8800 GS 512 MB grafikkort och/eller Logic board som gett upp i min iMac 2008 (Early).

Har också löst problemet med att EXS24 inte hittade vissa ljudfiler. Provade först att göra en ny indexering via https://discussions....tart=0&tstart=0 och välja bort "Library" i Spotlight genom att lägga till "Library-katalogen" som Spotlight inte söker igenom. Efter 5 minuter tog jag bort densamma i Spotlight, varpå Spotlight indexerar allt som finns i "Library mappen" på nytt. Min TimeMachineBackup från iMac 2008 innehöll av för mig en outgrundlig anledning inte vissa ESX24 filer. Så, jag installerade allt enligt bild:

047e8.jpg

2,5 timmar senare är allt som det skall vara på min nya iMac 2011 (Mid).

Tack Ridpojken för din hjälp!

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du prövat samma hårddisk på din gamla iMac? Det kan ju ha varit formateringen som gjorde susen på hårddisken.

Nej. Tvivlar å det grövsta på att det är hårddisken eller ett mjukvarufel som osakat svart skärm på min gamla iMac. Du får gärna ge exempel på vad är det för mjukvarufel som skulle kunna orsaka svart skärm 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Hemförsäkring?

Tack Linus för omtanken! 🙂

Har TryggHansa med tilläggsförsäkring HemPlus. När jag ringde och frågade om min hemförsäkring täcker att min dator inte fungerar visar det sig att jag är för ärlig. Hade jag inte sagt att min dator slutat fungera och istället sagt att jag tappat den i golvet hade min hemförsäkring gällt. Om jag förstod det hela rätt gäller följande hos TryggHansa.

Vad skulle jag fått tillbaka OM jag tappat datorn i golvet.

< 6 månader: Datorns marknadsvärde idag - självrisk á 1200kr

< 12 månader: Datorns marknadsvärde idag - 20 % - självrisk á 1200kr

< 24 månader: Datorns marknadsvärde idag - 40 % - självrisk á 1200kr

> 36 månader: Datorns marknadsvärde idag - 80 % - självrisk á 1200kr

Marknadsvärdet bestäms av TryggHansa tillsedd bedömmare. Jag bedömmer själv att min dator varit värd ca 5000 - 6000 kr då den är ca 42 månader gammal. Vi räknar lågt och säger att datorn anses vara värd 5000 kr. 5000 - (5000 * 0,80) - 1200 = -200 kr. Räknat högt: 6000 - (6000 * 0,80) - 1200 = 0 kr. Helt värdelös försäkring med andra ord...

Ju mer jag tänker på det, ju mer övertygad blir jag om att jag skall säga upp avtalet med TryggHansa eller är kanske andra försäkringsbolag lika bedrövliga?! Får ta och kolla upp andra försäkringsbolag <_<

EDIT: Fixat till matematiken

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Var inte särskilt uppmuntrande att få reda på att min hemförsäkring inte täcker om något går sönder av sig själv utan endast om jag tappar något i golvet hos TryggHansa. Dessutom använder sig TryggHansa av en generell tabell vilket inte är så lyckat om man har något utöver det vanliga i hemmet. En Mac värderas generellt sett högre än en PC vilket inte är så lyckat för den som äger en Mac när det kommer till hur mycket pengar man får ut på sin försäkring. Dessutom gäller det att man har tilläggsförsäkringar av olika slag beroende på försäkringsbolag där en datorn räknas in.

IF och Folksam har samma synsätt som TryggHansa så de går också bort.

Länsförsäkringar har en annan inställning och värderar dessutom inte efter någon tabell utan tar hänsyn till enskilt föremål och försäkringen gäller även för föremål som är äldre än 6 år. Blir till att byta till Länsförsäkringar när min nuvarande hemförsäkring går ut i September 2012...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv Länsförsäkringar och hade inga problem när skärmen i iMacen jag sitter vid nu gav efter. Jag trodde faktiskt att det skulle bli dyrt och krångligt men det var tvärtom.

De tyckte själva att datorn borde kunna reklameras (trots garantin gått ut) eftersom den gått sönder utan någon påverkan - men då hade jag redan lämnat in den på Apple-verkstaden för prisuppgift. Så vi struntade i det och med ett "Vi är ju till för våra kunder" fick vi all reparation betald.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Tvivlar å det grövsta på att det är hårddisken eller ett mjukvarufel som osakat svart skärm på min gamla iMac. Du får gärna ge exempel på vad är det för mjukvarufel som skulle kunna orsaka svart skärm 🙂

Du hade ju en ganska lång radda på ett gäng problem som du hade med din iMac. Minst tre av dem skulle jag säga beror på HDD/Mjukvaru-fel i 90% av fallen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du hade ju en ganska lång radda på ett gäng problem som du hade med din iMac. Minst tre av dem skulle jag säga beror på HDD/Mjukvaru-fel i 90% av fallen.

Okay. är nyfiken på vilka av mina 7 felbeskrivningar från första inlägges som du med 100 % säkerhet kan relatera till ett mjukvarufel som gör att skärmen slocknar inom 3 minuter 🙂 Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...