Jump to content
Annons

Fräsande ljud från hårddisken i hörlurarna - vad gör man?


Sam99 (oregistrerad)

Recommended Posts

Sam99 (oregistrerad)

Jag hör min hårddisk genom hörlurarna - ett brusande eller fräsande ljud. Det är rätt störande. Vad kan man göra åt det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Sam99 (oregistrerad)

Det gör jag. Jag har en laptop och använder det ljudkort som sitter i den (det fungerade helt utan problem fram till för ett par månader sedan). Jag antar att det inte är någon vits att köpa ett (bättre) externt ljudkort - signalerna kommer väl ändå att gå genom det gamla?

Datorn är köpt på nätet (Dustin) och garantin har gått ut. Kan du rekommendera någon som reparerar bärbara datorer i Stockholm?

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Björn säger så är den smidiga lösningen att skaffa ett separat och seriöst ljudkort om datorn är tänkt för musikbruk.

Har själv felsökt/fixat två PC:s som fick in störningar i ljudkretsarna via moderkortet.

PC 1 hade ett knattrande ljud när hårddisken jobbade och väste när musen rörde sig.

Att använda en hårddisk av ett annat fabrikat fick bort knattret, men det lät fortfarande när musen rördes.

Detta var ingen musikdator så vi ignorerade separat ljudkort och ägaren accepterade väsningarna.

PC 2 fräste och susade när CD/DVD-läsaren användes.

Det här alternativet gick däremot att fixa med ljudkortsmixern.

Start -> Kör -> Skriv sndvol32 -> OK

Gå upp i Alternativ-menyn och välj Egenskaper

Klicka för varenda ruta för att se både alla verkliga och virtuella ingångar.

Sätt 'Ljud av' på alla kanaler du inte behöver, förmodligen allt utom Huvudvolym och Wave.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...