Jump to content
Annons

Trumljud, testinspelning, Fjärde försöket, sågningar o kommentarer önskvärda!


Guitar Nilsson

Recommended Posts

testa att dra ner närmickarna på pukorna lite

Hörde du några misstänkta fasfel nu? Eller att "det åker fram o tillbaka"?

Jag stämde upp slagskinnen lite på pukorna, tror det blev lite bättre av det.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/14563300/01%20Trumtest%203%20130926.wav

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hörde du några misstänkta fasfel nu? Eller att "det åker fram o tillbaka"?

Jag stämde upp slagskinnen lite på pukorna, tror det blev lite bättre av det.

https://dl.dropboxus...st 3 130926.wav

jag tycker det blir lite diffust i stereobilden var saker å ting egentligen finns

virveln är lite för markerad vänster ut

det var bla därför jag bad dig dra ner närmicken lite

men - om du lyssnar till enbart dina OH - var hittar du resp trumma?

där ska du också placera närmickens panorering

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker det blir lite diffust i stereobilden var saker å ting egentligen finns

virveln är lite för markerad vänster ut

det var bla därför jag bad dig dra ner närmicken lite

men - om du lyssnar till enbart dina OH - var hittar du resp trumma?

där ska du också placera närmickens panorering

Är du med på att i mitt fall är OH och närmicken vid häng resp golvpuka samma sak?

Lyssnar jag bara på de två omnimickarna får jag hängpukan ungf kl nio o golvpukan kl tre. Virveln hamnar i mtten.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/14563300/01%20Trumtest%203%20130926.wav

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Kom att tänka på en grej ang fasfel o det... Man ska ju försöka få bägge OH på samma avstånd från virvelskinnets mitt... Men virvelmicken har man ju oftast till vänster på virveln, det gör ju att den får närmare till hängpukan än till golvpukan, kan det ge en liten mängd missljud?

Kollade igår att det går att sätta virvelmicken ungf kl två på virveln i stället, då blir det samma avstånd från virvelmicken till de två pukorna i mitt lilla set. Dåligt är kanske att trummisen av misstag kan slå på micken, den sitter lite farligt till vid rundpallare.

Kör ni alla med micken som vanligt typ under hihahten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du med på att i mitt fall är OH och närmicken vid häng resp golvpuka samma sak?

nope

jag trodde du hade två omni oh plus närmickar på puckona

tycker du borde kolla placeringen av mickarna till nåt som mer liknar detta isf

img_how_to_stereo_miking_drums_6.gif

http://blog.shure.com/shure-notes/recording-shurenotes/five-techniques-for-stereo-miking-drums/

Link to comment
Dela på andra sajter

nope

jag trodde du hade två omni oh plus närmickar på puckona

tycker du borde kolla placeringen av mickarna till nåt som mer liknar detta isf

img_how_to_stereo_miking_drums_6.gif

http://blog.shure.co...o-miking-drums/

Enligt det förslaget, o alltså utan närmickar på pukorna blir det alldeles för lite av första pukan, o åt skogen för mycket hihat i den sidans OH. Omöjligt att rätta till mixen. På golvpuks/ridesidan blir det lite bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.sae.edu/r...s/placement.htm

jag begagnar mig av tekniken jag beskrev tidigare, för att centrera kagge & virvel i OH, min micning ser ut som bild 4-7, vilket gör att OH-över golvpuka alltid hamnar lägre än OH-ovanför lillpuka/crash. men avståndet från virvelns anslagspunkt är detsamma.Pröva!

Redigerat av FreudianSlip
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag lyssnat lite själv på de här tagningarna. Kaggeljudet o virveln är skitbra, pukorna nästan lika bra, o cymbalerna gillar jag också om jag inte slår för hårt på dem.

Det som inte alls är bra är att det inte blir tillräckligt bred stereo. Riden går in för mycket i omnin på hängpukssidan, så riden hamnar lite för mycket i mitten av stereobilden, lätt att den blir för volymstark av samma orsak.

