Jump to content
Annons

Svårplacerad Tråd


Sigma24 (oregistrerad)

Recommended Posts

Sigma24 (oregistrerad)

Hej! Jag visste inte riktigt vad jag skulle posta den här tråden. OM jag kommit rätt. Rätta mig gärna om jag har fel.

Jo...

Jag är egentligen audiofil och systemvetare har som stort intresse att lyssna på musik snarare än att producera. Men sen kom jag på idéen att spela in eller "rippa" musik för att sälja i egen webb butik. Dvs. för oss som det är skillnad på ljudet i 320 kbps MP3'or från Beatport och vinyler som är ordentligt inspelade på 24-bitars, 192 khz. Tanken var att starta ett hobbyföretag, skaffa bra inspelningsutrustning och lägga upp "ripparna" på en egen hostad e-commerce sida.

Det jag funderar på... Hur ser det ut med lagstiftning? Kan man lösa det genom STIM eller ngt liknande. Jag har som sagt ingen insyn i musikbranchen annat än att ev. ha ett hobbyprojekt för skojs skull. Lönsamheten är mindre viktig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nja, det du får göra är ju att starta en skivbutik på nätet, precis som CDON..

Fattar inte riktigt varför du vill spela in det själv dock? Det vore väl bättre att få en 24bits ljudfil direkt från mastern via skivbolaget som du sen kan lägga ut till försäljning? Vet inte riktigt vad skivbolagen säger om att du säljer åt dem via dina egna rippar...

STIM har inget med det här att göra, de betalar ut pengar till upphovsmän, alltså för själva musikaliska verket, vid offentliga framföranden.

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...