För nåt år sen spelade jag in med Glyn Johns method, fyra mickar, o då blev ljudet mycket större/bredare på nåt vis fast jag jag nu gjort ganska likt Glyn Johns... En skillnad då var att jag bara hade en omnimick (Röde NT2-A) att ta till, satte den då på golvpukssidan så den tog upp både golvpukan åt ett håll, riden åt sidan o crashen nästan rakt upp. Med en cardioid mick är det omöjligt att få klart ljud i all de tre grejerna. Den andra OHn ska enligt Glyn Johns method sitta rakt ovanför virveln, jag smög ut min cardioida TLM102 lite mer åt hängpukan o hihatens håll, och fick en väldig bred, stor och luftig stereobild. Alltså en omni side-OH och en cardiod mer normal OH.

Nu ska jag testa att ställa om min hängpuks-omni till cardioid o flytta den lite så som jag hade det i Glyn Johnsinspelningen. Med cardiod på hängpuksmicken o med den riktad över hängpukan mot hihaten får jag in mindre av riden o förhoppningsvis en bredare o större stereobild.

Just nu har jag gäster här så jag får låta bli att hamra. Positivt är att ena gästen kan spena trummor ganska skapligt o har lovat vara med på en testinspening. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag lyssnat lite själv på de här tagningarna. Kaggeljudet o virveln är skitbra, pukorna nästan lika bra, o cymbalerna gillar jag också om jag inte slår för hårt på dem.

Det som inte alls är bra är att det inte blir tillräckligt bred stereo. Riden går in för mycket i omnin på hängpukssidan, så riden hamnar lite för mycket i mitten av stereobilden, lätt att den blir för volymstark av samma orsak.

För nåt år sen spelade jag in med Glyn Johns method, fyra mickar, o då blev ljudet mycket större/bredare på nåt vis fast jag jag nu gjort ganska likt Glyn Johns... En skillnad då var att jag bara hade en omnimick (Röde NT2-A) att ta till, satte den då på golvpukssidan så den tog upp både golvpukan åt ett håll, riden åt sidan o crashen nästan rakt upp. Med en cardioid mick är det omöjligt att få klart ljud i all de tre grejerna. Den andra OHn ska enligt Glyn Johns method sitta rakt ovanför virveln, jag smög ut min cardioida TLM102 lite mer åt hängpukan o hihatens håll, och fick en väldig bred, stor och luftig stereobild. Alltså en omni side-OH och en cardiod mer normal OH.

Nu ska jag testa att ställa om min hängpuks-omni till cardioid o flytta den lite så som jag hade det i Glyn Johnsinspelningen. Med cardiod på hängpuksmicken o med den riktad över hängpukan mot hihaten får jag in mindre av riden o förhoppningsvis en bredare o större stereobild.

Just nu har jag gäster här så jag får låta bli att hamra. Positivt är att ena gästen kan spena trummor ganska skapligt o har lovat vara med på en testinspening. 😎

bjur han på lite virre och sätt han bakom trummorna, lägg upp här sen.
Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.sae.edu/r...s/placement.htm

jag begagnar mig av tekniken jag beskrev tidigare, för att centrera kagge & virvel i OH, min micning ser ut som bild 4-7, vilket gör att OH-över golvpuka alltid hamnar lägre än OH-ovanför lillpuka/crash. men avståndet från virvelns anslagspunkt är detsamma.Pröva!

Exakt det där har jag testat massor av ggr. Men jag tycker pukorna hamnar lite för långt borta, o cymbalerna för nära i ljudbilden. Det är därför jag vill gå ner under cymbalerna med omni OH o komma närmare pukorna. Så pukljudet blir ett mellanting mellan närmickning och normalt OH-ljud...

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt det där har jag testat massor av ggr. Men jag tycker pukorna hamnar lite för långt borta, o cymbalerna för nära i ljudbilden. Det är därför jag vill gå ner under cymbalerna med omni OH o komma närmare pukorna. Så pukljudet blir ett mellanting mellan närmickning och normalt OH-ljud...

ofan, ja men du kan ju pröva med att höja OH så cymbalerna får lite andrum.
Link to comment
Dela på andra sajter

ofan, ja men du kan ju pröva med att höja OH så cymbalerna får lite andrum.

Då blir pukljudet ännu "längre bort", bottenfläsket försvinner. Golvpukan tycker jag låter som bäst med micken ca 25 cm från pukkanten, lite snett uppåt. Har jag då ungf dubbla avståndet från samma mick till riden, o ännu längre till crashen, den hamnar ju ovanför, så brukar en mick fixa nivåerna bra. En annan sak med att ha micken så lågt är att jag gillar det ljud riden skickar iväg åt sidan bättre än det ljud den ger ifrån sig från bredsidan uppåt. Den låter plåtigare rakt upp, än vad den gör åt sidan. Det är stor skillnad.

Hihat/hängpuksidan är svårare att få till....

Link to comment
Dela på andra sajter

Då blir pukljudet ännu "längre bort", bottenfläsket försvinner. Golvpukan tycker jag låter som bäst med micken ca 25 cm från pukkanten, lite snett uppåt. Har jag då ungf dubbla avståndet från samma mick till riden, o ännu längre till crashen, den hamnar ju ovanför, så brukar en mick fixa nivåerna bra. En annan sak med att ha micken så lågt är att jag gillar det ljud riden skickar iväg åt sidan bättre än det ljud den ger ifrån sig från bredsidan uppåt. Den låter plåtigare rakt upp, än vad den gör åt sidan. Det är stor skillnad.

Hihat/hängpuksidan är svårare att få till....

men du närmicar ju pukorna, eller?
Link to comment
Dela på andra sajter

men du närmicar ju pukorna, eller?

Nej. Det har jag faktiskt skrivit en massa gånger. Men Demonen trodde också att jag hade separata närmickar. Det syns väl på bilderna överst i tråden hur mickarna sitter.

Normal OH tycker jag får pukorna att låta för långt borta, botten försvinner. Och närmickning blir lite pappigt, det tar inte upp hela pukans ljud, Men ca 30 cm från gillar jag. Det är ett sätt att micka som ingen annan vet om, troligen därför att ingen har talat om att man kan göra så. Alla gör bara så som andra gjort förr. Men inte jag. Jag letar ett ljud som låter så som jag gillar det, och det ljudet hittar jag ca 30 cm från pukorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Det har jag faktiskt skrivit en massa gånger. Men Demonen trodde också att jag hade separata närmickar. Det syns väl på bilderna överst i tråden hur mickarna sitter.

Normal OH tycker jag får pukorna att låta för långt borta, botten försvinner. Och närmickning blir lite pappigt, det tar inte upp hela pukans ljud, Men ca 30 cm från gillar jag. Det är ett sätt att micka som ingen annan vet om, troligen därför att ingen har talat om att man kan göra så. Alla gör bara så som andra gjort förr. Men inte jag. Jag letar ett ljud som låter så som jag gillar det, och det ljudet hittar jag ca 30 cm från pukorna.

ja, det låter som en nästan revolutionerande upptäckt det där. konstigt att ingen någonsin har gjort det. man tar sig för pannan..
Link to comment
Dela på andra sajter

ja, det låter som en nästan revolutionerande upptäckt det där. konstigt att ingen någonsin har gjort det. man tar sig för pannan..

Ja visst är det fantastiskt.

Många har nog inte tänkt på att omniupptagande mickar kan sitta ganska nära tex en puka utan att det låter som att de är så nära. Ljudet blir större liksom när micken suger i sig ljud från alla håll.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja, det låter som en nästan revolutionerande upptäckt det där. konstigt att ingen någonsin har gjort det. man tar sig för pannan..

Ok, inte är det nån superupptäckt, men jag har aldrig sett nån göra så, alla gör standard med OH plus närmickar på pukorna, eller OH utan pukmickar. Jag läser mycket på nätet, snackar mycket med musiker ingenstans har jag sett nåt annat än de traditionella sätten att micka trummorna. Glyn Johns är ett tredje sätt som några få kör med. Men så som jag gör har jag aldrig sett nån annanstans.

Varje gång jag hör ett band live brukar jag tänka på hur tråkigt det låter med OH skitlångt uppe i luften, blandat med närmickad kagge o virvel. Ett mellanting är det jag gillar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, inte är det nån superupptäckt, men jag har aldrig sett nån göra så, alla gör standard med OH plus närmickar på pukorna, eller OH utan pukmickar. Jag läser mycket på nätet, snackar mycket med musiker ingenstans har jag sett nåt annat än de traditionella sätten att micka trummorna. Glyn Johns är ett tredje sätt som några få kör med. Men så som jag gör har jag aldrig sett nån annanstans.

Varje gång jag hör ett band live brukar jag tänka på hur tråkigt det låter med OH skitlångt uppe i luften, blandat med närmickad kagge o virvel. Ett mellanting är det jag gillar.

ja, många poänger där, och det är frustrerande att höra alla metalplattor som spottas ut med exakt samma processade sound, helt utan dynamik, ingen ssoul, och det är vad en hel metal-generation växer upp med, där tycker jag synd om dem. de har ingen aning. Redigerat av FreudianSlip
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns faktiskt en studio i Stockholm där man gör på liknade sätt, Krister Broberg (ex Frasse i "Tårtan") spelar helst in trummorna med omnimickar, gärna bara två stycken placerade liknade som jag beskriver. Han och jag har haft lite mailkontakt. För den som orkar läsa står det mkt intressant på de här sidorna.

http://www.porksausagestudios.se/concept.php

Och de inspelningar de gjort i den studion har nog det bästa trumljud jag hört.

Link to comment
Dela på andra sajter

har du hört arne domnerus- jazz at the pawnshop. där är en inspelnng det srivits meter om och mytologiserats å det grövsta. bra sound dock. känns ju som man är där.

http://open.spotify....R38jpfGu7Hx5CIY

Lyssnar nu, verkligen fint ljud. Lasse Erstrand har jag sett spela någr ggr...

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag fattar det så gör omniupptagningen, tvärtom vad man kan tro, att rumsakusitiken inte får lika stor betydelse eftersom man kan gå närmare med mickarna utan att det låter så konstlat nära. I Glyn Johns method ska man ha en cardioid mick starx utanför golvpukan, pekandes mot virveln o hihaten. Men jag tyckte att det gjorde att riden blev lite onaturlig o diskantlös eftersom den satt ganska offaxis från mickens riktning. Det var då jag testade omnikoppling i stället o fick ett mkt trivsammare ljud. Att få till det lika bra på hihatsidan verkar lite svårare, men jag ska nog lösa det också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag fattar det så gör omniupptagningen, tvärtom vad man kan tro, att rumsakusitiken inte får lika stor betydelse eftersom man kan gå närmare med mickarna utan att det låter så konstlat nära. I Glyn Johns method ska man ha en cardioid mick starx utanför golvpukan, pekandes mot virveln o hihaten. Men jag tyckte att det gjorde att riden blev lite onaturlig o diskantlös eftersom den satt ganska offaxis från mickens riktning. Det var då jag testade omnikoppling i stället o fick ett mkt trivsammare ljud. Att få till det lika bra på hihatsidan verkar lite svårare, men jag ska nog lösa det också.

grymt nilsson, nu har jag inte omnimicar men härligt med lite inspiration!
Link to comment
Dela på andra sajter

grymt nilsson, nu har jag inte omnimicar men härligt med lite inspiration!

Jag har två sE4400a, köpte först den ena för 2500, den andra för 2300 tror jag. Och samtidigt sålde jag några studiogrejer jag inte använde, så det blev inte så dyrt. O kläder o såna onödiga plojtygrejer är jag väldigt snål på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...